nuoret mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisu

Vieras
hippuli hei. tämä äiti (rv21) on vauva vasta itsekkin, eli 20-vuotta. löytyykö samassa tilassa olevia nuoria äitejä?! olisi kiva vaihtaa kokemuksia.

mikä elämäntilanne muuten (töissä, koulussa..)? mitkä tuntemukset, mitä muut ajattelevat?

Lasken itseni nuoreksi, täytin syksyllä 24. Meillä odotetaan toista, esikoinen täytti juuri vuoden. Olen siis hoitovapaalla esikoisen kanssa. Tolen valmistunut ammattiin ja olin töissä ennen esikoisen äitiyslomaa. Kotona aion olla vielä ainakin 2vuotta.

-Santtu 21+0

taidan olla väärällä palstalla, koska oon jo lapsosen saannu, mutta silti tää palsata vetää puoleensa... ;)
oon itse 18v, lahdessa asustellaan avopuolison ja pojan kanssa. koulut jäi kesken, muutta kun vesseli kasvaa niin ois tarkoitus jatkaa.
suhtautumisia on tullu laidasta laitaan. tuolla vauvan hoito palstalla on esim. useasti kirjoitettu ""kaikki tietävistä dokaavista teiniäidestä"", että siellä ei tosiaan oo mukava kirjoittaa :(. kyllähän niitä arvosteluja on kuultu mut yritän olla välittämättä..
Anteeksi viellä että teidän ketjuun tungin ;)

Moikka!
Minäkin taidan kuulua niihin nuoriin odottajiin, ja ikää 18. Elämä luistaa hyvin, eikä ikä ole ollut mielestäni haittana ollenkaan! Opiskelen tälläkin hetkellä lukiossa ja kohta puolin jään sitten äitiyslomalle ja kirjoitan itseni ylioppilaaksi heti kun vain mahdollista. Avopuolisonikin on tällä hetkellä intissä, mutta onneksi hän pääsee sieltä jo tammikuussa, joten en kauaa joudu olemaan vauvan kanssa yksin. Mutta tosissaan, en kyllä ole joutunut kokemaan minkäänlaisia ongelmia ikäni puolesta vaikka tiedänkin että monen vanhemman ihmisen ensireaktio onkin ""noin nuorena äidiksi, ei todellakaan hyvä juttu"".
Mielestäni meillä menee hyvin vaikka olemme nuoria (kihlattuni on 19v), eikä rahastakaan ole ollut pulaa, sillä minä ja avopuolisoni oltiin saatu kerättyä rahaa talteen jo ennen raskauttani, joten voin siis opiskella rauhassa eikä tarvitse edes olla töissä.
Inhottaa kyllä kieltämättä se, että monet ikäiseni eivät ole valmiita äideiksi. Olen kuullut monien juovan ja polttavan vaikka ovatkin raskaana ja sitä katson itsekkin pahalla silmällä, iästä huolimatta! Mielestäni äitiyteen kuuluu se, että pystyy ajattelemaan lapsen parasta, jättää siis viikonloppu juomiset ja tupakan kokonaan! Äidin huvi, lapsen kohtalo.. Enkä myös ymmärrä sitä, että nuoret tekevät vauvan ja lopulta kun vauva syntyy niin se joutuu isovanhempien hoidettavaksi sillä itse äiti haluaa vielä viettää nuoruuttaan.
Että näin :)

-Onnellinen tuleva äiti ja masuasukki 34 + 5

Moikka!
Mäkin taidan kuulua näihin nuoriin mammoihin, eli ikää 20-vuotta ja nyt menossa rv 37+3! Asun Vantaalla! Olin viettämässä välivuotta työssä lukion jälkeen, vauvan ilmoittaessa tulostaan! Ensi syksynä olisi tarkoitus mennä kouluun taas!

Mä taidan olla nuorin odottaja täällä, ainakin tähän mennessä ilmoittautuneista.

Eli olen nyt 17-vuotta, keväällä 18-vuotta.

Avomiehen kanssa odotellaan esikoistamme innoissamme syntyväksi toukokuun ihan alussa, kolmas päivä.

Mies on minua kuusi vuotta vanhempi ja on töissä. Minä käyn koulua, joka jää vuodella vajaaksi.

Ensi kuussa muutamme omaan taloon asumaan.

Kaikki jotka nyt tietävät raskaudesta eli lähimmät (vanhemmat, sisarukset, yms.) ovat iloisia puolestamme. Ei yhtään pahoillaan vaan kaikki odottavat innolla mukanamme.

Me halusimme lapsen nyt ja kiitos kuuluu Luojalle, kun meille on suonut tämän odottaisen ilon. Täytyy toivoa, että hän antaa sen kestää onnellisesti loppuun saakka.

Taidanpa liittyä tähänkin ketjuun, vaikka tuolla tammaimammoissa välillä pyörinkin. Itse olen 19- vuotta ja LA 15.1.06 esikoista odotan (rv 28+1). Asun avopuolisoni kanssa, valmistuin keväällä 2005 lähihoitajaksi, joten koulut on kerennyt käydä. Nyt tällä hetkellä kotona mahaa kasvattamassa ja mies yrittäjänä. Haluan vielä jatkaa opiskeluja, kun lapsi isompi töd. terveydenhoitajaksi. Jo nyt tietäisin miten toimisin ihan erilailla kuin oma terveydenhoitajani, kyllä minun mielestä neuvola toiminnassa on parantamiseen varaa, toivottavasti olen sitä joskus itsekkin muuttamassa.

Tuntuu, että tässä meidän asuinalueella on aika vähän nuoria odottajia, joten olo vähän yksinäinen. Musta on hienoo, että saan näin nuorena luojan lahjan. Itseasiasssa jo parivuotta sitten olisin halunnut lasta avopuolisoni kanssa, mutta ajteltiin vähän vielä jarrutella, kun oli opiskelut kesken ja seurusteltu vasta vuosi. Ja ehkä hyvä niin, nyt ainakin lapsi on niin toivottu ja haluttu parin vuoden jarjuttelujen jälkeen. Yritetään pitää ketjua aktiivisena, mukavaa syyspäivän jatkoa:).

Terkkuja kaikille teille nuorena alopttaneille. Itse olin 16 kun esikoinen syntyi. Toinen lapsi näki päivänvalon mamman ollessa 19. Hyvin on mennyt. Esikoinen koputtelee tänään jo murrosiän ovea ja hyvänä kakkosena perässä tulee kuopus. Elämään on mahtunu mielettömän paljon niin pahoja kuin hyviäkin päiviä. Mutta yhtään en vaihtais pois. Koulut kerkesin käymään loistavasti kun lapset vähän kasvoi isommiksi. Elämän kokemus + aikuisemmalla mielellä käydyt koulut edesauttoivat, että heti valmistuttuani sain vakituisen työpaikan. Nyt kun uusi liitto on päässyt vakiintumaan ja omaa ihan oikeaa omaa kotia remontoidaan, on herännyt vauva haaveet taas henkiin. Toivottavasti täällä meidän kodissa saadaan jo ensi kesänä lykäillä pikkuveljen tai siskon vaunuja.
KAIKILLE EPÄILIJÖILLE ja muille täydellisille...Jokainen teini äiti ei todellakaan ole huono äiti. Kun itse nykyään istun vanhempain illassa tai joulujuhlissa, tai vaan kotona tv:n ääressä olen MIELETTÖMÄN onnellinen siitä, että meidän poppoo on toisilleen läheinen ja myös vaikeista asioista puhutaan. Halaukset ja yö suukot ovat aitoja.

Juuri ennen esikoisen syntymää täytin 22 ja nyt toinen tulossa ja ikää sitten 23. Eli nuorena itseäni pidän, mutta tahdoinkin lapset nuorena.

Vaikka koulunpenkiltä kotiin jäin ei tuo ole haitannut, hyvin pärjätään ja työpaikka odottaa kunhan työelämään palaan. Tosin aion kyllä omalle alalle kunhan työ tulee ajankohtaiseksi joskus vuonna 2008. Sinne asti olen kotona nappuloiden kanssa.

Yhteistyössä