NuvaRing vai Trikvilar?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoo

Vieras
Voisiko joku Nuva Ringiä käyttänyt kertoa minulle kokemuksistaan. Myös kokemuksia Trikvilar-ehkäisypillereiden käyttäjiltä toivotaan!

Minulla on ollut nyt Meliane -ehkäisypillerit käytössä vuoden. Avomieheni, läheisteni ja itseni kauhuksi minusta on tullut hirviö! Mielialavaihteluni ovat kamalia... Kärsin myös emättimen kuivuudesta, mikä haittaa seksielämäämme.

Gynekologini suositteli minulle kahta vaihtoehtoa, joiden välillä minun nyt pitäisi päättää: Nuvaring (ehkäisyrengas) tai Trikvilar (ehkäisypillerit). Ehkäisyrengas veisi pois emättimen kuivuuden (samalla pillereiden unohtelu loppuisi), uudet (lievästi vahvemmat) ehkäisypillerit taas mielialanvaihtelut.

Nyt on mietintämyssy päässä, kun en oikein tiedä kumpaan vaihtoehtoon oikein päätyisin... Haluaisin kuulla sinun kokemuksiasi!!!

Kiitos! =)

Nykyään on vähemmän trikvilarin käyttäjiä, mutta 20 vuotta sitten sitä käytti melkein jokainen. Itselläni taisi toimia ihan ok. Nyt on ollut Mirena kehissä kymmenisen vuotta.

Olen käyttänyt Nuva Ringiä vuoden verran ja tyytyväinen olen.
Paikat ovat kostemmat ja mielialanvaihtelut loppuivat. Eikä tarvitse muistaa kuin kolmen viikon välein ottaa rinkula viikoksi pois ja taas laittaa uusi paikoilleen ja ""unohtaa"" taas kolmeksi viikoksi.

Aluksi tuli rintojen arkuutta, mutta nekin oireet loppuivat parissa kuukaudessa. Minulle ei ole muita oireita tullutkaan...
Minulle ainakin tämä on ollut kaikkein helpoin ehkäisymenetelmä tähän asti.

Yhdyn niin:in puheisiin. Olen ollut todella tyytyväinen NuvaRingiin. Aluksi tietysti oli jonkin verran rintojen arkuutta, ja totuttelemista rinkulaan. Olen käyttänyt NuvaRingiä jo reilu 2 vuotta enkä vaihda pois. :)

Aiemmin ehkäisypillereitä käyttäessäni PMS-oireita, varsinkin mielialanvaihteluita, oli paljon enemmän kuin nyt NuvaRingin kanssa. Tämä siksi, että pillerit sisältävät paljon hormonia verrattuna NuvaRingiin, joka 'asetetaan kohteeseen'. :) Ja useammat pillerit tekivät minusta varsinaisen hormonihirviön, vaihto ei auttanut.

Suosittelen NuvaRingiä lämpimästi! :)

Mielestäni lääkärisi on antanut aika erilaiset vaihtoehdot:

Trikvilar on varmasti yksi eniten hormoneja sisältävä markkinoilla oleva e-pilleri.

NuvaRingin hormonimäärä on pienempi kuin esim. todella matalahormonisen Yasminin.

Valitsisin ehdottomasti renkaan. Senhän voi tarpeen vaatiessa ottaa max. 3 tunniksi pois.

Tarkoitin ihan sitä mitä kirjoitin;-]

""Jos rengas on tilapäisesti ollut poissa emättimestä alle 3 tuntia, sen ehkäisyteho ei heikkene. Renkaan tilapäiseen poistamiseen ei yleensä ole tarvetta, mutta haluttaessa renkaan voi poistaa esim. yhdynnän ajaksi, kunhan tauko jää alle 3 tunnin mittaiseksi vuorokautta kohti.""

http://www.tohtori.fi/ehkaisyklinikka/ehkaisy27.html

Mulla on ollut rengas käytössä vasta viikon verran, joten en osaa kertoa sen tarkemmin. Mitään sivuvaikutuksia ei ole vielä tullut (siirryin Yasmineista renkaaseen).

Mitäpä nyt kuuluu? Vieläkö on rengas sopinut? Itse aloitin sen käytön viime viikon keskiviikkona ja ihan hyvin on sopinut. Päänsärkyä on ollut mut luulen et johtuu ihan niskoista...

Ensimmäinen kierto on ohitse ja hyvin on mennyt. Mitään sivuoireita ei ole ollut. Paino ei juurikaan ole pudonnut, mutta nestettä on lähtenyt, sen huomaa parhaiten kasvoista, käsistä ja reisistä. Myös työkaverini huomautti tästä muutoksesta. Pelkäsin eniten ihoni menevän huonompaan kuntoon, mutta näppylöitä ei ole ollut sen enempää. Kaikenlaiset syömishimot ovat jääneet pois! Eli siis pelkkää positiivista kerrottavaa. Nyt harmittaa etten ole aiemmin vaihtanut renkaaseen.

Hyvää syksyn jatkoa!

Kiva kuulla, että se on sopinut.
Mulla on ollut Nuvaring-resepti käsilaukussa pari kuukautta. En ole vielä käynyt apteekissa hakemassa niitä, renkuloita, kun oli vielä käyttämättömiä yhdistelmäpilleriliuskoja kotona (siis pihiyttäni en ole vielä rengasta kokeillut).
Parin viikon päästä pitäisi sitten alkaa kokeilemaan tuota rinkulaa ja mielenkiinnolla odotan kuinka kroppani siihen reagoi. Minipillerit eivät mulle sopineet, kun kroppa ja oma hormonituotanto on 10 vuoden yhdistelmäpillereiden käyttöön sopeutunut. Tuon rinkulanhan pitäisi kai teholtan ja vaikutuksiltaan vastata yhdistelmäpillereiä.

Minulla on ollut Nuvaring nyt vasta muutaman päivän ja monen vuoden jälkeen tuli heti hiivatulehdus. Heti tietenkin syyttelen rengasta ; )

Mitenkäs teillä muilla.

Itse käytin rengasta vajaan vuoden. Parin kuukauden käytön jälkeen sain elämäni ensimmäisen hiivatulehduksen. Siitä lähtien oli aina välillä kaikenlaista kutinaa ja kirvelyä, loppuaikoina limakalvot olivat ihan haavaumilla eikä auttanut muu kuin lopettaa renkaan käyttö. Limakalvot paranivat heti NR:n käytön lopetettuani. Muuten renkula sopi tosi hyvin: päätä ei särkenyt kuten pillereillä, paino ei mennyt suuntaan eikä toiseen, eikä oikeastaan mitään haittavaikutuksia tuon limakalvoärsytyksen lisäksi ollut. Ai niin, leuka kyllä alkoi kukkimaan aika ikävästi :(

Nyt yhden hormonittoman vuoden jälkeen aloitin Mercilon-pillerit, jotka sisältävät täsmälleen samoja hormoneja kuin NuvaRing (progestiini tosin eri muodossa mutta muuttuu elimistössä samaksi kuin NR:n progestiini). Saa nähdä kuinka käy... Hormonipitoisuudethan tosin pillereitä käytettäessä ovat elimistössä suuremmat kuin renkaan kanssa, koska rengasta käytettäessä vältytään pitoisuuspiikeiltä tasaisen vapautumisen ansiosta. Progestiinipitoisuudessa ei ole mitään huimaa eroa, mutta estrogeenipitoisuus (vakaassa tilassa) on näillä pillereillä muistaakseni jotain 3-4 kertaa suurempi.

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi Yasmineita sanotaan ""erittäin matalahormonisiksi"" e-pillereiksi: ne sisältävät etinyyliestradiolia 30 µg (monet e-pillerit sis. 20 µg, jopa 15 µg) ja progestiinia 3 mg! Onhan nuo vanhemman polven pillereihin verrattuna matalahormonisia mutta kyllä Yasmin on vaan yksi vahvimmista nykyään markkinoilla olevista e-pillereistä.

Olen käyttänyt Nuvaa nyt 7 kk ja tykkään kyllä. Mulla ei missään vaiheessa ole rintoja pakottanut, pyöristyneet ovat kyllä hieman :) Parina ekana kuukautena oli välillä oikeassa pohkeessa lievää paineen tunnetta, jolloin kyllä mietin veritulpan vaaraa (ei kylläkään mitään sukurasitteita/ylipainoa tms), mutta se katosi sitten.

Menkat ovat suunnilleen samanlaiset kuin luomuna, ehkä aavistuksen verran runsaammat ja valitettavasti kivuliaammat, mikä on minusta vähän kummallista. Mistään suuresta erosta ei ole kyse, mutta jotenkin oletin, että asia kääntyy juuri päinvastoin hormoniehkäisyä käyttäessä. Myös aiemmin lievästi ja satunnaisesti näppyläinen naamani ja selkäni ovat paljon sileämpiä ja näppylöitä ilmestyy vain harvoin.

Vaivattomuus on kyllä todella iso plussa tämän lahopään kanssa :) kannattaa olla muistutus poistamisesta ja laittamisesta edes kännykässä, muuten unohtaa asian kokonaan! Ehkäisyä pillerimuodossa en ole koskaan käyttänyt, joten en osaa seksin harrastamisesta sanoa, voisinko olla kuivempikin, mutta kyllä eroa on luomukiihottumiseen verrattuna.. Oikeastaan ainoa haittapuoli onkin tuo. Muuten limakalvot ovat pysyneet hyvässä kunnossa.

NuvaRing on ihan mahottoman hyvä ollu. Hiivaa ja muita ikäviä oireita pillereistä, renkaasta ei mitään vaivaa!! Erittää hormooneja tasaisempaan kuin pillerit. Alussa tuntui,että putkahtaapi pois, varsinkin vessa reisuilla :) Sitte kuitenkin löytyi oikea ja hyvä kohta renkaalle!! Yhdynnän ajaksi kyllä minun otettava pois, tuntuu välillä ikävälle siellä pohjalla ;) Ehkä enemmän valkovuotoa ollu...

Käytin Nuvaringiä ehkäpä sellaiset puolisen vuotta. E-pillerit aiheuttavat minulle yleensä todella kipeät rinnat ja tauon aikana tulee migreeni, joten tässä on oikeaa vaihtoehtoa haettu pitkään. Nuvaringistä jouduin vaihtamaan pois kuitenkin ja nyt on käytössä Yasminet, mutta eivätpä nekään tunnu oikein sopivan.

Nuvaring plussat:
- ei tarvitse muistaa päivittäin
- rinnat eivät olleet juuri lainkaan kipeät
- ripuli ja oksentaminen eivät heikennä vaikutusta

Nuvaring miinukset:
- ei pysynyt paikallaan vaan valui alaspäin
- aiheutti jatkuvasti tulehduksen emättimeen ja tämän vuoksi jouduin lopettamaan käytön
- ei auttanut tauon aikana esiintyvään migreeniin, vaikkakin migreeni ei ehkä ollut yhtä paha kuin nyt Yasmineita käyttäessä

No trikvilaria en suosittele, koska se kuivattaa emättimen myös ja mulla on ne. Kuule poikaystävä saanut välillä semmosta kyytiä, että voi helvetti. Kuukautiset ei pienene, eikä kivut lähde, mieliala vaihtelutkin on semmoiset, että ei kuule kukaa jaksa.

ps. pitäs munki varmaa gynekologille mennä

Yhteistyössä