nyt olen kinkkisen tilanteen edessä. Asuntokaupoista, mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helpotti jo huimasti, kiitos. Ehkä huomenna olen taas viisaampi kunhan olen keskustellut molempien ostajaehdokkaiden kanssa. Enpä olisi edes villeimmissä kuvitelmissani uskaltanut ajatella tämmöistä tilannetta... :|

Vähän paha sanoa, että mitä tarkottaa "suullisesti oikeastaan hyväksytty". Mun mielestä te olette kuitenkin tarjousvaiheessa ja olisi nyt kannattaisi ilmoittaa sille pariskunnalle, että on tullut toinenkin tarjous.
Kyllä tarjous sen antanutta osapuolta sitoo. En tiedä minkälaisen paperin ootte tehny, mutta yleensähän niissä määritellään myyjälle joku tietty aika hyväksyä se tai sit tarjous raukeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Eli jos nyt oikein ymmärrän, niin mulla on kaksi tarjousta, joista voin hyväksyä kumman tahansa. Toinen on tehty kirjallisena, toinen suullisena.

Mun velvollisuus on siis soittaa tälle pariskunnalle jo huomenna päivällä ja kertoa että toinen, isompi tarjous on tehty. Annan heille mahdollisuuden korottaa tarjoustaan tai sitten neuvotellaan muuten muut ehdot paremmaksi. He ovat siis edelleen ekana, sillä ovat ensimmäisenä tarjouksen tehneet.

JOS pariskunta on edelleen halukas hieromaan kauppaa, niin he tekevät meille huomenna kirjallisen tarjouksen. Ja jos he maksavat lisäksi käsirahan (joka voidaan sopia päivällä puhelimitse), niin heidän kanssaan tehdään kaupat.

Mies tuossa myös selvensi mulle että vastahan me tosiaan ollaan hierottu hintaa ja puheltu ehdoista. Toisaalta mitään ei olla vielä lyöty lukkoon, senhän takia pariskunta on huomenna tulossakin. Ja koko ajan ollaan pariskunnan kanssa puhuttu että he tulevat tekemään TARJOUSTA.

Niin ja tuosta kosteusmittauksesta: se menee meidän pussista anyway.

Jos olisin se pariskunta ja alkaisitte korottamaan hintaa, löisin luurin korvaan välittömästi ja haistattaisin pitkät.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Vähän paha sanoa, että mitä tarkottaa "suullisesti oikeastaan hyväksytty". Mun mielestä te olette kuitenkin tarjousvaiheessa ja olisi nyt kannattaisi ilmoittaa sille pariskunnalle, että on tullut toinenkin tarjous.
Kyllä tarjous sen antanutta osapuolta sitoo. En tiedä minkälaisen paperin ootte tehny, mutta yleensähän niissä määritellään myyjälle joku tietty aika hyväksyä se tai sit tarjous raukeaa.

No kun me ollaan tosiaan neuvoteltu hinnasta ja ehdoista jne.jne. Ja sovittu että he tulevat huomenna meille tekemään tarjouksen kirjallisena.

Tästä toisesta tarjouksesta en ole vielä voinut ilmoittaa kun tää mies lähti meiltä vasta puol ysin jälkeen. En siis viitsinyt enää sen jälkeen lähteä soittelemaan.

Eli pariskunnan kanssa ei olla tehty mitään vielä kirjallisena. Eikä kyllä ymmärretty tän tokan tarjouksen kanssa määritellä mitään aikojakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olli ostaja:
Jos olisin se pariskunta ja alkaisitte korottamaan hintaa, löisin luurin korvaan välittömästi ja haistattaisin pitkät.

Kaikki ei välttämättä noin tee jos asunto kiinnostaa ja on mieluisa.

Eikä meidän tarvi välttämättä hintaa nostaakaan. Onhan meillä oikeus hyväksyä myös alhaisempi tarjous. Mutta ehkä tiettyjä ehtoja voidaan hioa nyt helpommin kun on olemassa toinenkin tarjous.

Alkuperäinen kirjoittaja olli ostaja:

Minlä ihmeen takia??
Voip olla, että joudut vielä monta luuria korvaan lyömään ja jäät nuolemaan näppejäsi, kun olet asuntoa ostamassa, jos tuolla tavalla kaupankäyntiin suhtaudut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

No kun me ollaan tosiaan neuvoteltu hinnasta ja ehdoista jne.jne. Ja sovittu että he tulevat huomenna meille tekemään tarjouksen kirjallisena.

Tästä toisesta tarjouksesta en ole vielä voinut ilmoittaa kun tää mies lähti meiltä vasta puol ysin jälkeen. En siis viitsinyt enää sen jälkeen lähteä soittelemaan.

Eli pariskunnan kanssa ei olla tehty mitään vielä kirjallisena. Eikä kyllä ymmärretty tän tokan tarjouksen kanssa määritellä mitään aikojakaan...

Nyt ratkaisee se mitä olette sanoneet.
Silloin kun asuntoa myydään ilman välittäjää, suullinen tarjous on sitova.

Asuntonäytöissä saadaan usein jos kohde on mielenkiintoinen useita tarjouksia, jotka myyjä ottaa ostajilta vastaan kommentoimatta mitään niistä ostajille.
Sen jälkeen myyjä käy läpi tajoukset ja hyväksyy niistä sopivimman ja ilmoittaa ostajalle sen, jolloin tarjouksesta tulee sitova molemmille osapuolille.

Te olette neuvotelleet tämän ensimmäisen ostajan kanssa. Hän tarjosi pienempää summaa, jota ette hyväksyneet.
Sitten hän korotti sitä ja mitä te sanoitte siihen tarkalleen?
Jos sanoitte että ok. Ja nyt he ovat tulossa tekemään vielä kirjallisesti tämän hyväksytyn hinnan mukaisen tarjouksen niin tilanne on se, että heillä on sitova sopimus.

Sitten saitte toisen tarjouksen.
Toivottavasti otitte sen kommentoimatta vastaan, sillä jos te sanoitte, että tämä on hyvä hinta, hyväksymme sen niin silloin joudutte mksamaan sanktioita toiselle osapuolelle.
Jos ette tätä uutta tarjousta mitenkään kommentoineet, niin ei tarvi kuin soittaa tälle ostajalle ja sanoa, että ette hyväksy tarjousta ja pääsette pälkähästä.

Jos haluatte perua tämän ekan hyväksytyn? tarjouksen niin sitten toivokaa, että tämä henkilö ei tajua mitään asuntokaupoista ja lähtee etsimään tyytyväisenä uutta asuntoa. Ilman vastaansanomisia.

voi voi. Minkä ihmeen takia ihmiset lähtee tekemään tälläsiä asioita ilman tietoa ja taitoa. Ja käyttää sitten kaksplussaa lainopillisena neuvonantajana, en pysty ymmärtämään. Kohta käy niin, että se raha, minkä luulitte säästävänne itse myymällä, meneekin johonki sakkoihin. Miten te tajuutte tutkia kaikki sopimuksen porsaanreijät, jos ette edes nuista tarjouksista mitään tiedä (ja ne on kuiteski aika iso osa asuntokauppaa ).
Itse en ikinä lähtis noin isojen summien kanssa pelleilemään, ellei lähistössä oli joku, joka jotain tuosta asuntobisneksestä ymmärtäis.
No, toivottavasti asiat päättyy hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Juttu, joka on liian hyvä ollakseen totta, ei yleensä ole totta.

Tää munkin tuli mieleen :/ . Jos se asunnon katsominen olikin vaan vitsi? Jos mä olisin sen ensimmäisen tarjouksen tekijä ja kaupantekopäivä olisi sovittu, selvittäisin millaisiin vahingonkorvauksiin oon oikeutettu. Siis jos myisittekin tälle enemmän tarjoavalle.

koska myyt yksityisenä etkä välitysfirman kautta luulisin, että voit itse valita minkä tarjouksen hyväksyt. pystytkö pyytämään kummaltakin pankista paperilla, että saavat lainan?

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
koska myyt yksityisenä etkä välitysfirman kautta luulisin, että voit itse valita minkä tarjouksen hyväksyt. pystytkö pyytämään kummaltakin pankista paperilla, että saavat lainan?

Tuo taitaisi olla jo petos.

no tottakai otat sen isomman, nämä on myyjänmarkkinat!

Mutta uskaltaako siihen luottaa? Kauhulla mietin että eka pari tippuu kilpailusta pois ja sitten tää isomman tarjouksen tehnyt tyyppi tekeekin oharit.

Mä luottaisin tähän isompaan tarjouksen tekijään VAIN, jos se tarjous olis paperilla. Onko teillä siitä ekasta tehty kirjallinen tarjous?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Mutta uskaltaako siihen luottaa? Kauhulla mietin että eka pari tippuu kilpailusta pois ja sitten tää isomman tarjouksen tehnyt tyyppi tekeekin oharit.

Mä luottaisin tähän isompaan tarjouksen tekijään VAIN, jos se tarjous olis paperilla. Onko teillä siitä ekasta tehty kirjallinen tarjous?

Ei ole.
Tulihan se ketjussa jo selville.

Ei ole.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1394633,50#m15595873

Ei ole.

sori että kysyin, en nyt jaksanut lukea koko ketjua läpi.

Sama lainsäädäntö sitoo myyjää myi hän sitten asuntonsa välittäjän kautta tai itse.

Mutta se kiva juttu tässä on, että välittäjälle ainoastaan kirjallisesti annettu tarjous on sitova, kun taas omistajan itse myydessä myös suullinen hyväksytty tarjous on sitova.

Mutta ei ne sakot niin suuria ole, että niiden takia kannattaisi yöuniaan menettää.
Voihan se isomman tarjouksen ottaa jos se summa jää tälle toiselle parille maksettujen sanktioiden jälkeen vielä voiton puolelle.

Tämän takia kannattaa aina ensin tutkia mitä asuntokaupassa pitää tietää ennenkuin lähtee itse myymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:

Sama lainsäädäntö sitoo myyjää myi hän sitten asuntonsa välittäjän kautta tai itse.

Mutta se kiva juttu tässä on, että välittäjälle ainoastaan kirjallisesti annettu tarjous on sitova, kun taas omistajan itse myydessä myös suullinen hyväksytty tarjous on sitova.

Mutta ei ne sakot niin suuria ole, että niiden takia kannattaisi yöuniaan menettää.
Voihan se isomman tarjouksen ottaa jos se summa jää tälle toiselle parille maksettujen sanktioiden jälkeen vielä voiton puolelle.

Tämän takia kannattaa aina ensin tutkia mitä asuntokaupassa pitää tietää ennenkuin lähtee itse myymään.

Yksityisten ihmisten välisessä kaupanteossa mitään sopimussakkoja ei ole, ellei niistä erikseen sovita.
Eli ei siinä menetä muuta kun suullisen tarjouksen tekijän luottamuksen, jos myykin jollekin toiselle.

Juupa juu, mitä juttua taas tässä ketjussa...:o Suosittelen kurssia "Asunto- ja kiinteistökauppa" Turun seudulla asuville, onnistuu avoimen/kesäyliopiston kautta. Ettei tulisi hutkittua näissä jutuissa.

Yhteistyössä