Nyt kaikki jotka vähänkin osaa auttaa, olkaa niin kilttejä... Olen ihan poikki, meidän pojan yöuniin kaipaan neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi jumaliste. MIKSI, voi miksi miksi miksi mun pitäisi opettaa lapselle, jolla on selkeä rytmi, joku muu hiton rytmi?! Ja kenen rytmi? Jonkun muun perheen rytmikö? Minkä perheen? Naapurinko vai sinun? Miksei meidän lapsilla saa olla meidän rytmiä? MIKSI?! Mä tulen hulluksi teidän kanssa!!

Teillähän on kaikki ok ja rytmit toimii. Onneksi sun ei tarvii asua noiden kirjoittajien kanssa:)

[QUOTE="yökkö";21968126]No kylläpä sä tulet vähästä hulluksi. :o Jos lastenne rytmi sopii yksiin esim. teidän työssäkäynnin kanssa, niin mitäpä sitä vaihtamaan. Mun ja mieheni työssäkäyntiin ei hirveän hyvin sovi herätä monta kertaa yössä. Tästä syystä me olemme muuttaneet lastemme rytmiä siten, että menevät kahdeksalta nukkumaan, heräävät seitsemältä. En ole jäänyt kaipaamaan yöherätyksiä.[/QUOTE]

no hitto kun mua ärsyttää se, että tullaan väittämään ettei ihmisellä luonnostaan ole rytmiä vaikka onhan se nyt ihan selvää että tietenkin on! Ja että sitä luonnollista rytmiä pitäis muuttaa ihan vaan siksi että olisi sitten oikein vanhempien, aikuisen auktoriteetin opettama rytmi. En vaan ymmärrä ja ärsyttää... Mikä vika siinä luonnollisuudessa on?

Ja nuo muksut heräilee 7-8:n aikoihin ja menevät nukkumaan 8-9:n aikoihin, päikkärit 12-13:n aikoihin ja pari tuntia nukkuvat. Syövät aamupalan herättyään ja lounaan ennen päikkäreitä ja päivällisen about neljän aikoihin, iltapalan kasilta tai vähän ennen. Joskus saattavat haluta välipalaa päikkäreitten jälkeen jos lounas ei oo maistunut kauheen hyvin. Mitä tässä nyt pitäisi muuttaa ja miksi ihmeessä, kun tämä on aivan loistava rytmi, sopii mainiosti myös esikoisen kerhopäiviin?

[QUOTE="vieras";21964044]Eli meillä 1v4kk poika. Syntymästään saakka herännyt aina usein öisin, ihan pienenä tunnin välein ja nyt isompanakin vielä parin tunnin välein herää nukuttuaan ensin vähän pidemmän 3-4h pätkän. Yöunet ovat muutenkin lyhyet, saan hänet tissillä nukahtamaan yleensä noin yhdentoista aikaan ja aamulla noustaan ylös jo kuudelta... Olen koittanut aikaistaa iltaa, mutta jos ennen kymmentä laitan unille niin aamulla ei nukuta enää joskus neljänkään jälkeen, viimeistään viiden jälkeen herätään eikä nukahdeta sitten millään.

Lopetin yöimetykset kolme viikkoa sitten. Eka yö oli yhtä huutoa mutta nykyään nukahtaa omassa sängyssään herättyään siten, että pidetään kättä masun tai selän päällä ja hyssytetään. Saattaa kuitenkin mennä varttikin että saa unen päästä uudestaan kiinni ja se on aika pitkä aika yöllä, varsinkin kun se on meillä niin lyhyt... Tuntuu että poika on yöllä muutenkin kauhean säpsy, jos esim käy pissalla yöllä niin toinen huutaa sängyssään suoraa huutoa :(

Sängyssä on reunapehmusteet, verhot, keinutassut... Ja yövalokin palaa lattianrajassa. Mutta silti on tällaista. Koitin nukuttaa taas vieressäkin, mutta sitten on niin kova hinku tissin perään ettei sekään oikein onnistu...

Mitä teen?? Lopetin yöimetyksen koska kuukautiseni eivät ole vielä palanneet ja vauva olisi kohta toiveissa. Pitäisikö luopua haaveesta ja palata entiseen malliin vai osaisitteko neuvoa vielä jotenkin? Olen niiiiiiiiiin poikki...[/QUOTE]

Kannattaako tuohon uutta lasta tehfä, kun entinenkään ei nuku. Laita ensin esikoinen ruotuun.

sänky on ihan meidän sängyn vieressä. toisen sivulaidan saa irti mutta sitä kun kokeiltiin, lapsi kömpii välittömästi kainaloon kun herää yöllä ja huutaa sitten tissiä..

Ootteko kokeilleet, että isä jää lapsen kanssa kotiin yöksi, ja itse menet kellariin/naapuriin/tjm? Muutama yö, niin luulis tissin jo unóhtuneen.

Meiläkin on yöheräilijä, nyt 2,5v eikä vieläkän nuku kokonaisia öitä :/

Kyllä mä ainakin herään sohvalta ennemmin kun isäntä vauvan vierestä.. Joten kellariin tai naapuriin.. :)

Jos ap on vielä kuulolla niin ihan ehdottomasti kannattaa niitä allergioita setviä. Allergiselta Refluksilta kuulostaa nuo heräilyt. Ei välttämättä ole muita oireita. Eikä näy allergiatesteistä. Välttämällä maitoa, kotimaisia viljoja ja kananmunaa pari viikkoa sekä omassa että vauvan ruokavaliossa selviää paljon. Ei tarvita lääkäriä tollaiseen koeiluun.

Imetyksestä vielä, voisitko lopettaa imettämisen PÄIVÄLLÄ ja jatkaa yöimetyksiä, jos onnistuisi niin päin helpommin.

mun tarkoituksena ei ollut se että saan aikuisten kesken täällä riitaa aikaiseksi... mutta neuvoja sain, hyviä ja huonoja :) kohta on taas yö ja ei meillä edelleenkään jätetä lasta yksin huutamaan ja aiotaan myöskin silitellä ja rauhoitella jos alkaa itkeä. täytyy ehkä vielä kokeilla sitä sivuvaunusysteemiä jos nämä yöt eivät tästä ala selkiytyä edes vähän :) minua ei siis haittaa sellainen kerran herääminen tai se että herätään aamulla aikaisin, mutta nyt tuntuu että lapsi ei saa riittävästi yöunta kun herää jatkuvasti. siksi mietin sitä että palaisin yöimetyksiin, mutta täytyy nyt vielä hetki kokeilla tätä uutta järjestelyä :)

pitäkäähän peukkuja meille ensi yönä!

Kyllä mä ainakin herään sohvalta ennemmin kun isäntä vauvan vierestä.. Joten kellariin tai naapuriin.. :)

Jos ap on vielä kuulolla niin ihan ehdottomasti kannattaa niitä allergioita setviä. Allergiselta Refluksilta kuulostaa nuo heräilyt. Ei välttämättä ole muita oireita. Eikä näy allergiatesteistä. Välttämällä maitoa, kotimaisia viljoja ja kananmunaa pari viikkoa sekä omassa että vauvan ruokavaliossa selviää paljon. Ei tarvita lääkäriä tollaiseen koeiluun.

Imetyksestä vielä, voisitko lopettaa imettämisen PÄIVÄLLÄ ja jatkaa yöimetyksiä, jos onnistuisi niin päin helpommin.

olen kuulolla! siksi olen tätä yöimetystä karsimassa että kuukautiskiertoni palaisi... nimenomaan yöimetyksellä on vaikutusta hormonitoimintaan.

mutta mikä ihme tuo allerginen refluksi on??? olen luullut että refluksitauti ja allergiat ovat asioita erikseen! ja meidän pojalla ei kyllä ole ikinä ollut pulauttelua tai edes kummempaa röyhtäilyä, luulisi että jotain oireita olisi päivälläkin..?

Olenhan minä tuon hormonitoimintajutun kuullut, mutten muistanut.

Allerginen refluksi tulee ruoka-aineista joille lapsi on allerginen. Ei välttämättä näy pulautteluna, vaan ehkä nieleskelynä. Sen oppii kyllä huomaamaan sitten kun seuraa lasta. Refluksista on silent refluksia joka ei näy päällepäin. J

Se että vauva ei rauhoitu kun rinnalle yöllä on merkki refluksista. Refluksi lisääntyy maatessa. Mahanesteet polttavat ruokatorvea, polte rauhottuu hetkeksi syömisellä. Toisaalta jatkuva imeminen lisää nesteitä mahalaukussa joka taas voi lisätä refluksia..

Hae huomenna apteekista Gaviscon -"närästyslääkettä". Se on turvallinen vauvoille ja voi antaa ilman reseptiä. Anna sitä illalla mielummin imetyksen jälkeen jos saat sitten vielä nukahtamaan. Tai ennen imetystä. Lääke tekee suojaavan kalvon ruokatorveen ja voi auttaa yöksi. Kannatta ehdottomasti kokeilla. Ja särkylääke kannatta myös kokeilla. Jos sattuisi jostain muualta kolottamaan.

Jotkun allergiat ovat siitä "ihania" etteivät juurikaan näy ulospäin, oireet ovat sen verran lieviä että haittavat vaan nukkumista..

Pitää mennä syöttämään omaa refluksi vauvaa, huomenna taas lisää..

Minä olin uni ongelmaisen yh, minulle lääkäri suositteli omaa huonetta. Herätettiin perhepedissä toinen toisemme koko ajan. Helpotti se vaikka vieläki voi heräillä öisin muutaman kerran, niin on jo öitä jolloin nukkuu putkeen koko yön. Ensin oli paha mieli mutta meillä kannatti.

no hitto kun mua ärsyttää se, että tullaan väittämään ettei ihmisellä luonnostaan ole rytmiä vaikka onhan se nyt ihan selvää että tietenkin on! Ja että sitä luonnollista rytmiä pitäis muuttaa ihan vaan siksi että olisi sitten oikein vanhempien, aikuisen auktoriteetin opettama rytmi. En vaan ymmärrä ja ärsyttää... Mikä vika siinä luonnollisuudessa on?

Ja nuo muksut heräilee 7-8:n aikoihin ja menevät nukkumaan 8-9:n aikoihin, päikkärit 12-13:n aikoihin ja pari tuntia nukkuvat. Syövät aamupalan herättyään ja lounaan ennen päikkäreitä ja päivällisen about neljän aikoihin, iltapalan kasilta tai vähän ennen. Joskus saattavat haluta välipalaa päikkäreitten jälkeen jos lounas ei oo maistunut kauheen hyvin. Mitä tässä nyt pitäisi muuttaa ja miksi ihmeessä, kun tämä on aivan loistava rytmi, sopii mainiosti myös esikoisen kerhopäiviin?

Jos sun lapsesi nukkuvat yöt, niin miksi tulet tarjoamaan lapsentahtisuutta ratkaisuksi vanhemmalle, jonka lapsi ei nuku öisin?!

Olenhan minä tuon hormonitoimintajutun kuullut, mutten muistanut.

Allerginen refluksi tulee ruoka-aineista joille lapsi on allerginen. Ei välttämättä näy pulautteluna, vaan ehkä nieleskelynä. Sen oppii kyllä huomaamaan sitten kun seuraa lasta. Refluksista on silent refluksia joka ei näy päällepäin. J

Se että vauva ei rauhoitu kun rinnalle yöllä on merkki refluksista. Refluksi lisääntyy maatessa. Mahanesteet polttavat ruokatorvea, polte rauhottuu hetkeksi syömisellä. Toisaalta jatkuva imeminen lisää nesteitä mahalaukussa joka taas voi lisätä refluksia..

Hae huomenna apteekista Gaviscon -"närästyslääkettä". Se on turvallinen vauvoille ja voi antaa ilman reseptiä. Anna sitä illalla mielummin imetyksen jälkeen jos saat sitten vielä nukahtamaan. Tai ennen imetystä. Lääke tekee suojaavan kalvon ruokatorveen ja voi auttaa yöksi. Kannatta ehdottomasti kokeilla. Ja särkylääke kannatta myös kokeilla. Jos sattuisi jostain muualta kolottamaan.

Jotkun allergiat ovat siitä "ihania" etteivät juurikaan näy ulospäin, oireet ovat sen verran lieviä että haittavat vaan nukkumista..

Pitää mennä syöttämään omaa refluksi vauvaa, huomenna taas lisää..

Suosittelisin lääkäriä ihan ensin jos on epäilyjä terveydentilasta. Kyse voi yhtä hyvin olla allergioiden aiheuttamasta vatsakivusta, joka herättää lapsen. Tai sadasta muusta syystä.

Kun lapsi on varmuudella terve, voidaan alkaa toteuttamaan pehmeää unikoulua. Lapsi tarvitsee unta kehittyäkseen, jaksaakseen ja käsitellääkseen valtavaa tieto- ja aistimustulvaa joka päivittäin aivoja kuormittaa. Vanha sanonta lapsi oppii unissaan on toden totta. Puolitoistavuotiaan tarve yhtenäiseen uneen on suurempi kuin tarve yölliseen ruokaan, siitä ei pääse mihinkään vaikka lapset yksilöitä ovatkin.

On älytöntä puhua lapsen tarpeisiin vastaamisesta kun puhutaan taaperon tiheästä heräilystä. Taapero ei tiedä tarpeitaan unen suhteen. Terveen lapsen kohdalla ei tiheä heräily ole mitään 'lapsen tarvetta' vaan opittua. Jatke pikkuvauva-ajalle. Unelle ei ole määritelty rajoja ja lapsi haahuilee sen mukaisesti, rajattomasti.

Niitä lapsia on, joille pehmeä unikoulu ei tepsi ja heräily vain jatkuu. Mutta useammin kuulee, että 'pehmeä unikoulu ei meillä toiminut, hirveästi huusi vaan vielä toisenakin yönä kun lopetettiin'. Tai annettiin kerran maitoa ja seuraava yö oli mahdoton. Eli unikoulu on toteutettu väärin tai johdonmukaisuudesta on tingitty, koska lapsi protestoi muutokseen itkemällä. Lapsella ei kuitenkaan ole hätää niin kauan kun häntä vain lohdutetaan.

Kiintymysvanhemmuudet ja lapsentahtisuudet huvittavat, vaikka niissä hyvä tarkoitus varmaan on pohjalla. Tarvitaan aatetta sen sijaan että käytettäisiin omaa järkeä ja oikeasti mietittäisiin lapsen tarpeita yksilöllisesti.

Jos johonkin klubiin kuuluu esim. kantaminen ja imettäminen, ei sillä ole mitään tekemisä lapsen yksilöllisten tarpeiden kanssa vaan on jo valmiiksi luotu yksi oikea muotti, johon lapset asetetaan.

[QUOTE="yökkö";21969162]Jos sun lapsesi nukkuvat yöt, niin miksi tulet tarjoamaan lapsentahtisuutta ratkaisuksi vanhemmalle, jonka lapsi ei nuku öisin?![/QUOTE]

Mä ehdotin ap:lle että voisiko lapsi nukkua isän vieressä kunnes tissi unohtuu. Niin pääsis yötissistä ilman että lapsen tarviis nukkua yksin. Ja ap:n lapsihan nukkuis yöt hyvin jos saisi tissiä, eli jos olis täysin lapsentahtinen. Mutta jos yösyötöt haluaa jo jättää niin sittenhän se ei käy. En mä ole ap:lle ehdottanut, että jatkaisi yösyöttöjä.

Niin vastaatko nyt mun kysymyksiin?

Meillä poika täyttää pian 3v, eikä nuku vieläkään öitään kunnolla. Nukkuu 4-5 tuntia ja sen jälkeen alkaa vähänväliä heräily... potkii ja kiehnaa sängyssä, haluaa pitää mua kädestä kiinni yms. Ei yleensä itke, vaan se on sellasta kauheeta tasajalkaa potkimista, sängynlaitojen potkimista ja muuta rumbaa. Pojan sänky siis meidän sängyssä kiinni.
Me ei olla saatu ratkaistua asiaa muuten, kun että jompikumpi vanhemmista nukkuu välillä vierashuoneessa, että saa kunnon rauhalliset yöunet.

Kun poika oli pienmpi ja imetys lopetettu ( n. 1v ) niin silloin tuli tuo tapa, että piti antaa aina käsi pojan sänkyyn ja poika piti siitä kiinni, välillä taputeltiin ja siliteltiin selkää, että poika pääsi taas uneen. Nuo vähän helpottivat nukkumista/nukahtamista, mutta kunnon uniin ei ole vieläkään päästy.

Meillä oli jotakuinkin samanlaista kuin teillä ja päätettiin sitten 1v3kk lopettaa yösyötöt.. Esikoisellahan tämä oli kuin "lasten leikkiä" eikä paljon tarvinnut itkuja kuunnella kun yösyötöt lopetettiin 1vnä kun se silloin oikealta tuntui. NO nyt tämän tapauksen kanssahan se ei sitten tosiaan ollutakaan niin helppoa.. tästä on nyt pari kk aikaa ja poitsu herää edelleen silloin tällöin öisin repimään paitaa ja vinkumaan maitoa.. Aluksi kesti n. 5min suoraa huutoa useamman kerran yössä mutta taputtelin aina kädellä tyynyä että tuu mammimaan ja tarjosin tuttia (nukkuu aina johonkin asti yötä omassa sängyssään ja sitten tulee viereen) hetken kun huutaa huolii sitten tutin ja painaa päänsä takaisin tyynyyn.. vasta n.kk jälkeen nukuttiin ihan jopa muutama yö illasta aamuun mut ei tosiaan joka yö. Mä annan vaan huutaa enkä tosiaan liikuta muutakun kättäni (hyvä jos edes silmiäni aukaisen) että olen pojan ulottuvilla ja suojaan rintamukseni tyynyllä ettei saa revittyä.. kyllä ne jossain vaihees tajuu et se huutokaan ei auta.. älä vaan luovuta jos oot näin kauan ollu yösyötöittä.. ton ikänen kumminki jo aika paljon ymmärtää..

aina niin sekavaa tekstiä suollan.. sorii..

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten pahoittelen, jos tätä on jo ehdotettu. Mietin, että auttaisiko teitä, jos onnistuisit nukuttamaan vauvan ilman rintaa illalla? Lapselle on selvästi muodostunut uniassosiaatio rinnalle nukahtamiseen. Meillä ainakin auttoi, kun vauva lopetti rinnalle nukahtamisen. Unipätkät pitenivät heti, ja vaikka edelleen heräilee, rauhoittuu nyt helpommin ilman imettämistä. Vauvan voi opettaa pehmeästi nukahtamaan itsekseen, ei sen tarvitse kamalaa huudattamista.

Toisaalta, nuo yölliset itkut kuulostavat kyllä siltä, että taustalla saattaisi olla allergiaa tai muuta vaivaa. Kannattaisi ehkä käydä lääkärissä sulkemassa ne pois. Jos vauva on kipeä öisin, ei mikään unikoulu auta.

Meillä poika täyttää pian 3v, eikä nuku vieläkään öitään kunnolla. Nukkuu 4-5 tuntia ja sen jälkeen alkaa vähänväliä heräily... potkii ja kiehnaa sängyssä, haluaa pitää mua kädestä kiinni yms. Ei yleensä itke, vaan se on sellasta kauheeta tasajalkaa potkimista, sängynlaitojen potkimista ja muuta rumbaa. Pojan sänky siis meidän sängyssä kiinni.
Me ei olla saatu ratkaistua asiaa muuten, kun että jompikumpi vanhemmista nukkuu välillä vierashuoneessa, että saa kunnon rauhalliset yöunet.

Kun poika oli pienmpi ja imetys lopetettu ( n. 1v ) niin silloin tuli tuo tapa, että piti antaa aina käsi pojan sänkyyn ja poika piti siitä kiinni, välillä taputeltiin ja siliteltiin selkää, että poika pääsi taas uneen. Nuo vähän helpottivat nukkumista/nukahtamista, mutta kunnon uniin ei ole vieläkään päästy.

Voisko tuo liittyä siihen kun yksi vuotiaana todennäköisesti siirryitte "tavallisiin" ruokiin ja maitoon.. Jos oliski allergiaa joka herättelee.

[QUOTE="vieras";21969440]Suosittelisin lääkäriä ihan ensin jos on epäilyjä terveydentilasta. Kyse voi yhtä hyvin olla allergioiden aiheuttamasta vatsakivusta, joka herättää lapsen. Tai sadasta muusta syystä.

Kun lapsi on varmuudella terve, voidaan alkaa toteuttamaan pehmeää unikoulua. Lapsi tarvitsee unta kehittyäkseen, jaksaakseen ja käsitellääkseen valtavaa tieto- ja aistimustulvaa joka päivittäin aivoja kuormittaa. Vanha sanonta lapsi oppii unissaan on toden totta. Puolitoistavuotiaan tarve yhtenäiseen uneen on suurempi kuin tarve yölliseen ruokaan, siitä ei pääse mihinkään vaikka lapset yksilöitä ovatkin.

On älytöntä puhua lapsen tarpeisiin vastaamisesta kun puhutaan taaperon tiheästä heräilystä. Taapero ei tiedä tarpeitaan unen suhteen. Terveen lapsen kohdalla ei tiheä heräily ole mitään 'lapsen tarvetta' vaan opittua. Jatke pikkuvauva-ajalle. Unelle ei ole määritelty rajoja ja lapsi haahuilee sen mukaisesti, rajattomasti.

Niitä lapsia on, joille pehmeä unikoulu ei tepsi ja heräily vain jatkuu. Mutta useammin kuulee, että 'pehmeä unikoulu ei meillä toiminut, hirveästi huusi vaan vielä toisenakin yönä kun lopetettiin'. Tai annettiin kerran maitoa ja seuraava yö oli mahdoton. Eli unikoulu on toteutettu väärin tai johdonmukaisuudesta on tingitty, koska lapsi protestoi muutokseen itkemällä. Lapsella ei kuitenkaan ole hätää niin kauan kun häntä vain lohdutetaan.

Kiintymysvanhemmuudet ja lapsentahtisuudet huvittavat, vaikka niissä hyvä tarkoitus varmaan on pohjalla. Tarvitaan aatetta sen sijaan että käytettäisiin omaa järkeä ja oikeasti mietittäisiin lapsen tarpeita yksilöllisesti.

Jos johonkin klubiin kuuluu esim. kantaminen ja imettäminen, ei sillä ole mitään tekemisä lapsen yksilöllisten tarpeiden kanssa vaan on jo valmiiksi luotu yksi oikea muotti, johon lapset asetetaan.[/QUOTE]

Mitä yrität sanoa? Että vain huudatusunikoulu = lapsii yksin pinnasänkyyn huutamaan omaan huoneeseen, vain auttaa?
Kyllä lapsen saa nukkumaan ilman tuollaista. Me vain pidettiin kättä päällä. Ei tarvinnu huutaa eikä itkeä kertaakaan. Eikä laittaa yksin hakemaan unta.

Yhteistyössä