Nuukailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
hyvätuloinen, vakavarainen ihminen nuukailemaan huvikseen. Todellinen yhteiskunnallinen karhupalvelus-älä ruoki lamaa! ei se mikään vitsi ole.
Kuten tuolla aiemmin sanoin, mulla on tässä jonkin sortin moraalinen ongelma. Tätä moraalista ongelmaani olen ratkonut sillä, että ostan vähemmän, mutta ostan kotimaista (= kalliimpaa). Suosin nuukailussanikin - suosin jo aiemminkin - kotimaisia tuottajia ja pienyrityksiä.

Minusta tämä kulutushysteria se vasta onkin vastuuttomuutta, ja siinä puhutan paljon isommista ongelmista kuin jostain talouslamasta ja muutamasta kymmenestä tai sadasta tuhannesta työttömästä. Me kulutamme liikaa, varastamme tulevilta sukupolvilta, maailma hukkuu jätteeseen - ja sitten joku aivokuollut ja ylensyönyt mainosguru keksii lanseerata tämän kuolleena syntyneen mainoslauseen "älä ruoki lamaa"!

Kuluttaa voi toki ekologisestikin: voi ostaa palveluja ja voi tehdä ns. eettisiä hankintoja. Mutta se eettinenkin hankita kuluttaa luonnonvaroja ja synnyttää jätettä, enemmän tai vähemmän. Oikeastaan ei ole sellaista kuin ekologinen kuluttaminen. Ekologisinta on olla kuluttamatta. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Minusta tämä kulutushysteria se vasta onkin vastuuttomuutta, ja siinä puhutan paljon isommista ongelmista kuin jostain talouslamasta ja muutamasta kymmenestä tai sadasta tuhannesta työttömästä. Me kulutamme liikaa, varastamme tulevilta sukupolvilta, maailma hukkuu jätteeseen - ja sitten joku aivokuollut ja ylensyönyt mainosguru keksii lanseerata tämän kuolleena syntyneen mainoslauseen "älä ruoki lamaa"!

Kuluttaa voi toki ekologisestikin: voi ostaa palveluja ja voi tehdä ns. eettisiä hankintoja. Mutta se eettinenkin hankita kuluttaa luonnonvaroja ja synnyttää jätettä, enemmän tai vähemmän. Oikeastaan ei ole sellaista kuin ekologinen kuluttaminen. Ekologisinta on olla kuluttamatta. Piste.
Nuukailun syy voi kyllä olla jokin muukin kuin ekologinen. Esim laiskuus. Mulla tää koko ajatuspyörä lähti käyntiin siitä, että meillä sekajätettä kertyy ihan älyttömän paljon. Ei toi taloyhtiön roskahuone kaukana ole ja kuopus vie roskat, jos pyydän. Mutta mutta... rupesin yhtenä päivänä roskistani katsoessani miettimään, onko nämä kaikki roskat oikeasti tarpeellisia. Ja ei..ei ne olleet. Ryhdyin katsomaan kaupassa tarkemmin, mitä ostan. Tänään mulla on ensimmäinen "älä osta mitään muoviin pakattua" ja mielenkiinnolla jo odotan illan kauppareissua :D

^ Hih, siinä voikin olla haastetta :D Mutta musta oli hyvin sanottu kun joku tuotekehittäjä sanoi että pakkaus on virhe tuotekehityksessä. Ja joo, muakin ärsyttää se älytön sekajätemäärä mikä tulee. Ei siinä tartte olla mikään ekohippi kun tajuaa että ei tän pitäis näin mennä... Ja siis mitä järkeä on raahata kaikkea sitä tavaraa kaupasta kodin kautta roskikseen...

Biojätekin on alkanut ärsyttää mua viime aikoina, ja ilmeisesti sen kierrätys on myös aika tehotonta. Ajattelin että jahka tästä muutetaan isompaan kämppään niin laitan keittiönnurkkaan oman matokompostin: http://netti.nic.fi/~tapioo/matokomposti.htm . Sit sais itse sen kaiken mullan, omaksi!

^ Hih, siinä voikin olla haastetta :D Mutta musta oli hyvin sanottu kun joku tuotekehittäjä sanoi että pakkaus on virhe tuotekehityksessä. Ja joo, muakin ärsyttää se älytön sekajätemäärä mikä tulee. Ei siinä tartte olla mikään ekohippi kun tajuaa että ei tän pitäis näin mennä... Ja siis mitä järkeä on raahata kaikkea sitä tavaraa kaupasta kodin kautta roskikseen...

Biojätekin on alkanut ärsyttää mua viime aikoina, ja ilmeisesti sen kierrätys on myös aika tehotonta. Ajattelin että jahka tästä muutetaan isompaan kämppään niin laitan keittiönnurkkaan oman matokompostin: http://netti.nic.fi/~tapioo/matokomposti.htm . Sit sais itse sen kaiken mullan, omaksi!
Oma komposti olisi kiva, mutta luultavasti sellaista en saa rivaripihaan laittaa. Aiemmin meillä koira toimi kompostorina, mutta nyt vanhana se lihoo, jos sille kaikki jämät syöttää.

^ Ootko varma ettei voi rivaripihaan laittaa? Mun mielestä komposti kuuluu jokaisen puutarhan perusjuttuihin, siitähän saa niin paljon hyvää multaa. Ja olen niitä nähnyt kerrostalojenkin pihoissa.

Mutta matokomposti on sellainen jota voi pitää sisätiloissa, siis ihan keittiön nurkassa. Me varmaan muutetaan kerrostaloon, joten siksi tavallinen komposti ei onnistu. Rivarissa laittaisin kyllä sellaisen mielelläni jos vain mahdollista.

Komposti vähentää muuten jätettä puolella. Ainakin meillä roskat haetaan kerran kuussa, naapureilla (samankokoiset perheet) 2 krt. Säästävät bensoissakin kun asutaan "viimeisinä", heh.

^ Ootko varma ettei voi rivaripihaan laittaa? Mun mielestä komposti kuuluu jokaisen puutarhan perusjuttuihin, siitähän saa niin paljon hyvää multaa. Ja olen niitä nähnyt kerrostalojenkin pihoissa.

Mutta matokomposti on sellainen jota voi pitää sisätiloissa, siis ihan keittiön nurkassa. Me varmaan muutetaan kerrostaloon, joten siksi tavallinen komposti ei onnistu. Rivarissa laittaisin kyllä sellaisen mielelläni jos vain mahdollista.
Pitääkin seuraavassa yhtiökokouksessa kysyä asiasta. Onhan se oikeasti ihan älytöntä, että kannan kaupasta muovipusseissa taas multaa kotiin.

Millasiahan noi sisällä pidettävät matokompostit on? Lähinä hajuhaittoja mietin ja lisäksi sitä, onko ne miten tiiviitä tai siis onko ne lukittavia?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Joissakin asioissa voin nuukailla (esim ruokia ei heitetà pois jne), en kaikissa. Nuukailun ja jàrkevàn sààstàmisen rajaa on silti vaikea mààrittàà.

Siis mitä ruokia et heitä pois? Pilaantuneet varmaan?

^ Laatikoksi kelpaa mikä vain, vaikka muoviämpäri. Ei se varmaan saakaan olla ilmatiivis. Haista sen ei pitäisi lainkaan, varmaan sellainen mullan haju vaan. Lisälinkkejä täältä: http://wiki.rihmasto.fi/Matokomposti

ohi aiheen... mutta mä kokeilin tuota matokompostoria viime kesänä. Se olikin liian märkänä ja kaikki mätäni. Hyi helvetti, että yökin, kun tyhjäsin sitä takapihan lehtikompostoriin. Kaivoin sille kyllä kuopan ja sinne kippasin, mutta yäk. Tänä kesänä yritän viisaampana. (pidän kompostin kylmässä varastossa, joten ei toimi meillä talvella. Lämpötila pitäisi olla n. 20 astetta)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Joissakin asioissa voin nuukailla (esim ruokia ei heitetà pois jne), en kaikissa. Nuukailun ja jàrkevàn sààstàmisen rajaa on silti vaikea mààrittàà.
Meillä syödään ruuat pois ennen kuin pilaantuvat, sitä varmaan tässä Mammakin tarkoittaa.

^ Laatikoksi kelpaa mikä vain, vaikka muoviämpäri. Ei se varmaan saakaan olla ilmatiivis. Haista sen ei pitäisi lainkaan, varmaan sellainen mullan haju vaan. Lisälinkkejä täältä: http://wiki.rihmasto.fi/Matokomposti
Mä ajattelen tässä ensisijaisesti sitä, että se loota ei saa olla sellainen, että meidän koira puree sen tuhannen päreiksi haistaessaan sieltä jotain ruokaa :D

todella harvoin pààsee sapuskat pilaantumaan. kàyn melkein joka pàivà kaupassa ja pidàn siten pientà ruokavarastoa kotona. jos nyt sitten sattuisi... niin màtià ruokia en syò :)

Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
ohi aiheen... mutta mä kokeilin tuota matokompostoria viime kesänä. Se olikin liian märkänä ja kaikki mätäni. Hyi helvetti, että yökin, kun tyhjäsin sitä takapihan lehtikompostoriin. Kaivoin sille kyllä kuopan ja sinne kippasin, mutta yäk. Tänä kesänä yritän viisaampana. (pidän kompostin kylmässä varastossa, joten ei toimi meillä talvella. Lämpötila pitäisi olla n. 20 astetta)
Mistä sait lierot? Hyvä tietää että ei saa olla liian märkä. Ja sitten tuolla varoittavat että ei pidä laittaa liikaa jätettä ennen kuin lierot ovat lisääntyneet tarpeeksi, muuten eivät ehdi syödä kaikkea ja loppu mätänee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Pitääkin seuraavassa yhtiökokouksessa kysyä asiasta. Onhan se oikeasti ihan älytöntä, että kannan kaupasta muovipusseissa taas multaa kotiin.

Millasiahan noi sisällä pidettävät matokompostit on? Lähinä hajuhaittoja mietin ja lisäksi sitä, onko ne miten tiiviitä tai siis onko ne lukittavia?

ei niiden tosiaan pitäisi haista. Mutta ne ei saa olla tiiviitä, tai ainakin pitää kannessa olla ilmareikiä, muuten madot tukehtuu. Ne voi tappaa myös pitämällä kompostin liian märkänä tai kuivana. Mulla ne madot möyri ihan pinnassa, kun pohja oli täysin vettynyt ja mätänemistilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ajattelen tässä ensisijaisesti sitä, että se loota ei saa olla sellainen, että meidän koira puree sen tuhannen päreiksi haistaessaan sieltä jotain ruokaa :D
Hih, toi onkin todellinen haaste :D Joku vanha akvaario vois kanssa olla hyvä, sit vois katsella miten lierot siellä elelee ;) Mutta siis varmaan ihan mikä astia vain kelpaa.

todella harvoin pààsee sapuskat pilaantumaan. kàyn melkein joka pàivà kaupassa ja pidàn siten pientà ruokavarastoa kotona. jos nyt sitten sattuisi... niin màtià ruokia en syò :)

Joo nyt ymmärrän, toihan on järkevää. Meillä mies imuroi kaikki tähteet ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
Mistä sait lierot? Hyvä tietää että ei saa olla liian märkä. Ja sitten tuolla varoittavat että ei pidä laittaa liikaa jätettä ennen kuin lierot ovat lisääntyneet tarpeeksi, muuten eivät ehdi syödä kaikkea ja loppu mätänee.

Jotenkin noin se meilläkin kävi. Meillä mä laitoin vain kaikkea kasvisperäistä, eli perunankuoret lähinnä ja salaatin jämät. Madot valitsin sieltä omasta lehtikompostorista. Lähinnä niitä onkimatoja metsästin, mutta taisi sinne päästä muutama kastematokin (eivät ole yhtä tehokkaita syömään kuin onkimadot). Aluksi siellä oli parin perunan kuoret, mutta silti taisi jossain vaiheessa karata mopo käsistä... Mutta ei siellä mitkään muut ötökät pörrännyt, päällimmäisenä oli kuivahko karikekerros. Haisi vasta sitten kun syksyllä kippasin sen "takaisin luontoon".

Joo nyt ymmärrän, toihan on järkevää. Meillä mies imuroi kaikki tähteet ;)

musta ei ole muutenkaan semmoisten suurten ostosten tekemiseen. minusta on kiva hakea ruokaa sità mukaa kaupasta kun tarvitsee. silloin voi ostaa ja syòdà mità sillà hetkellà tekee mieli . kauppa 50 metrin pààssà kotoa jollei muualle viitsi làhteà

Jos nuukailee arkiasioissa säästääkseen luontoa, ja sitten käyttää "ylimääräiset" rahat matkusteluun, niin hih :) Niin paljoa ei pysty syömään ja ostamaan vaatteita, että se olisi epäekologisempaa kuin matkustelu.

Yhteistyössä