Nykypäivän nimet!?

• Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Näitä keskusteluja lukiessani olen aina tyytyväinen, että meillä ihan umpisuomenkielisillä sattuu olemaan ei suomenkielinen sukunimi. Voidaan lykätä lapselle nimeksi vaikka Gerhard eikä kukaan ulkopuolinen näe vaivaa, kun nimet "sopivat yhteen" ja voisi luulla, että ne tulevat suvusta.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tällä hetkellä kaikista "harvinaisimmat" nimet 2000-luvulla syntyneistä taitaa olla ne paljon parjatut tavisnimet, Laura, Kaisa, Tuula, Mari, Antti, Pekka, yms. Ei olis varmastikaan lapsella yhtään kaimaa koko koulussa, jos nimi olisi vaikka Tuula.
heh niimpä :) mut kyse tais olla ulkomaisista nimistä eikä niinkään harvinaisista...

Peesaan aapeetä. Ite kans luen hesarista ja kauhistelen. Joo, eihän sitä tiedä mitä taustoja vanhemmilla on, mutta kummallisen yleistä on antaa esim. jollekin virtaselle joku ulkomaalainen nimi.

Ja me muuten annetaan kakaroillemme just sellaset nimet mistä ITSE tykätään, ettäs tiedätte. Olkoon ne sitten vaikka Örlygur tai Arhippa tai Siili. Ja kauheeta jos vielä vaihdettaisi sukunimikin vaikka Korhoseksi tai Niemiseksi :kieh:
Siinäpähän nieleskelisitte.

minä
hahahah, mietttikkää kun lapset lähtee kouluun ja ope huutelee kaikkien nimet tunnin alussa ;)

Antti
Zacharias
Maria
Maximillian
Antonius
Felicia

Voi olla aika koominen tilanne, ja ope ei edes osaisi lausua kaikki...

vieras
Tehkääpä joskus sukututkimusta tai kävelkää edes vanhalla hautausmaalla. Ei ole mikään uusi villitys antaa ulkomaalaisia nimiä. Entisaikaan ainakin virallisena nimenä ne olivat yleisiä, eri asia sitten, että moni Emil oli puheessa oikeast Eemeli jne.

Ja mitä tulee nykyaikaan (vieraan tekstiin viitaten), miehen ukin etunimi oli Anders ja sukunimenä ihan perus suomalainen juntti sukunimi. Aatelkaa nyt, nehän on olleet aikaansa edellä antaessaan lapselleen tollasen etunimen kun sukunimi on "ihan tavallinen".

m
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykypäivän nicot ja micot ja callet mirot amaldiinat, ja muut ällöttävät väksin väkerretyt muotihirvitykset, YÄKS! Onneksi nykyään alkaa noi vanhat suomalaiset nimet tulemaan takasin. En haluaisi lapseni joutuvat joka kerran selittää et se tulee sitten ceellä.. Ja kuinka monta ronjaa satutte tuntemaan;) Päikkäri ryhmäss äkolme:)
Mitäs selittelemistä tossa Mirossa muka on? Miten se on "väkisin väännetty"? Tarkista nimen taustat ennen kuin alat "isottelemaan" muka-muotinimestä...Itse olet kuitenkin joku "JenniJosefiinaJanniina" -tyyppisellä nimellä varustettu;)

ope
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
hahahah, mietttikkää kun lapset lähtee kouluun ja ope huutelee kaikkien nimet tunnin alussa ;)

Antti
Zacharias
Maria
Maximillian
Antonius
Felicia

Voi olla aika koominen tilanne, ja ope ei edes osaisi lausua kaikki...
Eihän tuossa ole mitään koomista.Ihan hyvin voisin kuvitella huutelevani noita nimiä. Ja ihan normaalia on sekin, että joutuu tarkistamaan nimen lausumista lapselta tai vanhemmilta.

Pöh
Näihin ketjuihin on oikeastaan ihan turha kommentoida mitään, mutta nyt jostain syystä niin teen.

Asiahan on niin, että tyhmät ne tämmöisiä nimiasioita kauhistelee. Fiksummat ymmärtävät kyllä, että monenlaista mahtuu maailmaan, eikä kaiken tarvitse olla täsmälleen samalla tavalla jokaisena vuosikymmenenä. On luonnollista, että esim. nimimuodissa tapahtuu aaltoliikettä koko ajan, samat nimet kiertää ja uusia tulee tilalle, joitakin vanhoja tippuu pois.

Aikuinen nainen.
Alkuperäinen kirjoittaja eih:
Mä tiedän kalle-C:llä ja katja-C:llä, niitä kiusaattiin muksuna ;)
Kuuleppas multa tää lause,
kissa se hiipin sun puusi taakse.
Oot itsekkin varmaan muksu,
niin anna tänne se sun maksu.
Olen minä itse aikuinen,
ja aivan tasa ikäinen.
Päivät pitkät töissä pohdin,
miksi tänne tieni pohdin?
Ärsyttävää kuunnella,
kun nyt toisia muksuksi haukutaa.

Aikuinen nainen.
Alkuperäinen kirjoittaja Aikuinen nainen.:
Alkuperäinen kirjoittaja eih:
Mä tiedän kalle-C:llä ja katja-C:llä, niitä kiusaattiin muksuna ;)
Kuuleppas multa tää lause,
kissa se hiipin sun puusi taakse.
Oot itsekkin varmaan muksu,
niin anna tänne se sun maksu.
Olen minä itse aikuinen,
ja aivan tasa ikäinen.
Päivät pitkät töissä pohdin,
miksi tänne tieni johdin?
Ärsyttävää kuunnella,
kun nyt toisia muksuksi haukutaa.

Yhteistyössä