Nyt kaikki kotittalousihmeet ja niksinikkarit kuulolle...iso ongelma koskien pyykinhuoltoa :( *ongelma ratkottu*

Eli likka oli siskollani yökylässä ja tänään hän oli ollut hiekkalaatikolla leikkimässä vesisateessa...ilman sadevaatetusta.

Eli nyt neidin vaaleanpunainen toppatakki on lähinnä punaruskea :kieh:

Millä hemmetillä tuon saa puhtaaksi tuosta hiekan värjääntymästä?

Meillä on kerran ennenkin mennyt vaaleanpunaiset housut piloille vastaavanlaisessa tilanteessa, enkä niitä puhtaaksi onnistunut saamaan. Nyt(kin) on kyseessä uusi vaate, joka ollut käytössä alta 2 viikkoa joten vatutus on aika suuri.

Kyseessä siis ihan perus Lindexin tyttöjen toppatakki ilman mitään teccejä tms.

juu
Itse varmaan laittaisin yksin koneeseen ja vanishia pesuaineeksi ja pitkä pesu niin kuumassa ku kestää.Meillä meni yhdet ihanat vaaleenvihreet kurahousut (!) pilalle,kun takapuoleen jäi jostain hiekasta sennoista ihme oranssia värjäymää.Ja ei lähde millään pois,vaikka luulis ettei kurakankaaseen voi mikään nuin jämähtää kiinni =(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi,ot,mutta miksei sillä ollu sadevarusteita jos kerran on sateessa ollu pihalla??
No siksi kun en ollut niitä mukaan laittanut.

Enkä ollut niitä laittanut mukaan sillä en tiennyt että he ovat ulkoilemassa (eivät koskaan ennen ole ulkona olleet kun likka on siellä ollut) oli sää mikä tahansa.

hjk
Meillä yhdet harmaat collegehousut värjäänty märkään hiekkaan. Muuten ihan sama, mutta toi poika on pitkä ja laiha ja sopivia housuja ja saa tosissaan metsästää kauan.

wolt
ripottaisin ihan suoraan pyykin joukkoon reilusti sitä vanishia ja hivenen kuumemmalla pesisin.
jos ei ole saatavilla niin sitten pistäisin likoomaan lämpimään veteen ennenkuin pääsisin pesemään jollakin (en tiedä onko hyötyä mutta ajattelisin ettei se "tahra" pääse kuivumaan)

Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
ripottaisin ihan suoraan pyykin joukkoon reilusti sitä vanishia ja hivenen kuumemmalla pesisin.
jos ei ole saatavilla niin sitten pistäisin likoomaan lämpimään veteen ennenkuin pääsisin pesemään jollakin (en tiedä onko hyötyä mutta ajattelisin ettei se "tahra" pääse kuivumaan)
On meillä vanishia...mutta tuosta kuumemmalla pesusta sen verran että viimeksi mulle nimenomaan sanottiin että olin itse tehnyt tahranpoiston mahdottomaksi koska olin pessyt liian kuumassa (60 astetta, sallittu oli 40) jolloin ei enää mitään ole tehtävissä :/

Enkä edes tiedä ovatko kaikki tahrat tulleet tänään, vai onko osa mahd. jo eilen tulleita?!

mie
Meillä meni kerran vaaleanpunaiset ulkohousut samaan kuntoon, eikä ne lähteny pesussa puhtaaksi. Mummi oli sit harjannu housut jollain kynsiharjalla ja pesuaineella ja ne lähti ihan puhtaaks.
En tiedä kestääkö se teidän takki harjaamista, mutta testaa.

Mä laitoin ne nyt sitten 40 asteiseen veteen jonne törkkäsin vanishia mukaan. Mikäli tahrat eivät vaalene, niin kokeilen sitten sappisaippuaa.

Niiden housujen kohdalla sain sappisaippua + kynsiharja yhdistelmällä tahart vaalenemaan, mutten kokonaan pois. Tosin olin sitä ennen pessyt ne siinä 60 asteessa.

Tämän takin hankauskesto tuskin on kuitenkaan sitä luokkaa että kestää moisen käsittelyn. Toisaalta väliäkö sillä, kun takki on sitten jo muutoinkin pilalla mikäli ei puhdistu.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mä laitoin ne nyt sitten 40 asteiseen veteen jonne törkkäsin vanishia mukaan. Mikäli tahrat eivät vaalene, niin kokeilen sitten sappisaippuaa.

Niiden housujen kohdalla sain sappisaippua + kynsiharja yhdistelmällä tahart vaalenemaan, mutten kokonaan pois. Tosin olin sitä ennen pessyt ne siinä 60 asteessa.

Tämän takin hankauskesto tuskin on kuitenkaan sitä luokkaa että kestää moisen käsittelyn. Toisaalta väliäkö sillä, kun takki on sitten jo muutoinkin pilalla mikäli ei puhdistu.
Sappisaippua toimii hyvin vain, jos sitä laittaa ennen pyykkikonepesua.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Sappisaippua toimii hyvin vain, jos sitä laittaa ennen pyykkikonepesua.
Juu, testaan sen tuon vanishin jälkeen jos se ei auta.

Tosin vaipat olen saanut sappisaippualla puhtaaksi kyllä konepesun jälkeenkin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä palauttaisin Lindexille, jos pelkästään sadevedestä väriä vaihtaa! Oon Seppälään kerran palauttanu housut jotka sateessa vaihto väriä.
Ei sadevedestä, vaan siitä hiekasta.
Se uusi eu-säädösten mukainen turvahiekka on ainakin herkästi värjäävää.

vieras
Tuo vaatii ihan mekaanista puhdistusta eli harjaat pehmeällä harjalla pesuainevedessä. Voi sitä koneessakin pyöritellä, mutta ei ne siellä puhtaaksi tule. Tätä menetelmää käytän ihan kosteussuojattuihin tytön vaaleanpunaisiin takkeihin.

Tuo vaatii ihan mekaanista puhdistusta eli harjaat pehmeällä harjalla pesuainevedessä. Voi sitä koneessakin pyöritellä, mutta ei ne siellä puhtaaksi tule. Tätä menetelmää käytän ihan kosteussuojattuihin tytön vaaleanpunaisiin takkeihin.
Pehmeä harja vain puuttuu...mutta katsotaan, mitä nyrkkipyykki saa 50 min päästä aikaan, vai saako mitään.

Minä sain hiekkavärjäymät puhtaaksi harmaista collegehousuista nestemäisellä Arielilla. Harmi vaan kun en voi sitä käyttää hajusteiden vuoksi kaikkeen pyykinpesuun. En jaksa kärsiä jatkuvasta päänsärystä :(

vieras
Pehmeä harja vain puuttuu...mutta katsotaan, mitä nyrkkipyykki saa 50 min päästä aikaan, vai saako mitään.
Voi siinä käyttää vähän kovempaakin harjaa, riippuen pintamateriaalista ja sen kestävyydestä. Vanha tiskiharja käy tuohon puuhaan.

Voi siinä käyttää vähän kovempaakin harjaa, riippuen pintamateriaalista ja sen kestävyydestä. Vanha tiskiharja käy tuohon puuhaan.
Tiskiharjoja meiltä kyllä löytyy. Oodttelen vielä hetken ja käyn sitten vilasemassa takkia.

wolt
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
On meillä vanishia...mutta tuosta kuumemmalla pesusta sen verran että viimeksi mulle nimenomaan sanottiin että olin itse tehnyt tahranpoiston mahdottomaksi koska olin pessyt liian kuumassa (60 astetta, sallittu oli 40) jolloin ei enää mitään ole tehtävissä :/

Enkä edes tiedä ovatko kaikki tahrat tulleet tänään, vai onko osa mahd. jo eilen tulleita?!
en ihan tuota 60astetta tarkoittanut vaikka lapusta huolimatta monet vaatteet kestävät sen isomman lämmön (eipähän voi ainakaan valmistajalle valittaa vaatteen pilalle menosta jos on pessyt väärin tjs)..
No kuitenkin omassa koneessa on ohjelma jossa voi pestä 50asteessa ja sitten sitä lämpöä voi vielä alentaa jollakin erikoisnapilla että pesuvesi alenee n.5astetta eli noin 45asteeseen..

Toivoitaan että takki kuitenkin lähtee puhtaaksi.

Noniin eli liotin 40 asteisessa vedessä jossa oli sitä Vanishia takkia tunnin ajan ja sen jälkeen harjasin tahrat kynsiharjalla (joka oli aika pehmeä ) hellästi pois.

Muutama tahra takkiin vielä himmeänä jäi, mutta jos ei pesussa lähde niin takki kuitenkin on nyt käyttökelpoinen. Toisin oli vielä tunti sitten.

Kiitos siis avusta!

Yhteistyössä