nyt kun on haukuttu ne vieraat siellä koiraperhleessä, niin haukutaan ne koiran omistajat samoin tein

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
Eli mä en ymmärrä koiranomistajia, jotka elää niin, että se koira on kuningas tai diktaattori oikeestaan. jos on sovittu, että joku menee sinne kylään, niin vaikka se koiran omistaja kuinka tietäis, että joku ei pidä, joku pelkää tai joku on allerginen, niin sitä koiraa ei voi laittaa kiinni tai eri huoneeseen vaan se saa heilata siinä päänä päsmärin. mun mielestä se olis jokaisen niin koiran, koiranomistajan ja vieraan kannalta paras kun toimittais niin, että koira ei pääsis aiheuttamaan mitään haittaa. ei se koira siitä vahingoitu, jos se hetkeksi laitetaan eri huoneeseen tai kesällä ulos kyseisissä tapauksissa. näin meillä ainakin toimittu tuon koiravanhuksen kans ja toimitaan myös sen taloon tulevan pennun kans. koira saa olla paikalla, jos vieraalla ei ole sitä vastaan mitään. ja jos koira osaa käyttäytyä.jos ei osaa tai vieras haluaa, niin koira menee vierailun ajaksi muualle. nyt kohta joku alkaa lässyyttää, että sehän on koiran koti, jossa se saa tehdä mitä haluaa. eihän me aikuisetkaan tai lapset saada tehdä kotonakaan mitä halutaan, mitä siitä sitten tuolee, jos koira saa tehdä.

[quote="aamukasteen raikastama etana" nyt kohta joku alkaa lässyyttää, että sehän on koiran koti, jossa se saa tehdä mitä haluaa. eihän me aikuisetkaan tai lapset saada tehdä kotonakaan mitä halutaan, mitä siitä sitten tuolee, jos koira saa tehdä.[/quote]

Tottahan tuo on, että se on koiran koti, ei vieraiden. Koira ei myöskään ymmärrä niinkuin ihminen, että miksi hänet suljetaan toiseen huoneeseen. Koira voi pitää sitä rangaistuksena, mikä ei tosiaankaan ole hyvä juttu. Allerginen voi myös vieraisille mennessää ottaa allergialääkkeen ja koirapelkoisen on varmaan aika opetella pääsemään pelosta irti.

No kyllä me aikuiset ja ne lapsetkin saa yleensä olla omassa kodissaan ilman että pihalle potkaistaan vierailun ajaksi... mä jouduin kerran sulkemaan koiruuden toiseen huoneeseen kun oli muutto päällä ja muuten se olisi ollut jaloissa tai karkuteillä, mutta se meni siitä ihan ylikierroksille ja sekaisin, en ole muulloin joutunut pitämään eri huoneessa oven takana kun ei yhsinkertaisesti ole ollut syytä.

Että jos se koira sitten joutuu siellä stressaamaan että miksi se näin eristettiin tai itkemään omistajan perään oudossa tilanteessa niin onko sekään sitten kivaa?

Luulisi ettei allergikko muutenkaan tulisi koiranomistajan kotiin kun karvoja ja hilsettä kuitenkin aina kulkeutuu vaatteisiin ja huonekaluihin....

No jokainen kai sitten toimii tyylillään, mä en tykkää mennä kylään ylipäätään paikkaan jossa on koira ku ellottaa se haarovälin nuuskiminen ja se että se on kimpussa koko aika |O Tulee heti olo että tarttee mennä pesemään kädet ku koira käy kuolaamassa huomaamatta. Joo en tykkää koirista.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
[quote="aamukasteen raikastama etana" nyt kohta joku alkaa lässyyttää, että sehän on koiran koti, jossa se saa tehdä mitä haluaa. eihän me aikuisetkaan tai lapset saada tehdä kotonakaan mitä halutaan, mitä siitä sitten tuolee, jos koira saa tehdä.

Tottahan tuo on, että se on koiran koti, ei vieraiden. Koira ei myöskään ymmärrä niinkuin ihminen, että miksi hänet suljetaan toiseen huoneeseen. Koira voi pitää sitä rangaistuksena, mikä ei tosiaankaan ole hyvä juttu. Allerginen voi myös vieraisille mennessää ottaa allergialääkkeen ja koirapelkoisen on varmaan aika opetella pääsemään pelosta irti.

[/quote]ei todellakaan pidä rangaistuksena. jos se siihen pennusta saakka opetetaan. eräässä perheessä esim. on kaksi todella isoa koiraa, jotka jo kokonsa takia laitetaan eri huoneeseen, kun vieraita menee. ei ne sinne suinkaan häntäkoipien välissä, kärsivän näköisenä mene. vaan iloisena hölköttävät sinne omiin peteihinsä koisaamaan.

Joo,mä en kans ymmärrä ettei koiranomistajat ymmärrä ettei kaikki niistä hurtista pidä.Itsellä yhdessä kyläpaikassa ärsyttää kun rakki tunkee viereen rapsutettavaksi ja sanonkin suoraan että en välitä ja sit omistajat ihmettelee että kun en pikku jeppeä halua silittää.Onneksi useimmiten kuitenkin laittavat piskit toiseen huoneeseen tai ulos kun ollaan siellä vierailulla.

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
No jokainen kai sitten toimii tyylillään, mä en tykkää mennä kylään ylipäätään paikkaan jossa on koira ku ellottaa se haarovälin nuuskiminen ja se että se on kimpussa koko aika |O Tulee heti olo että tarttee mennä pesemään kädet ku koira käy kuolaamassa huomaamatta. Joo en tykkää koirista.

:D :D

Veit jalat suustani!!!

Mä tykkään koirista, ja tykkään myös lapsista esimerkiksi.

Kylään mennessäni en kuitenkaan haluaisi, että koira hyppii minua vasten tai tunkee kuonoaan jalkoväliini jatkuvasti :snotty:, samaan tapaan kun en tykkää jos kyläpaikan lapset tulevat repimään hiuksiani tai potkimaan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja aamukasteen raikastama etana:
[quote="aamukasteen raikastama etana" nyt kohta joku alkaa lässyyttää, että sehän on koiran koti, jossa se saa tehdä mitä haluaa. eihän me aikuisetkaan tai lapset saada tehdä kotonakaan mitä halutaan, mitä siitä sitten tuolee, jos koira saa tehdä.

ei todellakaan pidä rangaistuksena. jos se siihen pennusta saakka opetetaan

[/quote]

Itse asiassa pitää. Koiralle laumasta (=perhe) erottaminen ilman syytä on koiralle vaikea asia käsitellä. Koira alkaa yhdistämään vierailijoiden käynnit negatiiviseen, joka saattaa kostautua myöhemmin.

mä kyllä tykkään koirista. mutta en kans voi sietää sitä, kun elehfantin kokoinen koira yrittää nuuskimaan jalkoväliä tai lasten jalkoväliä. enkä siitä, että mun pitäs rapsuttaa koiraa koko ajan. sellaisenkin yksilön tunnen, johon omistaja vain, että voi voi kun se meidän jeppe niin tykkäisi kun sitä rapsuttaa, se jaksaa olla rapsutettavana vaikka ympärivuorokauden :headwall:

No itse olen aina tykännyt koirista MUTTA en siitä että kyläpaikan koira hyppii päälle koko ajan tai pureskelee mun jalkojani tai kun yrität jutella niin koira vaati herkämättä huomiota haukkumalla, raapimalla, nuolemalla ja sitä ei voi laittaa toiseen huoneeseen !!
Kasvattakaa ne koiranne!!

Kyllä tää mein koti on myös koirien koti, eikä niitä kyllä roudata yhdenkään vieraan vuoksi muualle. Jos vieras ei koiristamme pidä, niin ei meille oole pakko tulla.

No ompas ikäviä koiria. Musta on TODELLA raivostuttavaa se, kun koira hyppii päälle tai tulee sohvalla syliin.
Ja juu, mulla on oma koira, mutta se saa mennä nuuskimaan vieraita vasta luvan kanssa, ei hypi eikä nuole.
Ja vieraille mä olen sanonut, että jos koira tuntuu häiritsevältä (esim menee luokse tutustumaan ja/tai odottelemaan silitystä/ nuuskimaan housun punttia tms) niin sen voi käskeä pois.

(Meillä ei myöskään koiraa tarvitse "erottaa laumastaan" toiseen huoneeseen. Jos vieraita tulee jotka ei tykkää koirasta, niin istutaan sitten keittiössä kahvilla, sinne ei koira tule.)

mä kyllä tykkään koirista. mutta en kans voi sietää sitä, kun elehfantin kokoinen koira yrittää nuuskimaan jalkoväliä tai lasten jalkoväliä. enkä siitä, että mun pitäs rapsuttaa koiraa koko ajan. sellaisenkin yksilön tunnen, johon omistaja vain, että voi voi kun se meidän jeppe niin tykkäisi kun sitä rapsuttaa, se jaksaa olla rapsutettavana vaikka ympärivuorokauden :headwall:

meillä jos koirat on sisällä kun vieraita tulee, ni jos joku vieras ei tykkää rapsuttaa, ni ei rapsuta. Koira käy haistamassa, et kukas tää immeinen on ja jollei vieras reagoi millään lailla, ni niin koirakin häipyy muualle.

Mun vanhemmilla on afgaani joka on kerran yrittänyt purra poikaa, koira on aina just siellä missä haluaa ja juoksee ulos/sisään kun haluaa..eli ovee auotaan hurtan toiveiden mukaan. Esikoise perässä juostaan sitten kokoajan ettei se vaan mene koiran lähele. Sit taas mun siskolla on bullmastiffi jolla on oma soppi portaiden alla mistä ei tule pois ilman lupaa ja siinä on myös portti ettei sinne mennä ilman lupaa. Kivempi mennä jälkimmäiseen kylään...

En mä hauku vieraita tai koiranomistajia, mutta ilmottaudun tänne kyllä. Aina kun tulee vieraita, ilmoitan etukäteen että meillä on koira, suuri sellainen, mutta varsin harmiton ja että sen saa eri huoneeseen jos tahtoo. Joskus meillä on kyllä ollut vieraita niinkin että ne vasta pitkän ajan päästä huomaa että meillä edes on koira.. B) Kun se ei paljon piittaa vieraista. Jos meidän koira menee nuuskimaan vieraita niin yleensä komennan sen kyllä aika pian pois, ällöttävää se minustakin on jos se tunkee päänä syliin justiinsa kun pitäisi mennä kahvipöytään..

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:

meillä jos koirat on sisällä kun vieraita tulee, ni jos joku vieras ei tykkää rapsuttaa, ni ei rapsuta. Koira käy haistamassa, et kukas tää immeinen on ja jollei vieras reagoi millään lailla, ni niin koirakin häipyy muualle.
mutta mä tunnen pari koiraa, jotka tunkee syliin, jos niitä ei huomio, ja siinä sylissä ne istuu sitkeesti, vaikka et rapsuta tai huomaa yksiötä muutenkaan. lisäksi toinen niistä on kodinhoitajien kauhu, jotka joutuu käymään siellä vanhusta hoitamassa. kerkes puremaan useampaa, ja talonväki ei välittänyt, ennen kuin johtavakodinhoitaja soitti, että kodinhoitajat ei enää tule, jos koira saa olla vapaana silloin kun ne siellä käy.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
En mä hauku vieraita tai koiranomistajia, mutta ilmottaudun tänne kyllä. Aina kun tulee vieraita, ilmoitan etukäteen että meillä on koira, suuri sellainen, mutta varsin harmiton ja että sen saa eri huoneeseen jos tahtoo. Joskus meillä on kyllä ollut vieraita niinkin että ne vasta pitkän ajan päästä huomaa että meillä edes on koira.. B) Kun se ei paljon piittaa vieraista. Jos meidän koira menee nuuskimaan vieraita niin yleensä komennan sen kyllä aika pian pois, ällöttävää se minustakin on jos se tunkee päänä syliin justiinsa kun pitäisi mennä kahvipöytään..

Toimit esimerkillisesti!!

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
sinähän toimit juuri niinkuin pitääkin. silloin on kaikilla hyvä olla, sillä koirallakin

RAdiossa oli vastikään hyvä keskustelu koira+lapset aiheesta.. siinä sanottiin mm. että koiralle pitää opettaa se että kaikki perheenjäsenet jo ihan vastasyntyneestä vauvasta lähtien on sen yläpuolella..
ts. koiralle pitää osoittaa, sen paikka, eli että se ei saa olla tasa-arvoinen perheen jäsen.. (ja tämän sanoi koirankouluttaja..) myös koiralle niin kuin lapsillekkin myös siellä kotona, pitää olla säännöt.. ja jos niitä ei totella, siitä seuraa rangaistus

[/quote]

Tämä taas on tyypillistä koiran inhimillistämistä jota tietty koiranomistajatyyppi harrastaa: koira on koira ja se on kaikkien ihmisten alapuolella laumassa, myös vieraiden ihmisten. Se ei säry tai loukkaannu siitä että se laitetaan joskus toiseen huoneenseen. Laumanjohtaja päättää missä se on. Ja juu, olen itsekin koiranomistaja, meillä vaan ei koira rulaa vaan minä...

Yhteistyössä