Nyt olis sit tarjolla vesirokkoa mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riivinrauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Riivinrauta

Aktiivinen jäsen
21.01.2007
4 454
0
36
Kun tää äiti ei ole varma onko koskaan sitä itse sairastanut :/

Mun äiti ei muista että kuka meistä kolmesta lapsesta sen sairasti ja mä olen itse melko varma että en ole sairastanut.

Onko täällä ketään joka olis sen näin aikuis iällä sairastanu?
Onko ihan kauheen paha?

Tiedän että siihen olis mahdollista saada joku rokotus juttu mut en nyt tiedä onko sekään ihan järkevää ja maksaa aikas hurjasti....

et varmaan enää ehi sitä rokotetta ottamaan...joillakin aikuisilla lievä ja jotku joutuu sairaalaan...varmaan yksilöllistä!Toivottavasti et saa sitä ja paranemisia lapsille...

Ei enää tuossa vaiheessa kannata hakea rokotusta. Suurin osa aikuisista on kuitenkin taudin sairastanut, vaikka sitten ns. huomaamattaan. Kuitenkin vain noin 1-3% Suomen aikuisväestöstä ei ole tautia sairastanut. Jos tauti suhun iskee, niin heti soitto lääkärille ja pyydät kuuria. Sama lääkeaine kai mikä huulikerpekseenkin, mut se otetaan kai tässä tapauksessa sisäisesti. En muista varmaksi. Voi olla helppo tai sitten sairaalahoitoa vaativa.

Heinolassa asustellaan me =)

Niin ja siis kaverin lapsella se on just nyt silleen että se on tarttuvimmillaan... sillä mietin että jos kävis tartuttamassa... mut ei tiiä uskaltaako sitä.

Mieheni sairasti muksujen kanssa vesirokon vuosi sitten ja eihän se mukava oo aikuiselle :| voi joutua jopa sairaalaan ja aina on aikuisen käytävä lääkärillä jos saa vesirokon koska se on lasten tauti eli aikuisena sitä ei pitäis enää sairastaa (tuumas sairaanhoitaja kun soitin koska mies oli niin huonossa kunnossa)

Ja mitä tulee siihen vesirokkorokotukseen niin enää et voi sitä ottaa jos teillä jo vesirokkotartunta perheessä :/

Toivotaan että olet sairastanut sen pienenä vaikka yhellä näppylällä jota ei ole huomattu ja et nyt sitä saisikaan =)

Älä vain mene aikuisiällä tarttumaan vasiten itseesi..on vaarallinen yli 13 vuotiaille juuri eilen terveydenhoitaja sanoi. Oli lasten rokotetutkimuksesta puhetta.

Kaveri sairasti juuri vesirokon ja ikää yli 30w. Ei ollut ongelmallinen, näppylöitä vaan ja kesti muutaman päivän. Jollekkin saattaa olla tietty rajumpi mutta eipä sitä pääse valkkaamaan kuinka lievästi minkäkin sairastaa.

Mä en tajua miksi ihmeessä lapset pitää tartuttaa, vaikka rokotekin on saatavilla. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin työtunteina laskettu sairaan lapsen hoitaminen. En siis tarkoita "oikeaa" työtä vaan sitä, että itse joutuu valvomaan, hoivaamaan ja olemaan kärsivällinen.

Sitä paitsi rokote saattaa antaa suojan myös vyöruusua vastaan

Suosittelen nyt jättämään tartunnan hakemisen väliin, jos et vielä ole sitä ehtinyt hakea. Sitten menet itse verikokeeseen, jossa katsotaan onko vesirokkoa sulla ollut. Jos ei, niin sitten vaan rokotetta (maksaa kai n. 60e/rokote ja niitä tarvitaan 2 kpl).

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Mä en tajua miksi ihmeessä lapset pitää tartuttaa, vaikka rokotekin on saatavilla. Se tulee kuitenkin halvemmaksi kuin työtunteina laskettu sairaan lapsen hoitaminen. En siis tarkoita "oikeaa" työtä vaan sitä, että itse joutuu valvomaan, hoivaamaan ja olemaan kärsivällinen.

Lääkäri on sanonut ainakin meille, että rokotekin on raju. Lapsena mun mielestä taudin voi ihan hyvin sairastaa, kaikkea vastaan ei ole hyvä rokottaa. Aikuisena suosittelen rokotetta, kun vesirokko on lastentauti ja aikuiselle voi olla pahimmassa tapauksessa tappava.

Jos aikuinen altistuu vesirokolle, rokotuksella voidaan estää tartunta muutaman päiväsn sisällä altistumisesta! On aikuiselle niin raju, että kannattaa hoitaa ehdottomasti pois alta. sisärusparvessa tartuntariski on yli 90%, joten "sairastamaton" sisarus on todnäk sairastanut pöpön oireettomana. Vesirokkorokotuksesta ei ole haittaa, vaikka taudin olisikin sairastanut.

Ja piti vielä kirjottaa että meillä terkka sanoi että ei se rokote estä taudin saamista vaan voi lieventää oireita. Nyt vesirokkoa on ollut paljon liikenteessä ja se on ollut aika oireeton, esim pojallani huomasin rokon vasta kun rakkulat oli jo ruvella ja niitäkin oli vain muutama mahanseudulla ja tytölläkin vaan muutama näppy päässä jotka ei kovin ees kutittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lääkäri on sanonut ainakin meille, että rokotekin on raju. Lapsena mun mielestä taudin voi ihan hyvin sairastaa, kaikkea vastaan ei ole hyvä rokottaa. Aikuisena suosittelen rokotetta, kun vesirokko on lastentauti ja aikuiselle voi olla pahimmassa tapauksessa tappava.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/muut_rokotteet/vesirokkorokote/

Alkuperäinen kirjoittaja Ronja Ryövärintytär:
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Heinolassa asustellaan me =)

Niin ja siis kaverin lapsella se on just nyt silleen että se on tarttuvimmillaan... sillä mietin että jos kävis tartuttamassa... mut ei tiiä uskaltaako sitä.

Jos voisit vaikka postittaa sen vesirokon tänne Helsinkiin :D :whistle:

Ja tänne Tampereelle :D

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/muut_rokotteet/vesirokkorokote/

Ja linkin tarkoitus oli mikä? Kun tuohan on ns. rokotteen tuoteseloste...?

Minä otin rokottee nsekä itselleni,että pojalle. Hintaa oli yhdellä rokotteella 66.98e, eli yhteensä tuli maksamaan 200.94e. Hintavaaan tuo on,mutta itse en ollut sitä koskaan sairastanut, ja samalla päätin pojallekin antaa,täyttä suojaahan rokote ei anna,vaan tauti saattaa silti tulla,mutta lievempänä. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut kummallekaan rokotteesta. Siitähän saattaisi tulla kuume ja jokunen näppylä.

Ja linkin tarkoitus oli mikä? Kun tuohan on ns. rokotteen tuoteseloste...?

...eli siitä ei saa mitään tietoa... :whistle:

Yhteistyössä