Nyt itkettää! Mitä tekisit tässä tapauksessa..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan *-+56%¤#"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vierailija";29719863]Miksi en söisi kun ei siitä koskaan ole mitään seurannut, ruokamyrkytyksistä nyt puhumattakaan.

Syön myös tuotteita joiden parasta ennnen päiväys on mennyt ja tadaa, hengissä ollaan enkä ole koskaan ruoasta sairastunut.[/QUOTE]

No onneksi olkoon sulle kun mitään ei ole seurannut. Toisilla maha on luonnostaan vastustuskykyisempi kuin toisilla. Tuo on kuitenkin aika vaarallista lähteä toisille neuvomaan, ruokamyrkytykseen voi kuitenkin jopa kuolla. Ja se, että syö parasta ennen päiväyksen jälkeen tuotteita on IHAN eri asia.

Lapsuuden kodissani säilytettiin ruokia viileässä kuistilla ja välillä uunin reunallakin yön yli. Olin aina kipeä! Mua kuskattiin lääkäreissäkin kun olin aina vatsataudissa.
Nyt omassa kodissa aikuisiällä ei tätä ilmiötä kappas vaan ole ollutkaan paitsi kun mennään käymään anoppilassa jossa samat systeemit ruoan säilytyksessä.

Tuttuni isä myös lähes kuoli mökillään ruokamyrkytykseen päivän pöydällä seisseiden makkaroiden takia. Olisi kuollut jos ei hänen naisystävä olisi tullut piipahtamaan mökillä ja soittanut lanssia. Ja ihan perusterve mies joka ikänsä säilytellyt ruokiaan lapsuuden kotini tapaan.

Se on joskus tuurista kiinni nää jutut ja mä en ainakaan noin selvää riskiä neuvoisi kenenkään ottamaan.

[QUOTE="viera";29719883]Missäs jäähdytät nopeasti? Tuskinpa monella on jäähdytyskaappia kotona. Jääkaappiin ei voi laittaa kuumaa ruokaa.

Mielestäni ollaan vähän liian hysteerisiä ruokien suhteen. Ymmärrän teollisuudessa ja ruokaloissa, että pitää olla tarkkana, mutta kotona on asia erikseen.

Jos illalla on tehty ruoka, niin kyllä sitä seuraavana päivänä syödään. Ja ihan terveitä ollaan aina oltu. Ainoa mistä olen saanut ruokamyrkytyksen on ollut kahvilaruoka... Kotoa en koskaan.[/QUOTE]

Meillä jäähdytetään talvisin ruoat ulkona. Kesäisin lasken kattilat lavuaariin jossa kylmää vettä.
Ruoka alkaa pilaantua kun sen lämpötila on laskenut tietyn lämpöiseksi. Eli ihan kuumimmillaan ei ruokaa tarvitsekkaan alkaa jäähdyttelemään, vaan tärkeintä ettei ruoka jää seisomaan pöydälle huoneenlämpöisenä.
Eli annan ruoan jäähtyä itsekseen hetken jos en voi viedä heti vaikka pihalle pakkaseen. Jos ei ruoka jäähdy tarpeeksi nopeasti jääkaappi kuntoon niin joudutan jäähtymistä hetken päästä lavuaarissa tai vaikka ikkunan äärellä.

Joskus jos on tullut heti ruoan jälkeen kiire lähtö johonkin ja tiedän ettei tulla heti takaisin, niin olen kyllä tyrkännyt kuumankin ruoan jääkaappiin. Kaveriksi olen laittanut useamman kylmäkallen pakkasesta ympärille. Ei kovin ekologinen teko, mutta parempi kuin ruokamyrkytys.

[QUOTE="hohhoh";29719751]Tietysti voi syötä. Itkettäisi minuakin olla noin uusavuton ja tyhmä. Ei ihmekään ole, että rahat on tiukilla, jos elämänhallinta on tuota tasoa.[/QUOTE]

Mutsias itketti ko sua teki.

Paistettua jauhelihaa! Kyllä söisin. Meillä syödään jopa viikon vanhoja ruokia jääkaapista eikä olla koskaan sairastuttu ruokamyrkytyksiin. Sitä paitsi olen usein unohtanut valmistamani ruua yli 4 h huoneenlämpöön ja mitään ei ole tapahtunut.

Haloo ihmiset!? Se ruokahan on ollut huoneenlämmössä YÖN yli, eli lepotilassa! Ei silloin mitään pöpöjä kehity. Ap kuinka monta tuntia ruoka oli huoneenlämmössä hereillä ollessasi? Laske siitä. Ihan hyvin voi minusta syödä.

[QUOTE="viera";29719883]Missäs jäähdytät nopeasti? Tuskinpa monella on jäähdytyskaappia kotona. Jääkaappiin ei voi laittaa kuumaa ruokaa.

Mielestäni ollaan vähän liian hysteerisiä ruokien suhteen. Ymmärrän teollisuudessa ja ruokaloissa, että pitää olla tarkkana, mutta kotona on asia erikseen.

Jos illalla on tehty ruoka, niin kyllä sitä seuraavana päivänä syödään. Ja ihan terveitä ollaan aina oltu. Ainoa mistä olen saanut ruokamyrkytyksen on ollut kahvilaruoka... Kotoa en koskaan.[/QUOTE]

Altaassa jossa on kylmää vettä, talvella pihalla.

Tässä asiassa tuon työt kotiin. Olen kokki ja töissä näiden asioiden kanssa pitää olla tarkkana. Olen sitä myös kotona.

Ohjeita ja sääntöjä ruuan suhteen on vaikka kuinka paljon, mm kylmäketju joka harvoin toteutuu ainakaan siinä vaiheessa kun se ruoka viedään kaupasta sinne lämpimään autoon, josko muuallakaan. Mä ja mun perhe ollaan syöty yön yli huoneenlämmössä ollutta ruokaa monet kerrat ja kaikki pysytty terveinä. Jos se jauheliha olis raakaa niin olis pilalla, mutta jos kunnolla kypsennetty niin kyllä sitä terve lapsi ja aikuinen voi syödä. Voithan ensin itse syödä vähän ja katsoa tapahtuuko mitään, tuskin tapahtuu.

Tuleepahan taas selitystä allergioiden räjähdysmäiseen lisääntymiseen. Ei ole ihmiselle mitenkään luonnollista, että kaikki on niin steriiliä, ettei elimistön puolustusjärjestelmällä ole mitään vihollisia, joita vastaan taistella. Pienet määrät haitallisiakaan bakteereita ei tervettä ihmistä tapa. Laitosolosuhteet ovat asia erikseen, kun ruokaa voi syödä myös vastustuskyvyltään alentuneet perussairaat ihmiset. Mutta kotona kyllä voi aivan huoletta syödä yön yli pöydällä ollutta kypsää jauhelihaa.

Kukaanhan ei tiedä paljonko just teidän jauhelihassa on pöpöjä ja paljon teidän vatsa niitä kestää. Tuurilla voi tietty syödä, mutta faktaa on se, että, kun ruokanne on jäähtynyt aikansa ja sen jälkeen kulunut kaksi tuntia kehittyy suotuisat olosuhteet bakteerinkasvulle ja kasvutahti on se, että 20 minuutin välein bakteerimäärä kaksinkertaistuu. 10 tunnissa pöpömäärä on siis n.30 kertainen.

[QUOTE="fakta";29720234]Kukaanhan ei tiedä paljonko just teidän jauhelihassa on pöpöjä ja paljon teidän vatsa niitä kestää. Tuurilla voi tietty syödä, mutta faktaa on se, että, kun ruokanne on jäähtynyt aikansa ja sen jälkeen kulunut kaksi tuntia kehittyy suotuisat olosuhteet bakteerinkasvulle ja kasvutahti on se, että 20 minuutin välein bakteerimäärä kaksinkertaistuu. 10 tunnissa pöpömäärä on siis n.30 kertainen.[/QUOTE]

No laskinpa sitten väärin 30 kertainenhan tulee jo roimasti ennen 10 tuntia, kun tosiaan se määrähän joka kertautuu on joka kerta suurempi. Sorry!

[QUOTE="...";29719951]Haloo ihmiset!? Se ruokahan on ollut huoneenlämmössä YÖN yli, eli lepotilassa! Ei silloin mitään pöpöjä kehity. Ap kuinka monta tuntia ruoka oli huoneenlämmössä hereillä ollessasi? Laske siitä. Ihan hyvin voi minusta syödä.[/QUOTE]

Mis v.n lepotilas? Pakastettu ruoka ei pilaannu, mut eihän jääkaappii tarvi, jos huoneenlämpö on lepotila.

Mä söisin jos ei maistu tai haise oudolta. Monesti tulee syötyä yöksi pöydälle unohtunutta pitsaa yms. Ja jos illalla tekee ison keiton niin ei sitä voi ennen aamua jääkaappin edes laittaa.

No problemos senorita... Otat siivouskaapista Kloritea tahi Tolua. Laitat jauhelihasen kulhoon ja sekaan muutaman korkillsen jompaista kumpaista noista bakteereja tappavista ainehista. Sekoittelet minuutin pari ja huuhtelet raikkahalla vedellä. Ja kas... ruoka on valmis.

Mitäkö tekisin?
Lämmittäisin ja söisin suihini. Mikä se tuollainen 4 tunnin haamuraja on. 10 minuuttia yli ja muuttuu kurpitsaksi, kun vartti sitten oli vielä syömäkelpoista. Jos olisi raaka jauheliha jäänyt lämpimään, olisi vähän eri tilanne mutta paistettu vielä myrkyksi muutu,
Turhaa hysteriaa muutenkin pöpöjen kanssa ihmisillä. Ei ihme että on astmat ja allergiat joka toisella.

Yhteistyössä