Nykyisät muka parempia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi avautuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enpä tunne ystäväpiirissäni yhtään tuollasita miestä. Kaikki osallistuvat lastenhoitoon ja kotitöihin ihan täysipainoisesti. Osa on pitänyt isäkuukauden ja onpa osa ollut ihan hoitovapaallakin. Kyllä itsekin koen, että mun mies on parempi isä, mitä mun oma isäni on ollut.

Nykyäidit on ainakin sata kertaa "huonompia", uusavuttomampia, kuin entisajan äidit. Ja oli pikkusen työläämpää lasten- ja kodinhoito kuin nykyään. Että älä viitsi tyhjästä narista.

[QUOTE="jepjep";22614741]Nykyäidit on ainakin sata kertaa "huonompia", uusavuttomampia, kuin entisajan äidit. Ja oli pikkusen työläämpää lasten- ja kodinhoito kuin nykyään. Että älä viitsi tyhjästä narista.[/QUOTE]

Ei ole mun mielestä tyhjästä narisemista jos mies pitää pakottaa hoitamaan omaa lastaan.

Ja me eletään nyt 2000-lukua ja menneet on menneitä. Saa tälläkin vuosituhannella valittaa ja mun mielestä jotenkin typerää vetää tähän keskusteluun mukaan menneiden aikojen äidit.

Minkä ikäisiä teidän miehet ovat, jotka ovat ns. hyviä isejä??

Sen kodinhoidon lupasin ite että hoidan ennen kuin muksu syntyi ja se menisikin ihan hyvin, jos mies osallistuisi paremmin vauvan hoitoon. Lähinnä kaipaisin, että mies olisi vauvan seurana iltaisin ja samoin voisi välillä nukuttaa vauvaa. Kutsun sitä aikaa isävartiksi, minkä mies päivisin vauvan kanssa viettää, koska se ei juuri sen enempää kestä.

Taitaa isyysloman loppuosa tulla liian aikaisin, kun vauva vasta 3 kk. Siis siinä mielessä, että vauva olisi sosiaalisempi. Mies lupailee näitä, että sitten kun vauva on isompi olen sen kanssa enemmän kun sen kanssa voi tehdä sitä ja tätä. Näistä kommenteista päätellen, se on osalla iseistä pitänyt paikkansa. Toivottavasti meilläkin!!

Tuli vaan niin kova pettymys tuosta asenteesta isyyslomaa kohtaan......

Sen kodinhoidon lupasin ite että hoidan ennen kuin muksu syntyi ja se menisikin ihan hyvin, jos mies osallistuisi paremmin vauvan hoitoon. Lähinnä kaipaisin, että mies olisi vauvan seurana iltaisin ja samoin voisi välillä nukuttaa vauvaa. Kutsun sitä aikaa isävartiksi, minkä mies päivisin vauvan kanssa viettää, koska se ei juuri sen enempää kestä.

Taitaa isyysloman loppuosa tulla liian aikaisin, kun vauva vasta 3 kk. Siis siinä mielessä, että vauva olisi sosiaalisempi. Mies lupailee näitä, että sitten kun vauva on isompi olen sen kanssa enemmän kun sen kanssa voi tehdä sitä ja tätä. Näistä kommenteista päätellen, se on osalla iseistä pitänyt paikkansa. Toivottavasti meilläkin!!

30+

Kyllä, olen samaa mieltä etten ole entisaikojen äitien veroinen. Mutta mielestäni sekään ei käy päinsä, että minulla ei ole juurikaan vapaa-aikaa kun taas mies makaa sohvalla töistä tultuaan. Ei ole miehetkään niinkuin ennen. Mut nyt eletään 2010-lukua ja ihmisillä on vapaa-aikaa ja mielestäni perheessä tulisi olla tasa-arvo.

Mies 33v, ja on aina osallistunut kotitöihin ja koiranhoitoon. Ja nyt siis vauvanhoitoon. Kummallista tuollainen hoidan sitten kun isompi- höpinä. Uskonpa vaan, että noilla miehillä on joku haavekuva pallonpotkimisesta ja onkimisesta. Eli he sitten todellisuudssa viettävät kerran kesässä laatuaikaa lapsen kanssa, ja kaiken vastuun kantaa äiti.

Minä uskon että nykyään isät keskimäärin osallistuvat enemmän lapsenhoitoon kuin 50 vuotta sitten.
Yksilölliset erot ovat kuitenkin olleet kaikkina aikoina suuret.
Itse olen syntynyt -65 ja sisarukseni muutaman vuoden välein minun jälkeeni. Oma isäni oli hyvin aktiivinen ja vanhempien keskinäisellä päätöksellä viettikin enemmän aikaa lasten kanssa kuin äitini joka ensi vuosinamme oli varsin kiinni töissään.

Omat lapseni olen saanut -80,-90 ja 2000-luvulla (kahdesta liitosta) enkä ole koskaan kokenut että olisin enemmän vanhempi kuin lasten isä vaan molempien osuus ollut jotakuinkin sama - vaikka ei tietenkään koko ajan täysin sama. Välillä toisella enemmän muita kiireitä, välillä toisella.

Vanhempi vävyistäni vietti vanhempainvapaalla 5 kk jotta esikoiseni sai keskittyä lopputyöhönsä.
Nuorempi vävyistäni puolestaan vaimonsa äitiysloman lopttua jäi kotihodontuen turvin kotiin kunnes poikansa oli 3 v ja hoiti kyllä suurimman osan lapsenhoidosta ja kotitöistä sinä aikana.

Noiden perusteella voisi omalla otannalla väittää että "nykyisät" 60-luvulta 2010-luvulle osallistuvat paljon lastensa hoitoon. Mutta eihän se tietenkään niin yksinkertaista ole. Jokainen on yksilönsä ja tilanteet vaihtelevat samoillakin yksilöillä.

Myötätuntoni ap:lle joka juuri nyt elää rankkaa elämänvaihetta. Toivottavasti edessä parempia aikoja.

Miehen esikoinen kun syntyi oli mies 24v ja kuopus kun syntyi oli 28v.
Ja hoitaa kuten minäkin, ei missään vaiheessa ole ollut valittamista.
Sitä vauvan hoitoa ei voi patistamalla/pyytämällä siirtää toiselle, se pitää vain "tylysti" jättää isälle ja painella ovesta ulos.

:D No oma mieheni ei ollut edes 24v (kun esikoinen syntyi ) tuollainen, että silleen!
Oma isänikään ei ollut tuollainen 30v sitten, että silleen!!!!

Valintakysymyksiä. toiset on vätyksiksi kasvatettuja ja muutenkin laiskempia kuin toiset! Ja toiset vaan muuten tyhmiä :D Onneksi minun tuttavapiirissäni ei ole yhtään tuollaista miestä joka ei ota vastuuta perheestään ja lapsistaan.

Kyllä, olen samaa mieltä etten ole entisaikojen äitien veroinen. Mutta mielestäni sekään ei käy päinsä, että minulla ei ole juurikaan vapaa-aikaa kun taas mies makaa sohvalla töistä tultuaan. Ei ole miehetkään niinkuin ennen. Mut nyt eletään 2010-lukua ja ihmisillä on vapaa-aikaa ja mielestäni perheessä tulisi olla tasa-arvo.

Kuules nainen, onko tullut mieleen ottaa kunnon perhekeskustelua miehen kanssa tai vaikka kirjoittaa avoin kirje sen sijaan että valitat täällä miten paska mies sinulla on... jos nyt ihan lähdetään saivartelemaan niin sun kirjoituksista paistaa läpi että et arvosta pätkän vertaa miehen työssä käyntiä ja rahan hankkimista perheelle vaan hänen pitäisi illat pitkät tehdä kotitöitä, ei saa olla hetkeäkään sohvalla ja lisäksi hoitaa vauvaa kaikki illat? Haloo ap, kun itse olet 3kk vauvan kanssa kotona koko päivän niin onko se liikaa vaadittu tehdä vauvan nukkuessa hieman kotitöitä myös? Ja miehen kanssa keskustella läpi että tekee myös vähän illalla. Nyt olet vähän marttyyriasenteella liikkeellä sen sijaan että olisit avoin ja hyvällä asenteella lähdössä ratkaisemaan tätä ongelmatilannetta. Ja se pitää aina hyväksyä että kaikista miehistä ei vaan ole täydellisiksi isiksi, ehkä miehesi jopa pelkää vauvanhoitoa jos ei ole ikinä vauvoja hoitanut mutta ei vaan kehtaa myöntää sitä? Ja sun painostus ja mahdollinen seuraaminen kuinka mies reagoi ja hoitaa vauvaa ei varmaan helpota asiaa jos pelkää mokaavansa... Just thoughts...

Oletko ihan kunnolla puhunut aiheesta miehen kanssa? Siis ilman "kun sä et koskaan" lauseita?
Jospa miestä pelottaa tai ei luota omiin taitoihinsa? Äitiys on iso muutos naiselle ja senkin vaatimukset voi yllättää vaikka raskausaika jo jonkin verran asiaan valmistaa. Mies ei ole raskaana, synnytä tai imetä, joten se tietynlainen ns. luontevasti syntyvä läheisyys joka tulee äidille ja lapselle ei ole niin luonnollista isälle ja lapselle - välttämättä.
3 kk on lyhyt aika kasvaa uuteen rooliin, vaikka siihen olis miten valmistautunut.

Meillä ei mies juurikaan vauva-aikana ottanut kokonaan hoitovastuuta vaan se oli mun hommani, mies oli epävarma ja se sit hermostutti tirpan. Noh nyt nämä kaksi on aivan ihana parivaljakko jolla on ihan omat jutut ja tirppa on miehen silmäterä :heart:

Mä kyllä ymmärrän tässä molempia osapuolia, sekä ap:ta että hänen miestään. Kun on tehnyt työpäivän kaipaa sitä "vapaa-aikaa". Samaan aikaan ap kokee tehneensä "työpäivän" ja haluais sitä vapaa-aikaa. Teidän pitää sopia koska on sun vapaa hetkes. Ja menet silloin pois kotoa. Vaikka naapuriin nukkumaan jos ei muuta. Ei sen hetken tarvitse olla joka päivä, vaikka pari kertaa viikossa.

Myönnän, että mulla on ap:n kaltainen mies. Hän ei juurikaan ole osallitunut pienen lapsen hoitoon, vasta sitten kun lapsi on ollut "hyvän kokoinen" eli puolivuotias. Pelkäsi vissii että rikkoo sen tai jotaki :D Mutta en silti sanois että on huono isä, nyt kun lapset ovat isompia hän on todella hyvä isä ja meillä tasapuolisesti omaa aikaa ja yhteistäkin aikaa.

Kuules nainen, onko tullut mieleen ottaa kunnon perhekeskustelua miehen kanssa tai vaikka kirjoittaa avoin kirje sen sijaan että valitat täällä miten paska mies sinulla on... jos nyt ihan lähdetään saivartelemaan niin sun kirjoituksista paistaa läpi että et arvosta pätkän vertaa miehen työssä käyntiä ja rahan hankkimista perheelle vaan hänen pitäisi illat pitkät tehdä kotitöitä, ei saa olla hetkeäkään sohvalla ja lisäksi hoitaa vauvaa kaikki illat? Haloo ap, kun itse olet 3kk vauvan kanssa kotona koko päivän niin onko se liikaa vaadittu tehdä vauvan nukkuessa hieman kotitöitä myös? Ja miehen kanssa keskustella läpi että tekee myös vähän illalla. Nyt olet vähän marttyyriasenteella liikkeellä sen sijaan että olisit avoin ja hyvällä asenteella lähdössä ratkaisemaan tätä ongelmatilannetta. Ja se pitää aina hyväksyä että kaikista miehistä ei vaan ole täydellisiksi isiksi, ehkä miehesi jopa pelkää vauvanhoitoa jos ei ole ikinä vauvoja hoitanut mutta ei vaan kehtaa myöntää sitä? Ja sun painostus ja mahdollinen seuraaminen kuinka mies reagoi ja hoitaa vauvaa ei varmaan helpota asiaa jos pelkää mokaavansa... Just thoughts...

Ärsyttäviä kaikki hohhoijjaa viestit, mutta tämä ylläoleva veti kyllä pohjat!
Vauva on kummankin yhteinen, samoin koti. Kummankin kuuluu siis osallistua tasapuolisesti lapsen hoitoon ja kotitöihin. Voimia sinulle ap! Täällä on tullut ihan hyviäkin viestejä, enkä viitsi alkaa toistelemaan jo esitettyjä mielipiteitä. Mutta sen sanon, että älä vaan mitenkään noteeraa näitä ilkeitä ja sovinistisia viestejä.

[QUOTE="Kenguru";22616078]Vielä lisään, että tottakai kumpikin uskaltaa omaa lastansa hoitaa. Se vaan on uskallettava, oli sitten mies tai nainen. Tuo on kyllä maailman huonoin tekosyy.[/QUOTE]

Naiselle se vaan on aina niin paljon helpompaa kun on sitä lasta 9kk kantanut... Miehen rooli isäksi ei synny pakosta heti kun lapsi ensi parkaisun vetää ja se pitäisi naistenkin muistaa. Ja joo, ei varmaan helpota epävarmuuksia kun kaikki toitottaa että miehen pitää pystyä hoitaa lasta siinä missä nainenkin. Tietenkin näin on mutta mies tarvitsee siihen ehkä vähän enemmän aikaa että se tulee luonnostaan.

Exä osas kyllä hoitaa likkaa alusta asti. Hän oli kuitenkin hoitanut sisarustensa lapsia ja sinkkumiehenä ottanut hoitoon siskonsa 3kk:n ikääsen lapsen. Ei moni mies uskaltaasi tehdä noin kun kyse noin pienestä lapsesta.

Monelle sinkkumiehelle saisi aiheutettua traumoja jo sillä, että kysyys voiko hän ottaa vauvan hoitoon.

Naiselle se vaan on aina niin paljon helpompaa kun on sitä lasta 9kk kantanut... Miehen rooli isäksi ei synny pakosta heti kun lapsi ensi parkaisun vetää ja se pitäisi naistenkin muistaa. Ja joo, ei varmaan helpota epävarmuuksia kun kaikki toitottaa että miehen pitää pystyä hoitaa lasta siinä missä nainenkin. Tietenkin näin on mutta mies tarvitsee siihen ehkä vähän enemmän aikaa että se tulee luonnostaan.

höpöhöpö. Hesarissa oli pakina, jossa sanottiin, että on ollut aikakausia historiassa, jolloin on ajateltu, että vauvanhoito on miehelle luonnollista, naiselle ei.

Tuo luonnollisuus argumentti ei vaan pidä kutiansa.
Miehelle on yhtä luonnollista passata perhettä, laittaa sapuskaa pöytään, siivota vessat, pyyhkiä pölyt, vaan kun on passattu pilalle ja sohva kutsuu...

Mä olin ainakin niin väsy molemmista vauvoista, että miehen oli ihan pakko olla aktiivinen isä, tai meillä ei ois ollut ruokaa ja me oltais kaikki kuoltu.

Kun olin pieni, muistan, että isällä oli mulle aina aikaa. Se leikkasi mulle pahvista eläimiä ja ötököitä, jotka taiteltiin niin, että ne pysyi pystyssä jaloillaan. Se oli tosi jännää. Se vei mua veistelemään ja se paisto lettuja. Ei se ehkä mikään kauheen kätevä kotona muuten ollut, mutta toisaalta, mun äiti on sellainen tehokone, ettei siinä jää kauheesti tilaa olla käytännöllinen.

Yhteistyössä