Nyt on käyty lääkärissä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiivi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Tuntuu kyllä aika hassulta, että noilla viikoilla vielä kääntyy perätilaan. Tuntuuko susta itestä siltä, että vauva on perätilassa? Mulla kun tarpeeksi alas oli tuo esikoinen laskeutunut niin luulivat, että oli perätilassa kun oli niin hyvin siellä lantioluiden välissä, etteivät onnettomat osanneetkaan arvata, eivätkä saaneet tunnusteltua sitä. Vaikka mä sanoin, että kyllä se siellä on pää alaspäin niin eivät meinanneet uskoa.

Mulla oli viikolla 38 ultra, jossa todettiin, että vauva on kääntynyt perätilaan. Oli vielä edellisellä neuvolakäynnillä raivotarjonnassa.
Viikkoja mulla vaan sen verran paljon ja lapsivesikin oli jo vähentynyt, että kääntämistä ei edes yritetty.

Minäkin olen kuullut ettei kannattais välttämättä yrittää sitä kääntää, sille kun on jokin syy miksi se siellä istuskelee. Mutta koita olla hermoilematta, kyllä se siellä Kättärillä tarkastetaan että kuinka päin vauveli siellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Monttu:
Tekivät painoarvion samalla.Mietin vaan että jos ovat noin isoa vauvaa povanneet niin kumma ettei jo pelkän koon takia ole ehdotettu sektiota?

siis se oli vain neuvolatädin veikkaus...esikoinen siis oli 4475g ja 50,5cm

lääkärit ei oo viel veikannu mitää

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mua rupes matkalla kotiin pelottamaan synnytys jos eivät saakkaan käännettyä...musta ei oo synnyttää perätilassa olevaa.... :ashamed:

mun kaveri synnytti esikkonsa joka oli perätilassa ihan alakautta ja hienosti meni tokan lapsen kun sai ja oli raivotarjonta niin vaikeempi synnytys olikin tämä toka.

mulle vaan on povattu tollasta 5 kilosta ni ajatus jo sen normi synnyttämisestä tekee tuskaa saati sitte et se ois perätilassa...

no ei kai mun auta kun odottaa et pääsen sinne kättärille tarkistukseen...en vaan millää jaksais odottaa kun nyt jo hermoilen

Tossa tilanteessa hyppisin riemusta jos saa sektion!Vaikka yli kaiken vastustankin sektiota,se on kurja kokemus,mutta mieluummin se kun että repeet ite pahasti ja lapsi jää jumiin tai vammautuu ja joutuu hätäleikkaukseen. Tosi iso vauva tulossa ;) koitahan pyytää josko saisit leikkauksen...

esikoinen oli 4475g ja kuulemma meni synnytys hyvin... mut jos ei saada käännettyy ni niin itsekäs oon että en rupee sitä pungertaa ulos vaan haluun leikkaukseen

Juu,mutta perätilasynnytys ei oo niin iisi..ja jos iso lapsi niin en kyllä ees tohtis koittaa.

Jos vauva on iso niin eiväthän ne kai saa sitä edes käännettyä? tai siis tuskin edes yrittävät jos on jo muutenkin ahdasta. Mulla oli myös niin, että kaikki liikkeet tuntu alhaalla ja ylhäällä vaan ihme myörimistä, sanoin siitä neuvolassa ja sitten neuvolantäti huomasi, että on perätilassa, nyt oon viikon totutellu näihin liikkeisiin,tuntuvat ihan hassuilta kun ovatkin eri kohdassa kuin ennen

minä en ikinä antaisi kääntää lata perätilasta! siinä on todella iso riski istukan repeämiseen. enkä kyllä synnyttäisikään perätilassa olevaa lasta. mutta tämä on vain minun mielipide. ja muista että sinua ei saa pakottaa mihinkään mitä et halua!

meillä ensimmäisen painoario oli 5300g ja siitä lähettiin heti leikkaussaliin..sanoivat että yleensä jos painoarvio noin suuri niin automaattisesti leikataan. minulla oli viikkoja 42 ja käynnistykseen menin mutta ekana oli tietenkin ultra ja eipä ees kyselty et haluutko alakautta tehdä! onneksi ei ihan niin suurta jytkyä tullut, 4345g painoi tyttö.

minä en ikinä antaisi kääntää lata perätilasta! siinä on todella iso riski istukan repeämiseen. enkä kyllä synnyttäisikään perätilassa olevaa lasta. mutta tämä on vain minun mielipide. ja muista että sinua ei saa pakottaa mihinkään mitä et halua!

Tarkkaan ne kyllä ultras ennen kuin kääntämään alkoivat ja koko ajan kattoivat samalla ultralla kun käänsivät

Tää pienin oli koko raskauden ajan perätilassa ja aina vaan neuvolassa sekä th että lääkäri väitti että on oikeinpäin ja minä väitin vastaan.
Keskimmäistä oottaessa neuvollassa väittivät että on taatusti oikeinpäin ja minä väitin vastaan ja vauva olikin viistosti peppu alaspäin!

Ei varmaan paljon apua mutta tulipa kerrottua.

Ole ihan rauhassa!Mulla oli myös perätilassa, ja saivat käännettyä, jonka jälkeen kääntyi takaisin perätilaan ja taas käännettiin ja sitten onneksi pysyi pää alhaalla. Saat varmastikkin sektion jos ei suostu kääntymään.:)

MULLE SANOTTIIN ETTÄ RAIVONA ON TULOSSA, MUTTA SYNNYTYSPÖYDÄLLÄ HUOMATTIINKIN ETTÄ ON PERÄTILASSA. NO, SIT SYNNYTETTIIN SE NIIN, EI OLLUT KAUHEETA EPIDURAALIN KANS, HELPOSTI TULI 3-KILOINEN KUN LÄÄKÄRI VÄHÄN AUTTOI =)

Mulla oli eka perätilassa, en suostunu kääntämisyrityksiin enkä synnyttämään perätilavauvaa vaikka pienehkö (kolmikiloinen) olikin. Sektion sain ja hyvin meni. Suht nopeasti toivuin. Nyt tämä toinenkin leikataan kesällä koska nyt huomattu että mulla rakenteissa vikaa eikä vauva mahtuisi ulos. Eli olipa hyvä etten lähtenyt ekaa synnyttämään jalat edellä, olisi nimittäin takuuvarmasti jäänyt päästään jumiin. =/

Alkuperäinen kirjoittaja Minäpä:
Mulla oli eka perätilassa, en suostunu kääntämisyrityksiin enkä synnyttämään perätilavauvaa vaikka pienehkö (kolmikiloinen) olikin. Sektion sain ja hyvin meni. Suht nopeasti toivuin. Nyt tämä toinenkin leikataan kesällä koska nyt huomattu että mulla rakenteissa vikaa eikä vauva mahtuisi ulos. Eli olipa hyvä etten lähtenyt ekaa synnyttämään jalat edellä, olisi nimittäin takuuvarmasti jäänyt päästään jumiin. =/

HUI, no onneks sitte meni hyvin kuitenkin.

jos nyt päädytään sektioon ni tehäänkö se ennen laskettua vai vasta lasketun jälkeen??
anteeks nää mun kyssärit mut en oo aiemmin miettiny...

Se on kai sairaalkohtaista mutta mulle ainakin annettiin aika viikkoa ennen laskettua... Eikä yritetty kääntää kun istukka oli edessä.

Mullakin oli esikoinen perätilassa. Kääntämistä tieten voidaan yrittää ja se tehdäänkin aikas noilla viikoilla jotka sulla. Mutta se taas on sellainen, että se herkästi menee siihen, että sitä ei edes kokeilla kääntää, kun siinä on omat kommervinkkinsa. Kuitenkin toisilla se kääntäminen menee ihan hyvin, mutta etukäteen ei voi sanoa, että mitä tulee tapahtumaan.

Ja perätilassa olevan synnytin minäkin sektiolla, sain valita mitä teen, odottelin, että alkais alakautta syntymään, mutta sitten aika kului ja vauva kasvoi, niin päädyttiin sektioon.

Mutta, jos sulla on noilla viikoilla kääntynyt rt:sta, pt:aan, niin on se myös mahdollista vielä muljahtaa itsestään takaisinkin. Tosin hieman on epätodennäköisempää kuin se, että nyt on sitten jumahtanut perätilaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Mullakin oli esikoinen perätilassa. Kääntämistä tieten voidaan yrittää ja se tehdäänkin aikas noilla viikoilla jotka sulla. Mutta se taas on sellainen, että se herkästi menee siihen, että sitä ei edes kokeilla kääntää, kun siinä on omat kommervinkkinsa. Kuitenkin toisilla se kääntäminen menee ihan hyvin, mutta etukäteen ei voi sanoa, että mitä tulee tapahtumaan.

Ja perätilassa olevan synnytin minäkin sektiolla, sain valita mitä teen, odottelin, että alkais alakautta syntymään, mutta sitten aika kului ja vauva kasvoi, niin päädyttiin sektioon.

Mutta, jos sulla on noilla viikoilla kääntynyt rt:sta, pt:aan, niin on se myös mahdollista vielä muljahtaa itsestään takaisinkin. Tosin hieman on epätodennäköisempää kuin se, että nyt on sitten jumahtanut perätilaan.

nyt oon sit tosiaan vaan miettiny sitä käännytystä kun toi istukkakin edessä mut kai se siitä selviää kun pääsen sinne kätilöopistolle.. kai sen kutsun pitäis tulla pian, et ei kai ne voi kauheesti sitä pitkittää??

jos sektioon päädytään ni eikös kuitenkin ukko pääse mukaan, vai??

ja jos teijät on leikattu ni kuinka hyvin ootte toipunu siitä??

Pääsee JOS on normi sovittu leikkaus,päivystyksenä tehtävään ei yleensä pääse. Toipuminen on yksilöllistä..itse olen toipunut toisesta hyvin ja toisesta huonosti,mutta hengissä ollaan. Ikimaailmassa en leikkausta oisi halunnu,mutta vauva on tärkein..eikä tietty se repeemisestä toipuminenkaa äkkiä käy,jos koskaan.

Yhteistyössä