Nyt kaikki kasvatusexpertit kuulolle! "Pojat on poikia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisumisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sisumisu

Vieras
Tilanne:

Sisarukset Irma ja Ismo asuvat lähiössä vuonna 1983. Ismo lähtee pelaamaan poikien kanssa palloa ja päätyy poikien kanssa puutarhapalstalle, jossa on Ismon ja Irman äiti ja kolme muuta lähiön rouvaa. Pojat heittelevät palloa, ja se uhkaa talloa puutarhan kukat ja salaattirivin. Rouvat huutelevat poikia sivummalle, mutta lopulta pallo osuu salaatteihin ja äiti komentaa Ismoa kauemmas. Ismo räkättää päälle, johon äiti tyytyy vain kohauttamaan hartioitaan ja jatkaa kitkemistä.

Hetken päästä paikalle tulee vuotta nuorempi Irma kaverinsa Ullan kanssa. Irma pelaa sulkapalloa ja pari kertaa peli meinaa siirtyä salaattipalstan reunaan. Lopulta Irma pelin tiimellyksessä talloo pari salaattia, jolloin äiti komentaa tytön kauemmas. Kun Irma nauraa päälle, äiti ottaa tytön sivummalle ja käskee tätä pyytämään rouvilta anteeksi.

__

Ismo ja Irma saavat siis eri kohtelun samanlaisesta asiasta. Äiti ajattelee että pojat on poikia ja sallii Ismolle hällä väliä -meiningin. Irmaa hän ohjaa enemmän.

Minulla oli tällainen lapsuus, ja olin joskus siitä vähän surullinenkin. Nyt kun olen miettinyt, niin voisiko syy erilaiseen kohteluun olla se, että kun yhteiskunta vielä -83 kannusti poikia olemaan reippaita ja tyttöjen enemmän tottelevaisia, niin äitinikin halusi MINUN PARHAAKSENI että käyttäytyisin niin, että kaikki ihmiset hyväksyvät minut?

Tätä ei ole enää mahdollista kysyä äidiltä, mutta mitä ajattelette? Voiko syy olla siinä, että vaikka äiti itse olisi sallinut minullekin saman kuin veljelle, hän joutui ympäristön paineesta vaatimaan minulta enemmän? Jos olisin saanut samalla tavalla räkättää päälle äidin käskyille, olisiko minusta tullut muiden silmissä huonosti käyttäytyvä lapsi?

wtf?
olen syntynyt 87 , veljeni on vuoden nuorempi ja meillä molemmilla on kyllä ollut samanmoinen kasvatus kuin irmalla.
ihan perhekohtaista tuo on, niin kuin silloin 'ennen vanhaa' ja ihan nykyäänkin.

tai ehkä tämä ei johtunut teistä vaan ihan vaan äitin inhimillisyydestä. kyllä se helpommin pinna palaa kun ärsytys on toistuvaa. eli ehkäpä eka tohelo pääsi helpommalla. tai ehkäpä oli tätien kanssa ekan aikaan paremmat jutut menossa, niin ei jaksanut alkaa lasta kasvattaa. tai ehkäpä tädit olivat tuossa välissä keskustelleet rajojen merkityksestä ja löysäilijävanhemmista niin äiteelle tuli tarve näyttää kyntensä.

tai ehkä tämä ei johtunut teistä vaan ihan vaan äitin inhimillisyydestä. kyllä se helpommin pinna palaa kun ärsytys on toistuvaa. eli ehkäpä eka tohelo pääsi helpommalla. tai ehkäpä oli tätien kanssa ekan aikaan paremmat jutut menossa, niin ei jaksanut alkaa lasta kasvattaa. tai ehkäpä tädit olivat tuossa välissä keskustelleet rajojen merkityksestä ja löysäilijävanhemmista niin äiteelle tuli tarve näyttää kyntensä.

Hyviä ehdotuksia, ja varmasti niillä on vaikutusta yleensä ihmisen toimiin. Tässä meidän tapauksessa kaava toistui kuitenkin noin, oli järjestys mikä tahansa.

Ei tuo kuulosta mitenkään sinun -saati veljesi- parhaaksi tehdyltä, eikä ole ollut 80-luvulla mitenkään yleistä.

Perhekohtaista veikkaisin, ei meidän suvussa ole saanut äidin käskylle naureskella edes 1900-luvun alussa, sukupuolesta riippumatta.
Äitejä kunnioitetaan ja se näkyy.

Perhekohtaista tai ei, mutta ei pojille sais antaa eri vapauksia kuin tytöille. Irma oppi ehkä käytöstapoja ja että teoilla on seuraukset, kun joutui pyytämään anteeksi. Ei tyttöjen tartte nöyristellä, niin kuin ei poikienkaan.

Lapsi kohtaista, veikkaisin.

Kiltimpi lapsi pääsi helpommalla.
Toinen lapsi tarvitsee kovempaa kättä kuin toinen.
Ei kaikkia lapsia kasvateta samalla tavalla ja kovuudella.
Äiti varmasti osaa erotella mikä luonne lapsella on ja toimii sen mukaan.

että mietit tällaisia ja haluaisit vastauksia eikä niitä ole nyt enää mahdollista äidiltäsi saada. Mä luulen että äitis oli sen saman kasvatuksen uhri ja toisti vaan samaa kaavaa ajattelematta sen syvällisemmin toimintatapojaan. Tuskin se sitä pahallakaan sua kohtaan teki että kasvatti teitä erityyliin. Mä voisin kuvitella että se ei siellä työnsä parissa sitä sen kummemmin miettinyt miten teitä kohteli ja kohteliko tasa-arvoisesti vai ei. Ihmisillä on tapana jatkaa totuttuja kuvioita ellei osaa pysähtyä ajattelemaan.

Yhteistyössä