Nykyaika ja vauvan hoito.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pakko sanoa ettei voi kuin ihmitellä tätä nykyaikaa ja vauvan hoitoa.
Opaskirjojen mukaan nykyän kasvatellaan eikä suurinosa käytä omaa päätänsä ja maalaisjärkeä lainkaan.

Vaikka itsekkin olen 22 ja sain esikoiseni ollessani 20 ja kuuluisin siis tähän "nykyaikaan" niin koskaan en ole opaskirjojen mukaan vauvan kanssa elellyt vaan omaa päätäni ja maalaisjärkeä käyttänyt. Ja meiltä löytyy terve ja sosiaalinen, fiksu, normaali 2,5v. Ja kuopus on 3viikkoa ja ihan samallalailla aijon hänen kanssaan toimia.

Luin tänään tuota odotuspuolta ja törmäsin siellä huvittaviin/outoihin juttuihin. Ja tässä sellainen mikä ei mee mun jakeluun sit milläänlailla:

* Vauvaa ei sais röyhtäyttää olkapäällä koska katsekontakti häviää.

Ja sit musta oli todella hauskaa se että joku esikoisen äiti yritti opettaa omalle vauvalleen, ikää 2viikkoa unirytmiä..??? Jep. Kyllä. Ihan niin.

Sitten mietitään et voi voi kun mun vauva syö sen ja sen verran ja jää viel nälkäseks/tyytymättömäks et pitääkö sille vielä antaa. Kun sen ja sen verran aika paljon kun eihän senkään lapsi kun syö sen ja sen verran.

anteeksi vain jos jollekkin tää kolahti mut mä en vaan voi kertakaikkiaan käsittää et mikä siinä vauvan hoidossa on niin vaikeaa?

Et kirjojen mukaan mennään eikö yhtään luoteta omaan päähän ja järkeen.

Mä olen nuorena lapseni saanut mut silti koen suoriutuneeni hemmetin hienosti tähän saakka äitiydessäni.

ps. tarkoitukseni ei ollut loukata ketään. Eikä vittuilla. (siis jos jollekkin sellainen maku tekstistä tuli) tarkoitukseni oli vain ihmetellä et nykyään lähdetään kaikenmaailman hömpötyksiin mukaan. Ja suurin ihmetykseni aihe oli juuri tuo röyhtäytys juttu.

Suomessa höpötetään vauvojenruokavalioista ja tehdään numeroa pieruista ja ruoasta ja mitataan ja verrataan ja hääsätään ja ostellaan kalleimpia merkkivaunuja jne.

sitten isommat lapset jätetään oman onnensa nojaan, ketään ei kiinnosta missä murkut luuhaa, vaikka silloin sitä kasvattajan taitoa vaadittaisiin. ja jaksamista. jokainen jaksaa vauvan hoitaa ja olla vieressä, mutta isompien vastaan panijoiden ohjaaminen ja kasvattaminen on rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Suomessa höpötetään vauvojenruokavalioista ja tehdään numeroa pieruista ja ruoasta ja mitataan ja verrataan ja hääsätään ja ostellaan kalleimpia merkkivaunuja jne.

sitten isommat lapset jätetään oman onnensa nojaan, ketään ei kiinnosta missä murkut luuhaa, vaikka silloin sitä kasvattajan taitoa vaadittaisiin. ja jaksamista. jokainen jaksaa vauvan hoitaa ja olla vieressä, mutta isompien vastaan panijoiden ohjaaminen ja kasvattaminen on rankkaa.

peesii.

no tää nyt ei ehkä liity aiheeseen, mutta nykyaikana lastenhoitoon ja vanhemmuuteen kohdistuu kauheita paineita. Pitää kasvattaa se täydellinen lapsi jonka pitää käyttäytyä täydellisesti.

Mutta itse sain esikoisen 26v ja kyllä mä mielestäni olen osannut maalaisjärjellä lapsen hoitaa, enhän mä ois muuta kerennyt tekemään kun istua nenäkirjassa jos olis kaikkeen pitänyt vastaus löytää kirjoista!

ap:lle onnea vauvasta!

Toi röyhtäytysjuttu oli joku yksittäinen juttu, tollasia tulee ja menee mutta ei kaikki nykyäidit tollasia mieti. Ja onhan noita asioita äidit vatvonu jo menneinä vuosikymmeninä. Just äidin kanssa puhuttiin kun olin pieni (80-luku) niin ohjeistettiin neuvoloissa semmostakin hullua että vauva pitäisi syöttää vain tietyn väliajoin ja sit lopun aikaa muksut huusi nälkäänsä. Ja sitten kun on nuori ja kokematon äiti niin tulee luotettua noihin neuvoloihin ja kirjoihin ym.
Toiset osaa luonnostaan hoitaa vauvoja ilman suuria ponnisteluja, toiset ei osaa pitää edes sylissä ilman ohjeita. Ja kaikki varmaan oppii myös tekemisen ja erehdyksen kautta, sinäkin.

Ja hoito ja kasvatustapaa on yhtä monta kun on äitiä, että jos kertoisit omista tavoistasi niin eipä ne kaikkien järkeen menis sunkaan tavat.

Siis pointtinani oli vaan että kyllä ne nykyäidit ihan lapsensa parasta ajattelee ja ottaa asioista selvää, ja käyttää myös maalaisjärkeään, ei ne sulje toisiaan pois. Ja hulluja erehdyksiä sattuu matkalla.

Ootteko kattonu niitä Meille tuli vauva ja mitä näitä nyt onkaan nelosella ja livillä? Niissä ne röyhtäyttää vauvat AINA jotenkin hassusti istualtaan ja pitävät hankalan näköisesti vastasyntynyttäkin kaulasta ja niskasta kiinni. Näyttää karmealta vaikka voikin olla "parempi" tapa kuin meikäläisten olkapäällä röyhtäyttäminen. Onhan siinä tietysti sekin että näkee mihin se puklu menee, toisin kuin olkapäältä :D Mutta yhtä kaikki, aion tästä eteenpäinkin röyhtäyttää vauvan olkapäällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi röyhtäytysjuttu oli joku yksittäinen juttu, tollasia tulee ja menee mutta ei kaikki nykyäidit tollasia mieti. Ja onhan noita asioita äidit vatvonu jo menneinä vuosikymmeninä. Just äidin kanssa puhuttiin kun olin pieni (80-luku) niin ohjeistettiin neuvoloissa semmostakin hullua että vauva pitäisi syöttää vain tietyn väliajoin ja sit lopun aikaa muksut huusi nälkäänsä. Ja sitten kun on nuori ja kokematon äiti niin tulee luotettua noihin neuvoloihin ja kirjoihin ym.
Toiset osaa luonnostaan hoitaa vauvoja ilman suuria ponnisteluja, toiset ei osaa pitää edes sylissä ilman ohjeita. Ja kaikki varmaan oppii myös tekemisen ja erehdyksen kautta, sinäkin.

Ja hoito ja kasvatustapaa on yhtä monta kun on äitiä, että jos kertoisit omista tavoistasi niin eipä ne kaikkien järkeen menis sunkaan tavat.

Siis pointtinani oli vaan että kyllä ne nykyäidit ihan lapsensa parasta ajattelee ja ottaa asioista selvää, ja käyttää myös maalaisjärkeään, ei ne sulje toisiaan pois. Ja hulluja erehdyksiä sattuu matkalla.

sulle tais kolahtaa ap:n teksti kun noin kärkkäästi vastasit.

mä olen ihmetellyt usein tota samaa.parhaat mitä mä oon kuullu ni on et jos taputtaa pyllylle röyhtäytyksen aikana voi tulla aivovaurio ja jos kutittaa voi tulla sydän ongelmia.mulla itllä on 4 lasta ja jokaista olen hoitanu oman järjen mukaan en kirjojen joissa muutenkin on ristiriitaista tietoa.

Nykyään ihmiset tapaavat lapsuudessaan ja nuoruudessaan vähemmän vauvoja ja lapsia kun ei ole suuria perheitä ja siksi vauvanhoito tuottaa omalla kohdalla ongelmia. Lisäksi on nämä kauheat vaatimukset esim keskustelu palstoilla.
Minä sain ekan vauvan 19v ja ainuttakaan opasta en ole lukenut :) Neuvolan varmisteluihin olen osannut vastata ihan "oikein" :) Mutta syynä lienee 10 nuorempaa sisarusta, joten lastenhoito ei ole jäänyt arvoitukseksi ja loput aukkokohdat peitetään maalaisjärjellä!

sulle tais kolahtaa ap:n teksti kun noin kärkkäästi vastasit.

Ei kai tässä ollutkaan kyse siitä MITEN hoidat lastasi, vaan siitä että käyttäisit omaa päätäsi etkä kahlaisi ristiriitaisia opuksia läpi!

Eiköhän nuo nykyajan "ohjeistukset" oo vaan ohjeita eli jotain pitää olla paperilla millä neuvoa niitä,jotka tietoa etsivät.Eihän missään ole varmaankaan sanottu,et niitä tulis noudattaa sit auringontarkasti.Sovelletaanhan niitä ruokareseptejäkin.

"sulle tais kolahtaa ap:n teksti kun noin kärkkäästi vastasit.

Ei kai tässä ollutkaan kyse siitä MITEN hoidat lastasi, vaan siitä että käyttäisit omaa päätäsi etkä kahlaisi ristiriitaisia opuksia läpi!"

Ei mulla ole omia lapsia. Ja tää jälkimmäinen lause... ei ymmärrä pointtia.

Ei se tee kenestäkään parempaa tai huonompaa äitiä lukeeko opuksia vai meneekö maalaisjärjellä. Ja voi lukea opuksia ja maalaisjärjellään soveltaa niitä käytäntöön. Paljon nuoria äitejä tulee tavattua enkä niiden suusta mitään näin hulluja ole kuullut mitä täällä on esitetty. Ihan niinkun opustenlukijat olis jotain tyhjäpäitä.

Opaskirjojen mukaan nykyän kasvatellaan eikä suurinosa käytä omaa päätänsä ja maalaisjärkeä lainkaan.

Vaikka itsekkin olen 22 ja sain esikoiseni ollessani 20 ja kuuluisin siis tähän "nykyaikaan" niin koskaan en ole opaskirjojen mukaan vauvan kanssa elellyt vaan omaa päätäni ja maalaisjärkeä käyttänyt. Ja meiltä löytyy terve ja sosiaalinen, fiksu, normaali 2,5v. Ja kuopus on 3viikkoa ja ihan samallalailla aijon hänen kanssaan toimia.

Luin tänään tuota odotuspuolta ja törmäsin siellä huvittaviin/outoihin juttuihin. Ja tässä sellainen mikä ei mee mun jakeluun sit milläänlailla:

Ja sit musta oli todella hauskaa se että joku esikoisen äiti yritti opettaa omalle vauvalleen, ikää 2viikkoa unirytmiä..??? Jep. Kyllä. Ihan niin.

Sitten mietitään et voi voi kun mun vauva syö sen ja sen verran ja jää viel nälkäseks/tyytymättömäks et pitääkö sille vielä antaa. Kun sen ja sen verran aika paljon kun eihän senkään lapsi kun syö sen ja sen verran.

anteeksi vain jos jollekkin tää kolahti mut mä en vaan voi kertakaikkiaan käsittää et mikä siinä vauvan hoidossa on niin vaikeaa?

Mä olen nuorena lapseni saanut mut silti koen suoriutuneeni hemmetin hienosti tähän saakka äitiydessäni.

ps. tarkoitukseni ei ollut loukata ketään. Eikä vittuilla. (siis jos jollekkin sellainen maku tekstistä tuli) tarkoitukseni oli vain ihmetellä et nykyään lähdetään kaikenmaailman hömpötyksiin mukaan. Ja suurin ihmetykseni aihe oli juuri tuo röyhtäytys juttu.

aivan samaa olen itsekin ihmetellyt, tiedä itkeä, vai nauraa noille onnettomille. nää just työllistää varmaan aika paljon ja aika turhaan neuvoloita ja terveyskeskuksia! vaan mistäpä ne kaupunkilaislapset maalaisjärkeä olisi saanutkaan..

aivan samaa olen itsekin ihmetellyt, tiedä itkeä, vai nauraa noille onnettomille. nää just työllistää varmaan aika paljon ja aika turhaan neuvoloita ja terveyskeskuksia! vaan mistäpä ne kaupunkilaislapset maalaisjärkeä olisi saanutkaan..

niin ja kun nää sitten keskittyy ennemmin hankkimaan kaikkein hienoimmat varusteet sille lapselle, kun oikeesti kuuntelemaan niitä pieniä järjen ääniä..

En jaksanut lukea kaikkia aiempia kirjoituksia, mutta yksi mitä olet itse miettinyt on internet ja keskustelupalstat. Näillä kun kysellään mitä puen lapselleni päälle tälläisellä ilmalla? Ostanko ulkovaatteksi nämä vai nämä? Milloin vien lapseni lääkäriin? Syökö lapseni tarpeeksi? Onko normaalia kun....? Miten saan lapseni 1vko nukkumaan yönsä?
Olenkin ollut ihan onnellinen, että esikoiseni syntyi ennen tätä aikaa kun itselläni oli tietokone. Ihan on maalaisjärjellä kasvatettu ja opittu erinäisistä asioista.

Niin totta. Kyllä mäkin luin lehtiä ja opuksia omaksi ilokseni. jotain hyvää sieltä tarttuikin, mitä itse en ehkä olisi keksinyt. Mutta on niissä paljon huvittavaakin. Mä en ainakaan tee mitään mikä musta ei tunnu hyvältä ja luonnolliselta.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:

Mun on nyt oltava ihan samaa mieltä. Monella tuntuu olevan niin, että murkut tosiaan ihan oman onnensa nojalla. Vanhemmat matkustelee ja reissaa ja teini jätetään yksin kotiin, "kun on jo niin iso".
Mielestäni 14-17 vuotiaatkin tarvii sitä aikuista ja PALJON ohjaamista valvontaa, rajoja ja rakkautta.

Maalaisjärjen puutetta mäkin olen usein kummastellut ja myös sitä älytöntä lasten kilpavarustelua...hohhoijaa.
Oma lapseni on nyt kolme ja puoli-vuotias ja olemme edenneet asioissa lapsentahtisesti. Esim pottailua yritettiin kaikessa rauhassa ja jos se ei heti onnistunut laitettiin asia jäihin. Hiukan myöhemmin kun yritettiin lapsi oli valmis ja oppi yö- ja päiväkuivaksi yhdessä päivässä, sama on pätenyt esim itsestään nukahtamiseen, imetyksen lopettamiseen ja moniin moniin muihin asioihin. Ei mua haittaa, vaikka kolmi-vuotiaani ei vielä esim osaa ajaa pyörällä, hän ei ole ollut siihen vielä valmis.

Olen myös ihmetellyt sitä puhtia, millä paneudutaan pikkulasten asioihin (myös naapurin) ja sitä välinpitämättömyyttä, millä suhtaudutaan vanhempiin lapsiin. Mitä esim. joku 14-vuotias tekee kymmeneltä kaupungilla? Ja alakoululaiset ovat tuntikausia oman onnensa nojassa kun vanemmat painavat pitkää päivää ja harrastavat.

Toinen kummastus on suhtautuminen lapsen tuloon ylipäänsä. Nykyään lapsesta tulee perheen keskipiste, joka määrää perheen elämästä joka asiassa. Terve suhtautuminen, että lapsi syntyy osaksi perhettä, on kadonnut. Samalla vähän vanhemmista lapsista näkee, miten nöyryys on kadonnut. Ei ihme kun on aina saanut olla keskipisteenä ja tahdin määrääjänä.

Yhteistyössä