Nyt kuulette meidän päivä-aikataulun (ottaa esille sateenvarjon)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä tuo nyt hirveän ihmeellistä minusta ole. Mutta en yhtään ihmettele sitä, että joitakin ahdistaa heti kun ei syödä tunnin välein, käydä pihalla kahdesti päivässä ja nukuta 1,89h mittaisia päiväunia.

peesi :D

itekki kotiäitinä heräiltiin lasten kanssa 9-10. Ja sit aamupalan kanssa ei ollu mitään hoppua. Ja meilläkii usein vaan 1 lämmin ruoka sillai virallisesti että koko perhe syö yhdessä. Lapsille sit vähän tilanteen mukaan

[QUOTE="jee";22982184]No onpa absurdi kysymys :D[/QUOTE]

Minä en vaan tajua, miksi kaiken pitäisi olla LAATUA? Siis ei siinä mitään, jos ostaa lapselle laadukkaat lelut ja vaatteet, että kestävät pitkään ja hyvin, mutta millä ihmeen ilveellä pitää ihan jokainen asia arvottaa, onko se LAATUA vai ei?! Mitä on laatu? Miksi kaiken pitäisi olla sitä laatua? Haittaako jos jonkun toisen elämä onkin erilaista? Kuka sanoo onko se laatua vai ei?

[QUOTE="aapee";22982294]Jos tietäisit jonkin verran edes ihmisen fysiologiasta, ymmärtäisit, että kiireisessä elämäntyylissä, jossa kroppa ei saa elää omaa rauhallista rytmiään, ihminen, lapsikin, turruttaa oman kroppansa kuuntelemisen. Ei ehdi kuunnella mitä kroppa mistäkin asiasta sanoo. Eikä ihme, jos ihmisistä tulee masentuineita, kun menetetään yhteys kehotuntumaan. Meillä kuunnellaan lapsen viestejä, ei tuputeta ruokaa silloin kun lapsella ei ole nälkä jne... Ja vastaavasti lapset saavat ruokaa jos heillä on nälkä. (eriasia se, jos lapsi kiukuttelisi ruualla, eikä söisi ja kuitenkin kohta valittaisi nälkäänsä...) Eli me elämme lapsentahtisesti, myös omaa kroppaamme kuunnellen. Ja omiin kehotuntumiin tutustuen.[/QUOTE]

Niin ? Mun kysymys ihan vilpittömästi kumpusi alunperin lähinnä näistä tiedonmurusista joita jaoit : 1 lämmin ateria kun et jaksa tehdä ruokaa "Koko päivää", söössinen yövaippa aamukakalle kun et jaksa vaihtaa vaippaa turhaan kahdesti,ulos ei mennä välttis kun et jaksa aina olla pukemassa jne.
kun en minä sitä varsinaista lapsentahtisuutta nähnyt.mutta voi olla että tulkitsin väärin,kyllä mä sen voin myöntää.

[QUOTE="aapee";22981492]Samaa olen itsekin viime päivinä hämmästellyt. Mutta niin nukkuu... Kauanko muiden 1-vuotiaat nukkuu päiväunia? Ja yhdet vai kahdet? Meillä se varmaan nukkuu kahdet päiväunet putkeen.[/QUOTE]

Meillä yöunet 19.30- 7.00 heräämättä, 1,5 h päikkärit.
En viitsi muuten kommentoida kuin, että omasta viitseliäisyydestä on kiinni aikataulusta lhtien ulkoiluun. Vaikka v*****aisi kuinka niin silti puen ja menen hetkeksi pihalle tytön kanssa. Siinä piristyy kaikki.

Ainii ja mistä lähtien vaipanvaihdoissa katsotaan kelloa? Kyllä mulla on tapana vaihtaa vaippa silloin kun se on liian märkä tai muuten vaan vaihdon tarpeessa.

Viimeksi muokattu:
1-vuotiaat kyllä tajuaa potasta.

Ei meillä. Ei osaa vielä puhua, eikä ymmärrä merkittävästi puhetta, joten aivan turha yrittää selittää, mitä sinne pitäisi tehdä. Ja meillä ei käytetä pottaa. Uskon, että lapsi ilmoittaa, kunhan on valmis jätöksensä jonnekin muualle tekemään ja näin on käynyt ainakin vanhemman lapsen kanssa. Kyllä ne ehtivät pöntöllä kulkea aivan riittävästi muutenkin. Turhaa vaan tuottaa lapselle paineita, kun pitäisi jo 1-vuotiaana olla kuiva. Ja tuskin sitä täysin silloin hallitsisi.

No kylläpäs täällä on täydellisiä äitejä!

Lapsethan pääsevät kavereilleen leikkimään, se on ihan ok jos on pakkasilmoja! Ja kuitenkin ihan ulkoilemaan pari kertaa viikossa noiden kyläilyjen ohessa! Jos ei olisi näitä kyläilyjä mainittu jossa lapset saa kontaktia toisistaan, niin sitten olisin eri mieltä mutta kuitenkin tätä on!
Ihmeen tiukkapipoisia ihmisiä täällä kieltämättä.. Ei se lasta tapa jos eineksiä välillä syödään tai ei 2 lämmintä ateriaa. Omille lapsille ei vaan uponnut 2 lämmintä ruokaa joten jätin toisen poissa ja nyt maistuu todella hyvin yksi kunnon ateria päivässä.

--Niin lapset kuin aikuisetkaan eivät ole samanlaisia muistakaa mammat tämä!--

Aapeen rytmiä jos aikaistaisi tunnin-pari, niin kuulostaisi samalta kuin monen monen perheen päivärytmit!! Ja se ei todellakaan ole paljoa.
Ihan mukavalta ja rennolta kuulostaa teidän päivänne ja vielä ne lapset joutuvat tuli persiessä heräämään aamuisin tulevaisuudessa. Nauttikaa täysin tästä ajasta! :)

Tyypillistä. Ensin niin rehvakkaasti kerrotaan omaa rytmiä, ja sitten kun joku sitä ihmettelee, alentaankin perua. Että kyllä meillä nyt syödäänkin, vaikka väitin että ei, kyllä me ulkoillaan vaikka väitin että ei, kyllä ne käy pöntöllä vaikka väitin että vaippaan tekevät, kyllä minä teen sitä ja tätä, vaikka väitin että en ;) Niin monet kerrat nää on nähty.

Olen samaa mieltä, ettei ole vanhemmista kiinni tuo pottaherkkyys. Meillä 1v on kiinnostunut asiasta ja juttelee tosi hyvin. Mutta nykyinen 4v oppi vasta reippaasti yli 3v potalle. Oli lahjottu ja namia tarjottu ja ties mitä. Hällä asperger-piirteitä, joten kun se tajuttiin, ymmärrettiin että se ois ollu ihan sama, vaikka ois päällä seisottu.

[QUOTE="hehheh";22982357]Tyypillistä. Ensin niin rehvakkaasti kerrotaan omaa rytmiä, ja sitten kun joku sitä ihmettelee, alentaankin perua. Että kyllä meillä nyt syödäänkin, vaikka väitin että ei, kyllä me ulkoillaan vaikka väitin että ei, kyllä ne käy pöntöllä vaikka väitin että vaippaan tekevät, kyllä minä teen sitä ja tätä, vaikka väitin että en ;) Niin monet kerrat nää on nähty.[/QUOTE]

mietin vähän samaa.

[QUOTE="hehheh";22982357]Tyypillistä. Ensin niin rehvakkaasti kerrotaan omaa rytmiä, ja sitten kun joku sitä ihmettelee, alentaankin perua. Että kyllä meillä nyt syödäänkin, vaikka väitin että ei, kyllä me ulkoillaan vaikka väitin että ei, kyllä ne käy pöntöllä vaikka väitin että vaippaan tekevät, kyllä minä teen sitä ja tätä, vaikka väitin että en ;) Niin monet kerrat nää on nähty.[/QUOTE]

Jep...samat ajatukset mullakin.

mukavuudenhaluinen äiti ? et jaksa pukea kahta pientä ulos saati ulkona autella pystyyn kun kaatuilevat tai jeesailla kiipeilemään kun on liukasta näin talvella?
missäpäin suomea leikkikentät on kaikki kouluikäisille ?

Pohjoisemmassa kuin Helsingin kehä 3. Täällä ei juurikaan ole leikkipuistoja ja vain harvassa ne leikkipuistot, joissa tekemistä myös 1-vuotiaille.
Olen toki mukavuudenhaluinenkin, onhan se tympeää pukea rääkyville tenaville väkisin monta kerrosta vaatetta päälle ja ovat lopulta hikimärkiä, kun saan itseni puettua. Lisäksi noiden perässä on ikävä juosta ja houkutella niitä pukemisrumbaan, jos se ei itseäkään huvita. Ja ulkona lapset töröttää keksimättä mitään järkevää tekemistä ja haluavat sisälle. Yritän aikani tehdä lumikakkuja, lumienkeleita, viedä pulkkamäkeen jne jne jne... Mutta kun lapset osoittavat mieltään ja haluavat sisälle, niin sisälle sitten mennään ja siellä ollaan. Kuten sanoin, rauhalliset lapset, eivät kiinnostu kovin riehuvista leikeistä. Ja kovin ovat pieniäkin vielä, eivät esimerkiksi puihin paljon pääse kiipeämään, vaikka toki auttaisin, jos kiipeilisivät, ihan missä vain. Mutta mukavuuden halua kai se pääosin on, kun ei jaksa alkaa lapsia roudaamaan ulos (koska muutkin niin tekevät), jos itse eivät siellä tykkää olla.

Niin ? Mun kysymys ihan vilpittömästi kumpusi alunperin lähinnä näistä tiedonmurusista joita jaoit : 1 lämmin ateria kun et jaksa tehdä ruokaa "Koko päivää", söössinen yövaippa aamukakalle kun et jaksa vaihtaa vaippaa turhaan kahdesti,ulos ei mennä välttis kun et jaksa aina olla pukemassa jne.
kun en minä sitä varsinaista lapsentahtisuutta nähnyt.mutta voi olla että tulkitsin väärin,kyllä mä sen voin myöntää.

kaikkien lapset (ja kaikki vanhemmat) eivät eläkään samaan tahtiin. Meillä kuunnellaan myös äitiä. Meillä ei äidinkään tarvi suorittaa, jos ei siltä tunnu. Meillä kuunnellaan sekä lapsia, että aikuisia. Meillä ovat tärkeitä sekä äiti, isä että ne lapset. Ja meillä lapsentahtista on nimenomaan se, ettei pakoteta syömään joka välissä, vaikkei olisi nälkä. Ja ulos ei mennä, jos ei lapset halua tai jos se vähänkään tuntuu vastenmieliseltä. Vaippa-asiassa se on eniten minusta kiinni, vaikka ei se lapsiakaan haittaa, että aamulla joutuvat olemaan hetken samassa vaipassa. Ja kuten tiedät, Suomi on niitä harvoja maita, joissa ylipäänsä syödään ruoka kahdesti päivässä. Miksi se siis olisi pakollinen joka ikisessä Suomessa asuvassa perheessä?

Meillä yöunet 19.30- 7.00 heräämättä, 1,5 h päikkärit.
En viitsi muuten kommentoida kuin, että omasta viitseliäisyydestä on kiinni aikataulusta lhtien ulkoiluun. Vaikka v*****aisi kuinka niin silti puen ja menen hetkeksi pihalle tytön kanssa. Siinä piristyy kaikki.

Ainii ja mistä lähtien vaipanvaihdoissa katsotaan kelloa? Kyllä mulla on tapana vaihtaa vaippa silloin kun se on liian märkä tai muuten vaan vaihdon tarpeessa.

Sama täällä. Mutta nuo nyt on noin vakiintuneet ajat, jolloin lapsilla yleensäkin on vaipat täynnä tai vaihdon tarpeessa. Toki joskus saattavat kakata useammin ja silloin vaippakin vaihdetaan useammin, mutta näin niinkun yleensä. Onneksi olin varannut sateenvarjon tuohon...

[QUOTE="popo";22982352]No kylläpäs täällä on täydellisiä äitejä!

Lapsethan pääsevät kavereilleen leikkimään, se on ihan ok jos on pakkasilmoja! Ja kuitenkin ihan ulkoilemaan pari kertaa viikossa noiden kyläilyjen ohessa! Jos ei olisi näitä kyläilyjä mainittu jossa lapset saa kontaktia toisistaan, niin sitten olisin eri mieltä mutta kuitenkin tätä on!
Ihmeen tiukkapipoisia ihmisiä täällä kieltämättä.. Ei se lasta tapa jos eineksiä välillä syödään tai ei 2 lämmintä ateriaa. Omille lapsille ei vaan uponnut 2 lämmintä ruokaa joten jätin toisen poissa ja nyt maistuu todella hyvin yksi kunnon ateria päivässä.

--Niin lapset kuin aikuisetkaan eivät ole samanlaisia muistakaa mammat tämä!--

Aapeen rytmiä jos aikaistaisi tunnin-pari, niin kuulostaisi samalta kuin monen monen perheen päivärytmit!! Ja se ei todellakaan ole paljoa.
Ihan mukavalta ja rennolta kuulostaa teidän päivänne ja vielä ne lapset joutuvat tuli persiessä heräämään aamuisin tulevaisuudessa. Nauttikaa täysin tästä ajasta! :)[/QUOTE]

Kiitos! :) Nautimme! :)

[QUOTE="örkki";22982354]Ymmärsinkö oikein, että vastustat jotenkin pottaa? Mikä siihen on syynä?[/QUOTE]

Minusta se on vain.. ööö.. jotenkin hölmö kapistus, kun kuitenkin on pönttökin keksitty. Ehkä siinä on kyse myös tästä minun tunnetusta laiskuudestakin... En vain jaksaisi jynssätä pottaa puhtaaksi joka käynnin jälkeen, enkä ilettäisikään. Enkä iljetä säilyttää likaista pottaa lasten ulottuvilla, enkä ripustaisi niin rumaa hyllyllekään koristeeksi. Itse myös inhosin lapsena ylikaiken potttaa, kun tuntui että kakka tai pissa aina koskee takamukseen. Samaa mieltä tuntuu olevan myös 3-vuotias. Ostimme kyllä potan, mutta ei ole ikinä suostunut istumaan siinä. Joten lapsemme käyvät pöntöllä.

Heh, missähän on nyt se kuuluisa suvaitsevuus toisia kohtaan. ;)

Jos ap yhtään lohduttaa niin meilläkään ei syödä kun ruoka kerran päivässä ja ei ulkoilla joka päivä. Sen verran rutiineja pyrin pitämään että nukkumaan mennään samaan aikaan. Muuten mennään sillain kun hyvältä tuntuu.

En ole perunut mitään. Tuossa oli siis meidän päiväesimerkki ja noin meillä menee yleensä. Mutta tuskin kukaan on joka ikinen päivä pihalla, oli ulkona miten aurinkoinen ja hieno keli tahansa. Ja meneekö kaikilla muillakaan aina päivät täysin samaa rataa, joka ikinen aamu syödään esim. banaani, ruualla broileria jne... Jos olisin kaikki kirjoittanut jo heti aloitukseen, ei sitä olisi kukaan jaksanut lukea. Aika tylsä, jos oisin kolme sivua kertonut miten meillä menee yleensä, miten joskus, miten viikonloppuisin, entä kesäisin, syksyisin, keväisin, talvesta puhumattakaan jne... Ja jo ihan aloitukseen kirjoitin, että kolmevuotias harjoittelee pönttötouhuja, joten mitä olen siinä perunut?

En ole perunut mitään. Tuossa oli siis meidän päiväesimerkki ja noin meillä menee yleensä. Mutta tuskin kukaan on joka ikinen päivä pihalla, oli ulkona miten aurinkoinen ja hieno keli tahansa. Ja meneekö kaikilla muillakaan aina päivät täysin samaa rataa, joka ikinen aamu syödään esim. banaani, ruualla broileria jne... Jos olisin kaikki kirjoittanut jo heti aloitukseen, ei sitä olisi kukaan jaksanut lukea. Aika tylsä, jos oisin kolme sivua kertonut miten meillä menee yleensä, miten joskus, miten viikonloppuisin, entä kesäisin, syksyisin, keväisin, talvesta puhumattakaan jne... Ja jo ihan aloitukseen kirjoitin, että kolmevuotias harjoittelee pönttötouhuja, joten mitä olen siinä perunut?

anteeksi.. joka ikinen päivä sisällä, oli keli mikä hyvänsä..

Porvoossa.

Jaa sinäkö se siellä? Ei, kyllä tää on vieläki pohjoisempana.. (onko niin vaikea uskoa, että jossain uskaltaa joku äiti elää valtaväestöstä poikkeavasti. Ja samaan aikaan joku tuore äiti yrittää saada vastasyntyneensä nukahtamaan illalla kello 7, koska "niin menee muillakin" ja koska tulee muuten sylkisade niskaan, jos se HerttaEemeli ei nuku tasan kello 7 ja nuku läpi yötä omassa makuuhuoneessaan..)

Jos ap yhtään lohduttaa niin meilläkään ei syödä kun ruoka kerran päivässä ja ei ulkoilla joka päivä. Sen verran rutiineja pyrin pitämään että nukkumaan mennään samaan aikaan. Muuten mennään sillain kun hyvältä tuntuu.

niin missä lie suvaisevaisuus? ap:kin tuntuu osaavan puoltaa omia tapojaan vain mollaamalla toisten "perinteisimpiä" tapoja.se kai ainakin minua ärsyttää.

Mahtavaa!! Onhan meitä tosiaan muitakin! :) Pitäkää lippu korkealla jokainen oman tien taaplaaja! :) Meistä kasvaa vahvoja, ku uskalletaan tehdä niin ku ITSE parhaaksi nähdään! ;) (oikeen kiusalla piti laittaa. :P)

Yhteistyössä