Nyt itkettää! Mitä tekisit tässä tapauksessa..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan *-+56%¤#"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan *-+56%¤#"

Vieras
Olin eilen tosi väsynyt illalla todella pitkän päivän jälkeen ja ajattelin illalla että paistan 2 pakettia vielä jauhelihaa että saan sitten helpommin tehtyä tänään jauhelihakastikkeen. Tässä vaiheessa sanon että rahat on tosi tiukilla nyt ja ostin eilen viimeisillä rahoilla ruokatarpeita viikoksi ennen kuin tulee seuraavan kerran vähän rahaa :( Ollaan kumpikin miehen kans työttömiä ja nyt siis rahat todella loppu.
Laitoin illalla kuumat paistetut jauhelihat kulhoon mikron päälle jäähtymään ja tarkoitushan oli ne laittaa jääkaappiin ennen nukkumaanmenoa. No, juuripa äsken huomasin että siinähän se kulhollinen jauhelihaa oli ilman kantta, ollut siinä n. 12 tuntia.. eihän sitä voi enää syödä vai mitä?
Laitoin kulhon nyt jääkaappiin mutta eikös tuo liha ole väistämättä pilalla? Ruokahan saisi olla sen max. 4 tuntia huoneenlämmössä jonka jälkeen ei ole enää syömäkelpoista?
Oksettaa ajatellakin et nyt tästä päivästä seuraavan viikon meillä on vain kaurapuuroa.. :(

Meillä on aina ruuat yön yli huoneenlämmmössä... Tehdään illalla ruuat ja mennään jo nukkumaan ennenkin ne jäähtyisi, joten siinä ne seisoo pöydällä aamuun. Tokihan me tehdään vaan minulle ja miehelle ruokaa, eli ei ole mitään riskiä että vaarantaisin lapsia. Eipä koskaan ole missään mitään ollut.

Aivan hyvin voi vielä syödä. Itse en epäröisi hetkeäkään, vaikka ei ole rahaa on ihan riittävästi, olisi varaa kyllä ostaa uudet tilalle. Jos illalla paistaisin jauhelihaa, niin tod.näk. jättäisin ihan tarkoituksella huoneenlämpöön, koska eihän se ehtisi jäähtyä riittävästi ennen nukkumaanmenoa.

Ekyllä sen voi syödä. Sen huomaa kullä hajusta ja mausta jos jostain syystä on mennyt pilalle, mutta kyllä mä olen syönyt yön yli pöydällä ollutta ruokaa ja hengissä olen :)

[QUOTE="hohhoh";29719751]Tietysti voi syötä. Itkettäisi minuakin olla noin uusavuton ja tyhmä. Ei ihmekään ole, että rahat on tiukilla, jos elämänhallinta on tuota tasoa.[/QUOTE]
Todella mauton kommentoija olet.Jos et osaa/halua auttaa ole joskus ihan hiljaa ei tarvitse kommentoida vaan pahoittaakseen toisen jo valmiiksi pahaa mieltä. Helppohan se täällä netissä purkaa omaa huonoa oloa toisten päälle..en kiellä.Tilannetajua kiitos.

Siis jauheliha ollut 12 tuntia huoneenlämmössä ja teidän mielestä sen voi vielä syödä??!

En kyllä söisi. Valmiitkin ruoat pitäisi saada viimeistään kahden tunnin kuluttua kylmään.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Varmasti harmittaa. Minä en käyttäisi, mutta mun lapsuudenkodissani esim. valmis jauhelihakastike saattoi olla hellanmkulmalla yön yli ja siitä sitten seuraavana päivänä vähän lämmitettiin. Hengissä olemme kaikki. Mulle tuo vain on jättänyt jotenkin sellaisen tehohygienisen ajattelumallin. Mutta joo: haju ja maku, sitten kunnon kuumennus.

Anoppilassa on ruoat padassa monesti tosi pitkään lieden päällä. Juurikin noita ruokia, mistä ei tiedä mitä ruokaa se on, kun siihen on jähmettynyt rasvakerros pintaan, eli todennäköisesti jauhelihakeitto, jonka rasva on valkoinen kerros siinä pinnalla.

Eivät ole kuolleet ja muistelen että aamulla on ollut sama pata liedellä kuin illalla.

Mitä siitä ruoasta siis pitäisi tulla, miksi sitä ei voi syödä? Olen itse syönyt monet kerrat yön yli huoneenlämmössä ollutta ruokaa, eikä ole siitä seurannut yhtään mitään.

[QUOTE="huoh";29719811]Et tiedä mitään. Monet bakteerit tuottavat toksiineja jotka EIVÄT tuhoudu lämmittäessä. Pilaantunut ruoka voi olla erittäin myrkyllistä vaikka sitä kuumentaa kunnes bakteerikasvu loppuu.[/QUOTE]

12h ei vielä niitä toksiineja ole ehtinyt kertymään sellaisia määriä että niistä olisi haittaa. Lakkaa vaan huokailemasta, ruoka ei ole vielä pilaantunut. Missään nimessä tuollaista ei saisi tarjoilla missään ja siinä vaiheessa jos rahasta ei olisi pulaa niin ihan vapaasti voisi heittää pois. Mutta ap:n tilanteessa ei mitään nyt heitetä pois varmuuden vuoksi ja tämä tilanne ei ole sellainen että se liha pitäisi heittää pois. Se on täysin syötävää kunhan lämmittää kunnolla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En söisi todellakaan. Mies on ruokapuolella töissä ja niille on terotettu tosi tarkkaan nää ruoan säilymisajat. Kahden tunnin jälkeen huoneenlämpöinen ruoka alkaa kehittää itseensä ruokamyrkytystä aiheuttavia bakteereita. Vain osa niistä on tuhottavissa uudelleen lämmityksessä (johon ei riitä pari minsaa mikrossa). Toi on arpapeliä miten paljon pöpöjä ruoassa jo muhii.
Ihmiset ei myöskään monesti tiedä miten vaarallisia ruokamyrkytykset voi pahimmillaan olla jopa ihan perusterveelle ihmiselle.

Siis ihanko oikeasti porukka syö tunteja huoneenlämmössä ollutta sapuskaa?!

Liha ja lihatuotteet, -kastikkeet, -padat ja -paistit on tärkeää kypsentää kunnolla ja säilyttää oikein. Liha kypsennetään vähintään +70-asteiseksi, säilytetään kylmässä ja uudelleen tarjoiltuna lämmitetään höyryävän kuumaksi, vähintään +60-asteiseksi. Esimerkiksi Clostridium perfringens -bakteerista johtuvien ruokamyrkytysten syynä on tyypillisesti ruoka, jota on valmistettu suuri erä ja jäähdytetty liian hitaasti.

voi turvallisesti syödä yön yli huoneenlämmössä ollutta kypsennettyä ruokaa. kuivahtanut se jauheliha on varmasti vähän, mutta hauduta kastikkeessa kunnolla niin sekin ongelma hoituu.

kaikessa ei kannata kuunnella vauhkoajia.

[QUOTE="hmm";29719838]voi turvallisesti syödä yön yli huoneenlämmössä ollutta kypsennettyä ruokaa..[/QUOTE]

No kun ei oikeastaan voisi. Neljä tuntia huoneenlämmössä on ehdoton max aika.

Ja tuossa on triplattu jo tuo sallittu aika. Ruokamyrkytysbakteerit on päässeet jo valloilleen.

[QUOTE="V ieras";29719834]Siis ihanko oikeasti porukka syö tunteja huoneenlämmössä ollutta sapuskaa?!

Liha ja lihatuotteet, -kastikkeet, -padat ja -paistit on tärkeää kypsentää kunnolla ja säilyttää oikein. Liha kypsennetään vähintään +70-asteiseksi, säilytetään kylmässä ja uudelleen tarjoiltuna lämmitetään höyryävän kuumaksi, vähintään +60-asteiseksi. Esimerkiksi Clostridium perfringens -bakteerista johtuvien ruokamyrkytysten syynä on tyypillisesti ruoka, jota on valmistettu suuri erä ja jäähdytetty liian hitaasti.[/QUOTE]

Miksi en söisi kun ei siitä koskaan ole mitään seurannut, ruokamyrkytyksistä nyt puhumattakaan.

Syön myös tuotteita joiden parasta ennnen päiväys on mennyt ja tadaa, hengissä ollaan enkä ole koskaan ruoasta sairastunut.

[QUOTE="V ieras";29719834]Siis ihanko oikeasti porukka syö tunteja huoneenlämmössä ollutta sapuskaa?!
[/QUOTE]

Miksi ei? Niin varmaan kaikki epähysteeriset tekevät, ja kuinka paljon kuolemia Suomessa sen takia rekisteröidään vuosittain?

Ei se paistettu jauheliha pilalla ole vaikka yön yli olisi esillä ollut. Kalan ja muiden merenelävien kanssa pitää tietty olla tarkempi, mutta ei kypsä liha siitä miksikään mene.

Liha ja lihatuotteet, -kastikkeet, -padat ja -paistit on tärkeää kypsentää kunnolla ja säilyttää oikein. Liha kypsennetään vähintään +70-asteiseksi, säilytetään kylmässä ja uudelleen tarjoiltuna lämmitetään höyryävän kuumaksi, vähintään +60-asteiseksi. Esimerkiksi Clostridium perfringens -bakteerista johtuvien ruokamyrkytysten syynä on tyypillisesti ruoka, jota on valmistettu suuri erä ja jäähdytetty liian hitaasti.[/QUOTE]

Missäs jäähdytät nopeasti? Tuskinpa monella on jäähdytyskaappia kotona. Jääkaappiin ei voi laittaa kuumaa ruokaa.

Mielestäni ollaan vähän liian hysteerisiä ruokien suhteen. Ymmärrän teollisuudessa ja ruokaloissa, että pitää olla tarkkana, mutta kotona on asia erikseen.

Jos illalla on tehty ruoka, niin kyllä sitä seuraavana päivänä syödään. Ja ihan terveitä ollaan aina oltu. Ainoa mistä olen saanut ruokamyrkytyksen on ollut kahvilaruoka... Kotoa en koskaan.

Yhteistyössä