nyt olen kinkkisen tilanteen edessä. Asuntokaupoista, mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Meillä on huomenna pariskunta tekemään tarjousta asunnosta. Siihen hintaan minkä me ollaan suullisesti oikeastaan hyväksytty. Mitään kirjallista paprua ei olla tehty, eli asunto on kaupan edelleen.

Tänään sitten yllättäin soitti erittäin mukava mieshenkilö, joka oli todella kiinnostunut kämpästä jo kuvien perusteella. On etsinyt jo pitkään asuntoa, mutta mikään ei ole innostanut.

Ehdotin näyttöä huomiseksi, mutta hän ei olisi päässyt. Joten hän sitten tuli kaveriensa kanssa jo tänään. No, todella mukavat pojat tykästyivät kovasti kämppään, ja tämä ostaja oli todella innoissaan. Tykkäsi kovasti pinnoista ja tykästyi heti.

Kierroksen päätteeksi hän sitten teki tarjouksen. Semmoisen, johon tämä ensimmäinen pari tuskin pystyy vastaamaan. Ja vaikka pystyisikin, niin tämän päiväinen kaveri tulee takuulla nostamaan tarjoustaan.

Nyt pelottaa. Tyyppi nimittäin katseli selvästi tätä kämppää tunteella, ei järjellä. Hän mm. jätti kaikki asuntoesitteet ja yhtiötiedot jne.jne. tänne ja katsomatta. Kaverinsa kyllä kyselivät tosi tarkasti kaikkea, mutta itse ostaja ihasteli vaan seiniä :D.

Jotenkin vaan epäluulo iski. Voiko joku ihan tosissaan tehdä reilun tarjouksen kertakatsomalta ja täysin fiilispohjalta? Ja uskalletaanko me nyt tähän luottaa kun tosiaan se eka pariskunta olis aika varma ja luotettava ostaja. Tosin edullisempi.

Mitä tässä pitäisi nyt tehdä? Uskallanko luottaa isompaan tarjoukseen vai valitsenko pienemmän ja turvallisemman summan? Ja voinko edes näin pelata? Siis valita vähemmän tarjoavan, vai pitääkö mun hyväksyä automaattisesti isompi tarjous?

Huh huh.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no tottakai otat sen isomman, nämä on myyjänmarkkinat!

Mutta uskaltaako siihen luottaa? Kauhulla mietin että eka pari tippuu kilpailusta pois ja sitten tää isomman tarjouksen tehnyt tyyppi tekeekin oharit.

Onpas hankala tilanne...

Itse olen käsittänyt, että suullinen sopimus olisi aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin (joskin tätä eivät kaikki noudata ) . Eli voittekohan vielä perua sopimuksen pariskunnan kanssa?

Minusta olisi ystävällistä ilmottaa tälle parikunnalle että siitä on tehty tarjous ja saavat sitä korottaa jos haluavat todella sen asunnon. Hyväksyt tietty korkeamman tarjouksen.

Alkuperäinen kirjoittaja muuh:
Onpas hankala tilanne...

Itse olen käsittänyt, että suullinen sopimus olisi aivan yhtä pätevä kuin kirjallinenkin (joskin tätä eivät kaikki noudata ) . Eli voittekohan vielä perua sopimuksen pariskunnan kanssa?

Tätäkin mietin. Enkä tiedä vastausta :/

Onpas hankala tilanne...

Mäkin meinasin kirjoittaa just näin. Usein suullinen sopimus on sitova, mutta en tiedä tässä tapauksessa. Varoittelen vain, ei musta mitään hyötyä ole..

Tietysti pidät sopimuksesta kiinni ja myyt asunnon sille jolle olet luvannut ja siihen hintaan joka on sovittu. Asunnoista ei todellakaan ole tällä hetkellä pulaa ja hinnat tulevat kohta alas ja lujaa. Tähän pätee hyvin sanalasku: "Ahneella on paskainen loppu."

Vähän tolla tyylillä mä muutin omistusasuntoon sillon kun olin sinkku. Katoin kuvat netistä ja tiesin että mä muutan sinne. Ennen kun pääsin kattomaan kämpää olin jo ostanut makkarin tapetit, tosin maksoin niistä euron/rulla.
Kun myin asunnon näin vilaukselta tytön joka tuli kämpää kattomaan ja tiesin heti että tää tyttö muuttaa sinne. Tyttö ite ei heti ollu niin varma, kävi vielä kaks kertaa isänsä kanssa miettimässä, mut koko ajan mä tiesin miten siinä käy.

Eli luottaisin siihen mieheen. ;)

Sopimussakon voit joutua maksamaan, jos suullinen sopimus on näissäkin asioissa pätevä. Jos se on pienempi kuin tarjousten erotus, niin siitä vain.. Tosiaan varmista jostain tämä suullinen sopimus ja mitä oikein lupasitte!

Jos vasta tarjous tehty, eikä käsirahaa kukaan ole maksanut niin totta kai tarjouskierroksella katsotaan parhaimmat tarjoukset ja sitte voi päättää hyväksyykö tarjoukset. Sitten kauppoja tekemään ja vasta käsirahan maksettua asiat ovat sitovia molemmin puolin.

Meille kävi noin.. että suullinen sopimus oli jo tehty ja sitten tuli "tyhjästä" toinen ostaja joka asuu nyt "meidän" talossa..
Olimme siis ostamassa asuntoa..

Myyjänä kysyisin neuvoa omalta välittäjältä .. että mitkä mahdollisuudet on vaihtaa ostajaa ja jos päädytte korkeampaan tarjoukseen.. niin kunnon käsiraha sakkosummaksi.. niin teille jää jotain käteen jos uusi ostaja vetäytyy kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Onpas hankala tilanne...

Tätäkin mietin. Enkä tiedä vastausta :/

jos se asunto on luvattu johonkin hintaan sille ensimmäiselle tarjoajalle, niin miusta se on sillon pitävä kauppa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jos vasta tarjous tehty, eikä käsirahaa kukaan ole maksanut niin totta kai tarjouskierroksella katsotaan parhaimmat tarjoukset ja sitte voi päättää hyväksyykö tarjoukset. Sitten kauppoja tekemään ja vasta käsirahan maksettua asiat ovat sitovia molemmin puolin.

Joo mutta kun se tarjouskierros päättyy siihen että myyjä hyväksyy jonkin tarjouksen. Eli kyllä ap:n on myytävä niille kelle on tarjouksen hyväksynyt, siitäkin huolimatta että joku tarjoaa enemmän.

Myytte ilmeisesti itse? Olisi kannattanut kyllä tehdä tarjoukset kirjallisesti ja kirjallisesti pistää siihen raukeamisaika kumminkin puolin. Suusanallinen hyväksytty tarjous ja ei käsirahaa maksettu niin tekisin tämän toisen kanssa kunnon kirjallisen sopimuksen, enpä usko että ensimmäiset ostajat lähtevät oikeutta käymään, heikoilla siinä on kun sopimussakkoja ei ole sovittu kirjallisesti.

Huh, takaisin. Myydään juu itse ja nyt kyllä tällä hetkellä kaduttaa. Meillä siis tää eka pariskunta on puhelimessa neuvotellut mun kanssa hinnasta ja ovat huomenna tulossa tekemään kirjallisen tarjouksen. Halusivat tähän kosteusmittauksen, joka toteutetaan huomenna.

Eli en oikeastaan tiedä olenko lyönyt hinnan lukkoon, vaiko vain hyväksynyt tarjouksen. Ekan kerran kun soittivat, niin ilmoitin että liian pieni summa. Sitten he korottivat sitä ja sovittiin tosiaan että tavataan kasvotusten huomenna.

Koska emme ole näytön jälkeen vielä tavanneet, ainoastaan puhuneet puhelimessa, niin päätin pitää ilmoituksen vielä Oikotiellä. Ja loppu onkin sitten historiaa...

Olen siis tehnyt emämokan siinäkin että hyväksyin tänään kirjallisen tarjouksen tältä mieheltä. Ja nyt on kyllä melkoisen mielenkiintoinen tilanne. Onneksi sentään ilmoitin tälle miehelle, että tää pariskunta on nyt ekana, kun kerran ekana tekivät suullisen tarjouksen.

Voihan hemmetin kuustoista :'( :'( :ashamed:

Niin ja juu, Hoplop-synttärit on nyt takana ja oli oikein onnistuneet. Oli kyllä hyvä juttu ja hyvät tarjoilut =)

Yhteistyössä