Nyt kun elämme tällaisia aikoja (säästö-ja muita vinkkejä?)...

Niin olisi kiva pinota tänne niitä "arjen selviytymisvinkkejä" =)

Itselläni loppuu äitiysloma pian, ja jään kodinhoidontuelle n. neljäksi kuukaudeksi kunnes pikkukakkonen syntyy, joten tuloja leikataan aika isolla kädellä.

Laitetaan kaverin kanssa kirpparipöytä pystyyn :wave:
 
vieras
Taas kerran ainakin vaaleeta leipää osaa jokainen tehdä, isot kattilat käyttöön parin päivän sopat kerralla, kurkistus pakastimeen tyhjennys operaatio kiisselit kehiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
No niissä ruokakuluissa pystyy kyllä helposti säästämään :whistle:
...mutta miten? :xmas:
No näistä on ollu tuhat ja sata ketjua tässä viime aikoina, mutta siis lähinnä tekemällä itse. Mehut ja limsat voi jättää kauppaan ja juoda vettä janoon. Kevät auringon paistaessa on mukava kävellä sinne kauppaan, ja jättää se auto kotipihalle. Pulkkakin kulkee vielä mukavasti joten tavaroita ei tarvitse kantaa :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
No niissä ruokakuluissa pystyy kyllä helposti säästämään :whistle:
...mutta miten? :xmas:
Osta vähemmän lihaa ja korvaa sitä esim. porkkanalla, soijarouheella, tomaattikastikkeilla (on parempaakin, esim. jauhelihakastike näin!). On paitsi halvempaa, myös ekologisempaa.

Älä osta mitään vanukkaita tai turhuuksia. Ovat epäterveellisiä ja pahoja. Jos haluaa herkutella, niin jotakin oikeasti hyvää mistä tykkäät. Lapsille ei mitään tuollaisia.

Ei eineksiä.
 
lehtitilaukset yms joo minimiin. shoppailla kannattaa kirppiksellä ja myydä tosiaan omiaan pois. lisätuloja voi hankkia vaikka vahtimalla jonkun toisen lapsia maksua vastaan. jotain kotimyyntituotettakin voi alkaa myydä. kirjastossa kun käy, niin lukemista piisaa koko perheelle, eikä maksa mitään. lisäksi kaikki logistiikka kannattaa suunnitella niin, että mennessä tai tullessa jostakin käy kaupassa. maanantaisin on monessa kaupassa -50% hintaa lihaa tms.
 
kotihoidontuella
menin lapsen kanssa viikoksi vanhempien "hoitoon". Mummo sai työpaikaltaan ostaa edullista ruokaa koko porukalle ja tyhjennettiin siinä viikon aikana pakastinta marjoista ja hirvenlihoista. :) Anoppilassa käytiin sunnuntaisin syömässä. Kestovaippailu säästi meillä ison pennin, ostin vaippoja kirppiksiltä ja käytin välillä ihan harsojakin. vauvan ruoka kannattaa tehdä itse (helppoa! moni opettelee vasta tässä vaiheessa tekemään säännöllisesti ruokaa joka päivä) Autoilua vähennettiin mahdollisimman paljon ja suunnittelin yhdelle päivälle kaikki ajot. Tarkistakaa vakuutukset, maksatteko liikaa? kilpailuttakaa.
 
Meillä mietitään kaikien hankintojen kohdalla TARVITAANKO vai TAHDOTAANKO.

Itsellä sama tilanne äitiyslomaloppuu kohta ja hoitovapaa alkaa.
Käytännössä nyt tingitty kulut minimiin, ei lehtiä, ei toista autoa, ei ylimääräisiä harrastuksia, vaatteita ostetaan vain todelliseen tarpeeseen, ruokaa tehdään itse ja halvalla eli perunaa, kastiketta, salaattia sekä laatikoita ja keittoja. Itse leipomalla säästää myös hyvin.
Meillä tilanne tosin helpottaa kesän jalkeen kun palaan töihin.
 
meikäläinen
säästökuuri on täälläkin pystyssä... ekaksi selattiin laskupinosta turhat laskut: lehdet, elokuvat, plustv jne. eli kaikki pois mikä ei ole välttämätöntä. seuraavaksi kilpailutetaan vakuutusmaksut, pankista saisi bonukset niistäkin, joten kannattaa vertailla. ruokakulut minimiin: tarjoukset hyödyksi ja tehdä vain halpoja ruokia. kirpputori hyödyntää (niin ostamisessa kuin myynnissäkin).

Lisätuloja muutama satanen/kk itsenäisestä jälleenmyynnistä..

kyllä se taas tästä :)
 
viherpiipertäjä
onko parveketta tai pihaa? Nyt on hyvä hetki suunnitella hyötypuutarha. esim. tomaatin taimet kasvamaan ja loppukesästä saa tosi maukkaita tomskuja! iduissa on paljon vitamiineja. Paketti kaupan vihannesosastola maksaa hiukan alle 3 euroa. Sillä saat kuivapapuja jo paketin ja siitä itse idättämällä saa ihan hirveästi terveellistä puputettavaa. Lapsetkin tykkää!
 
tienaamaan
mitä osaat itse tehdä? jos olet kätevä käsistäsi, kerro kavereille että voit pientä maksua vastaan esim. lyhentää housujen lahkeet. askarrella kortteja. tehdä juhliin leipomuksia, täytekakkuja... hyvä kello kauas kuuluu!
 
vieras
osta vain sitä mitä ilman et elä! me pidetään aina joskus sellaisia viikkoja, eli ei mitään uutta, ruokaa vain sen verran mitä on pakko ja jääkaappi/pakastin/kuivakaappi saa hyvää tyhjennystä =)
 
eko
Kestovaipat, kuukuppi (sitten kun on sen aika) yms. käyttöön!!! Hyviä kestovaippoja saa käytettynäkin ja jos vähänkään osaat itse ommella niin kannattaa yrittää vaippojen teko on helppoa ja siinä jos missä sitten säästää!!!

Meillä ei myöskään ole telkkaria niin ei tarvitse maksaa TV-lupaa mikä on kamalan hintainen!!! Lapset joskus kattoo piirrettyjä tietokoneelta.

Keskitä kaikki ostokset, vakuutukset, sähköt ja puhelinlaskut yms. johonkin teille sopivaan bonusjärjestelmään!!! Kaikille ostoksia tekeville perheessä rinnakkaiskortit.
 
lissu
Hamstraa alennuksista ruoka-aineita varastoon. Esimerkiksi makarooneja, kun saa 5pss eurolla tai keittojuureksi 2pss 2 eurolla. Näin meillä on aina aineksia ruokiin, vaikka rahaa ei olisikaan. Ja omatekoiset sämpylät ovat parasta mitä tiedän. Kannattaa myös opetella itse valmistamaan ruokia einesten sijaan.
Esimerkiksi halvaksi tulee keittää itse hernekeitto, jos vaikka lihatkin sattuu löytämään alennusaltaasta (maustamaton possunsuikale). Keitosta tulee iso ja osan voi pakastaa, niin ei tarvitse viikkoa syödä samaa soppaa.
 
Hirveän hyviä vinkkejä :flower:

Ja tiedän, on ties kuinka mones aloitus samasta asiasta, mutta kun asia on nyt aika monella pinnalla niin hyvähän näitä on pinota.

Taitaa olla hyvä aika siis alkaa opiskelemaan leipomisen saloja...
 
Spip80 harmaana
Leipominen on meille tuonut yllättävää säästöä. Olen nyt kuukauden verran jättänyt kaikki ostoleivät kauppaan. En ole (vielä) laskenut, paljonko säästän, mutta kun parin leipäpussin hinnalla olen tarvikkeet hankkinut ja monta viikkoa jo syöty, niin kyllä sitä säästöä varmasti on tullut paljon..
 
meillä
seurataan sähkön ja veden kulutusta, kun itse maksetaan joka tippa. Saunotaan kaksi kertaa viikossa. Ei käydä joka päivä suihkussa. kerran pari kuussa käydään uimahallissa ja ajoitetaan ne silleen, että ei sitten kotona tarvitse lämmittää saunaa. kahvin keitään aamulla termospulloon, niin ei tarvitse pannussa porottaa kuumana. Sellaisia pieniä tekoja meillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Spip80 harmaana:
Leipominen on meille tuonut yllättävää säästöä. Olen nyt kuukauden verran jättänyt kaikki ostoleivät kauppaan. En ole (vielä) laskenut, paljonko säästän, mutta kun parin leipäpussin hinnalla olen tarvikkeet hankkinut ja monta viikkoa jo syöty, niin kyllä sitä säästöä varmasti on tullut paljon..
sama täällä...
just otin viimeisen sämpyläpellillisen uunista ja ihana vastaleivotun tuoksu kaupan päälle

:p
 

Yhteistyössä