Nyt oli viiminen pisara....en tiedä mitä tehdä.....taitaa tulla sotatila perheessä*huokaus*

  • Viestiketjun aloittaja raivona, huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja raivona:
18v nuori sössiny opiskelujaan( joskus siitä täällä kirjoitinkin )...viimisellä hetkellä alkoi korjata asioitaan ja isänsä otti työssäoppimiseen.Ei valmistu keväällä, kuten ei pari muutakaan kaveriaan.Tyhmyys tiivistyy.

Eilen kerto menevänsä kaverille ja annoin auton avaimet ja sanoin että auto sitten kotiin ajoissa, jotta pääsen aamulla labraan.Autoa on just laitettu, kun se piti vaihtaa.Nuori oli ajanu auto katolleen ( no, se ois voinu kelin vuoksi tapahtua kelle tahansa ) mutta JUOVUKSISSA!!!!!

Mä olen niin raivona.Saa unohtaa haaveet ajokortista.Kortti meni, kakkosvaihe vielä ajamatta.Me emme sitä enää tule maksamaan.

Pääasia tietty et nuori hengissä ja tulee kuulemma linkkarilla kotiin ja oli juovuksissa ku soitin.Huusin puhelimessa ja hän alkoi itkeä.Isänsä sai raivarin kun asiasta hälle soitin.Hän niska limassa yrittää painaa töitä, elättää perheen ja nyt nuori teki tämän tempun.

Olen niin raivona, huolestunut, sekaisin etten tiedä mitä tehdä.
Rakastan lastamme, mutta saa ottaa vastuun teoistaan, ei kaipaa päähän taputteluja.

Miten edetä jatkossa?Hommataanko hänelle asunto eli laitetaanko muuttamaan koto pois?Itse joutuis tuet sun muut hakeen tai voitais me auttaa niiden hakemisessa......meidän tulot ei riitä kahteen asuntoon, kun itse olen työtön. Pelkään että sitten taitaa mennä elämä alamäkee ja lujaa vai annetaanko asua kotona ja suorittaa opinnot loppuun.Eipä pääsis ainakaan valittamaan et hän ei linkkarilla kulje, kun TYPERYYTTÄÄN meni tollasen tempun tekeen.Autoa kun ei ole ja korttiakaan.

..... että vielä tämäkin piti tapahtua......

Auttakaa,antakaa neuvoja, asiallisia kiitos.Mäalan nyt olla loppu.....
Ei muuta kuin voimahali, täällä painitaan täsmälleen saman asian kanssa, opiskelunsa ja työnsä ja raha-asiansa täysin sössinyt pian jo 20-vutias kyseessä.
Voimahalaus myös sinulle.Koska samassa tilanteessa, niin tasan tarkkaan ymmärrät mitä tässä käydään läpi
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tytti:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Niin, juuri tämän takia lastenkasvatus täytyy aloittaa jo ihan pienestä.
Tervetuloa aikanaan vanhempien lasten maailmaan! Kyllä se vain niin on että murrosikä laittaa sen pääkopan toisilla enempi ja toisilla vähempi "sekaisin". En todellakaan usko että ap;n lasta ei olisi kasvatettu. Itse väännän kättä lähes päivittäin, ah niin ihanan murkkupojan kanssa. Onneksi sentään keskusteluyhteys pelittää, se vain on niin mustavalkoinen maailma tällä hetkellä. Neuvoja en osaa sinulle ap enempää antaa, mutta jaksamis ja voima halit lähtee täältä!! Ja oikeasti, hänestä varmasti tulee vielä hieno mies, kunhan itse jaksatte siinä rinnalla pysyä!

(tässä vielä päivän lainaus jääkaappi magneetista: Murrosikäisten vanhemmat ymmärtävät miksi jotkin lajit syövät jälkeläisensä ;))
Kiitos.Keskusteluyhteys meilläkin on aina säilynyt.Kun poika soitti ennen kotiituloa vielä minulle ( sitä ennen itse olin soittanut hänelle ),niin keskustelimme alustavasti puhelimessa ja hän oli todella pahoillaan ja oli halukas korvaamaan aiheuttamansa vahingot.Lopulta sanoin hänelle, että vaikka tilanne nyt on mikä on, niin kaikesta huolimatta hän on edelleen meille rakas.Pojalta pääsi itku.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Siis oliko kyse 18-vuotiaasta eli täysikäisestä? Sori vaan mutta mun kaaliin ei siinä tapauksessa mene et aikuiselta ihmiseltä viedään kaljarahat ettei voi juoda. Eiköhän se alkon käyttö pidä saada ihan muilla keinoilla kuriin. Ja nimenomaan olisi hyvä että oppisi sen järkevän rahan käytön ennen kuin muuttaa pois kotoa. Jos kotona asuessa omatkin tulot menee vanhempien kukkaroon niin miten luulette et rahan käyttö onnistuu sitten kun lähtee omilleen ja kaikki tuleekin yhtäkkiä itselle?
Eihän tässä nyt kaikkia rahoja olla viemässä, eikä mitään vielä ole päätetty, mutta jollain tapaa on korvausvelvollinen.Asiaa kuitenkin pohditaan vielä monelta eri kantilta.
 
harmaana nyt
Meillä nuori veti toisen auton paskaksi tälle syksyyn. Koulun kyllä onneksi hoitaa jotenkuten ja onneksi oli vesi selvä. Toisesta keikauksesta lähti kortti ja tuo muutenkin ongelmia elämään.

Suosittelen rauhallista keskustelua. Nuori tietää kyllä miten pettyneitä olette, mutta sitä kannattaa vielä kertoa. Kertoa miten paljon rakastaa, mutta miten pahalle tuntuu. Meillä pistetään nuori itse maksamaan auto. Nyt on joka lauantai työpäivä, kotona tekee jotain hommia oikeasti tai sitten voi mennä jonnekin oikeaan duuniin, mutta rahat kotiin ja tuleviin kuluihin. Sitten maksaa loput kun menee duuniin.

Yhdessä kannattaa miettiä nuoren kanssa asioita, mutta kyllä nuori pitää laittaa vastaamaan teoistaan!
 
viras
Kyllä mä laittaisin sen pojan ennemmin korvaamaan aiheuttamaansa rahallista vahinkoa kuin perisin vuokraa. Ainakin niin kauan kuin opiskelee.

Ja yhteys koulukuraattoriin, luokanvalvojaan tms. Kyllä sekin on pojalle viesti, että vanhemmat on huolissaan ja välittää. Ja ennen kaikkea pojan on nyt saatava apua tulevaisuuden suunnittelussa. Saatava päämäärä elämäänsä, mitä tulee koulun jälkeen?

Vuokransa voisi maksaa vaikkapa jollain työllä kotona jos sen koette tarpelliseksi.

Tsemppiä teille asian selvittämiseen, tärkeintähän on kuitenkin, että poika on hengissä ja toivottavasti haluaa selvittää asiansa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja viras:
Kyllä mä laittaisin sen pojan ennemmin korvaamaan aiheuttamaansa rahallista vahinkoa kuin perisin vuokraa. Ainakin niin kauan kuin opiskelee.

Ja yhteys koulukuraattoriin, luokanvalvojaan tms. Kyllä sekin on pojalle viesti, että vanhemmat on huolissaan ja välittää. Ja ennen kaikkea pojan on nyt saatava apua tulevaisuuden suunnittelussa. Saatava päämäärä elämäänsä, mitä tulee koulun jälkeen?

Vuokransa voisi maksaa vaikkapa jollain työllä kotona jos sen koette tarpelliseksi.

Tsemppiä teille asian selvittämiseen, tärkeintähän on kuitenkin, että poika on hengissä ja toivottavasti haluaa selvittää asiansa.
Rahallinen korvaus aiheuttamastaan vahingosta voi kulkea vaikka " vuokran" nimellä.Katsotaan nyt miten tässä toimitaan.
 

Yhteistyössä