Nuukailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Onko palstalla ketään, joka olisi alkanut nuukailemaan? Ja tarkoitan siis sellaista "ei-pakollista" nuukailua. Luin hiljattain yhden jutun lehdestä, missä nuori ja hyvin toimeentuleva mieshenkilö oli ottanut elämäntavakseen nuukailun. Ajattelin kokeilla itsekin.

En oo vielä kokeillut, mutta voisi olla ihan hauskaa.
olen kirjakaupassa välillä kattonut kirjaa Alexander von Schönburg: Tyylikkään köyhäilyn taito ja ajatellu että pitäis kattoo löytyskö kirjastosta :) Vois olla hauskaa luettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
olen kirjakaupassa välillä kattonut kirjaa Alexander von Schönburg: Tyylikkään köyhäilyn taito ja ajatellu että pitäis kattoo löytyskö kirjastosta :) Vois olla hauskaa luettavaa.

ja tiiä vaikka siitä saisi ideoita :P

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Täytyykin hankkia tuo kirja =)

toi pitääkin lainata :D
mä voisin ehdottomasti lähteä tähän köyhäilyporukkaan mukaan, mut taidan olla liian kova kuitenkin laittaan rahaa palaan... joskus tekis hyvää vähän säästellä...

Minä olen nuukaillut pitkään, eli en ole sitä aloittanut vasta nyt, kun siitä on tullut "muotia". Mutta olen ollut edelläkävijä monessa muussakin asiassa (mm. lähi- ja sesonkiruuassa). Tai siis muut sanovat edelläkävijäksi, minä taas olen sitä mieltä, että olen vaan todella vanhanaikainen :laugh: Tervetuloa joukkoon!

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Tarkottaako tuo semmoista säästämistä/penninvenytystä asioissa?Vaikkei välttis tarviis tehdä niin?
Tarkoittaa. Eli ostaa vain sitä, mitä oikeasti tarvitsee. Ja ostamisissaan valitsee sen vaihtoehdon, joka on edullisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tarkottaako tuo semmoista säästämistä/penninvenytystä asioissa?Vaikkei välttis tarviis tehdä niin?
Tarkoittaa. Eli ostaa vain sitä, mitä oikeasti tarvitsee. Ja ostamisissaan valitsee sen vaihtoehdon, joka on edullisin.

Tätä me ollaan tehty jo monta vuotta :)
Ei ole vielä ollut hetkeä, että oltais molemmat miehen kanssa yhtäaikaa töissä, siinä syy miksi ollaan nuukailtu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä olen nuukaillut pitkään, eli en ole sitä aloittanut vasta nyt, kun siitä on tullut "muotia". Mutta olen ollut edelläkävijä monessa muussakin asiassa (mm. lähi- ja sesonkiruuassa). Tai siis muut sanovat edelläkävijäksi, minä taas olen sitä mieltä, että olen vaan todella vanhanaikainen :laugh: Tervetuloa joukkoon!
Mä en ole vielä nuukaillut, koska ostan mieluiten luomua. Toisaalta ostan nykyään määrällisesti vähemmän kuin ennen, koska luomuvalikoimat ovat edelleen varsin pieniä. Mutta voisin ostaa vieläkin vähemmän.

En kyllä alkaisi nuukailemaan jos ei pakko olisi.. viimiset 5 vuotta ollut pakko ja nyt kun vihdoin ja viimein alkaa olemaan viimiset hetket käsillä niin en kyllä jatkaisi enää nuukailua vapaaehtoisesti..

Tuohan olis aika kätevää..vois kattoa kuin paljon tulisi säästöä kuussa jos oikeesti ostaisi vain välttämättömän ja edullisimman vaihtoehdon..

Tosin mä olen ajatellut aloittaa köyhäilyn niin, että ostan tosi laadukasta ja tosi vähän. Esimerkiksi seuraavat kengät jotka ostan, ostan tosi laadukkaat ja tyylikkäät ja käytän ne sitte kanssa loppuun. Vaatteita löytyy paljon kirppareilta ja niitä on ennestäänkin, niin että niistä voin sitten säästää kunnolla.

Mulla on tässä nuukailuajatuksessa tietty moraalinen ongelma eli miten selvitä nuukailusta ruokkimatta lamaa. Mutta koitan selvitä siitä jättämällä ostamatta mahdollisimman paljon ulkomailla tuotettua. Meidän jääkaappi näyttää tänään käsittämättömän tyhjältä verrattuna siihen, mitä se oli joskus ennen :D

Tuota olen harrastanut jo pitkään. Olen nyt hoitovapaalla, joten ihan mielekäs harrastus.
Toisaalta saatan välillä laittaa enemmänkin rahaa menemään, mutta se ei haittaa, kun niin ei tee edes joka kuukausi.

Kyllä mä leivon itse leivän ja käyn dyykkaamassa jos hyvä mesta löytyy ja katson kaikki roskalavat jotka tielle osuu. Autoa ei ole koska tulee kalliiksi, pyöräillään ja kuljetaan jalan kaikki mahdolliset matkat, ostetaan tavaraa kirppareilta ja tehdään itse mitä osataan. Että kai me nuukaillaan silleen elämäntapana, kun yhteenlasketut bruttotulot on kuitenkin kuussa noin 7000 euroa.

No, sit kyllä matkustellaan aika paljon ja ostetaan vähän liikaa kirjoja... Mutta silti taitaa olla meillä aika pienet menot.

Mä en ole vielä nuukaillut, koska ostan mieluiten luomua. Toisaalta ostan nykyään määrällisesti vähemmän kuin ennen, koska luomuvalikoimat ovat edelleen varsin pieniä. Mutta voisin ostaa vieläkin vähemmän.

Eihän luomun ostaminen ole nuukailua :o Tai en minä ainakaan niin ole asiaa ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Kyllä mä leivon itse leivän ja käyn dyykkaamassa jos hyvä mesta löytyy ja katson kaikki roskalavat jotka tielle osuu. Autoa ei ole koska tulee kalliiksi, pyöräillään ja kuljetaan jalan kaikki mahdolliset matkat, ostetaan tavaraa kirppareilta ja tehdään itse mitä osataan. Että kai me nuukaillaan silleen elämäntapana, kun yhteenlasketut bruttotulot on kuitenkin kuussa noin 7000 euroa.

No, sit kyllä matkustellaan aika paljon ja ostetaan vähän liikaa kirjoja... Mutta silti taitaa olla meillä aika pienet menot.
Teillä vaikuttais olevan just sellanen elämäntapa kuin siinä lukemassani lehtijutussa. Eli ei olisi tarvis nuukailla, mutta nuukailette silti =)

Eihän luomun ostaminen ole nuukailua :o Tai en minä ainakaan niin ole asiaa ymmärtänyt.
Ei..ei olekaan. Paitsi siinä mielessä, että kun Cittarissa on varmaan ainakin 10 000 erilaista tuotetta myynnissä ja niistä maksimissaan 0,1% on luomua, niin ostamalla luomua joutuu väkisinkin nuukailemaan. Ei hinnassa vaan määrässä. Meidän perheessä muuten ruokamenot laski, kun siirryin luomuun. Ja ihan vaan sen takia, että luomuvalikoimat ovat rajalliset.

Mulla on tässä nuukailuajatuksessa tietty moraalinen ongelma eli miten selvitä nuukailusta ruokkimatta lamaa. Mutta koitan selvitä siitä jättämällä ostamatta mahdollisimman paljon ulkomailla tuotettua. Meidän jääkaappi näyttää tänään käsittämättömän tyhjältä verrattuna siihen, mitä se oli joskus ennen :D

mulla on se hyvä tilanne moraalisesti, ettei minun ostokäytös ole muuttunut vuosiin, eli ei ole ollut "hyviäkään aikoja tekemässä". Ja ostan kanssa sitä kotimaista, on sitten kyse kengistä tai laukuista tai ruuasta.

Onko nuukailu sitä että muksut kulkee suurelta osin kirpparivaatteissa ja talo on maksettu. Omat kledjut ostan useimmiten alennusmyynneistä. Safkoissa käytetään paljon lähiviljelijöiden tuotteita ja omia omenoita esim. joulukuuhun saakka. Ennen lapsia pyöräiltiin mm. työmatkat. Mutta käydään ulkomailla lomalla.. Onks tää jotenkin kummallista?

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Onko nuukailu sitä että muksut kulkee suurelta osin kirpparivaatteissa ja talo on maksettu. Omat kledjut ostan useimmiten alennusmyynneistä. Safkoissa käytetään paljon lähiviljelijöiden tuotteita ja omia omenoita esim. joulukuuhun saakka. Ennen lapsia pyöräiltiin mm. työmatkat. Mutta käydään ulkomailla lomalla.. Onks tää jotenkin kummallista?
Nuukailu yksinkertaistettuna tarkiottanee sitä, että kuluttaa vähemmän ja tekee hankintansa edullisemmin kuin mitä perheen taloudellisen tilanteen kannalta olisi tarpeen tehdä.

hyvätuloinen, vakavarainen ihminen nuukailemaan huvikseen. Todellinen yhteiskunnallinen karhupalvelus-älä ruoki lamaa! ei se mikään vitsi ole.

Yhteistyössä