nyt olen kinkkisen tilanteen edessä. Asuntokaupoista, mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä en kyllä ymmärrä miten te voitte kilpailuttaa puhelimitse toisella noita tarjouksia, kun ensin olette suullisesti luvanneet?!

musta toi on väärin toimittu. ennenkaikkea eettisesti, mutta nähdäkseni myös laillisesti.

Entä mitä jos pitäydyn alkuperäisessä sopimuksessa, eli tehdään kaupat sen pariskunnan kanssa? Niin voiko sitten tämän kirjallisen tarjouksen tehnyt nostaa metelin? tai no juu, takuulla pahastuu, mutta voinko joutua tässäkin tapauksessa maksamaan jotain sakkoja jos hyväksyn alhaisemman tarjouksen?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mä en kyllä ymmärrä miten te voitte kilpailuttaa puhelimitse toisella noita tarjouksia, kun ensin olette suullisesti luvanneet?!

musta toi on väärin toimittu. ennenkaikkea eettisesti, mutta nähdäkseni myös laillisesti.

Ei siis nyt sä ymmärsit väärin. Me ollaan käyty puhelimessa keskusteluja tämän pariskunnan kanssa. Neuvoteltu pariin otteeseen hinnasta ja vaikka mistä.

En kuitenkaan uskaltanut luottaa että varmasti kaupat toteutuu ja tää pariskunta tulee siis huomenna vasta tekemään kirjallisesti tarjousta (tai kauppaa). Siksi pidin edelleen ilmoituksen Oikotiellä ja nyt tää toka teki sitten kirjallisen tarjouksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Entä mitä jos pitäydyn alkuperäisessä sopimuksessa, eli tehdään kaupat sen pariskunnan kanssa? Niin voiko sitten tämän kirjallisen tarjouksen tehnyt nostaa metelin? tai no juu, takuulla pahastuu, mutta voinko joutua tässäkin tapauksessa maksamaan jotain sakkoja jos hyväksyn alhaisemman tarjouksen?

ei, kyllä myyjä saa päättää vaikka ihan naaman mukaan kummalle myy. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvin voitte sanoa, että tulikin parempi tarjous. Soita heille, etteivät turhaan tule. Tuskin se teidän kämppä nyt NIIN ihmeellinen on kuin taas kuvittelet.

Hauska kommentti :D :D :D. Mun mielestä tää kämppä ei todellakaan ole NIIN ihmeellinen, mutta näemmä muiden mielestä on :D

Olet joutunut tähän soppaan siksi, että olet hyväksynyt uuden tarjouksen, vaikka olit jo sopinut kaupoista. Epärehellistä toimintaa. Todisteet löytyy tästä ketjusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Ei siis nyt sä ymmärsit väärin. Me ollaan käyty puhelimessa keskusteluja tämän pariskunnan kanssa. Neuvoteltu pariin otteeseen hinnasta ja vaikka mistä.

En kuitenkaan uskaltanut luottaa että varmasti kaupat toteutuu ja tää pariskunta tulee siis huomenna vasta tekemään kirjallisesti tarjousta (tai kauppaa). Siksi pidin edelleen ilmoituksen Oikotiellä ja nyt tää toka teki sitten kirjallisen tarjouksen.

joo, tajusinkin asian juuri kun olin lähettänyt viestin. riippuu tietysti ihan siitä, mitä te siinä puhelimessa olette puhuneet.? mutta jos et ole pyytänyt nostamaan hintaa ja olet pyytänyt heidät käymään, niin tilanteesta riippuen sen voi tulkita joko hyväksynnäksi tai ei. tietenkin suullinenkin sopimus pitää olla ihan selkeä, ei mitenkään tulkinnanvarainen, eli jos et ole sitä tarjousta hyväksynyt, niin sitten et ole.

mielestä te olette vasta neuvotteluvaiheessa sen ekan pariskunnan kanssa kämpän myynnistä. Ainakaan näitten ketjun viestiesi perusteella ei tule sellaista kuvaa, että olette edes suullisesti luvanneet myydä kämpän niille. Tehän vasta neuvottelette hinnasta! Ja nyt mukaan on tullut toinenkin hintakilpailija.

Kerrotte toisesta tarjouksesta rehellisesti tuolle ekalle parille, he saavat sitten päättää, mitä tekevät oman tarjouksensa suhteen eli korottavatko vai eivät.

Minun mielestä voit sanoa pariskunnalle että olette toiselta saaneet jo KIRJALLISEN tarjouksen joka on parempi kuin heidän (mä olisi soittanut heti tänään, koska huomenna tulossa mittauksineen). Sitten he olisivat voineet harkita korottavatko omaansa. Ei tuossa mitään sopimusrikkomusta ole tehty, eihän se välittäjän kautta tehtykään tarjous/sopimus ole laillinen ennen kuin nimet on paperissa ( ja johon välittäjät painostaa)- hinnoista voi toki keskustella ennen sitä, kuten olette tehneet

Alkuperäinen kirjoittaja Mun:
mielestä te olette vasta neuvotteluvaiheessa sen ekan pariskunnan kanssa kämpän myynnistä. Ainakaan näitten ketjun viestiesi perusteella ei tule sellaista kuvaa, että olette edes suullisesti luvanneet myydä kämpän niille. Tehän vasta neuvottelette hinnasta! Ja nyt mukaan on tullut toinenkin hintakilpailija.

Kerrotte toisesta tarjouksesta rehellisesti tuolle ekalle parille, he saavat sitten päättää, mitä tekevät oman tarjouksensa suhteen eli korottavatko vai eivät.

Näin minäkin näkisin tän asian.

Minun mielestä voit sanoa pariskunnalle että olette toiselta saaneet jo KIRJALLISEN tarjouksen joka on parempi kuin heidän (mä olisi soittanut heti tänään, koska huomenna tulossa mittauksineen). Sitten he olisivat voineet harkita korottavatko omaansa. Ei tuossa mitään sopimusrikkomusta ole tehty, eihän se välittäjän kautta tehtykään tarjous/sopimus ole laillinen ennen kuin nimet on paperissa ( ja johon välittäjät painostaa)- hinnoista voi toki keskustella ennen sitä, kuten olette tehneet

Siis parempi kuin heidän suullinen puheensa kauppahinnasta. Toivon että olet tehnyt tämän toisen kanssa kunnollisen kirjallisen tarjouksen raukeamisehtoineen ja sopimussakkokohtineen.

#
Muualta saapuneet tarjoukset

1. Mikäli myyjä saa tarjouksen muualta kuten esim. suullisesti esittelyn yhteydessä, hänen velvollisuutensa on ilmoittaa muille kohteesta kiinnostuneille jokaisesta tällaisesta tarjouksesta.

#
Tarjousten peruminen ja hylkääminen

1. Kohteesta kiinnostunut saa perua tarjouksensa. Samoin saa myyjä perua tarjouksen hylkäämisen. Määräyksen tarkoituksena on edistää ostaja- ja myyjätahon välistä vuoropuhelua. Tärkeätä on huomata, että sen enempää myyjä kuin ostajakaan ja riippumatta tavasta, jolla tarjous on otettu vastaan, ei tule sidotuksi, ennen kuin he yhdessä tekevät kauppaa koskevan kirjallisen sopimuksen, so. allekirjoittavat paperisen sopimuksen, jonka lisäksi tulee täyttää kaupan mahdolliset muotovaatimukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Mun:

Näin minäkin näkisin tän asian.

Samaa mieltä, huomenna kerrot tälle eka pariskunnalle. Eihän se nyt päivästä ole kiinni kuka asunnon ostaa, voihan siinä tulla vielä kilpailua ykkösen ja kakkosen välillä jos molemmat todella haluaa asunnon.

siis tuo mies joka tänään kävi jätti kirjallisen tarjouksen jota et ole kumminkaan vielä hyväksynyt?
koska se pitää hyväksyä?
suullisen sopimuksen kaupoista olette tehneet sen pariskunnankanssa,oliko puhetta sakoista?

Tarjoukset ja vastaukset eivät sido

1. Myyntikohdetta /ostokohdetta koskeva Minunasuntoni.fi kautta tehty sähköinen tarjous ei missään vaiheessa sido tekijäänsä eikä vastaus tarjouksen hyväksynyttä. Minunasuntoni.fi:n kautta tehdyn sähköisen tarjouksen tai vastauksen voit aina myös peruuttaa.
2. Sähköistä tarjousta ja vastausta koskeva koskee niin ikään myyntikohteesta /ostokohteesta suullisesti, kirjallisesti tai missä tahansa muussa muodossa tehtyä tarjousta tai vastusta.
3. Sopimus syntyy vasta, kun myyjä ja ostaja yhdessä tekevät kauppaa koskevan kirjallisen sopimuksen, so. allekirjoittavat paperisen sopimuksen, joka lisäksi täyttää kaupan mahdolliset muotovaatimukset. Aina siihen asti osapuolet voivat vapaasti muuttaa mielipidettään ilman, että vastapuoli saa tai voi esittää mitään vaatimuksia.

Vielä vertailun vuoksi: usein kun välittäjän kanssa käydään kauppaa, ostaja tunnustelee hintatasoa ja miettii ääneen tarjoustaan. Jos ostaja vaikka sanoo että voisin tarjota tästä 180 000 euroa ja se on sellainen summa jonka välittäjä katsoo liian alhaiseksi ja kertoo ettei myyjä luultavasti tule hyväksymään tarjousta, ei tuossakaan tilanteessa se suullisesti lausuttu summa ole mitenkään laillisesti pitävä, eli ei sitä katsota tarjoukseksi.

Vielä vertailun vuoksi: usein kun välittäjän kanssa käydään kauppaa, ostaja tunnustelee hintatasoa ja miettii ääneen tarjoustaan. Jos ostaja vaikka sanoo että voisin tarjota tästä 180 000 euroa ja se on sellainen summa jonka välittäjä katsoo liian alhaiseksi ja kertoo ettei myyjä luultavasti tule hyväksymään tarjousta, ei tuossakaan tilanteessa se suullisesti lausuttu summa ole mitenkään laillisesti pitävä, eli ei sitä katsota tarjoukseksi.

juu,näin mekin tehtiin kun asuntoa ostettiin.
tarjottiin suullisesti tietty summa ja välittäjä kertoi sen myyjälle.
vasta tän jälkeen kokoonnuttiin kaikki ja tehtiin tää tarjous kirjallisesti kaikkine konkeroineen.
sitten se oli vasta sitova.
mä en muutenkaan noihin suullisiin sopimukseen luota.

#
Muualta saapuneet tarjoukset

1. Mikäli myyjä saa tarjouksen muualta kuten esim. suullisesti esittelyn yhteydessä, hänen velvollisuutensa on ilmoittaa muille kohteesta kiinnostuneille jokaisesta tällaisesta tarjouksesta.

#
Tarjousten peruminen ja hylkääminen

1. Kohteesta kiinnostunut saa perua tarjouksensa. Samoin saa myyjä perua tarjouksen hylkäämisen. Määräyksen tarkoituksena on edistää ostaja- ja myyjätahon välistä vuoropuhelua. Tärkeätä on huomata, että sen enempää myyjä kuin ostajakaan ja riippumatta tavasta, jolla tarjous on otettu vastaan, ei tule sidotuksi, ennen kuin he yhdessä tekevät kauppaa koskevan kirjallisen sopimuksen, so. allekirjoittavat paperisen sopimuksen, jonka lisäksi tulee täyttää kaupan mahdolliset muotovaatimukset.

Hei mistä sä tämän kopsasit?

En tieda mika siella on tapana, mutta taalla kun olimme asuntoa myymassa ja tarjouksen tekijoita oli viime metreilla kaksi, valittaja jarjesti "closed bidding" eli korkeimman tarjouksen tehnyt sai asunnon. Tosin ostajien taustat tietysti selvittaa valittaja, ja kun molemmat ostajat olivat yhta hyvia kandidaatteja niin nain saatiin asunto myytya reilusti pyyntihinnan yli.

hui, tuli mieleen tämänpäivänen ohjelma (neloseltakohan se tuli) missä SE-lontoossa asusteleva muija oli myymässä omaa kämppäänsä 185 000 puntaa oli lähtö ja sen tarjos yks kattelija. noh, se muija hylkäs sen heti kättelyssä ja ku toinen kattelija tarjos 195 000 puntaa niin hyväksy sen heti. siinä vaan kävi niin että sittenku kauppoja piti tehä niin se isomman tarjouksen tekijä joutu jättämään kaupanteon kesken ku tuli "henkilökohtasia" esteitä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
En tieda mika siella on tapana, mutta taalla kun olimme asuntoa myymassa ja tarjouksen tekijoita oli viime metreilla kaksi, valittaja jarjesti "closed bidding" eli korkeimman tarjouksen tehnyt sai asunnon. Tosin ostajien taustat tietysti selvittaa valittaja, ja kun molemmat ostajat olivat yhta hyvia kandidaatteja niin nain saatiin asunto myytya reilusti pyyntihinnan yli.

No enkkulainen asuntokauppa on ihan eri maailmasta kuin suomalainen, niin monet asiat on eri tavalla

nim. molemmissa maissa ostanut ja myynyt

Eli jos nyt oikein ymmärrän, niin mulla on kaksi tarjousta, joista voin hyväksyä kumman tahansa. Toinen on tehty kirjallisena, toinen suullisena.

Mun velvollisuus on siis soittaa tälle pariskunnalle jo huomenna päivällä ja kertoa että toinen, isompi tarjous on tehty. Annan heille mahdollisuuden korottaa tarjoustaan tai sitten neuvotellaan muuten muut ehdot paremmaksi. He ovat siis edelleen ekana, sillä ovat ensimmäisenä tarjouksen tehneet.

JOS pariskunta on edelleen halukas hieromaan kauppaa, niin he tekevät meille huomenna kirjallisen tarjouksen. Ja jos he maksavat lisäksi käsirahan (joka voidaan sopia päivällä puhelimitse), niin heidän kanssaan tehdään kaupat.

Mies tuossa myös selvensi mulle että vastahan me tosiaan ollaan hierottu hintaa ja puheltu ehdoista. Toisaalta mitään ei olla vielä lyöty lukkoon, senhän takia pariskunta on huomenna tulossakin. Ja koko ajan ollaan pariskunnan kanssa puhuttu että he tulevat tekemään TARJOUSTA.

Niin ja tuosta kosteusmittauksesta: se menee meidän pussista anyway.

Yhteistyössä