Nyt alkoi risomaan neuvolan täti!!!

• Viestiketjun aloittaja sabiens
  • Ensimmäinen viesti
sabiens
Satuin näkemään viime neuvolakäynnillä itseäni koskevia papereita. Odotan toista lastamme ja johonkin lomakkeeseen th oli kirjoittanut oman tiivistelmänsä meidän perheen tilanteesta (oli muuten paljon virheitä siinäkin). Sitten loppukaneettina luki, että "huomioitavaa, perheen ulkoiset voimavarat"

Mitä toi teidän mielestä meinaa? Jotain sosioekonomista asemaako? Alkoi jotenkin vituttamaan. Mitä huomioitavaa ja vikaa meidän voimavaroissa muka on ja kenen niitä pitää jotenkin huomioida?! Miksei th ole sanonut mulle suoraan jos hänen mielestään meidän voimavaroissa on puutteita? AARGH!

Oho
Juu kyllä tollasista pitää puhua sen henkilön kanssa, ketä lausunnot koskee, muuten se on silkkaa roskaa koko teksti. Oli sitten kyseessä aiheelinen tai aiheeton huoli. Ammatillisuus hakusessa sillä tädillä.

Jos olet joskus maininnut, että teillä ei ole paljoa ydinperheen ulkopuolista apua? Isovanhempia, tms. Tuollaisesta kommentista voi juontua moinen merkintä. En ottaisi asiaa millänsäkään kun jokainen kuitenkin itse tietää asiansa.

Satuin näkemään viime neuvolakäynnillä itseäni koskevia papereita. Odotan toista lastamme ja johonkin lomakkeeseen th oli kirjoittanut oman tiivistelmänsä meidän perheen tilanteesta (oli muuten paljon virheitä siinäkin). Sitten loppukaneettina luki, että "huomioitavaa, perheen ulkoiset voimavarat"

Mitä toi teidän mielestä meinaa? Jotain sosioekonomista asemaako? Alkoi jotenkin vituttamaan. Mitä huomioitavaa ja vikaa meidän voimavaroissa muka on ja kenen niitä pitää jotenkin huomioida?! Miksei th ole sanonut mulle suoraan jos hänen mielestään meidän voimavaroissa on puutteita? AARGH!
Jos tuo olisi minun kirjaukseni, tarkoittaisi se että perheellä on hyvä/huono tukiverkosto, eli tämä tiedoksi mahdolliselle seuraavalle hoitajalle.Se mitä ei kirjata ei välity muille.
Eli jos teillä on huonot ulkoiset voimavarat, huomataan tarjota mahdollisia tukitoimia tms. ja taas jos hyvät niin kestätte paremmin pienten vastoinkäymisten ja haasteiden yli.
Ihan normaalia neuvolatyötä, mistä siis hermostuit?

Saraldo
Onpa ihmiset herkkiä kaikenmaailman muistiinpanoille. Niin kauan kun siellä ei lue, että lapset huostaanotettava välittömästi ja vanhemmat pidätettävä tavattaessa, mä en olis mitenkään huolissani mistään. Ehkäpä täti tosiaan miettii, että millaiset teidän tukiverkot ja nämä ulkoiset voimavarat (mitä kaikkea niilläkin sitten tarkoitetaan) teillä on ja seurailee tilannetta. Joskus tulee sellainen olo, että ne jotka tällaisista heti älähtävät, niin niillä ehkä on sitten juuri tarvetta johonkin syvempään tarkkailuun. Ja toisaalta parempi että ovat tarkkailevia kuin etteivät kiinnittäisi mihinkään mitään huomiota ja joidenkin lasten hyvinvointi voisi kärsiä siitä.

Kyllä meidänkin perheestä lukee varmasti vaikka mitä, mm. vanhempien ylipainosta, molempien vanhempien masennuksesta, lastensuojeluilmoituksesta jne. Mutta ei ne meitä häiritse, enemmän häiritsisi jos nuo asiat olisivat neuvolalle ihan yhdentekeviä.

gdsgs
kannattaa kaikesta vetää hernää nenuun :D... mitä sä oikeen kuvittelet perheen ulkoisten voimavarojen tarkoittavan.. ei ne mitään teidän raha-asioita tarkoita, vaan ihan sitä että onko teillä esim auttavia sukulaisia lähellä. Ja mitäkö se neuvola siitä välittää...no varmaan ihan vaan siitä syystä, että jos teille sattuu vaikka koliikkivauva ja tarvisitte apua niin osaavat sitä tarjota kun esim tietävät ettei teillä ole ketään sukulaisia/ystäviä jotka vois auttaa.

sabiens
Ja minua jäi vaivaamaan millaisia ne muut, virheelliset kommentit olivat.
No siis tyyliin, että missä työskentelen ja missä/millaisessa asunnossa asumme.

Olen kyllä puhunut paljon sisaruksistani, jotka asuvat samalla paikkakunnalla ja joilla on samanikäisiä lapsia kuin meillä. Ei meillä mun mielestä mitenkään puutteelliset tukiverkostot ole, päinvastoin. Siksi ihmettelen ja ärsyttää tollaiset kommentit.
Ei ärsyttäisi jos asiassa olisi jotain perää tai tietäisin mitä asia koskee.

Saraldo

Olen kyllä puhunut paljon sisaruksistani, jotka asuvat samalla paikkakunnalla ja joilla on samanikäisiä lapsia kuin meillä. Ei meillä mun mielestä mitenkään puutteelliset tukiverkostot ole, päinvastoin. Siksi ihmettelen ja ärsyttää tollaiset kommentit.
No mikset sä kysynyt? Että mitäköhän tuo asia mahtoi tarkoittaa? Ja mikset korjaa niitä virheitä niissä papereissa? Sitten eivät enää häiritse :).

Itelle tuli kanssa toi tukiverkosto mieleen, koska kyllä monesti kysytään, asuuko/onko perhettä samalla paikkakunnalla tai lähialueilla... Ja en tosiaan ihan noin syvälle hernettä aiheesta vetäsis, mieluummin niin, että kirjaavat ylös ja tarjoavat tukitoimia kuin eivät välittäis ollenkaan. Ottaisin sen enemmänkin hyvällä kuin huonolla. :)

sabiens
No mikset sä kysynyt? Että mitäköhän tuo asia mahtoi tarkoittaa? Ja mikset korjaa niitä virheitä niissä papereissa? Sitten eivät enää häiritse :).
Tämä merkinnän kirjoittanut th jäi äitiyslomalle ja nämä tiedot oli menossa kai sitten uudelle terveydenhoitajalle. En siis enää pysty kysymään vanhalta, että mitä meinasi näillä sanoilla, hyvää vai huonoa.

Saraldo
Kysy siltä uudelta sitten, että miten hän ymmärsi tämän edellisen merkinnät. Voi olla ettei hänkään tiedä, tarkoittiko tämä edeltäjä sillä positiivista vai negatiivista. Ja jos hän käsittää asian eri tavalla kuin edeltäjä sen tarkoitti, niin sittenhän ollaan taas jo ihan hakoteillä. Jossain vaiheessa hän alkaakin puhua siitä, että "niin kun teillä nuo voimavarat ja tukiverkot on niin kovin puutteelliset...", vaikka asia oliskin ihan päinvastoin.

"huoh"
Taas kerran todettua: Neuvolalla ei taida nykyään olla muuta virkaa kuin aiheuttaa ylimääräisiä paineita ja murheita vanhemmille! En ymmärrä miksi siellä pitää kirjoitta tällaisia "seläntakanviestejä". Eikö vanhempien kanssa pysty keskustelemaan ja kirjoittaa sitten yhteisymmärryksessä jos on jotain pakko kirjoittaa??? Minua häriitsee tällainen omituinen tyyli mikä on nyt valloilla. Ihmisistä tehdään rekisteriä missä voi lukea ihan mitä vaan kenellekään juolahtaa mieleen.
Neuvolan tarkoitus alunperin ei varmaankaan ollut tällainen! On hyvä että lapsen kehitystä seurataan jne. Mutta nyt tunnutaan seuraavan kaikkea muuta ja puututaan epäolennaisuuksiin.

Ihmiset barrikadeille paremman neuvolan tai neuvolan lakkautamisen puolesta!

En hyväksy tällaisia mutu-rekistereitä joilla tavalla tai toisella vähennetään vanhempien asemaa!

Joo ja en miä tajunnu loukkaantua kun erovaiheessa th halus ohjata meidän perheen perheneuvolaan. Mies ei tosin tullu. Mut apua saatiin ja saadaan edelleen lasten kansa.
Näimpä, mut miten sitä apua osataan tarjota ja kohdentaa jos ei jotain perheestä tiedäkkin. Enkä ymmärrä mitä salattaa meilläkään olisi. On ollut rankkoja kausia ja sitten on ihan tuollaisia yleisiä, ettei välillä ole vaikkapa sitä turvaverkkoa ollut saatavilla, josta tukea ottaa. Mitä salattavaa teillä on jotka noista vedätte herneet nenään? siis tottakai perheen tilanne vaikuttaa siihen lapseenkin.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"vieras"

Se teksti "Huomioitavaa perheen ulkoiset voimavarat" voi tarkoittaa sitäkin, että teillä on hyvät ulkoiset voimavarat, kun on hyvät tukiverkostot eli sisarukset paikkakunnalla.

Onko teillä jotain ongelmia, kun tulkitset neuvolan tekstit negatiivisesti ilman syytä?

Yhteistyössä