Nyt alan ymmärtää miksi jotkut moittivat perhepäivähoitajia,tänään sen näin itsekkin!

• Viestiketjun aloittaja PPH85
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Päiväkoti ei ole yhtään parempi pienille, juuri oli tutkimus jonka mukaan juuri pienen lapsen varhain aloitettu päiväkoti aiheuttaa aggressiivisuutta, opitaan vääränlaista sosiaalisuutta joka purkautuu aggressiivisuutena. Ja sielä olevilla työntekijöillä ei todellakaan ole aikaa huomioida lapsen yksilöllisiä tarpeita, tämän alleviivaan sielä työskennelleenä.

[QUOTE="huh";22181610]en ikinä ole edes harkinnut perhepäivähoitoa omille lapsilleni. Nyt olen erittäin tyytyväinen edelleen siitä, että lapseni ovat päiväkodissa. Vaikka onkin todella iso päiväkoti niin ei ole mitään valittamista yhdestäkään asiasta![/QUOTE]

Peesi.

"huh"
[QUOTE="vieras";22181642]Päiväkoti ei ole yhtään parempi pienille, juuri oli tutkimus jonka mukaan juuri pienen lapsen varhain aloitettu päiväkoti aiheuttaa aggressiivisuutta, opitaan vääränlaista sosiaalisuutta joka purkautuu aggressiivisuutena. Ja sielä olevilla työntekijöillä ei todellakaan ole aikaa huomioida lapsen yksilöllisiä tarpeita, tämän alleviivaan sielä työskennelleenä.[/QUOTE]

oli miten oli, mutta jos minun pitää valita 1,5v joko perhepäivähoitaja tai päiväkoti niin en edes harkitse. päiväkoti vie voiton. Ja lapset on yksilöllisiä. Jos yksi alkaa käyttäytyä aggressiivisesti niin ei se tarkoita, että kaikki tekee niin. Meillä kumpikin lapsi ollut ihan pienestä päiväkodissa ja ihan normaaleja, tyytyväisiä lapsia ovat. Meillä on todella hyvä, iso päiväkoti. ja aikaa pienille on riittänyt vallan mainiosti ja meidän 5v istuu päivittäin hoitajien sylissä vaikka kuinkan kauan :)

Best Regards
[QUOTE="vieras";22181642]Päiväkoti ei ole yhtään parempi pienille, juuri oli tutkimus jonka mukaan juuri pienen lapsen varhain aloitettu päiväkoti aiheuttaa aggressiivisuutta, opitaan vääränlaista sosiaalisuutta joka purkautuu aggressiivisuutena. Ja sielä olevilla työntekijöillä ei todellakaan ole aikaa huomioida lapsen yksilöllisiä tarpeita, tämän alleviivaan sielä työskennelleenä.[/QUOTE]

Mulla on omakohtaisesti ihan eri kokemukset.

"Hip"
Hups. Pieni provo tää :D
Herää hei! Maailma ei ole aina kovin kiva paikka.

Äitini oli pph, ja hänen kauttaan kuulin ja näin juttuja, jotka vieläkin, erityisesti nyt, vaivaavat mieltäni. Olisi pitänyt silloinkin, kun lapsi talvella hytisi ilman kinttaita käsissään, suuttua tälle yhdelle pp:lle ja vaatia viemään lämpimään. (Ei ollut äitinsä laittanut mukaan.) Olin kyllä itsekin lapsi silloin.

Samoin tuo syömisjuttu. Kaikki, mitä lapsille annetaan, menee heidän rahakukkarostaan pois, joten kovin kallista ei aina anneta....

"amman"
olen itsekkin pienenä ollut perhepäivähoitajalla joka käytti alkoholia, tosin en kauaa ehtinyt olla, kun tälläinen nyt aika helposti tulee ilmi..
en ikinä laittaisi lastani perhepäiähoitajalle jollen tätä tuntisi.
ja aloittaja, sulla on työsi puolesta ilmoitusvelvollisuus lastensuojeluun lain puitteessa!

"kolmen mamma"
minulla aloittaa 2 ja 3 vuotiaat maanantaina päiväkodin. hetkeäkään en harkinnut perhepäivähoitoa. Perhepäivähoitoja on yksin lasten kanssa ja kukaan ei vahdi. Luotan täysin pienimmäiseni päiväkotiryhmäntäteihin. Ihania olivat ja syliin pääsee kun tahtoo. 5-vuotiaani samassa päiväkodissa enkä hetkeäkään kadu päätöstä laittaa lapsia päiväkotiin perhepäivähoidon sijasta!

"vieras"
Tämähän on ihan selvä provo. Ei ap ole pph eikä kukaan pph tänä päivänä varmasti syötä lapsille vain perunoita ja voita ja kuivia leivänkannikoita. En usko! Eikä pph:lla ole 10-vuotiaita hoidossa.

Romanitar harmaana
Uskomatonta, että tuollaisia ihmisiä on perhepäivähoitajina - en voi kuin ihmetellä. Ehdottomasti tee ilmoitus, jos tuo kerran on totta! Sääliksi kävi noiden kuvailemiesi tilanteiden lapsia ja tuli kyllä mieleen, että tulevaa lastani en todellakaan moisen perhepäivähoitajan hoidettavaksi haluaisi millään antaa - tuskinpa kukaan muukaan, kaikkihan lapsilleen vain hyvää haluavat.

"vieras"
Minä uskon kyllä että tuokin voi olla totta. :( Se hyvä puoli päiväkodissa on että jos siellä olisikin yksi tympeä hoitaja niin harvemmin kaikki 3 ovat samanlaisia. Lapseni aloitti vasta päiväkodissa 2,5-vuotiaana. Meille tarjottiin ensin pph paikkaa mutta mulle vain tuli sellainen tunne että en ota sitä vastaan. Onneksi saatiin vähän ajan päästä päiväkotipaikka! Kuulin myöhemmin että tuo tarjottu pph asuu hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja hänellä oli vain alle 2-vuotiaita lapsia! Mutta kyllä mua käy tuollakin päikyssäkin sääliksi niitä pienempiä lapsia, siellä on yksi pikkupoika, joka haluaisi vaan olla sylissä ja tarkkailin yhtenä päivänä hetken aikaa tapahtumia ja täti puheli pojalle ensin nätisti että olet sellainen sylikissa, sitten että koitahan nyt leikkiä vähän näille leluilla ja vähän ajan päästä sanoi tosi napakasti että "NYT leikit siellä lattialla, en ota enää syliin". Kävi niin sääliksi... :( Että ei niillä tosiaan ole aikaa antaa yksilöllistä hoitoa sielläkään. Onneks oma lapsi on jo sen verran isompi ja touhukas tapaus ettei tunnu kaipaavan syliä siellä päiväkodissa.

"tina"
Omani olivat pph:lla ja mahdottoman hyvillä sellaisilla. Voi kun kaikki hoitajat olisi sellaisia. Varahoitoon joutuivat päiväkotiin ja siellä ei kukaan katsonut, pääsevätkö porukkaan mukaan. Eivät päässeet, kiusata kyllä osattiin siellä. Vaikka hoitajia on siellä monta kerralla niin ei näköjään välitetä lasten hyvinvoinnista. Mutta ei pidä yleistää asioita!

"vieras"
En laittaisi lapsiani pph:lle, koska koulutus on lyhyt ja kapea, resurssit olemattomat ja valvonta...niin no, lasten kertomat?

Ollessani 80-luvulla iltishoidossa samalla tädillä, joka hoiti pikkuveljeäni, niin totesin tämän vaan jättävän veljeni pinnikseen itkemään yksin (siis päivälevolle ei nukutettu vaan jätettiin). Hän ei välittänyt mun sanomisistani, mutta kerrottuani tästä vanhemmilleni käytäntö onneksi muuttui.

Puolisentoista vuotta sitten tyttäreni ei ollut saanut unta pk:ssa (liki kolme vee silloin), joten yksi hoitaja puki tytön ja itsensä ja lähti vaunuttelemaan- missä tyttö sammui heti. Tämän he siis omatoimisesti kehittelivät ja pitivät siitä kiinni, sai kuunnella sadun, siliteltiin ja kun uni ei ottanut tullakseen, niin yksi teki lyhyen vaunuttelun. Ihanaa toimintaa!

"vieras"
Kävin pari kertaa kysymässä,jos lapsen voisi laittaa vaikka maahan konttaamaan tai jos saisin harjoitella kävelyä sen kanssa ettei kylmä tulisi.

Hoitaja äkäseen totesi, että vielä ollaan 35min ulkona, et yritähän pärjätä. Räkä valui lapselta poskille. Kävin itse sitten jo pyyhkimässä kun hoitajalla oli tärkeämpää tekemistä muiden hoitajien kanssa jutustellessa.

Kysyin "ohimennen" mitä teillä ruokana, tämä hoitaja tiuskaisi, että perunoita. Jatkoin tenttaamista, että no mitäs muuta.

Joskus hän on puhunut, että istuttaa lapsia kodinhoitohuoneessa jos eivät tottele ja sieltä ne ovat karanneet ulos takaoven kautta.
Montako hoitolasta ja minkä ikäisiä sinulla on, kun ehdit hoitaa sen toisenkin lapset (joista joku 10-vuotias..)?

Ja todellako kukaan pph ainakaan julkisesti käyttäytyy noin? Että selvästi kritisoivan henkilön läsnä ollessa kohtelisi lapsia huonosti, kun vähemmästäkin tehdään kanteluita ja juttuja iltapäivälehtiin?

Ja todellako kukaan TENTTAA toisten ruokatarjoiluja? Täällä kyllä pph saa sapuskaa ostaa kunnan piikkiin joten pelkkään perunaan ei tarvitse tyytyä :whistle:

Muuten ihan hyvä stoori, ja osa asioista varmasti ihan paikkansa pitäviä, mutta esim. tuo että ohjaajan käskystä tukkapöllyjä, niin tuota en kyllä usko kuuna päivänä. Samoten jutussa ontuu että 10v olisi perhepäivähoidossa, mikä nyt oli aivan epäolennaista, mutta tukee käsitystä että jutun on keksinyt joku aivan muu kuin pph.

"äiti"
en yhtään ihmettele jos 1v istuu rattaissa tällä kelillä. en omaa lastani kyllä päästäisi konttaan tonne kuraan ja liejuun. Ja jos hoitaja päästäisi niin en olisi tyytyväinen.

Yhteistyössä