Nyt, hyvät palstaystävät, vinkkejä kehiin *ruoka-asiaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Ensi sunnuntaina, siis viikon päästä, tarjoan suvulle yhdistetyt synttäri&nimpparikahvit. Koska lähipiirissämme on teini, jonka aika on mitoitettu lähestulkoon minuuttiaikataululla, perinteinen iltapäivän tai illan "kakkukahvit" ei onnistu. Joten lupauduin tarjoamaan klo 11:30 brunssin.

Pöydän ääressä istuu sinä päivänä 9 henkilöä, joista
- 1 diabeetikko
- 1 vähälakstoosinen
- 2 laktoositonta
- 1 lakto-ovo-vege
- 1 munaton, maidoton, kalaton, pavuton ja pähkinätön

Ehdotuksia brunssipöytään =)

No se nyt ainakin että teet kaikki maidottomana niin se käy sitten tälle vähälaktoosiselle, laktoosittomalle ja maidottomalle, mut sen sä jo varmaan tiesitkin ;) Sullahan on kiva urakka mietittävänä, sen verran sekalaista seurakuntaa :o

http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokaohjeet/?rv=306

tosta löyty lakto-ovo-vege repsuja..et kävisköhän noista jotkut kaikille?

piti muuten nipistää ittiään..keittis pyytää ruoka-apua.
Nyt on historiallinen päivä

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Soijapyöryköitä ja jokin vihanneshässäkkähöyste?
Hyvä idea. Lihattomalle soijapyörykät, lihallisille munattomat ja maidottomat lihapullat. Sämpylät ja patongit teen varmaan itse. Muuta? Hedelmiä tietty. Vaikeimmin allerginen ei ole allerginen kotimaisille marjoille, joten mietin jotain mehukeittoa myslin lisäksi. Tosin mun pitää tehdä se mysli itse, koska siinä ei saa olla pähkinää.

Tekisin ainakin pasteijoita :) Täytteet sit erilaisia, eihän kaikki tarvii olla niitä "erikoispasteijoita". Onneksi listallasi ei ollut keliaakikkoa ;)
Ja sit leipoisin sämppäreitä (veteen tietty). Paljon erilaisia vihanneksia, kauniisti leikattu/pilkottu. Leikkeleitä sit niille kun niitä voi syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
piti muuten nipistää ittiään..keittis pyytää ruoka-apua.
Nyt on historiallinen päivä
Nyt on historiallinen päivä :D Tosin...ei ole ensimmäinen. Kyselin tuohon kaikista moniruokaongelmaisimpaan liittyen vinkkejä jo keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ccws:
Tekisin ainakin pasteijoita :) Täytteet sit erilaisia, eihän kaikki tarvii olla niitä "erikoispasteijoita". Onneksi listallasi ei ollut keliaakikkoa ;)
Ja sit leipoisin sämppäreitä (veteen tietty). Paljon erilaisia vihanneksia, kauniisti leikattu/pilkottu. Leikkeleitä sit niille kun niitä voi syödä.

Kiits, pasteijoita. Niitä saan tehtyä erilaisia ja vaikka yhtäkin laatua, joka käy kaikille. Ja vihanneksia sekä hedelmiä, kaikki erikseen, jotta allergiset voi jättää ottamatta ne, mitkä ei käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Soijapyöryköitä ja jokin vihanneshässäkkähöyste?
Hyvä idea. Lihattomalle soijapyörykät, lihallisille munattomat ja maidottomat lihapullat. Sämpylät ja patongit teen varmaan itse. Muuta? Hedelmiä tietty. Vaikeimmin allerginen ei ole allerginen kotimaisille marjoille, joten mietin jotain mehukeittoa myslin lisäksi. Tosin mun pitää tehdä se mysli itse, koska siinä ei saa olla pähkinää.

En tiedä uskoako vaiko ei, mutta Pirkka kilomyslissä ei mainita pähkinää, ei edes sitä "saattaa sisältää..."

Joo, siis veteen leivottuja sämpylöitä. Sitten kaikenlaisia päällisiä, kinkkua, juustoa, kurkkua, tomaattia, munia, salaattia, suolakurkkua, paprikaa yms. Jokaiselle jotain. Hedelmiä, pekonia, munakokkelia, nakkeja. Karjalanpiirakoita ja munavoita. Muroja ja jugurttia?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Mä pyytäisin tuomaan omat eväät... :ashamed:
Nä mä en kyllä enää kehtaa :D Siis siskonlikkahan - tuo "vaikein" tapaus - saa nyt jo syödä miltei kaikkea. Silloin, kun se oli tosi allerginen, systeri toikin tytölle omat tarjottavat.

Sellanen salaattipöytä, jossa on kulhoissa kaikkee niinku kurkkuu, tomaattii, tonnikalaa, fetaa, ananasta, oliiveja, rapuja, raejuustoa, sipulia, maissii, herneitä, edamia, kanasuikaleita jne. Mistä nyt tykkäät ite. Siis ei toki tuota kaikkea.

Kaveriks patonkia, myös gluteenittomana.
Voi toki tolla idealla tehdä myös maittavan taco pöydän tai tortilla pöydän. Niitä varmasti saa gluteenittomanakin. Ja sit salsaa ja juustosoosia. Kermaviiliä saa laktoosittomanakin, siitä voi pyöräyttää kivan kastikkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja brunssin ystävä:
Joo, siis veteen leivottuja sämpylöitä. Sitten kaikenlaisia päällisiä, kinkkua, juustoa, kurkkua, tomaattia, munia, salaattia, suolakurkkua, paprikaa yms. Jokaiselle jotain. Hedelmiä, pekonia, munakokkelia, nakkeja. Karjalanpiirakoita ja munavoita. Muroja ja jugurttia?
Aah... ihanaa :p Pekonin tilalle taidan laittaa sille vegelle papuja.

Yhteistyössä