Nyt kaikki arvailemaan, mitähän seuraavaks!!! (hCG:n eritys alkuraskaudessa!)

Alkuperäinen kirjoittaja LiinaHarja:
Toivon, ettet kuitenkaan pahoita mieltäsi. Olet vaan niin paljon täällä kirjoitellut, että tarinaasi on ollut pakko seurata ihan joka päivä.
Tämä on muuten hauska lause :LOL:
Mun täytyy varmaan perusta oma blogi :LOL:
(musta varmaan huomaa senkin, että oon työtön ja en tee mitään muuta, kun notkun täällä... :LOL: )

En ota kantaa siihen, onko tää sun raskaus, Lara, kohdunulkoinen, tuulimuna vai ihan "normaali". Ajattelin kuitenkin tulla kertomaan, että koska ensimmäinen raskauteni oli kohdunulkoinen, epäiltiin samaa toisessakin raskaudessa vaikka kohdussa näkyikin jotain.

Tämä on kuulemma ihan mahdollista, että kohdussa on silti "jotain" kohdunulkoisesta huolimatta. No toinen raskaus oli sitten loppujen lopuksi tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno, ulkoinen se ei ollut.

Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin :)

Hupu07: No siinä meni toivo sitten siitäkin "varmasta" asiasta.

En tiedä mikä kyllä on!

Maha on nyt parissa päivässä vähän kasvanu ja kutiaa (??) ulkopuolelta siis.
Toivon, että en joudu leikkaukseen, oli siellä sitten mitä vaan.
Aina ollut sillätavalla perusterve, ettei ole luut pienenäkään murtunu eikä leikkauksia kun kitarisat!

Sitä vähän ihmettelen, että jos hormonien taso on noin korkee, niin eikös mulla pitäis olla aika voimakkaat oireet? Tänään ensimmäistä kertaa vähän heikkoa oloa ja aamulle meinas tulla oksennus (tätä ei siis ole ollu vielä aikasemmin yhtään).
Jotenkin vaan ajattelisin, että korkea hormonitaso tarkottais enemmän oireita?
Karmea päänsärky ja närästys (sekä mahan ja selän kivut..) on oikeestaan ainut oire koko aikana...

Herättääkö ajatuksia?

Lara, tehdäänkö sulle uus hcg-mittaus? Onko mitään muita arvoja kuin se 5 ja 28 000? Ei kaikille tuu huonovointisuutta minkäänlaisilla hormonilukemilla. Se on niin yksilöllistä.

Se leikkaus ei tietenkään oo mitenkään mukava juttu, mutta onneksi ihan nopea ja "helppo" juttu. Toipuminenkin suht vauhdikasta, ja ainakin saadaan selvyys siihen, mitä siellä sisällä tapahtuu. Toivon kuitenkin, ettei siihen asti tarvitsisi mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Sitä vähän ihmettelen, että jos hormonien taso on noin korkee, niin eikös mulla pitäis olla aika voimakkaat oireet? Tänään ensimmäistä kertaa vähän heikkoa oloa ja aamulle meinas tulla oksennus (tätä ei siis ole ollu vielä aikasemmin yhtään).
Jotenkin vaan ajattelisin, että korkea hormonitaso tarkottais enemmän oireita?
Hmmm...ei kai se hormonitaso ole verrannollinen oireiden määrän kanssa? Ainakin mun ekassa raskaudessa mulla oli plussatestin jälkeisenä päivänä (4+1?) hcg jotain yli 12000. Mun kohdalla kyllä saattoi olla kaksosraskaus alussa, vaikka lopulta yksi sieltä vaan syntyi. Mä en ole oikeastaan koskaan "oireillut" raskautta millään tavalla. En siis tiedä mitä on raskauspahoinvointi. Väsymys on ainoa, jonka olen kokenut raskauden aikana. Ja mulla siis oli korkea arvo heti alussa.

Huutaisin ihan ensimäisenä kohdun ulkoista, ellei kohdussa olisi nähty pussukkaa..

Vaikka kohdussa on nähty se pussukka, epäilisin siltikin kohdun ulkoista. Toi HCG arvo on kyllä tosi korkea siihenkin. Muista lähteä nopeasti lääkäriin, mikäli voimakasta alavatsa/selkkä/pallea tai hartiakipua.

Toivottavasti olen väärässä. :hug:

P123

LiinaHarja: Onpas sullakin ollu korkea hCG.
Ehkä toi mun arvo ei olekkaa niiin suuri, kun kuvittelin.

Hupu07: Ei ole muita arvoja, ja en ole menossa uusinta mittaukseen toistaiseksi.
Menen maanantai aamun ultraan ja sitten katsotaan taas jatkoa.

P123: Kiitos huolenpidosta!! Laitoin ylemäs taulukon, joka vähän antaa toivoa...

Vähän on piinaava tilanne, kun täytyy vaan hissukseen odotella, mutta onneksi olen aka rauhallisin mielin. Ei ainakaan stressi auta mitään nyt.

Minäkään en osaa arvojen perusteella arvata, mutta tuulimunaraskauden oon kokenu, ja se kesti viikolle 11+ saakka, ennenkuin alkoi spontaani keskenmeno (pari päivää ennen np-ultraa).

Mulla oli kyllä ihan samantyyppisiä oireita tm-raskaudessa kuin edellisessä normiraskaudessa, oireet tosin vähenivät joskus viikon 8 jälkeen.. Mutta niin siis, käsitykseni mukaan pahoinvointi ainakin on yleensä suhteessa korkeisiin hcg-arvoihin, onhan nämä toki yksilöllisiä juttuja. Siksi onkin niin kimuranttia arvailla, mistä tässä tilanteessasi on kyse.

Ja P123:a kompaten: äkkiä vaan lääkäriin, jos kipuja tulee. Kohdunulkoinen voi aiheuttaa pahoja juttuja, jollei ajoissa hoideta kuntoon! Ja kyllä se tm vuoti sen verran rajusti, että senkin puolesta suosittelen..

Lara Eihän nuo siun arvot kovinkaan korkeat ole, siis ihan normiraskauden rajoissa, ainakin tuon hcg-taulukon mukaan mikä netissä on. Tuon miun laskelman mukaanhan niiden pitäisi noilla viikoilla olla vielä suuremmat tai ainakin voisi olla. En sitten tiedä että miten tarkkaa tiedettä tuo nousu on.

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000

Kyllä se aikamoista tiedettä on. Tästä selviää, että nousu hidastuu huomattavasti arvon 6000 jälkeen. Eli voi kestää jopa yli neljä vuorokautta tuplaantua.

http://babymed.com/Tools/pregnancy/hcg/

Alkuperäinen kirjoittaja Angel Eyes:
Lara Eihän nuo siun arvot kovinkaan korkeat ole, siis ihan normiraskauden rajoissa, ainakin tuon hcg-taulukon mukaan mikä netissä on. Tuon miun laskelman mukaanhan niiden pitäisi noilla viikoilla olla vielä suuremmat tai ainakin voisi olla. En sitten tiedä että miten tarkkaa tiedettä tuo nousu on.
Minä ainakin ymmärtäisin tuon taulukon mukaan, että viitearvoni olisi 18-7340 .

On tosi iso haarukka kyllä! Se hoitaja jolle soitin (halusin tietää tarkan arvon tuosta) sanoi, että on tosi korkea, mutta eihän hän tiennyt mitään mun tilanteesta, että en osaa sano miksi sanoi korkeaksi. Ehkä noita mitataan myöhemmässä raskauden vaiheessa niin harvoin, että arvo yllätti?

Niin no mie laskeskelin sen mukaan että olisi jo viikkoja 6 jos sen ensimmäisen ultran mukaan mennään, mutta tosiaan jos tuo ei sitten kuitenkaan nouse tasaisesti niin eihän noista tiedä että mikä on korkea ja mikä matala. :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Hupu07:
Kyllä se aikamoista tiedettä on. Tästä selviää, että nousu hidastuu huomattavasti arvon 6000 jälkeen. Eli voi kestää jopa yli neljä vuorokautta tuplaantua.

Onpas se Hupu ruvennu salapoliisiks :LOL:

Angel Eyes: Mun johtopäätökset kertoo nyt, että noista arvoista ei voi päätellä yhtään mitään :D Paitsi, että olen vahvasti raskaana. :) (alkion ikää ja sijaintia ei siis tiedetä, mutta raskaan kuitenki...)

Ei huhhuh. :headwall:

Lara- Mun piti jo aiemmin kommentoida, että sun arvothan sopii tuohon
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
eli ihan normaalit lukemat olisi sun viikkoihin nähden, eikö vain?
Toivottavasti maanantaina se sun salamyhkäinen tyyppi paljastaa itsestään enemmän.

Heräsin yöllä oikeanpuoleiseen kipuun, mutta se ei ollut voimakasta... Jatkoin pyörimistä ja sain unta kunnes jostain naapurista kuuluu naisen ääni ""Älä huuda" ja miehen ääni "Mä huudan niin lujaa ku mä haluan!" Sitten pyörin lisää.

Eilen ajattelin, että kyllä tää tästä ku vaan maltan odottaa maanantaihin. Uutiset saattaa olla myös hyviä, ei välttämättä just niitä pahimpia...
Mutta nyt huonosti nukutun yön jälkeen ja sekavat unet mielessä, mietin vain pahinta...

Maha on edelleen kipeä oikealta puolelta ja tuntuu... pahalta. :'(
Koko surkean lyhyen odotukseni aikana on olo ollut optimistinen ja tuntunut, että kaikki menee hyvin... Ei mennyt sinne päinkään...

Kävin vaa'alla ja tämän viikon karkin ja limun kiskomisesta ei jälkeäkään, oon laihtunu 2kg ja turvotus on tiessään. Mulla on niin harmaa ja kuihtunu olo.

Anteeksi masentunut kirjoitus!

Vo Lara-:hug:..kovasti siulle voimia&jaksuja..maanantaille vielä aikaa ja tiedän miten kurja odotella sinne saakka, vasitenkin jos mieli alkaa olla enämpi pessimistinen:( ..mutta muistappa tämä: Jos kipuilu kestää pitkään siellä oikealla puolen, mene päivystykseen heti!!!..siellä kyllä ultraavat ihan varmasti siut..

..toki siun kannattaa pikkasen varautua nyt siihen, ei niin mukavaan vastaukseen siellä ultrassa..mutta toivoa älä ihan menetä vielä!:) .. Hurjan kovasti toivon että kaikki olisi OK!!!:heart:=)

Terkuin mur-mur..jollla elämän valo pikkasen jo paisteleepi risukasaan km:n jälkeen..kyllä naisen mieli on kummallinen, mietin jopa varovaisesti uutta yritystä..katsellaan..

..ja sellaista vielä Lara- kukaan ei VAADI sinnuu olemaan nyt iloinen ja reipas!!..saat olla masentunut ja alakuloinen ihan rauhassa ja itkeäkkin..mie itkin ihan sikana silmät päästäni ja takki oli tyhjä ennen tätä kohdun tyhjennystä, mutta raskas olo sydämmen päältä lähti poijjes..SUUREN SUURI voima:hug:

Pidän sulle peukkuja. Kidutusta joutua odottamaan viikonlopun yli. Oon kans seurannu sun tilannetta jo pitkään, kun se on ollut niin "omituinen". Mulla myös tuli mieleen, että jospa se ei olekaan kysta, vaan alkio. Tosin, jos sulla oikeesti on vasta viikko 5 menossa, niin ei kohdussa vielä sykettä näkyiskään. Tässä muuten mun hCG viikolla 5+5: 19521.

mur-mur: Kiitos ihan älyttömästi! Toivottavasti minulla on yhtä paljon voimaa kestää huonotkin uutiset, kun sinulla! :heart:

happihyppy: Onneksi onneksi mies tulee viikonlopuks kotiin. :heart: Jos kysta olisi alkio niin eikös sen sisällä pitäis näkyä jotai? Sepäs oliskin kauheeta, kun ois ihan selvä kohdun ulkonen, sikiö munasarjoissa ja lääkärt ei ois tajunnu :eek:
On se mun hCG aika korkea kyllä... Toivon mahdottomasti, että se olis hyvä asia!

Alkuperäinen kirjoittaja Hupu07:

Tätä mä mietin yöllä...! Mulla ei riitä päivät tohon neljän vuorokauden hidastumiseen...

Lara, älä liikaa mieti, ei se mitään hyödytä. Hcg:n kehittyminen on kuitenkin jälleen kerran niin yksilöllistä ja raskauskohtaista, et ei siitä kannata paljoa päätellä. Voi se toki nopeamminkin tuplaantua kuin neljän vrk:n välein. Noi on vaan keskiarvoja. Tsemppiä viikonloppuun :hug: Kyllä kaikki selviää pian!

Ihan totta Hupu...!

Mä olen palsta-addikti :D
Ja tällä hetkellä en näe mitään järkeä pilata pinojen tunnelmia menemällä sinne avautumaan...
Että yritän tässä nyt keksiä tikusta juttua, että menis aika nopeasti huomiseen!
Viikonlopun oonkin taas tietokoneetta sitten :)

Mietin tässä, että miltä kohdun kasvukivut tuntuu? ihan uutena tuntemuksena on sellanen pieni viiltävä kipu ihan häpyluun yläpuolella... Tuntuu, kun joka koputtaisi tasaisesti vähän aikaa pienellä veitsellä?? Tuntuu vaan niin erilaiselta, kun "menkkajuilinnat" mitä on muuten ollu...

Yhteistyössä