Nyt on laskettu yh:n ja ydinperheellisen tuloerot, eikä kauheasti eroa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovajänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
just joo.... mitähän laskukaavaa käytetty????

T: yks yh

Laskettu elarit, työttömyyskorvaus, lapsilisät korotuksineen, asumistuki (joka suurempi vielä mualla kuin täällä käpärissä).

Verrattuna ydinperheen (n.2400e/kk brutto) tuloihin :D

Ah ydinperheen 2400 kun ottaa pois sen työttömyyskorvauksen ja lapsilisät niin jää miehelle aika huono palkka?

TÄH?
Jos mies jolla tulot 2400e/kk ja eron jälkeen työtön mamma saa 680e, elareita minimissään 350e, lapsilisää 480e, asumistukea 380e (tää laskettu meitin kämpästä, riippuu jokaisella..). Niin laskujemme mukaan jää juuri tuon verran.

Eli onko tuossa sun alkuperäisessä perheessä siis mies, joka tienaa 2400e, työttömyyskorvauksella elävä mamma ja 3 lasta? Miksi ydinperheen tuloihin ei tarvinnut laskea mukaan lapsilisiä ja äidin tuloja? 2400+680+341,50e=3421,50e. Siitä pois vuokra 750e ja jää 2671,50e

Nyt sitten yh. Minkä kokoiselle asunnolle sinä laskit tuon as.tuen? Itse laskin 72neliöiselle, ison kaupungin asunnolle ja sain mainitsemillasi yh:n tuloilla as.tueksi 438,30e. Vuokraksi laitoin 650e, joka on laskemani kaupungin yleinen vuokrataso alle 15vuotta vanhoista kolmioista. 680e+350e+480e+438,30e-650e=1298,30e.

Nyt jaan tuon yh:lle jäävän summan neljälle ja siitä tulee n.324,60e. Kerrotaan tämä nyt viidellä niin saadaan sitten samalla tulotasolla laskettua paljonko viiden hengen perhe saisi yhteensä. n.1622,90e. Hmm... Miten siis 2671,50e on vähemmän kuin 1622,90e? Jäikö multa joku nyt puuttumaan tästä laskeltamasta, kun sain tällaiset tulokset? Ja yritin kyllä laskea tasavertaisesti nuo tulot olematta sen enempää yh:den tai ydinperheiden puolella.

Mä oon kans yh ja saan asumistukee (n. 345 e), eläkkeet (kansaneläke + työeläke) 567 e, lapsilisät+ yh-korotus 146 e, elarit 129 e, toi tekee kuukaudessa 1187 e/kk pyöreesti (on laskettu pelkästään tasasummana), tosta kun vähentää vuokran (jossa on vesimaksu) 530 e, joka kolmas kuukausi sähkölaskun tollanen 130-170 e kerralla, pienet osamaksuerät sekä netti ukolle eli siinä jää käteen joka kolmas kuukausi vajaa 300 euroa, muina kuukausina ehkä semmonen n. 400 euroa. On tässä yritetty koko ajan tienata lisää mutta on vaan niin pirun vaikeeta. Teen kahta myyntihommaa samanaikaisesti vaikka on kuukausia jolloin ei ole myyntiä niin silloin ei tule myöskään mitään. Täytyy kattoo syksyllä mitä sitä rupeis oikeesti tekemään näitten tulojen lisäksi.

Sitä mäkin haluaisin tietää mutta jos ne luulee että me pyöritään rahoissa ja rikastutaan sillä tavalla kun saadaan tukia. Suurin osa kateellisia yh:n saamista tuista, ei kaikki. Pelkäävät että joutuvat veronmaksajina maksamaan meidän tukia, onhan se tietty suurimmalta osalta tottakin, verorahoista noi otetaan noi tuet ja annetaan pienituloisille mutta ei noita kannata kadehtia.

Kuten mä olen ennenkin sanonut, mä pärjäsin yh:na aivan loistavasti. Kävin töissä ja opiskelin, jonka lisäksi sain toimeentulotukea ja asumistukea. Vuokraa jäi itselle maksettavaksi 120 euroa, ja laskujakin oli paljon vähemmän kuin mitä meillä on nyt yhteensä: käytännössä laskuja ei tullut juuri kuin vakuutuksista, puhelimesta, netistä.

Ja ihan suoraan sanoen, oikeasti musta tuntuu, että aika harva yh tälläkään palstalla nälkään kuolisi, vaikka kädestä suuhun eläisikin. (niin eletään mekin, parisuhteessa) Mutta kun tullaan huutelemaan ett yh:t on rikkaita ja elää leveämmin kuin tajuavatkaan, kai sitä kuka tahansa hyökkää itseään puolustamaan ja vaikka sitten vähän köyhäksi ja kurjaksi, jos tarve vaatii, antaa ehkä jopa ymmärtää että tilanne on jopa huonompi, mitä se oikeasti on.

Mä olen sitä mieltä, että ne jotka kadehtivat näiden yh:den rahoja, ainahan sitä sopii itsekin kokeilla: asumuseroon vaan vaikka vuodeksi, niin sillähän se sitten selviää. Kuinka leveästi sitä pääsee elelemään. =)

Alettiin tossa ajankuluksi laskea mitä 3 lapsen yh "tienaa" , jos minimielarit, ja hyöty oli huimat 560e/kk :whistle:

Kyllä mä ennemmin pidän tuon ukkoni jakamassa perheen hommia täällä kuin otan 560e käteen.

Ja pyydän syvimmästi anteeksi (kuka se olikaan jonka kanssa tästä väittelin muinoin..) että luullut koko ajan että oikea, yksin oleva yh hyötyy jotain yksinolemisestaan :wave: :wave:

teillä ole kummosempaa tekemistä mitähän seuraavaksi laskette ? paljon kh+ lapsilisät tekee yhteensä vuodessa saakohan sitten asumistukea.
Jos noin tykkää laskeskella kannattas varmaan hakea kelaan duuniin. Siellä on tunnetusti seudun "mukavimmat " ihmiset töissä

NeitiNasu: Hatunnoston arvoinen suoritus, että olet yh:na opiskellut ja käynyt töissä yhtäaikaa, musta ei olis siihen =) Mutta mietin, että miten pienet tulot sulla silloin oli kun sait vielä toimeentulotukeakin palkan, opintotuen ja opintolainan lisäksi? Itse olen opiskelija, en käy työssä enkä saa tt-tukea. Ja tuo on totta mitä sanoit, kyllä näillä pienillä tuloilla pärjää, ei Suomessa kukaan nälkään kuole, jos katsoo mihin rahansa laittaa. Mutta opiskelu, niin yh:n kuin perheellisenkin, pitäisi saada kannattavemmaksi kuin työttömänä kotona olo...

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
NeitiNasu: Hatunnoston arvoinen suoritus, että olet yh:na opiskellut ja käynyt töissä yhtäaikaa, musta ei olis siihen =) Mutta mietin, että miten pienet tulot sulla silloin oli kun sait vielä toimeentulotukeakin palkan, opintotuen ja opintolainan lisäksi? Itse olen opiskelija, en käy työssä enkä saa tt-tukea. Ja tuo on totta mitä sanoit, kyllä näillä pienillä tuloilla pärjää, ei Suomessa kukaan nälkään kuole, jos katsoo mihin rahansa laittaa. Mutta opiskelu, niin yh:n kuin perheellisenkin, pitäisi saada kannattavemmaksi kuin työttömänä kotona olo...

Ei kun siis mä en saanut opintukea, eikä opintolainaakaan myönnetty omaehtoiseen koulutukseen. Sain siis ne rahat ikään kuin toimeentulotuen muodossa: pakkohan sitä oli jotain rahaa saada jostain, en töissäkään kyennyt täysipäiväisesti olemaan opiskelujen ohella jotta olisin saanut sellaisen palkan, millä olisin itseni ja lapseni pitänyt leivissä..

Laskettu elarit, työttömyyskorvaus, lapsilisät korotuksineen, asumistuki (joka suurempi vielä mualla kuin täällä käpärissä).

aijaa... siis mikä työttömyyskorvaus ja mikä asumistuki? en oo tiennykään et ne ois jotrain yh:n perustuloja

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

sori nyt vaan mut mä ainaki käyn töissä ja saan palkan missä ei ole huomioitu mitenkään mun perhetilannetta! asumistukeen oon ihan liian rikas ja työttömyyskorvaustakaan en saa koska työpaikka sulkee sen pois. no ainoo mikä kalahti on toi lapsilisän yh- korotus...

peesi! taitaa olla ap jonku sortin idiootti..... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Ei kun siis mä en saanut opintukea, eikä opintolainaakaan myönnetty omaehtoiseen koulutukseen. Sain siis ne rahat ikään kuin toimeentulotuen muodossa: pakkohan sitä oli jotain rahaa saada jostain, en töissäkään kyennyt täysipäiväisesti olemaan opiskelujen ohella jotta olisin saanut sellaisen palkan, millä olisin itseni ja lapseni pitänyt leivissä..

Ahaas, nyt mie ymmärrän =) Mielestäni verorahat eivät voisi parempaan tarkoitukseen mennä, kuin sinun tilanteessasi menivät. Koulutit itseäsi pienen lapsen äitinä eikä sinun tarvitse puolustella millään tuota tarvetta toimeentulotuelle.

aijaa... siis mikä työttömyyskorvaus ja mikä asumistuki? en oo tiennykään et ne ois jotrain yh:n perustuloja

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

sori nyt vaan mut mä ainaki käyn töissä ja saan palkan missä ei ole huomioitu mitenkään mun perhetilannetta! asumistukeen oon ihan liian rikas ja työttömyyskorvaustakaan en saa koska työpaikka sulkee sen pois. no ainoo mikä kalahti on toi lapsilisän yh- korotus...

Mä ymmärsin että ap laski mitä HÄN tienaisi yh´na ja vertaili sitä HEIDÄN perheen nykyisiin tuloihin. Eikä suinkaan SINUN tuloihisi.
Voin tietty olla väärässäkin, kun en jaksanut tätä ketjua kirjoitustasi pidemmälle lukasta :whistle:

Yksinhuoltajiakin on erituloisia, ja menot on myös eri suuruisia. Esim. kun mä jäin yh:ksi, kaikki osamaksut oli mun nimellä, ja jäivät myös mun maksettavaksi. Kyllä siinä oli vähän ihmeissään välillä että syötäiskös oikeen vai vasemman käden kynsiä.

Yhteistyössä