Nyt kuulette meidän päivä-aikataulun (ottaa esille sateenvarjon)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä ap!
Anna mennä vain. Elämäntavassasi ei ole mitään vikaa.
Itse elän täysin toisin. Se sopii mulle ja mun lapsille.
On oikeasti ihmisiä, joiden elämäntapa vahingoittaa lapsia, mutta ap:n lapsilla on hyvä elämä.

niin missä lie suvaisevaisuus? ap:kin tuntuu osaavan puoltaa omia tapojaan vain mollaamalla toisten "perinteisimpiä" tapoja.se kai ainakin minua ärsyttää.

Aluksi olinkin ihan suvaitsevainen, mutta jostain syystä juuri Sinun arvokkaat kirjoituksesi pisti vihaksi ja oli pakko heittää jotain takaisin. Mikä sitten lie perinteistä, tämä uusi lasten tarhaus kulttuuri on vielä aika uusi keksintö ja sen myötä nämä tiukat laatuelämän kriteerit: kellon tarkat heräämisajat, ruoka-ajat 5 aterian rytmineen jne... Mutta sanopa se, kuka voi määrätä, että jonkun pitää ulkoilla joka ikinen päivä, jos ei kertakaikkiaan jaksa tai halua? Kuka voi määrätä, että pitäisi syödä ne 2 lämmintä, itsetehtyä ateriaa päivässä, jos ei halua tai jaksa niin paljoa syödä? Kuka määrittää miten kenenkin pitäisi tehdä? Ihan totta puhuen, minua ei haittaa yhtään, vaikka muut laittavat lapsensa päiväkotiin tai heräävät kuudelta aamulla. Tai itseasiassa haittaa se sen verran, että olisi mukava tavata teitä leikkipuistossa, mutta ei muuten. Mutta näyttää muita haittaavan, että meidän lapset joutuvat olemaan aamulla puolisen tuntia kakkauspuuhissaan tai kun meidän lapset eivät syö yhtä aikaa ihan jokaista ateriaansa jne jne jne... Onneksi varauduin, vaikkakin vähän turhan myöhään tuon satikan aukaisin. Ehti pari paskaläjää lentää naamaan ja heitin vahingossa takas..

Aluksi olinkin ihan suvaitsevainen, mutta jostain syystä juuri Sinun arvokkaat kirjoituksesi pisti vihaksi ja oli pakko heittää jotain takaisin. Mikä sitten lie perinteistä, tämä uusi lasten tarhaus kulttuuri on vielä aika uusi keksintö ja sen myötä nämä tiukat laatuelämän kriteerit: kellon tarkat heräämisajat, ruoka-ajat 5 aterian rytmineen jne... Mutta sanopa se, kuka voi määrätä, että jonkun pitää ulkoilla joka ikinen päivä, jos ei kertakaikkiaan jaksa tai halua? Kuka voi määrätä, että pitäisi syödä ne 2 lämmintä, itsetehtyä ateriaa päivässä, jos ei halua tai jaksa niin paljoa syödä? Kuka määrittää miten kenenkin pitäisi tehdä? Ihan totta puhuen, minua ei haittaa yhtään, vaikka muut laittavat lapsensa päiväkotiin tai heräävät kuudelta aamulla. Tai itseasiassa haittaa se sen verran, että olisi mukava tavata teitä leikkipuistossa, mutta ei muuten. Mutta näyttää muita haittaavan, että meidän lapset joutuvat olemaan aamulla puolisen tuntia kakkauspuuhissaan tai kun meidän lapset eivät syö yhtä aikaa ihan jokaista ateriaansa jne jne jne... Onneksi varauduin, vaikkakin vähän turhan myöhään tuon satikan aukaisin. Ehti pari paskaläjää lentää naamaan ja heitin vahingossa takas..

Ei kukaan määrää - mistä ihmeestä sinulla on sellainen mielikuva ? Ei "kukonlaulun aikaan " heräävät perheet koe olevansa suorittajia tai lampaita ja tekevänsä asioita "koska niin pitää tehdä". Mutta sinä haluat uskoa kai niin, että koet oman tapasi olevan "oikeutettu",ehkä ?

On ihan jees olla mukavuudenhaluinen. Mutta älä nyt jaksa jauhaa pas*aa, että leikkikentät ne on kouluikäisille ja siksi mm ei voi mennä ulos jne - eihän tollasissa ole mitään päätä tai häntää väittää.Seisosit rehellisesti omien valintojes takana ja sanosit, että näin teillä ja hyvin menee.

OOtkohan mun kaksoissisko!!! Meillä on täysin sama rytmi ja samanlaista muutenkin.. Ihan kuin olisin kaikki itse kirjoittanut. Suurimmat erot on , että puistoon on 1,5 km ja lapset on 2,5 v ja 10kk.
Hyvä me! Minun lapseni ovat ainakin onnellisia ja rakastettuja, vaikka emme ns. suomalaista normaalia päivärytmiä noudatakaan. Joissain maissahan me olisimme niitä normaaleja :)

[QUOTE="vieras";22982674]OOtkohan mun kaksoissisko!!! Meillä on täysin sama rytmi ja samanlaista muutenkin.. Ihan kuin olisin kaikki itse kirjoittanut. Suurimmat erot on , että puistoon on 1,5 km ja lapset on 2,5 v ja 10kk.
Hyvä me! Minun lapseni ovat ainakin onnellisia ja rakastettuja, vaikka emme ns. suomalaista normaalia päivärytmiä noudatakaan. Joissain maissahan me olisimme niitä normaaleja :)[/QUOTE]

Oho! Oonki aina halunnu kaksoissiskon ja nytkö se löytyki! :) ;) Hyvä me!! :) Meillä kans lapset tosi rakastettuja ja tyytyväisen onnellisia, ompahan itsellä aikaa sylitellä, halailla ja pussailla omia pienokaisia. :)

senverran vielä, että minulla ei ole mitään hampaankolossa Ap sinuu kohtaan. ja anteeksi,jos olen ollut kärkäs joissakin kommentissani.
hyvää yötä!

Tuota... vaikuttaa ettei me todellakaan ymmärretä toisiamme, joten en jaksa enää toitottaa sulle mitään. Näköjään et ymmärrä minua, enkä minä sinua. Mutta eikai siinä, hyvää yötä vaan sulleki! Ja ei tosiaan ollu aikomus mitenkään loukata teidän elämää tai arvostella sitä. Kukin taaplaa tyylillään, pääasia, että lapset voi hyvin. Ja jokainen vanhempi kai tuntee oman lapsensa, eli tietää millon heillä menee hyvin.

Tommosta laiskanpulskeeta ja onnellisen kiireetöntä meilläkin. Olen itsekin huono ulkoilemaan, etenkin talvella. Mieluummin sitten käyn lasten kanssa jossain oikein. Isommat ovat 7,5v ja 5,5v ja he ulkoilevat yksin/keskenään/kavereiden kanssa paljonkin, mutta kuopus sitten vähemmän. On alle 3v. Mies tosin ulkoilee paljonkin lasten kanssa eli kyllä he ulkona ovat, vaikka minä en heitä siellä juuri kuskaakaan.

Ja aamupäivät on ihanan kiireettömiä. Nukutaan pitkään, katsotaan telkkaria, äiti juo rauhassa kahvia ja ihmettelee tietokoneella jotain eikä kellään ole hätä minnekään. Paitsi kerhoaamuina vien keskimmäisen kerhoon ja toinen kerhopäivistä menee itsellä ja kuopuksella perhekahvilassa. Mutta muuten nautin siitä, että ei ole kiire aamuisin. Jahka menen töihin niin tämä kiireettömyys on pois ja tilalla on hirveä aamuhässäkkä.

Yhden lämpimän ruuan teen päivässä, satunnaisesti poikkeuksia että teen kaksi. Mutta lapset syö silti kaksi lämmintä ateriaa, vanhin jopa kolme kun syö koulussakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti minäkin;22982736:
Tommosta laiskanpulskeeta ja onnellisen kiireetöntä meilläkin. Olen itsekin huono ulkoilemaan, etenkin talvella. Mieluummin sitten käyn lasten kanssa jossain oikein. Isommat ovat 7,5v ja 5,5v ja he ulkoilevat yksin/keskenään/kavereiden kanssa paljonkin, mutta kuopus sitten vähemmän. On alle 3v. Mies tosin ulkoilee paljonkin lasten kanssa eli kyllä he ulkona ovat, vaikka minä en heitä siellä juuri kuskaakaan.

Ja aamupäivät on ihanan kiireettömiä. Nukutaan pitkään, katsotaan telkkaria, äiti juo rauhassa kahvia ja ihmettelee tietokoneella jotain eikä kellään ole hätä minnekään. Paitsi kerhoaamuina vien keskimmäisen kerhoon ja toinen kerhopäivistä menee itsellä ja kuopuksella perhekahvilassa. Mutta muuten nautin siitä, että ei ole kiire aamuisin. Jahka menen töihin niin tämä kiireettömyys on pois ja tilalla on hirveä aamuhässäkkä.

Yhden lämpimän ruuan teen päivässä, satunnaisesti poikkeuksia että teen kaksi. Mutta lapset syö silti kaksi lämmintä ateriaa, vanhin jopa kolme kun syö koulussakin.

Eikö sun vanhin käy koulua, vai herääkö yksin aikaisin kouluun?

Ei mekään ulos mennä jos ei mua tippaakaan huvita, rasittavaa näin talvella varsinkin kun hiki tulee pukiessa rääkyvää lasta. Ja miks 2 lämmintä ateriaa? En ole koskaan ymmärtänyt. Tasan yks meillä syödään päivässä.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että MIKSI lasten kanssa täytyy mennä ulos kukonlaulun aikaan. Me heräillään 8-9 aikaan ja ulos (tai kauppaan, kylään tms) lähdetään vasta ruuan jälkeen eli 12-13 jälkeen. Toisinaan jos on vaikka paljon kotitöitä, niin kyläilemään mennään vasta 16 aikaan :O Jos kerran ei ole töissä vaan kotona niin miksi tarvii noudattaa orjallisesti jotain ihme pingotusrytmiä :O ja sitten sitä on laiska kun ei koko ajan suunapäänä juokse ympäri kyliä aamukuudelta.. Eikun maanantaina pitäisi mennä perhekerhoon, tiistaina vauvauintiin, keskiviikkona äiti-lapsi jumppaan, torstaina srk:n kerhoon, perjantaina muskariin jne. Sitten on oikea äiti :) Mä ainakin nautin tästä kun saa lapsen kanssa elellä rauhakseen ja ei ole nimenomaan aamulla kiire minnekään. Lapsikin on ihan tyytyväinen, eipä tunnu haittaavan vaikkei heti herättyä minnekään sännätäkään. Kyllä sitä arki ja kiire koittaa vielä, kun töihin ja hoitoon lähdetään.

Tämä kirjoitus on taas niin palstaa kuin olla ja voi.
Joko maataan koko päivä kotona ja syödään mitä ja milloin jaksetaan ja viitsistään mikrossa lämmittää tai sitten juostaan tukka putkella kylillä alkaen klo 6 aamulla. Missä teillä oikein on suhteellisuudentaju vai onko sitä ollenkaan?

Kiireettömät rytmit on todellakin vaan hyvästä pienten lasten arjessa. Nukkumaan menemisillä ja heräämisilläkään ei mielestäni ole sen väliä, kunhan yöunien pituus on riittävät. Itse olen aikoinani joutunut tekemään lapsilleni kaikki ruoat alusta asti, koska meillä oli aika vaikeat allergiat lasten ollessa pienenä, joten olisin kyllä ottanut ilolla vastaan mikropizzan silloin tälöin. Eli nauttikaa vaan siitä, kun on mahdollisuus! Tosin kokonaisuudessaas suosin kohtuullisen terveellistä ruokaa.

Mutta ainoa mikä pistää useammalla kirjoittajalla silmään on tuo ulkoilu. Jos nyt ei joka päivä ulos jaksa lähteäkään, niin kuitenkin 4-5 kertaa viikossa pitäisi päästä pihalle peuhaamaan. Onhan sielä lumikasoja joihin kiivetä, lumikakkuja, linnoja ym joita tehdä vaikka puiston vempeleitä ei olisikaan. Jos itsestä tuntuu tylsältä seisoa ulkona, niin ryhdypä rakentamaan lumilinnaa lapsille. Tai pientä liukurimäkeä 1 - vuotiaalle.

Tiedän, ei minuakaan noi lumilinnan rakentamiset ym aina jaksa innostaa (oikeastaan koskaan). Mutta se hyvä puoli siinä on, kun alottaa, niin nopeasti onkin jo reilu puoli tuntia mennyt. Sen jälkeen voikin jo kohta mennä takasin sisälle. Eihän se ulkoiulu tarvitse olla tunti tolkulla seisomista. Ja vaikka siinä se pukemisrumba onkin, niin siihenkin tulee kohta rutiinia. Nyt on sentäs ollut muutamat talvet, ettei ole tarvinnut kuriksiakin vielä pukea syyskuusta huhtikuuhun. Nyt pääsee helpolla! ;-)

Ja meillä vielä kouluikäisetkin pistävät hanttiin ulos menoa, ei kuulemma tykkää. Mutta kun ne pihalle saa houkuteltua, niin sitten taas sisälle pyydelle ueampaan kertaan. Ja niiiin kivaa oli... Eli usko siinä sitten lasta!

Mulla ja lapsilla olis luonnostaan myöhäinen rytmi, mutta koska iltaopiskelen niin myöhäiset aamut söis päivästä liikaa pois, jotta ehtisin tehdä kotihommat ja ulkoilla lasten kans. Lisäksi haluan illalla viettää kahden keskistä aikaa mieheni kanssa ja parisuhde on meille niin tärkeää, että lasten rytmiä on sen verta muokattu, et lähtevät viim klo 21 nukkumaan.

[QUOTE="aapee";22982294]Jos tietäisit jonkin verran edes ihmisen fysiologiasta, ymmärtäisit, että kiireisessä elämäntyylissä, jossa kroppa ei saa elää omaa rauhallista rytmiään, ihminen, lapsikin, turruttaa oman kroppansa kuuntelemisen. Ei ehdi kuunnella mitä kroppa mistäkin asiasta sanoo. Eikä ihme, jos ihmisistä tulee masentuineita, kun menetetään yhteys kehotuntumaan. Meillä kuunnellaan lapsen viestejä, ei tuputeta ruokaa silloin kun lapsella ei ole nälkä jne... Ja vastaavasti lapset saavat ruokaa jos heillä on nälkä. (eriasia se, jos lapsi kiukuttelisi ruualla, eikä söisi ja kuitenkin kohta valittaisi nälkäänsä...) Eli me elämme lapsentahtisesti, myös omaa kroppaamme kuunnellen. Ja omiin kehotuntumiin tutustuen.[/QUOTE]

Okei, nyt alan ehkä olla kuullut kaiken. Eletään omaa kroppaa kuunnellen. Jos ymmärtäisit jotain lapsen kropan toiminnasta ja ylipäänsä olisit kiinnostunut siitä, niin viimeinen asia, mitä tarjoaisit lapsellesi ruuaksi, olisi se mikropizza. Tämä on jo kertakaikkiaan huvittavaa. Luomuelämää tosiaan.

Tämä kirjoitus on taas niin palstaa kuin olla ja voi.
Joko maataan koko päivä kotona ja syödään mitä ja milloin jaksetaan ja viitsistään mikrossa lämmittää tai sitten juostaan tukka putkella kylillä alkaen klo 6 aamulla. Missä teillä oikein on suhteellisuudentaju vai onko sitä ollenkaan?

Niin samaa mieltä! Tällä palstalla ei koskaan ole olemassa muka mitään muuta kuin ääripäät. :D

[QUOTE="juupas";22984090]Niin samaa mieltä! Tällä palstalla ei koskaan ole olemassa muka mitään muuta kuin ääripäät. :D[/QUOTE]

Ja jos ei makaa koko päivää kotona, on suorittajaäiti, jonka lapset masentuvat liiasta kiireestä :)

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että MIKSI lasten kanssa täytyy mennä ulos kukonlaulun aikaan. Me heräillään 8-9 aikaan ja ulos (tai kauppaan, kylään tms) lähdetään vasta ruuan jälkeen eli 12-13 jälkeen. Toisinaan jos on vaikka paljon kotitöitä, niin kyläilemään mennään vasta 16 aikaan :O Jos kerran ei ole töissä vaan kotona niin miksi tarvii noudattaa orjallisesti jotain ihme pingotusrytmiä :O ja sitten sitä on laiska kun ei koko ajan suunapäänä juokse ympäri kyliä aamukuudelta.. Eikun maanantaina pitäisi mennä perhekerhoon, tiistaina vauvauintiin, keskiviikkona äiti-lapsi jumppaan, torstaina srk:n kerhoon, perjantaina muskariin jne. Sitten on oikea äiti :) Mä ainakin nautin tästä kun saa lapsen kanssa elellä rauhakseen ja ei ole nimenomaan aamulla kiire minnekään. Lapsikin on ihan tyytyväinen, eipä tunnu haittaavan vaikkei heti herättyä minnekään sännätäkään. Kyllä sitä arki ja kiire koittaa vielä, kun töihin ja hoitoon lähdetään.

Hyvin sanottu :D Ei meilläkään keksi ite tekemistä ulkona..Leikit pitää niinku alottaa ja sit hipsiä syrjään lapsi on 2v...

No peesi. Olisko tarttunut lapsiinkin avuttomuus, kun eivät edes jaksa keksiä leikkejä ulkona, seisovat vaan paikallaan.

Mutta kun sinne ulos mennään vaan silloin kun 3 v sitä pyytää. Heh, en muuten tunne kovinkaan montaa pikkulasta joka vaatimalla vaatisi äidiltään että "mennään äiti ulos". Sen varaan kun asian jättää, ei tarvitse mennä ollenkaan. Yleensä lapset kyllä viihtyvät ulkona ihan hyvin, kun siihen ovat tottuneet.

[QUOTE="asd";22984119]Hyvin sanottu :D Ei meilläkään keksi ite tekemistä ulkona..Leikit pitää niinku alottaa ja sit hipsiä syrjään lapsi on 2v...[/QUOTE]

Kyllä meillä jaksavat touhuta aika pitkäänkin 2v ja 1v. Meillä leikkimökin edustalle on kolattu sellanen piha, missä saavat mellestää ja touhuta keskenään. Mulla itsellä on enempi viihtymisongelmia, enkä meinaa keksiä itselleni tekemistä (jos ei ole lumitöitä), kun en jaksais pyöriä siellä muksujen jaloissakaan.

Ei meillä. Ei osaa vielä puhua, eikä ymmärrä merkittävästi puhetta, joten aivan turha yrittää selittää, mitä sinne pitäisi tehdä. Ja meillä ei käytetä pottaa. Uskon, että lapsi ilmoittaa, kunhan on valmis jätöksensä jonnekin muualle tekemään ja näin on käynyt ainakin vanhemman lapsen kanssa. Kyllä ne ehtivät pöntöllä kulkea aivan riittävästi muutenkin. Turhaa vaan tuottaa lapselle paineita, kun pitäisi jo 1-vuotiaana olla kuiva. Ja tuskin sitä täysin silloin hallitsisi.

Potalle kyllä oppii tarpeensa tekemään, vaikka ei lapsi vielä puhuisi, mutta välttämättä ei vielä 1-vuotias. Reilu 1,5-vuotias kylläkin. Ja toisekseen, jos vanhempi lapsesi on oppinut käymään jo potalla, niin miten hänellä voi edelleen olla vaippa?

Mun mielestä olisi myöskin tärkeää opettaa lapsillekin se, että edes ruokailujen ajan olisi koko perhe saman pöydän ääressä.

Mutta kun sinne ulos mennään vaan silloin kun 3 v sitä pyytää. Heh, en muuten tunne kovinkaan montaa pikkulasta joka vaatimalla vaatisi äidiltään että "mennään äiti ulos". Sen varaan kun asian jättää, ei tarvitse mennä ollenkaan. Yleensä lapset kyllä viihtyvät ulkona ihan hyvin, kun siihen ovat tottuneet.

Meillä kyllä 3v ja 4v. Vaativat päästä ulos päivittäin. Aina kyselevät et milloin mennään ulos jne..

Alkuperäinen kirjoittaja onhan näitä lapsia;22984180:
Meillä kyllä 3v ja 4v. Vaativat päästä ulos päivittäin. Aina kyselevät et milloin mennään ulos jne..

Ehkä kun ovat siihen rytmiin tottuneet.
Meilläkin on aina ulkoiltu päivittäin, yleensä montakin kertaa. Ihan jo oman mielenterveyden ja jaksamisen takia.

Yhteistyössä