nyt iski pelko ja epäilys...onks tässä sittenkään järkeä??

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Täähän on:
Ihan tuloistakin riippuvainen asia. Viiden muksun mammalla on ilmeisesti ollu aika suolaiset tulot kun uuden talon saanu reilussa 10v:ssa maksettua. Harvahan siihen pystyy edes ns.tavis tuloinen.
Tai säästeliäs kuten me ;).

Talonrakentajallahan alkaa olla hyvät ajat käsillä tarvikehintojen yms. laskiessa, mutta toisaalta vanhaa asuntoa myydessä ei saa niin paljoa, kun asuntojen hinnat ovat laskeneet. Jos kuuden vuoden päästä olisitte vanhassa asunnossa velattomia, on teillä jo omaa pääomaa melkoisesti kasassa ja vanhaa velkaa melko vähän jäljellä. Riippuen teidän työpaikkatilanteesta, saattaisi unelmatalo ollakkin mahdollinen ja järkevä ratkaisu, mutta mieluummin valmispakettina, kuin mahdottomana ja väsyttävänä rakennusurakkana..

Ottamatta sen enempää kantaa niin ihan viisasta pohdintaa minusta, kuinka paljon teidän elämisen laatunne paranee uuden talon myötä ja onko se sen hinnan arvoista jonka siitä joutuu maksamaan, silloinkin jos kaikki menee hyvin eikä ongelmia myöhemmin tule vastaan.

Turkilmas
Älyttömän hyviä ja perusteltuja kommentteja tullut puolesta ja vastaan. Kiitos :flower: . Sen verran työtilanteesta, että mulla on lähes 100% varmasti töitä ja miehellä taas ei ens vuoden lopun jälkeen. Toisaalta miehellä on koulutusta, työkokemusta ja valmius tehdä mitä vaan työtä (ei siis katso kieroon mitään ns. duunarinkaan töitä).

Täytyy nyt vaan edetä askel kerrallaan. Nythän vasta saadaan arviota tämän asunnon arvosta ja tosiaan siitä tontista voisi pyytää kaksinkertaisesti sen mikä meillä on budjettina. Eli homma saattaa kaatua jo siihenkin.

Päivä kerrallaan siis suuntaan tahi toiseen :)

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä lykkäisin vielä vähän ja katselisin mihin maailma menee.. Kun teillä nyt kuitenkin on oma koti nytkin.
Ruoki lamaa. Toisin sanoen.
Yksi osasyy lamaanhan on just se, että ihmiset on ylivelkaantuneita. Ollaan velalla ostettu enemmän kuin mitä pystytään maksamaan.

Laman ruokkimista on elää yli- tai ali-varojensa. Kun taas realistinen suhtautuminen asioihin ylläpitää hyvää taloutta. Sekä omassa, että kansantalouden kukkarossa :)

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mä taitaisin itse odotella pari vuotta ja katsastaa tuleeko se taantuma. Ja jos tulee niin miten pahana.
Mua jotenkin hirvittää nyt, mun tuurilla jäätäisiin kahden asunnon loukkoon ja molemmat lomauttaisiin :snotty:
Hyviä pointteja :flower: . Tosin sen verran fiksuja mekin ollaan, että tarkoitus on myydä tämä, muuttaa vuokralle ja sitten vasta alkaa rakentaa. Eli ei aikomustakaan jäädä kahden asunnon loukkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mä taitaisin itse odotella pari vuotta ja katsastaa tuleeko se taantuma. Ja jos tulee niin miten pahana.
Mua jotenkin hirvittää nyt, mun tuurilla jäätäisiin kahden asunnon loukkoon ja molemmat lomauttaisiin :snotty:
Hyviä pointteja :flower: . Tosin sen verran fiksuja mekin ollaan, että tarkoitus on myydä tämä, muuttaa vuokralle ja sitten vasta alkaa rakentaa. Eli ei aikomustakaan jäädä kahden asunnon loukkuun.
Kuulostaa hyvälle! Toivottavasti asiat lutviutuu =)

Tuo nyt on ainakin ihan ehdoton juttu, nyt ei ole aika kikkailla kahdella kämpällä

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jostain kuulin, et nyt on kaikista halvinta rakentaa.
Juu, näinhän se on :). Mies on tosi innoissaan, mutta myös yhtä peloissaan kuin minä. Onhan se, kaksi pihiä ottamassa isompaa asuntolainaa...

Toisaalta pitää kait aika tarkkaan syynätä noita pakettejakin. Ehkei sitä tarvikaan maksaa aivan tolkutonta hintaa pienestä torpasta :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vaikka onkin tontti, niin ei ole pakko hetirakentaa :) Ja mihinkään kohtaloon näissä jutuissa on ihan turha luottaa... Kuinka kauan te sitä lainaa maksaisitte. Ja eihän 50v ole paha ikä, siinä on vielä 15v aikaa eläkeikään. Uskoisin, että monilla laina-ajat on jopa sinne 60vuotiaaksi asti...
Millanen talo, kuinka iso?
Juu totta, monilla on takuulla pidemmätkin maksuajat. Ja me mietittiinkin että ostetaan ensin tontti ja tehdään siellä raivaustyöt jne. Katsellaan rauhassa tilannetta.

Me halutaan joku ihan perustavallinen talo, jossa vähän reilu 100 neliötä. Ei siis mitään isoa ja hienoa. Vaikuttaa vaan siltä että nuokin maksaa hemmetin paljon. Tai sitten me ollaan liiankin realistisia. Ollaan varauduttu että n. 180 000 maksais pelkkä talo.

Tuosta maksuajasta. Mä vähän ihmettelen kun ekana mies sanoi että 15 vuotta olis maksuaika. Ja nyt se sanoi että oltais reilu 50-vuotiaita. Ei oikein nyt joku osu kohdilleen, sillä me ollaan 31- ja 32-vuotiaita :D
ei kai 100 neliöinen noin paljoo maksa...hui..tietty riippuu mihin päin rakentaa ja voiko ite tehä jotain..

Turkilmas
Vaikka onkin tontti, niin ei ole pakko hetirakentaa :) Ja mihinkään kohtaloon näissä jutuissa on ihan turha luottaa... Kuinka kauan te sitä lainaa maksaisitte. Ja eihän 50v ole paha ikä, siinä on vielä 15v aikaa eläkeikään. Uskoisin, että monilla laina-ajat on jopa sinne 60vuotiaaksi asti...
Juu totta, monilla on takuulla pidemmätkin maksuajat. Ja me mietittiinkin että ostetaan ensin tontti ja tehdään siellä raivaustyöt jne. Katsellaan rauhassa tilannetta.

Me halutaan joku ihan perustavallinen talo, jossa vähän reilu 100 neliötä. Ei siis mitään isoa ja hienoa. Vaikuttaa vaan siltä että nuokin maksaa hemmetin paljon. Tai sitten me ollaan liiankin realistisia. Ollaan varauduttu että n. 180 000 maksais pelkkä talo.

Tuosta maksuajasta. Mä vähän ihmettelen kun ekana mies sanoi että 15 vuotta olis maksuaika. Ja nyt se sanoi että oltais reilu 50-vuotiaita. Ei oikein nyt joku osu kohdilleen, sillä me ollaan 31- ja 32-vuotiaita :D
ei kai 100 neliöinen noin paljoo maksa...hui..tietty riippuu mihin päin rakentaa ja voiko ite tehä jotain..
No tätä mäkin vaan ihmettelen. Mutta kun lukee täältäkin juttuja, niin talopaketin hinnan saa kuulemma kertoa moninkertaiseksi, jopa viisinkertaiseksi. Eli jos paketti on n. 50 000?, niin ilmeisesti parisataa maksaa sitten valmiina...

Ja nuo avaimet käteen-talot taasen... aika kohtuuhintaisia mun mielestä, mutta mietityttää mitä kaikkea hintaan tuleekaan vielä lisää... Äh, en mä vaan tiedä :D

Rukoilijasirkka
Ei mitkään unelmat toteudu, jos ei ikinä uskalla. Yhtään nuoremmiksi te ette kuitenkaan tuu ja loppupeleissä kyse on vaan rahasta. Tärkeintä on, että olette yhdessä onnellisia, se on hyvä pohja toteuttaa kaikkia yhteisiä unelmia tai yrittää ainakin.

Turkilmas
Ei mitkään unelmat toteudu, jos ei ikinä uskalla. Yhtään nuoremmiksi te ette kuitenkaan tuu ja loppupeleissä kyse on vaan rahasta. Tärkeintä on, että olette yhdessä onnellisia, se on hyvä pohja toteuttaa kaikkia yhteisiä unelmia tai yrittää ainakin.
Ihanasti sanottu... paitsi tuo ettei me enää nuorennuta... mä niin elättelin toiveita :D :hug:

Rukoilijasirkka
Ihanasti sanottu... paitsi tuo ettei me enää nuorennuta... mä niin elättelin toiveita :D :hug:
No niin mäki oon elätelly, mut ei voi mitään, pakko vissiin alkaa uskoa.

vieras

No tätä mäkin vaan ihmettelen. Mutta kun lukee täältäkin juttuja, niin talopaketin hinnan saa kuulemma kertoa moninkertaiseksi, jopa viisinkertaiseksi. Eli jos paketti on n. 50 000?, niin ilmeisesti parisataa maksaa sitten valmiina...

Ja nuo avaimet käteen-talot taasen... aika kohtuuhintaisia mun mielestä, mutta mietityttää mitä kaikkea hintaan tuleekaan vielä lisää... Äh, en mä vaan tiedä :D
me lasketettiin 130 neliöinen ja se oes tullu maksamaan n.150-170 000(tää siis talopaketti)..ja viä hinta tippus ku ite tehtäs alusta asti..ja puutakin olisi omasta takaa :) mut itekkin viä mietitään mitä tehään...ehkä ootellaan viä pari vuotta

vieras
Meillä oli talolainaa 90-luvun lama-aikaan. Molemmat jäätiin lisäksi työttömiksi yhtä aikaa. Kummasti sitä selvittiin. Laina tulee meilläkin maksettua n. 50-vuoden iässä. Ajattelen, että joskus se on sitten ihan oma.

kirsi
Minusta 150 000 euron velka ei ole velka eikä mikään, jos on kaksi työssä käyvää ihmistä. ME olemme keskituloinen perhe, jopa alle, ja meillä on asuntolainaa 225 000. Sillä rahalla rakennettiin itse omakotitalo kaupungin ulkopuolelle, talossa on 210 m2. Nyt kun ottaa lainan ja kiinnittää korot, pääsee aikas halvalla muutaman seuraavan vuoden. Me olemme reilut 30-vuotiaita, olemme tällä korkotasolla ennen 53-vuotta velattomia. TOki korot nousevat taas aikanaan - ja laskevatkin. Asuttava on jossain, ei lainaa kannata pelätä, kun mitoittaa sen sopivalle kiinteälle kuukausierälle!

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Minä en ottais. Ahdistaa pelkkä ajatus.

Mutta kukin tyylillään, kyllähän lainaa aina saa.. mutta joskus tosiaan voisi alkaa miettimään että onko järkee vai ei.
Nykyään ei saa miettiä.. kaikki pitää saada vaikkei varaa olisikaan.
Sangen osuvasti sanottu tuo että kyllähän lainaa aina saa. Me nimittäin mentiin suunnilleen lakki kourassa pankkiin että olisko mitenkään mahdollista saada lainaa. Ja lopulta kinattiin pankkirouvan kanssa ettei haluta niin paljon kuin mitä tarjosi.

En nyt viitsi lukuja enempää mainostaa, mutta sanottakoon että tarjottu summa alkoi kakkosella. Ja tietäen että olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla ainakin ens vuoden elokuuhun.

Että totisesti saa lainaa... enemmän kuin mitä olis varaa maksaa :eek:

viiden muksun mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Täähän on:
Ihan tuloistakin riippuvainen asia. Viiden muksun mammalla on ilmeisesti ollu aika suolaiset tulot kun uuden talon saanu reilussa 10v:ssa maksettua. Harvahan siihen pystyy edes ns.tavis tuloinen.
Jaa no paperilla tuo rakas miehen jörrikkäni on ihan hyvätuloinen. Tosin verottajahan on sitä mieltä ettei työnteolla rikastuakaan saa... Kaikki mitä tulee, meillä menee myös. Mitään isompia ei tässä taloa maksellessa ole hankittu. Autot on meillä kulkuvälineitä - tallissa ei siis seiso mitään autokauppiaan unelmia. Mä en olisi ollut valmis silloin 10 vuoden maksusuunnitelmaan, mutta mies ei antanut periksi. Näin jälkeenpäin mä olen kiittänyt miestä jääräpäisyydestä. Lainasta selvittiin ja todellakin nyt talo on meidän. Meillä oli muuten sekin säästö tässä taloprojektissa, että tontti oli todella edullinen. Unelmapaikalla ja perintö.

Yhteistyössä