Nyt meni mun auttamishalut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auttaja"

Vieras
Naapurini jäi työttömäksi ja samaan syssyyn tuli vielä avioerokin viime keväänä. Hän oli silloin hoitovapaalla eikä hänellä edes ollut työpaikkaa johon palata, joten halusin sitten auttaa koska minulla oli mahdollisuus. Olen viime keväästä asti ostanut heille ruokakasseja, vienyt kaupunkiin asioille (enkä tietenkään ole pyytänyt mitään bensarahoja tms.), vahtinut lapsia jotta hän pääsee edes välillä tuulettamaan päätä vaikkapa lenkille. Kuunnellut hänen huoliaan.

Kuulin parin mutkan kautta että hän oli sanonut eräälle yhteiselle ystävällemme että "on se kyllä pihi akka, ruokakasseissa on aina ollut jotain puurohiutaleita ja jauhoja että voi leipoa".

Voi jumalauta........... Tämäkö on sitten palkka kun ihminen vilpittömästi haluaa auttaa? Olen niin perkeleen vihainen just nyt :headwall:

jos kerran niin avuksi haluat olla,niin kannattaa kysyä siltä autettavalta mitä elintarvikkeita he haluavat "avustuskassiin",kaikki ei välttämättä pidä puuroista ja muista mitä sitten oletkin ostanut,aika itsekästä että olet vaan itse ostanut mikä sun mielestä vois olla hyvää,olen sitä mieltä että jos kerran lähtee auttamaan,niin auttaa sillä tavoin mistä on apua,eli juurikin ostaa sitä mitä he syövät.

Ikävää jos tuo on totta. Muista, ettet voi olla täysin varma asiasta koskaan, et vaikka kysyisit naapuriltasi. (Ystäväsi on saattanut käsittää väärin tai keksiä jutun ym.)

Luulen että sinun kannattaa lopettaa naapurisi auttaminen, koska kuulostaa siltä ettet saa siitä mitään iloa enää ja olet ehkä katkera. Onko naapuri koskaan kiittänyt sinua? Pyysikö hän apua vai tarjositko itse? Jos teillä ei ole mitään sopimusta asiasta, toinen ei välttämättä tajua antaa jotain takaisin (esim. sanoa kiitos, tai vastaavasti välillä vahtia teidän lapsia tai puhua sinusta hyvää muille jne..). Ihmiset ovat pohjimmiltaan aika itsekäitä...

Ennen minäkin autoin muita paljon, mutta nykyään valitsen tarkasti auttamiskohteeni, monenlaisen kokemusen jälkeen.

Minä kysyin häneltä sillon että voisinko olla avuksi. Hän sanoi, että heillä ei ole tarpeeksi rahaa ruokaan. Hän on kyllä kiittänyt minua.

Ja kyllä, he ovat itse sanoneet että puuro kelpaa.

Jos se vihaa leipomista ja kaapeissa on tälläkin hetkellä 20 pussia Myllyn parasta, sinun jäljiltäsi.

Meillä jäis kans vähälle käytölle jauhot. Ihan sama mitä sillä säästää. Kun ei osaa eikä tykkää tehdä niin prkl. Ranskanleipä kun maksaa alle euron ja siitä syö pitkään, ärsyttäisi sasda jauhoja.

[QUOTE="kääh";27602543]Ihan mielenkiinnosta, mitä niissä kasseissa tarkalleen oli? Tosi köyhän luulis olevan kiitollinen kaikesta avusta, mutta silti.[/QUOTE]

Puurohiutaleita, hedelmiä, vihanneksia, maitoa, makaronia, riisiä, kahvia, jauhoja, jauhelihaa tai muuta kohtuuhalpaa lihaa, pakastevihanneksia, mehutiivistettä...

Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että minä ostan jotain sisäfilettä tai vien heidät Michelin-ravintolaan?

Jos on hirveesti autettavana, tulee syyllisyys. Tasa-arvoisessa ystävyydessä ennemmin veisit köyhän ja kipeän ystävän kerran vuodessa Michelin-ravintolaan, kuin jatkuvasti auttelisit ja toisit ruokia ja jättäisit toisen kiitollisuudenvelkaan.

Naapuriystävää on varmaan jo pitkään ahdistanut teidän epätasapainoinen suhde ja purkaa sitä ilkeilyllä. On se varmasti kiitollinenkin, mutta liika on liikaa. Vaikeahan se on kieltäytyäkään, vaikka miten velka kasvaa.

Ei uskalla kiukutella ja valittaa ja suuttuakaan tälle auttajalle, kun on kaikesta hyvyydestä velkaa.

Ei se aina oo helppoa ottaa vaan vastaan, kyllä köyhäkin tahtoisi vastavuoroisuutta. Mitä olet antanut hänen tehdä sinun hyväksesi? Ei kukaan tahdo olla säälin kohde ja autettava sosiaalitapaus, jos on yhtään ylpeyttä.

Puurohiutaleita, hedelmiä, vihanneksia, maitoa, makaronia, riisiä, kahvia, jauhoja, jauhelihaa tai muuta kohtuuhalpaa lihaa, pakastevihanneksia, mehutiivistettä...

Kuka voi olla kiittämätön tällaisesta avustus-kassista ? JOS on oikeasti apua tarvitseva niin kyllä kelpaa puurohiutaleet ja jauhot. Tämä elämä on vaan niin kummallista, kun sekä ministerillä, johtajalla, kadunlakaisijalla, siivoojalla, opettajalla ja työttömällä KAIKILLA pitäisi olla sama elintaso.

[QUOTE="kää";27602573]Jos on hirveesti autettavana, tulee syyllisyys. Tasa-arvoisessa ystävyydessä ennemmin veisit köyhän ja kipeän ystävän kerran vuodessa Michelin-ravintolaan, kuin jatkuvasti auttelisit ja toisit ruokia ja jättäisit toisen kiitollisuudenvelkaan.

Naapuriystävää on varmaan jo pitkään ahdistanut teidän epätasapainoinen suhde ja purkaa sitä ilkeilyllä. On se varmasti kiitollinenkin, mutta liika on liikaa. Vaikeahan se on kieltäytyäkään, vaikka miten velka kasvaa.

Ei uskalla kiukutella ja valittaa ja suuttuakaan tälle auttajalle, kun on kaikesta hyvyydestä velkaa.

Ei se aina oo helppoa ottaa vaan vastaan, kyllä köyhäkin tahtoisi vastavuoroisuutta. Mitä olet antanut hänen tehdä sinun hyväksesi? Ei kukaan tahdo olla säälin kohde ja autettava sosiaalitapaus, jos on yhtään ylpeyttä.[/QUOTE]

Mä nyt ennemmin kysyisin, että miten tämä naapuri on tajoutunut olemaan avuksi?

Hatunnosto ap:lle. Harva tänä päivänä auttaa naapuriaan noin paljon! Toivottavasti ovat vaan kuulopuheita tms. Vaikea kuvitella, että joku haukkuisi, kun saisi kuitenkin tuollaista apua. Voithan miettiä, että tohditko kysyä suoraan näistä juoruista?

Juuri tätä olin kirjoittamassa. Siis hän ei ole luonnollisesti voinut minun lapsia vahtia, sillä he ovat jo niin isoja etteivät tarvitse enää lapsenlikkaa. Minä olen monta kertaa painottanut, että minä en tarvitse mitään vastapalveluksia, minusta on mukava olla avuksi.

Etkö muka itse kokisi naapurisi tilanteessa jääväsi kiitollisuudenvelkaan!?

Minua ei ole tarvinnut ystävien juuri autella, mutta yhtä kassia enempää en ottaisi ruokaa vastaan. Ottaisin mieluummin rahaa, lainaksi ja maksaisin velkani kun olen tolpillani.

Miksi naapurin pitäisi tarjota mitään vastapalveluksia jos et niitä kuitenkaan kaipaa? Onhan sinunkin pyyteettömällä avullasi ehto - kiitollinen pitää olla.

[QUOTE="kääh";27602586]No onko sillä ollut mahdollisuutta, kun toinen kyydittää ja kantaa monta kassia ruokaa taloon ja on olkapäänä.
Onko tämä uhrautuja ikinä kertonut itse tarvitsevansa mitään?[/QUOTE]

Aina voi myös sanoa, ettei halua apua. Pitää osata avata suunsa.

Ja vaikka toinen kuinka sanoisi, ettei tarvitse apua niin kyllä sitä aina jotain keksii. Jos haluaa. Tai jaksaa. Voihan joku toki olla hyvin uupunut tai masentunut, ettei yksinkertaisesti jaksa.

Mutta ei pidä mennä haukkumaan avunantajaa siitä, että apu on huonoa. Tai ei kelpaa. Siinä kohtaa on sen oman suunsa avaamisen paikka. Hei kiitos, olet ollut hyvä ystävä kun olet auttanut, mutta nyt me pärjätään omillamme taas. Ei tarvita enää ruokakasseja. Enkä tarvitse lastenhoitoapujakaan...

Aina voi myös sanoa, ettei halua apua. Pitää osata avata suunsa.

Ja vaikka toinen kuinka sanoisi, ettei tarvitse apua niin kyllä sitä aina jotain keksii. Jos haluaa. Tai jaksaa. Voihan joku toki olla hyvin uupunut tai masentunut, ettei yksinkertaisesti jaksa.

Mutta ei pidä mennä haukkumaan avunantajaa siitä, että apu on huonoa. Tai ei kelpaa. Siinä kohtaa on sen oman suunsa avaamisen paikka. Hei kiitos, olet ollut hyvä ystävä kun olet auttanut, mutta nyt me pärjätään omillamme taas. Ei tarvita enää ruokakasseja. Enkä tarvitse lastenhoitoapujakaan...

Ei tuo haukkuminen minusta ihan korrektia olekaan, mutta yritin tuoda esiin vähän toistakin näkökulmaa. Tuo suhteen epätasa-arvoisuus vaikutti vaan niin räikeältä ja varmasti toista osapuolta ahdistaa.

Kun kyse ei ole edes siitä, etteikö tämä naapuri varmastikin haluaisi ja tarvitsisi apua, mutta hävettää ottaa sitä vastaan noin isoissa määrin ja koko ajan samalta ihmiseltä ilman, että oikein voi mitään antaa takaisin. Ap on monta kertaa kuulemma sanonut naapurille, ettei vastapalveluksia halua.

[QUOTE="kääh";27602607]Ei tuo haukkuminen minusta ihan korrektia olekaan, mutta yritin tuoda esiin vähän toistakin näkökulmaa. Tuo suhteen epätasa-arvoisuus vaikutti vaan niin räikeältä ja varmasti toista osapuolta ahdistaa.

Kun kyse ei ole edes siitä, etteikö tämä naapuri varmastikin haluaisi ja tarvitsisi apua, mutta hävettää ottaa sitä vastaan noin isoissa määrin ja koko ajan samalta ihmiseltä ilman, että oikein voi mitään antaa takaisin. Ap on monta kertaa kuulemma sanonut naapurille, ettei vastapalveluksia halua.[/QUOTE]
Kun mä olen auttanut ihmisiä, olen sanonut, että en kaipaa vastapalveluksia. Mutta koska tiedostan tuon kiitollisuudenvelantunteen, olen usein sanonut näille ihmisille, että jos heillä joskus tulevaisuudessa on mahdollisuus auttaa jotain kolmatta henkilöä, niin voivat silloin laittaa nk hyvän kiertämään.

Ja tarkoitan siis sitä, että jos ap:n naapurilla on oikeesti rahat loppu, niin jostain se ruoka on lasten suuhun tultava. Hävettää ja ahdistaa ottaa naapurin ylitsevuotavaa apua vastaan, mutta kieltäytyäkään ei oikein voi kun syödäkin täytyy.

Köyhän on nieltävä ylpeytensä, näinhän se taitaa mennä. Tunteisiin on silti oikeus ja niiden purkamiseenkin. Epähienoa tältä naapurin ja apn yhteiseltä "ystävältä" levitellä toisen herkällä heikolla hetkellä sanomia luottamuksellisia juttuja. Ei häpeäänsä avun vastaanottamisesta monikaan ääneen myönnä, negatiivisuudella saa kuitenkin vähän oloa purettua.

Tai no, voi olla että apn naapuri on vaan kiittämätön tyhmä idiootti. Minä voisin vaan kuvitella itse käyttäytyväni vastaavalla avalla silkasta häpeästä ja kiitollisuudenvelasta.

Yhteistyössä