Nyt on kyynpurema koettu. T. Sairaalasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olin unohtanut takkini metsään yöksi.
Tiesin takin olevan syrjäisessä paikassa joten annoin sen olla yön yli sielä. (Erään puun juurella suojassa)
Aamulla lähdin hakemaan sitä ja aloin tyhmänä puhdistella hyönteisistä eikä käynyt mielessäkään, että kyy on luikerrellut huppuun. Sieltä se sitten putosi nostaessani ja tippui ensin lenkkarilleni.
Perus tummahko sinertävän harmahtava ja musta sahalaita selässä.
Se tosiaan tippui kengälle ja rupesi siinä sätkimään menin paniikkiin ja potkin sitä pois ja samalla tunsin pienen piston ja itseasiassa näin, kun hamusi suullaan nilkkaani.
Koko tilanne oli sekunneissa ohi.
Pisto oli tosiaankaan tosi huomaamaton ihan kuin kusiainen olisi purrut. Ehkä hieman voimakkaampi.
Mitään oireita ei tullut paitsi purema kohtaa pisteli hieman ja alkoi kuumottaa.
Menin paniikkiin ja suurinpirtein raahauduin yhdellä jalalla tielle. Muistin, että raajaa ei saa liikuttaa. Soitin sukulaiselle, joka töissä läheisellä koululla.
Hän tuli hakemaan ja se tuntui ikuisuudelta.
Minua rupesi miltein heti pureman jälkeen ahdistamaan henkeä, mutta arvasin sen olevan paniikkia.
Lopulta sukulainen tuli ja hänellä kyypakkkaus mukana.
Tässä kohtaa olo alkoi olla jo hieman sekava. En kylläkään tiedä minkä aiheuttamaa se nyt olikaan.
En jostain syystä uskaltanut katsoa nilkaan, mutta tunsin miten se alkoi paksuuntua ja turvota.
Lopulta autossa katsoin sitä ja se oli ihan sininen ja kaksi pisto jälkeä.
Koitin maata takapenkillä ja pitää jalkaa suorana ja koholla. Jos nostin liikaa niin huomasin, että sinisyys alkoi samalla sekunnilla levitä ja tunsin miten myrkky "liikkui" ihoni sisällä.
Sellainen kuumottava tunne ikään, kuin ihonu sisällä nestettä joka pistelemällä tuhoisi kudoksia!
. Olin yhä shokissa, mutta aloin myös huomata miten tajuntani taso alkoi huonontua.
Näin kaiken hieman sumeampana ja kuulin kaikuvana kaiken.
Sairaalassa minut otettiin sisään ja jatkettiin kortisoni hoidolla vai mitä tuo nyt onkaan.
Nyt olen tarkkailussa ja tiputuksessa.
Olo on yhä sekava, mutta parempi. Jalka on yhä kipeä ja turvonnut.
.Oli pakko purkaa ajatuksia johonkin.
Olkaa varovaisia!!

• Surullinen
Reactions: Elena777
Hyi kauheeta! Ihan kylmät inhon väreet menee kun lukee tuon! Toivottavasti paranet nopsaan!

Mua pisti kerran mehiläinen rintaan, säikähdin että jos henkitorvi turpoaa (yleensä mulle tulee iso paukama) ja kävin näyttää terveydenhoitajalle. Siellä odotushuoneessa alkoi tulla kuumotusta ja punaista pilkkua koko kaula ja rintakehä ja väsytti kovasti, mutta terkka sanoi että selvästi psyykkisestä reaktiosta johtuvaa ja menee kohta ohi kun vaan rauhoitun, ja niin menikin (he sanoi käyvänsä kattomassa mua 10min välein, se tuntui turvalliselta). Puolen tunnin kuluttua uskalsin lähteä kotiin. Pintanahka turposi niinkuin mulla yleensä, mutta sisäpuolelta ei turvonnut mikään umpeen.
Eli tällä tarkoitan sitä että ihminen pystyy hankkimaan psyykkisen reaktion kun oikein säikähtää. Mutta onhan kyyn myrkky tietysti myrkyllisempi kuin mehiläisen.

Hyi kauheeta! Ihan kylmät inhon väreet menee kun lukee tuon! Toivottavasti paranet nopsaan!

Mua pisti kerran mehiläinen rintaan, säikähdin että jos henkitorvi turpoaa (yleensä mulle tulee iso paukama) ja kävin näyttää terveydenhoitajalle. Siellä odotushuoneessa alkoi tulla kuumotusta ja punaista pilkkua koko kaula ja rintakehä ja väsytti kovasti, mutta terkka sanoi että selvästi psyykkisestä reaktiosta johtuvaa ja menee kohta ohi kun vaan rauhoitun, ja niin menikin (he sanoi käyvänsä kattomassa mua 10min välein, se tuntui turvalliselta). Puolen tunnin kuluttua uskalsin lähteä kotiin. Pintanahka turposi niinkuin mulla yleensä, mutta sisäpuolelta ei turvonnut mikään umpeen.
Eli tällä tarkoitan sitä että ihminen pystyy hankkimaan psyykkisen reaktion kun oikein säikähtää. Mutta onhan kyyn myrkky tietysti myrkyllisempi kuin mehiläisen.

Vastaa useampaa ampiaisen pistoa. Terveelle aikuiselle vaaratonta. Myrkyn aiheuttama anaflyaktinen reaktio taas on hengenvaarallista. Kyyn puremaan menehtyy noin promille. Tosin luku muuttuu 100 prosentiksi, kun tarpeeksi aikaa kuluu :-)

• Tykkää
Jos tällaista jollekin tapahtuu, niin on typerää alkaa potkimaan kyytä. Silloin se iskee, äkkiä pois vaan.

Ohjeita

Kyypakkaus onkin turhake!

• Tykkää
Eilen pihalta tapettu kevään ensimmäinen kyy. Onneksi yksi koirista on ns kyykoira ja hälyyttää. Metsässä kyyt saavat olla mutta pihalle ei ole asiaa. Karkottamiseen on kokeiltu hälyttimiä, tuhkaa, etikkaa.... Ei auta. Muutama vuosi sitten kyy luikerteli ulkoa keittiön lattialle.

• Vihainen
Reactions: Latimeria
Eilen pihalta tapettu kevään ensimmäinen kyy. Onneksi yksi koirista on ns kyykoira ja hälyyttää. Metsässä kyyt saavat olla mutta pihalle ei ole asiaa. Karkottamiseen on kokeiltu hälyttimiä, tuhkaa, etikkaa.... Ei auta. Muutama vuosi sitten kyy luikerteli ulkoa keittiön lattialle.
On turhaa tappaa niitä hyötyeläimiä! Syövät punkkeja kantavia myyriä ja hiiriä.

Latte on pyydystänyt kepin avulla ämpäriin mökiltä jo monta. Kansi päälle ja sitten kuskannut kilometrien päähän asumattomille alueille. Ne sattuivat olemaan vieläpä luonnonsuojelualueita.

On turhaa tappaa niitä hyötyeläimiä! Syövät punkkeja kantavia myyriä ja hiiriä.

Latte on pyydystänyt kepin avulla ämpäriin mökiltä jo monta. Kansi päälle ja sitten kuskannut kilometrien päähän asumattomille alueille. Ne sattuivat olemaan vieläpä luonnonsuojelualueita.
Meillä pyydystetään hiiret loukuilla. Noin vuoden saalis 75 hiirtä. Loukkuja on 5 eri paikoissa. Pihalle tulevia kyitä en lähde kuskaamaan vaan tapan.

• Vihainen
Jos tällaista jollekin tapahtuu, niin on typerää alkaa potkimaan kyytä. Silloin se iskee, äkkiä pois vaan.

Ohjeita

Kyypakkaus onkin turhake!

Varmaan toimiikin joo. Ihan sama, ku ampiainen tulee ni silloinhanhuidotaan, kiljutaan, hypitään ja juostaan.

Kyyt sietäsivät jonnekin korpeen. Tai vaikka paistinpannulle.

Varmaan toimiikin joo. Ihan sama, ku ampiainen tulee ni silloinhanhuidotaan, kiljutaan, hypitään ja juostaan.

Kyyt sietäsivät jonnekin korpeen. Tai vaikka paistinpannulle.
Miks?

Latte on kylmän rauhallinen jos amppari pörrää vieressä, se on kiinnostunut mun ruuasta tai huurteisesta. Meuhkaaminen pahentaa vaan tilanteen, silloin voi pistää kun sitä uhataan. Kuten kyykin, se kyllä pakenee jos se pystyy mutta joskus käy vahinkoja.

Jos jotain pitäisi lähettää korpeen niin sandaalijalkaiset urospuoliset ”vjieraslajit”, eivät olisi heille tuntemattoman sivistyksen keskellä pahojaan tekemässä! :sneaky:

Miks?

Latte on kylmän rauhallinen jos amppari pörrää vieressä, se on kiinnostunut mun ruuasta tai huurteisesta. Meuhkaaminen pahentaa vaan tilanteen, silloin voi pistää kun sitä uhataan. Kuten kyykin, se kyllä pakenee jos se pystyy mutta joskus käy vahinkoja.

Jos jotain pitäisi lähettää korpeen niin sandaalijalkaiset urospuoliset ”vjieraslajit”, eivät olisi heille tuntemattoman sivistyksen keskellä pahojaan tekemässä!

Ku ne ovat PE-LOT-TA-VI-A! Kuten heinäsirkatkin.

• Haha

Yhteistyössä