Nyt kun tästä lapsen hoitoon jättämisestä on puhetta... Miten te toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylkiluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
01.02.2007
12 755
1
36
Olemme miehen kanssa kaasona ja bestmanina ystäviemme häissä, jotka ovat elokuussa. Koko perheemme on kutsuttu (tyttäret ovat 3,5 v ja 1 v) ja juhlapäivänä iltaa olisi tarkoitus jatkaa pikkutunneille asti. Lasten mummu eli äitini on tarjoutunut hakemaan lapset illansuussa luokseen nukkumaan ja mummu onkin ensisijainen vaihtoehto hoitajaksi. Me mieheni kanssa jatkaisimme myös mielellämme iltaa ja hääparikin sitä kovasti toivoisi, mutta mua mietityttää tuo just 1 vuotta täyttänyt kuopus, jolla on voimakas "äitikausi" meneillään :| Luultavasti jossakin vaiheessa iltaa itkeskelisi mummun hoivissa. Musta tuntuu pahalta jättää pieni tässä vaiheessa hoitoon... Isänsä tuo kuopus tietenkin hyväksyy, vaikka mä olen se ensisijainen ihminen pienelle. Tämä olisi ensimmäinen kerta kun kuopus jää yökylään, hoitaja on toki tuttu mutta ei niin tuttu, että viikoittain näkisimme.

Mun äiti on kovasti innoissaan hoitamassa lapsia hääpäivän illan ja osan yöstä ja luultavasti jollakin tasolla pahoittaisi mielensä, jos hoitoavusta kieltäydyttäisiinkin ja jompi kumpi meistä vanhemmista tulisi illaksi ja yöksi mummulaan lasten kanssa :/

Äh, mä en tiedä mitä tekisin... Sanokee jotakin :|

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Olemme miehen kanssa kaasona ja bestmanina ystäviemme häissä, jotka ovat elokuussa. Koko perheemme on kutsuttu (tyttäret ovat 3,5 v ja 1 v) ja juhlapäivänä iltaa olisi tarkoitus jatkaa pikkutunneille asti. Lasten mummu eli äitini on tarjoutunut hakemaan lapset illansuussa luokseen nukkumaan ja mummu onkin ensisijainen vaihtoehto hoitajaksi. Me mieheni kanssa jatkaisimme myös mielellämme iltaa ja hääparikin sitä kovasti toivoisi, mutta mua mietityttää tuo just 1 vuotta täyttänyt kuopus, jolla on voimakas "äitikausi" meneillään :| Luultavasti jossakin vaiheessa iltaa itkeskelisi mummun hoivissa. Musta tuntuu pahalta jättää pieni tässä vaiheessa hoitoon... Isänsä tuo kuopus tietenkin hyväksyy, vaikka mä olen se ensisijainen ihminen pienelle. Tämä olisi ensimmäinen kerta kun kuopus jää yökylään, hoitaja on toki tuttu mutta ei niin tuttu, että viikoittain näkisimme.

Mun äiti on kovasti innoissaan hoitamassa lapsia hääpäivän illan ja osan yöstä ja luultavasti jollakin tasolla pahoittaisi mielensä, jos hoitoavusta kieltäydyttäisiinkin ja jompi kumpi meistä vanhemmista tulisi illaksi ja yöksi mummulaan lasten kanssa :/

se lapsi opi olemaan ikinä missään yötä jos et koskaan raaski sitä minnekkään jättää. Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus alkaa opettamaan lasta siihen, että hän voi välillä olla jossain muuallakin yötä. Ajattelitko kentis odottaa vielä pari vuotta..

Ehkä jättäisin hoitoon, kun olisi noin hyvä tilaisuus.

Voisitteko sopia, että äitisi soittaa teille, jos kuopus kunnolla itkeskelee. Jompi kumpi olisi alkuillan selvänä niin, että pääsisi sitten kuopuksen luo jos tarvetta ilmenisi eikä nukahtaisi mummon luona.

voisko koittaa yökyläilyä kerran ennen juhlia. silloin olisi juhlista jännitys pois. lapset käy yleensä kierroksilla juhlissa, olis jo tuttu juttu mennä mummolaan yöksi. ei uutta juttua juhien päälle. näin mää aattelen.

Mitäs jos mummo tulis lasten kanssa kotiin silloin illalla? Voisi olla helpompaa lapselle sopeutua. Näin meillä tehtiin samassa tilanteessa. Mummo oli meillä yötä ja saatiin aamulla nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
se lapsi opi olemaan ikinä missään yötä jos et koskaan raaski sitä minnekkään jättää. Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus alkaa opettamaan lasta siihen, että hän voi välillä olla jossain muuallakin yötä. Ajattelitko kentis odottaa vielä pari vuotta..

Mulle olisi huomattavasti helpompaa jättää lapsi hoitoon, jos ei olisi tällainen eroahdistuskausi meneillään... Se mua mietityttää :/ Tiedän että näitä kausia tulee ja menee, valitettavasti se sattui nyt samaan saumaan kuin nämä häätkin...

Vaikeeks menee. Mie taasen annan hoitoon lasta (3kk) useinki just mummille (anoppini), jotta heille syntyis läheinen suhde toisiinsa. Yökyläänkin voisin sinällään jättää kun hänellä ei vielä sellaista "vain äiti käy" - vaihetta ole. Mutta poika ei syö tuttipullosta ja sen vuoksi en jätä kun se olisi pelkkää huutoa enkä sitä luonnollisestikaan lapselleni halua.

Mut tuo on kyllä hankalaa. 1v on kuitenkin hyvän ikäinen jo jäämään yökylään, mutta jos on kovasti äitinsä perään eikä mummi niin kovin läheinen ole niin vaikea mun ois ainaki jättää yöksi.

Hyvin se menee! Enemmän nää aina sattuu äitiin kuin lapseen:
Ei se lapsi siitä rikki mene vaikka mummun hoivissä vähän itkeskelisikin - sen sijaan hän oppii, että välillä hoitajana on joku muu kuin äiti tai isä ja silti asiat ovat hyvin.

Jotenkin tyhmä vastaus tuo yksi... Lapsella selkeästi tällä hetkellä sellanen "vierastamis" vaihe että kyllä kovasti miettisin hänen laittamistaan yksin mummulaan, siis vaikka isosiskokin mukana. Kuinka itse pystyt sitten nauttimaan, jos tiedät että lapsellasi kova ikävä? En sano tätä sua syyllistääkseni, vaan jotta osaat etukäteen kuvitella tulevan tilanteen ja teet varmasti viisaan ratkaisun. Lapsesi oppii toki sinusta irtautumaan myöhemmin, nyt ei kuitenkaan ole siihen se paras vaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja tilda:
Ehkä jättäisin hoitoon, kun olisi noin hyvä tilaisuus.

Voisitteko sopia, että äitisi soittaa teille, jos kuopus kunnolla itkeskelee. Jompi kumpi olisi alkuillan selvänä niin, että pääsisi sitten kuopuksen luo jos tarvetta ilmenisi eikä nukahtaisi mummon luona.

Tää olis kyllä yksi hyvä vaihtoehto :)

Alkuperäinen kirjoittaja d:
voisko koittaa yökyläilyä kerran ennen juhlia. silloin olisi juhlista jännitys pois. lapset käy yleensä kierroksilla juhlissa, olis jo tuttu juttu mennä mummolaan yöksi. ei uutta juttua juhien päälle. näin mää aattelen.

Täs ois mu mielestä ihan ideaa

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Tuohon pitää kyllä snaoa, että omani oli 3-v, melkein 4, kun oli ekan kerran yökylässä isovanhemmilla. Sitä ennen ei ollut koskaan ollut missään muualla kuin vanhempien kanssa yötä.
Tykkäsi kyläreissusta ja menee sinne nykyisin mielellään. Samoin muualle yökylään.
Pienempänä oli arka ja takertuva, mutta ei häntä sen takia tarvinnut totuttaa, sai olla pieni ihan rauhassa. Meni ekan kerran, koska osasi jo itse haluta.

Meillä lapsi oli ekaa kertaa yöhoidossa vähän alle 3-vuotiaana ja mitä sitten? On ollut myös sen jälkeen ja tykännyt.

Ap:n kysymykseen en kyllä osaa vastata. Toisaalta jos vain pystyisin ja tietäisin että mummo varamsti pärjää voisin jättää, mutta sitten taas...:ashamed:
Meillä jää nyt 1v 7 kk ikäinen ekaa kertaa vuorokaudeksi hoitoon häiden takia ja mietin jo että miten pärjään :D

laita vaan lapsi mummolle yöksi. 1 vuotias kyllä pärjää yhden yön äidistään erossa vaikka olisikin eroahdistusta. Lisäksi hänellä on sisarus turvanansa. Ja pyydät äitiäsi soittamaan jos jotain tulee ja luotat siihen että hän soittaa niin ei tarvitse koko iltaa /yötä miettiä miten kaikki menee.

Vaikka muuten voisi ihan hyvin olla mummolassa niin tuo eroahdistus-kausi mietityttäis minua. Ei ole kivaa itsellä viihteellä jos miettii et pienellä on paha olla (vaikkakin siis ihan hyvässä hoidossa mut kuiteki )
Mun lapset on tossa 1v ollu niin kovasti mun perään, et jos on ollu pakko olla pois niin syöminenki on tehny pienelle tiukkaa :/

Miten myöhään ajattelitte pitää lapset juhlissa? Jos livahtaisit juhlista hetkeksi itse laittamaan pienemmän nukkumaan? Äitis sais päävastuun isosiskosta sillä hetkellä, ei varmaan siitä "ottais nokkiinsa"?

Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Miten myöhään ajattelitte pitää lapset juhlissa? Jos livahtaisit juhlista hetkeksi itse laittamaan pienemmän nukkumaan? Äitis sais päävastuun isosiskosta sillä hetkellä, ei varmaan siitä "ottais nokkiinsa"?

Maksimissaan kuuteen asti tytöt olisivat paikalla. Tätä vaihtoehtoa vois kyllä harkita, se iltatissi kun on L:lle erityisen tärkeä :) Jos äiteen mies vaan suostuu kuskaamaan mut takaisin juhlapaikalle, puolen tunnin matka yhteen suuntaan... Pitää neuvotella :)

Mä en haluais jättää sitä 1veetä vielä hoitoon niin, etten olisi paikalla nukkumaanmenoaikaan. Silloinhan pikkuisilla on yleensä just sellanen äitikausi meneillään... Mutta jos nukkuu yöt hyvin, niin pääsisikö sieltä juhlista hetkeks livahtamaan? Ja sitten lapsi nukkumaan hyvin mielin, itselläkin varmaan parempi olo juhlia :)

Mun tyttö alkaa nyt olemaan valmis päivällä pieniin hoitokeikkoihin, muutama tunti siellä ja muutama täällä, mutta ilta/yöhoitoon ei ole vielä kypsä. Heräilee joskus aika tiheään tissille ja hätääntyy, jos sitä ei ole saatavilla.

Lisäys: Ja tyttöni on siis justiinsa sen 1v.

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Alkuperäinen kirjoittaja d:

Täs ois mu mielestä ihan ideaa

Mä tekisin myös näin. Ja vaikka lapsi itkeskelisikin niin ei hän siitä rikki mene ja onhan hänellä sisarensa mukana mikä varmasti helpottaa tilannetta. Onhan hoitaja kuitenkin tuttu lapsille? Vuoden ikäinen on jo kuitenkin niin iso että kyllä on pakko pikkuhiljaa totutella myös muihin hoitajiin. Muistan kyllä että se on aika kova paikka äidille jättää pieni hoitoon, ehkä jopa kovempi kuin lapselle itselleen. Se on kyllä ikävä tosiasia että vaikea silloin on hauskaa pitää jos ajatus on siellä lasten luona kokoajan.

Mä kyllä jättäisin epäilemättä Eivät ole ikinä omat olleet yötä koska ei ole ketään ottajia. Mutta jos kerrankin olisi tilaisuus niin enpä jäisi miettimään kahta kertaa. Ei minusta ole niin maata kaatava asia vaikka itkisikin vähän...

Yhteistyössä