nyt iski pelko ja epäilys...onks tässä sittenkään järkeä??

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Niin kun me sitä talonrakennushanketta ollaan nyt täysillä hyykäämässä eteenpäin. Pankissa ollaan käyty neuvottelemassa, tontti viittä vaille varma, talopaketteja katseltu ja vertailtu ja mietitty. Kiinteistövälittäjä tulee ylihuomenna tekemään hinta-arviota ja kaikki pitäis siis olla mallillaan.

Nyt vaan mies oli laskenut, että jos tässä asuttais, niin kuuden vuoden päästä oltais velattomia. Mutta tuota rakentamista varten joudutaan pahimmillaan ottamaan n. 150 000 ? velkaa. Mies tokaisi että ollaan n. 50-vuotiaita ennen kuin velka on maksettu. Ja miehen tuntien se on laskenut niin, että maksetaan kuitenkin aika tiukalla summalla sitä lainaa.

Se talo on toki meidän unelma, mutta ei hitto... kannattaako sitä sitten ottaa isoa velkataakkaa niskaansa sen takia?

hmmmm
Mä en varmaan ottais lisää lainaa... varsinkin nyt kun tää maailman tilanne on mikä on. Itsekin juuri miettinyt että onneksi ei ole enää hirveää lainataakkaa. Siis lainaa toki on, mutta reilusti alle 100te. Mekin aikoinaan tingittiin asioista ja luovuttiin osasta (liian tyyriistä unelmista).

minä
Jos vähänki epäröit ni elä hyvä ihmine ala rakentaa!! Se kysyy luonnetta, aikaa, rahaa ja kestävän parisuhteen ja ja ja. Aina tulee yllätyksiä matkaan, täytyy olla hyvä paineensietokyky ja perhe kasassa tukevalla pohjalla.
Rahaa tulee menemään enempi ku olette suunnitellu, koskaan ei kaikki me putkeen. mut jos olette kaikki näää ajatellu ja ottanu huomioon, ni miettikää vielä kerta ja laskekaa. JOs se on unelma ni sitte, jos emmitte, ni ei missään nimessä.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Mä en varmaan ottais lisää lainaa... varsinkin nyt kun tää maailman tilanne on mikä on. Itsekin juuri miettinyt että onneksi ei ole enää hirveää lainataakkaa. Siis lainaa toki on, mutta reilusti alle 100te. Mekin aikoinaan tingittiin asioista ja luovuttiin osasta (liian tyyriistä unelmista).
Kieltämättä mua alkoi myös pelottaa, kuten edellä kerroinkin. Toisaalta mä olen aina sanonut että haluan omakotitaloon ainoastaan jos saisin tontin syrjästä unelmapaikalta. Ja nyt tuo tontti olis just semmoinen. Unelmien täyttymys.

Me ollaan kuitenkin nyt 10 vuotta eletty melkolailla pihisti ja luovuttu milloin mistäkin. Tää olis eka kerta kun otettais joku taloudellinen riski.

Hmm... pitäiskö luottaa kohtaloon? Kun nimittäin meillä on tontin ostolle lupa, mutta hinnasta ei olla vielä neuvoteltu. Kuitenkin meillä on yläraja, mitä tontti saa maksaa ja tiedetään että tontista vois pyytää PALJON enemmän kuin mitä meillä on varaa. Eli jos saadaan tontti budjettiimme, niin sitten meidän on tarkoitettukin alkavan rakentaa :D

mie
Vaikka onkin tontti, niin ei ole pakko hetirakentaa :) Ja mihinkään kohtaloon näissä jutuissa on ihan turha luottaa... Kuinka kauan te sitä lainaa maksaisitte. Ja eihän 50v ole paha ikä, siinä on vielä 15v aikaa eläkeikään. Uskoisin, että monilla laina-ajat on jopa sinne 60vuotiaaksi asti...
Millanen talo, kuinka iso?

viiden muksun mamma
Mä taas olisin liputtamassa unelmien toteuttamisen puolesta... En tiedä oikein miksi. Mä muistan vain sen hetken kun itse olimme 11v. sitten pankissa nimiä lainapapereihin kirjoittamassa. Sillon mulla käsi tärräsi ja pelotti ottaa se vastuu niinkin isosta hankkeesta. Silloin ärsytti myös miehen järkkymätön kanta lainanmaksuaikaan, että se viedään mahdollisimman lyhyellä ajalla läpi. Kyllä se välillä tiukille vetikin, mutta aina ne rahat jostain ovat löytyneet ja pieniä valintoja tekemällä kaikesta on selvitty ihan kunnialla (mä kun olen vielä ollut nämä vuodet kotiäitinä). Nyt viime keväänä maksettiin viimeinen erä asuntolainasta ja voi vitsit että se tuntui hyvältä! Tuli kuin ihan eri fiilis katsella tätä omaa taloa unelmatontilla. Todellakin se on meidän ikioma talo! =)

Onko teillä
Työpaikat kuinka varmoja? Jos ne on 100% turvattu (lieko koskaan) niin voisin EHKÄ harkita. Muuten en missään nimessä! Minulla ja miehellä ollut 10v helvetin hyvät työt ja rahaa tienattu, nyt molempien työpaikat irtisanottu, että onneksi ei jumaliste sitä taloa alettu aiemmin rakentaa. Kyllä niin kusessa oltaisiin.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vaikka onkin tontti, niin ei ole pakko hetirakentaa :) Ja mihinkään kohtaloon näissä jutuissa on ihan turha luottaa... Kuinka kauan te sitä lainaa maksaisitte. Ja eihän 50v ole paha ikä, siinä on vielä 15v aikaa eläkeikään. Uskoisin, että monilla laina-ajat on jopa sinne 60vuotiaaksi asti...
Millanen talo, kuinka iso?
Juu totta, monilla on takuulla pidemmätkin maksuajat. Ja me mietittiinkin että ostetaan ensin tontti ja tehdään siellä raivaustyöt jne. Katsellaan rauhassa tilannetta.

Me halutaan joku ihan perustavallinen talo, jossa vähän reilu 100 neliötä. Ei siis mitään isoa ja hienoa. Vaikuttaa vaan siltä että nuokin maksaa hemmetin paljon. Tai sitten me ollaan liiankin realistisia. Ollaan varauduttu että n. 180 000 maksais pelkkä talo.

Tuosta maksuajasta. Mä vähän ihmettelen kun ekana mies sanoi että 15 vuotta olis maksuaika. Ja nyt se sanoi että oltais reilu 50-vuotiaita. Ei oikein nyt joku osu kohdilleen, sillä me ollaan 31- ja 32-vuotiaita :D

En uskaltaisi
Mä en vaan yksinkertaisesti uskaltaisi ottaa nyt isoja lainoja. Tietty tulotkin vaikuttaa, meillä ollut aina suht pienet tulot noin 3500e yhteensä nettona. Ja kun ei nykypäivänä voi luottaa siihenkään että se työpaikka ois just varmasti pysyvä. Jos liian tiukille vetää talouden niin mieti jos toinen jää vaikka työttömäksi, sairastuu tmv. Toi työttömyysuhka nyt ainakin on aika pinnalla parhaillaan. Ostettiin vanha talo 6v sitten ja nyt saatu se kunnostettua mieleiseksi ja aika edukkaasti saatu tehtyä.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Mä taas olisin liputtamassa unelmien toteuttamisen puolesta... En tiedä oikein miksi. Mä muistan vain sen hetken kun itse olimme 11v. sitten pankissa nimiä lainapapereihin kirjoittamassa. Sillon mulla käsi tärräsi ja pelotti ottaa se vastuu niinkin isosta hankkeesta. Silloin ärsytti myös miehen järkkymätön kanta lainanmaksuaikaan, että se viedään mahdollisimman lyhyellä ajalla läpi. Kyllä se välillä tiukille vetikin, mutta aina ne rahat jostain ovat löytyneet ja pieniä valintoja tekemällä kaikesta on selvitty ihan kunnialla (mä kun olen vielä ollut nämä vuodet kotiäitinä). Nyt viime keväänä maksettiin viimeinen erä asuntolainasta ja voi vitsit että se tuntui hyvältä! Tuli kuin ihan eri fiilis katsella tätä omaa taloa unelmatontilla. Todellakin se on meidän ikioma talo! =)
Sun miehes kuulostaa multa ja mun mieheltä :D. Ja oikein ihanasti osasit kuvailla teidän tilanteenne. Tuota mäkin niin haluaisin :) :heart:

Täähän on
Ihan tuloistakin riippuvainen asia. Viiden muksun mammalla on ilmeisesti ollu aika suolaiset tulot kun uuden talon saanu reilussa 10v:ssa maksettua. Harvahan siihen pystyy edes ns.tavis tuloinen.

avaimet käteen
Jos rakentaisin, niin rakentaisin avaimet käteen -tyylillä. Liian monen pariskunnan riitelyä olen katsellut vierestä, kun miestä ei näy 2 vuoteen kotona. Että jos on nyt rankkaa arki, niin sitten se olisi noin 1000X rakempaa.

hei haloo
eikös se oo niin että lama vaan pahenee ja syvenee jos kaikki iskee jarrut liinaan,eikä uskalla ostaa mitään?!?me ollaan ainaki ymmärretty niin.ja siksipä olemmekin menossa huomenna pankkiin tonttilainaa kyseleen;) ja kuten ap:kin,asumme omassa rivarissa,mutta kun haluttaa maalle ja omakotitaloon,jossa on erilailla puuhaa;D

älä ruoki lamaa
mutta on hiukan eriasia käydä shoppaamassa vaikka kledjuja kuin ottaa uhkarohkeasti 150 tonnia lisälainaa. Varsinkin jos jo nyt alussa hiukankin epäilyttää.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Miten teidän aika riittää, jos rakennatte? Sitä minä miettisin ensimmäisenä.
No nythän se just riittäis kun olen kotona ja miehen puolelta olis lastenhoitajia lähellä. Ja missään nimessä ei ole tarkoituskaan rakentaa alusta loppuun itse. Siihen ei riitä taidotkaan.

Just juttelin tänään tutun kanssa, jonka talo nousi pystyyn kahdeksassa kuukaudessa.

Yhteistyössä