nuorin lukemaan oppinut lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistaakseni oma luokkatoverini oli aikanaan oppinut lukemaan 3-vuotiaana... Mutta varmana tietona itseasiassa oma tyttäreni on nuorin, hällä ikää 5v6kk kun juuri tuossa alkoi lukemaan.

Ei varmaan nuorin, mutta oppi lukemaan 4 vuotiaana ja noin 5 vuotiaana luki jo täysin sujuvasti Aku Ankkoja yms ja pystyy ja ehtii nyt 5,5 vuotiaana lukemaan esim ohjelmien tekstit itse tv:stä.

Mun poika luki heti 4v täytettyään lyhyitä sanoja. Sujuvasti oppi lukemaan 4,5v. Nyt on 5,5v ja lukee jo kirjoja, tv:n tekstejä ym. Ja ihan itse oppi, ei kannustettu mitenkään, pikemminkin koitettiin vähän hillitä.

[QUOTE="äiti";26315420]Te kenellä lapsi oppinut aikaisin lukemaan, miten sisarukset. Ovatko he oppineet aikaisin lukemaan?[/QUOTE]

Keskimmäinen oppi 4 vuotiaana, muut sitten koulussa ensimmäisellä luokalla.

[QUOTE="äiti";26315420]Te kenellä lapsi oppinut aikaisin lukemaan, miten sisarukset. Ovatko he oppineet aikaisin lukemaan?[/QUOTE]

Meillä eka oppi 5-vuotiaana, mutta täysin sujuvasti ei lue vielä lähes 8-vuotiaanakaan (siis telkkarin tekstejä yms). Toka oppi 4v synttäreiden jälkeen, ja jo muutaman kuukauden päästä täysin sujuvasti, alle 5-vuotiaana jo tekstityksetkin. Kesällä pidetään vanhemmalle kunnon lukemispreppaus... Ei olla siis varsinaisesti opetettu kumpaakaan, kiinnostuksen mukaan tietty kerrottu mitä missäkin lukee.

Mä opin hieman alle 4 v iässä, veljeni 6-vuotiaana.

Esikoiseni oppi lukemaan 5-vuotiaana, alkuvuodesta 6 v täyttänyt syksyllä eskariin menevä kuopus ei vielä osaa lukea. Tunnistaa kyllä kirjaimet, ja osaa sanoa esim. millä kirjaimella alkaa kissa, bussi, talo, sade...ja joitain helppoja sanoja lukee.

te keillä lapset oppinu lukemaan 4-5v tms niin ootteko aktiivisesti pyrkinyt opettamaan lapselle sitä? Esim kirjaimia opettaneet yms? Toisin sanoen onko mitään mitä vanhempi voi tehdä edistääkseen lapsen lukemaan oppimista aikaisin?

[QUOTE="jaa";26315608]te keillä lapset oppinu lukemaan 4-5v tms niin ootteko aktiivisesti pyrkinyt opettamaan lapselle sitä? Esim kirjaimia opettaneet yms? Toisin sanoen onko mitään mitä vanhempi voi tehdä edistääkseen lapsen lukemaan oppimista aikaisin?[/QUOTE]
En mä ainakaan tehnyt mitään. Tai kyllä meillä kirjoja lapselle luettiin, oli kynä ja paperia joilla kirjoittaa, oli Nalle Puh-tietokone josta oppi kirjaimia(kin), mutta en opettanut kyllä yhtikäs mitään vaan itsekseen oppi.

Eikä mun eteen tehty mitään - seurasin pph:n ekaluokkalaisen läksyjen tekoa, ja opin siinä samalla lukemaan.

No meillä 4-5v oppineille ei siis opetettu aktiivisesti, mutta kirjaimista olivat tosi kiinnostuneita jo tyyliin 2-vuotiaana. Silloin annettiin leikkiä muovikirjaimilla, ja taidettiin printata aakkoset seinälle tauluksikin, niistä sitten katselivat. Ja aakkoslauluakin joskus laulettiin. Paljon on aina luettu lapsille ja kuuntelukirjoja myös paljon ovat kuunnelleet. Nuorempi taisi silloin 4-vuotiaana loppujen lopuksi oppia jostain Jussi Jänö -tietokonepelistä, jossa tehtiin tavuista sanoja. Tai siitä me vanhemmat huomattiin että "ai se osaa lukea" :D. Me vanhemmat ollaan myös opittu lukemaan 3- ja 5-vuotiaina.

Itse opin 4-vuotiaana, olin tosin lähemmäs 5v. Nuorin, jonka olen nähnyt oppivan lukemaan on ollut 3vuotias, joskin hänkin lähempänä neljää ikävuotta. Oppi lukemaan ensin sanoja, kokonaisia sanoja.
Sitten hiffasi kaikki kirjaimet ja siitä se sitten lähti.

[QUOTE="vieras";26315648]No meillä 4-5v oppineille ei siis opetettu aktiivisesti, mutta kirjaimista olivat tosi kiinnostuneita jo tyyliin 2-vuotiaana. Silloin annettiin leikkiä muovikirjaimilla.[/QUOTE]
Tismalleen sama juttu muuten meillä, esikoisen kohdalla.

Muovisia magneettikirjaimia lapsella oli, ja istui 2 v iässä jääkaapin edessä niillä kirjoittamassa - kirjoitti mm. mamma, äiti, baba, ja oman nimensä. Oli tuossa iässä ihan tajuttoman kiinnostunut kirjaimista ja numeroista.

Pikkuveljensä taas ei vielä edes puhunut samassa iässä :D

Yhteistyössä