"Pojat on poikia"- eli lyöminen sallittu siis tai ainakin normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Täällä on pari poikaa, jotka jatkuvaan ovat kiusaamassa noita muutamia hieman kiltempiä poikia. Kaikki ovat 7vuotiaita. Taas oli oltu nyrkit pystyssä ja yritetty homma vierittää lopulta meidän pojan niskoille. Asia oli saatu selvitettyä, mutta yhtäkaikki lopputulos tuntuu olevan se, että näiden "kiusaajapoikien" äidit tuumaavat, että pojat on poikia ja pojilla nyt on aina tuollaista.

Olenko jotekin pihalla, mutta mielestäni ketään ei lyödä vain sen takia, että ollaan poikia? Tai sillä verukkeella, että kolme tai useampi poika ei mahdu samaan leikkiin vaan siinä tulee ilmanmuuta tappelu? Ja voidaanko näin todeta sittenkin, jos joskus näitä kiusaajia joku sattuisi lyömään takaisin? Voidaanko sekin painaa villaisella vain sen takia että pojat on poikia? Toistaiseksi näitä kiusaajia ei ole kukaan lyönyt takaisin.

Tämä on tosi vaikea tilanne. Olemme omalle pojalle sanoneet, että ei enää leiki noiden poikien kanssa, mutta nämä kiusaajat hakeutuvat tuolla ulkosalla sitten aina samaan paikkaan.

Asiaa on selvitelty myös koulussa. Huolettaa kun kesälomakin alkaa, ettämihin tämä menee.

Viime kesänä tuo toinen poika mm. hakkasi meidän poikaa raparperin varrella niin, että jäi kylkeen jäljet.

tuo on just sitä paskamaista käytöstä mitä ihan liian monet vanhemmat lapsiltaan sallii! En ymmärrä, enkä tuu ikinä ymmärtään.

Ketään ei lyödä, ei millään verukkeella. Ja sen hetken kun joku porukka on jossain leikkimässä niin sen verran kyllä tenavat tulee toimeen toistensa kans ettei tarvi ketään ruveta syrjimään. Päiväkotien tädit yrittää pikkusia ja eskareita tähän kasvattaa ja ohjata mutta vanhemmat kritisoi kun LAPSELLA ON OIKEUS ja plääplääplää.

tuo on just sitä paskamaista käytöstä mitä ihan liian monet vanhemmat lapsiltaan sallii! En ymmärrä, enkä tuu ikinä ymmärtään.

Ketään ei lyödä, ei millään verukkeella. Ja sen hetken kun joku porukka on jossain leikkimässä niin sen verran kyllä tenavat tulee toimeen toistensa kans ettei tarvi ketään ruveta syrjimään. Päiväkotien tädit yrittää pikkusia ja eskareita tähän kasvattaa ja ohjata mutta vanhemmat kritisoi kun LAPSELLA ON OIKEUS ja plääplääplää.

Tässäkin yritti tämän toisen kiusaajan äiti nyt kovasti hakea sitä, että oliko meidän poika käskenyt lyödä. Tämä kiusaaja oli niin sanonut. Omani kielsi sen ja samoin kielsi tämä poika jota oli kiusattu. Enkä hetkeäkään epäile, että se ei olisi totta. Mutta periaatteessa olen silti sitä mieltä, että vaikka omani sanoisi että lyö tuota niin se ei silti ole hänen syytään, jos toinen menee ja lyö. Ketään ei todellakaan lyödä, vaikka toinen käskisikin. Mutta näin ei siis ollut todellakaan tapahtunut.

Kysyin myös omalta pojalta, että kielsitkö muita kiusaamasta tai puolustitko muuten. Sanoi, että hän ei uskatlanut kun viimeksikin hänelle sanottiin että turpa kiinni äläkä puutu tähän. Tuo oli aiemmin talvella tapahtunut juttu ja silloin tosiaan tapahtui niin, että omalleni sanottiin noin kun puolusti kaveria sanallisesti.

Meidän pihassa on häirikkötyttöjä jotka jatkuvasti kiusaavat muita. Varastelevat tavaroita, pilkkaavat, kaatavat hiekkaa niskaa, haukkuvat, lällättävät, rikkovat leikit ja tekevät kaikkea muuta paitsi lyövät. Edes aikuisen puhe ei noihin tehoa. Tuota on jatkunut nyt niin pitkään, etten enää kiellä muita lyömästä, eikä kiellä kyllä muutkaan. Aina ei tartte alistua vaikka noiden "kilttien" lasten vanhemmat ovatkin sitä mieltä, että vain muut lapset ovat niitä pahoja kun lyövät.

Ja turha on kenekään urputtaa etteikö tuo henkinen väkivalta ole yhtä paha kuin fyysinen. Jatkuva kiusaaminen on paljon pahempi asia.

Pojat ovat poikia juu ja raisujakin kuten omani. Mutta silti ketään ei lyödä tms ja kiusata. Sellasta en hyväksy omaltanikaan. Ei se haukkuminen yms ole yhtään hyväksyttävämpää kun fyysinen kiusaaminen.

Ei saa lyödä ihan sama onko tyttö vai poika . Normaaliin elämiseen ei kuulu toisten hakkaaminen .
Samat säännöt lapsilla kuin aikuisillakin.
Ketään ei lyödä, tahallaan satuteta tai muuten kiusata. Kertoo paljon kotioloista jos toista saa mätkiä mennentullen :( ilmeisesti kotonakin käytetään kovia otteita. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.

[QUOTE="mä";23774988]Ei saa lyödä ihan sama onko tyttö vai poika . Normaaliin elämiseen ei kuulu toisten hakkaaminen .
Samat säännöt lapsilla kuin aikuisillakin.
Ketään ei lyödä, tahallaan satuteta tai muuten kiusata. Kertoo paljon kotioloista jos toista saa mätkiä mennentullen :( ilmeisesti kotonakin käytetään kovia otteita. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.[/QUOTE]

voi herranjestas! mitä yleistystä! sunlaisten ihmisten takia kärsii vanhemmat joilla on haastavampi lapsi.

meidän pojalla on ongelmana suuttuessaan lyöminen sekä eskarissa,että kotona,että muuallakin.

tämä on todellakin kiellettyä ollut AINA. hän tekee niin koska ei hallitse impulssejaan(ei hallitse niitä muissakaan asioissa juoksisi esim.auton alle vahingossa jos ei vahdittaisi) minä en ole sallinut tätä,meillä EI OLE esimerkkiä tälläiseen kotona.

ihan turha aina syyttää vanhempia kun ei totuutta tiedä. ps ei muuten oo psykologi,sittenmin lastenlinna syyllistänyt vanhempia!

mä en jaksa kuunnella syyllistämistä yhtään mistään enään, muutenkin isompi työ jo kasvattamisessa kuin teillä jotka voitte pistää tän ikäisen ulos 2tuntii ja mennä kahville rauhassa, mä EN VOI.

Minä tiedän kyllä mikä ero on haastavalla lapsella ja sitten taas sillä, että oikeasti tahtoo kiusata. Jos systemaattisesti aina kiusaa kavereitaan tai etenkin, jos koossa on kaksi tiettyä poikaa niin ei silloin ole kyse mistään sellaisesta, että lapsi vain imbulsiivisesti alkaa hakata jotain. Kyllä nuo tilanteet on olleet sellaisia, että lapsi on niitä itse hakenut.

Esim. kerran poikani oli tämän toisen kiusaajan kanssa leikkikentällä leikkimässä ihan kaikessa rauhassa. Sitten tämä "kiusaaja" huusi kauempana olleelle tutulle pojalle, että tuus tänne painimaan. Tämä toinen poika sanoi, että hän ei tahdo jolloin tämä toinen totesi, että ihan sama. Omani oli yrittänyt sanoa, että ei saa kiusata niin oli vain käsketty olla puuttumatta. Ja sitten oli heitellyt maahan tätä toista. Tämä asia selvitettiin silloin ihan koulussakin, vaikka tapahtuikin vapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23775191:
no ei sitä ketään saa lyödä, vaikka olis kuinka miespuolinen. eikä se naispuolinenkaan. ei aikuinen eikä lapsi. se ei ole sallittavaa käytöstä.

Näinpä. Itse olen ollut huolestunu siitä kuinka tuossa koulussamme on fyysinen väkivalta lisääntynyt. Läpsitään ja tönitään...:(

Ei kellään ole ehdotuksia miten toimia? Minua vaivaa se, että olen ollut kaveria tämän kiusaajan äidin kanssa, mutta nyt näyttää siltä että ei tahdo enää olla kanssani näiden juttujen takia. Itse en ole ketään syytellyt, mutta en minä silti sille mitään voi, että se on hänen poikansa joka kiusaa. En minä kaveruuden nimissä kyllä omaa lastani ala kiusaamisesta syyttää, kun ei sellaista kerran tee.

[QUOTE="alkup";23775338]Ei kellään ole ehdotuksia miten toimia? Minua vaivaa se, että olen ollut kaveria tämän kiusaajan äidin kanssa, mutta nyt näyttää siltä että ei tahdo enää olla kanssani näiden juttujen takia. Itse en ole ketään syytellyt, mutta en minä silti sille mitään voi, että se on hänen poikansa joka kiusaa. En minä kaveruuden nimissä kyllä omaa lastani ala kiusaamisesta syyttää, kun ei sellaista kerran tee.[/QUOTE]

nosto?

Tuo on yleistä varmaan joka pihassa.. Mutta yksi asia ihmetyttää kun monet vanhemmat sanovat että lapsi on vaikka 4-8. v. Ni yksinkö nämä lapset pihalla on? Vanhemmat mukaan vahtimaan ni säästytään varmasti monelta surulta...

Täällä meidän pihapiirissä asuu kanssa pari lasta 8-10v ketkä ns. terrorisoivat koko pihaa :( Heidän vanhemmille on kerrottu mutta he vain sanovat että ei minun kultani mitään tee jos ei häntä ärsytetä.Hän vain puolustaa itseään. Aina on muiden syy.. Ikävää kun osa perheistä on joutunut sanomaan omille lapsilleen että menkää pois pihalta kun nämä lapset tulevat :(

Itse aionkin tämän kesän päivystää pihalla ja katsoa näiden häirikkö lasten toimintaa ja tehdä vaikka lastensuojeluun ilmoituksen jos ei mikään muu auta.

Alkuperäinen kirjoittaja En hyväksy;23775653:
Tuo on yleistä varmaan joka pihassa.. Mutta yksi asia ihmetyttää kun monet vanhemmat sanovat että lapsi on vaikka 4-8. v. Ni yksinkö nämä lapset pihalla on? Vanhemmat mukaan vahtimaan ni säästytään varmasti monelta surulta...

Täällä meidän pihapiirissä asuu kanssa pari lasta 8-10v ketkä ns. terrorisoivat koko pihaa :( Heidän vanhemmille on kerrottu mutta he vain sanovat että ei minun kultani mitään tee jos ei häntä ärsytetä.Hän vain puolustaa itseään. Aina on muiden syy.. Ikävää kun osa perheistä on joutunut sanomaan omille lapsilleen että menkää pois pihalta kun nämä lapset tulevat :(

Itse aionkin tämän kesän päivystää pihalla ja katsoa näiden häirikkö lasten toimintaa ja tehdä vaikka lastensuojeluun ilmoituksen jos ei mikään muu auta.

Kuule, kun nuo ekaluokkalaiset tuolla pyöräilevät jo paikasta A paikkaan B ja pysähtyvät siinä välissä kolmeen muuhun paikkaan. Touhuavat siellä ja täällä tällä tietyllä alueella. Ei niiden kanssa tuolla kukaan aamusta iltaan seisoskele pihalla. Meilläkin tuo pian 8v oli eilen ihan koko päivän ulkona. Omat lapsesi taitaa olla vielä aika pieniä?

[QUOTE="mä";23774977]Meidän pihassa on häirikkötyttöjä jotka jatkuvasti kiusaavat muita. Varastelevat tavaroita, pilkkaavat, kaatavat hiekkaa niskaa, haukkuvat, lällättävät, rikkovat leikit ja tekevät kaikkea muuta paitsi lyövät. Edes aikuisen puhe ei noihin tehoa. Tuota on jatkunut nyt niin pitkään, etten enää kiellä muita lyömästä, eikä kiellä kyllä muutkaan. Aina ei tartte alistua vaikka noiden "kilttien" lasten vanhemmat ovatkin sitä mieltä, että vain muut lapset ovat niitä pahoja kun lyövät.

Ja turha on kenekään urputtaa etteikö tuo henkinen väkivalta ole yhtä paha kuin fyysinen. Jatkuva kiusaaminen on paljon pahempi asia.[/QUOTE]

Oliskos tässä jo lastensuojeluun ilmoittamisen paikka? Jos tyttöjen vanhemmilla ei ole kasvatus hanskassa ja tarvitsisivat ulkopuolista apua.

Jos muu ei auta, niin kiusattuja pitää opettaa puolustamaan itseään. Jos ei opeta, niin voi olla että kun tarpeeksi kärsivät niin pinna palaa ja voi tulla rumaa jälkeä. Monesti poikaporukoissa kiusaajat kuritetaan porukalla ja näin opetetaan ryhmän tavoille. Kyse ei ole että kostettaisiin kiusaajille, vaan siitä että näytetään että porukka yhdessä tuomitsee teon ja puolustaa omiaan.

[QUOTE="alkup";23775669]Kuule, kun nuo ekaluokkalaiset tuolla pyöräilevät jo paikasta A paikkaan B ja pysähtyvät siinä välissä kolmeen muuhun paikkaan. Touhuavat siellä ja täällä tällä tietyllä alueella. Ei niiden kanssa tuolla kukaan aamusta iltaan seisoskele pihalla. Meilläkin tuo pian 8v oli eilen ihan koko päivän ulkona. Omat lapsesi taitaa olla vielä aika pieniä?[/QUOTE]

Minulla on 10 ja 5v... Tottakai tämä 10v juoksee ties missä välillä mutta hänkin tietää mitä tehdä kun nämä lellityt mamman mussukat tulevat paikalle.

Yhteistyössä