Nuoret äidit ,paljon puhuttava aihe.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuori äiti

Vieras
Olen nuoren ikäni takia ,saanut kuulla yhtä sun toista siitä millainen äiti olen.

Näin yleisesti siis olen huono äiti,miksi ? Koska olen vasta 17 vuotta ja vailla elämän kokemusta ,tahdon juhlia joka viikonloppu ja sysään aina lapsen isovanhemmille hoitoon. Minulla ei ole varaa ostaa kaikkea kallista lapselle .Minulla ei siis ole mitään tarjottavaa pienelle lapselle.

Saan kuulla tästä jatkuvasti,kyllä mä kritiikin kestän.Kyse ei ole siitä. Mua vaan ihmetyttää se ,että miten ihminen joka ei tunne minua saatika yhtään nuorta äitiä ,voi sanoa näin?

En näin yleensäkään ymmärrä ,mitä ihmettä se ikä siihen äitiyteen vaikuttaa. Joku tuntee olevansa 17vuotiaana valmis äidiksi ja joku taas tuntee olevansa valmis äidiksi vasta 35vuotiaana. Joku taas ei ole koskaan valmis äidiksi. Meitä on moneksi.

Meillä nuorilla äideillä ei ehkä ole kokemusta niin paljon elämästä,mutta en tunne sen olevan millään lailla ratkaiseva tekijä lapsen kasvatuksessa.Siinä vaiheessa ,kun lapsi on siinä iässä,että minun elämänkokemuksellani on jotain merkitystä on minullakin jo sen verran ikää että elämänkokemusta on varmasti kertynyt.Me nuoret osaamme myös ottaa vastuun omasta lapsestamme ,emme kai muuten olisi lasta edes pitäneet.

Ja vaikka me olemme teidän niin sanottujen aikuisten mielestä lapsia,eikä lapsi osaa kasvattaa lasta ,niin uskon silti olevani hyvä äiti. Uskon osaavani kasvattaa lapsestani kunnon kansalaisen ja hienon ihmisen.

Rakastan lastani enemmän kuin mitään muuta,ilman poikaani minä en olisi minä.

mä en oo törmännyt moiseen vaikka sain ekat lapseni(kaksoset) kun olin 16.kannattaa tolaset kommentit jättää omaan arvoonsa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.pääasia musta on että itse tietää miten lapsen kanssa pärjää ja musta aito rakkaus ja läsnä olo on tärkempää kuin ne merkki vaatteet

Itse sain pojan 20-vuotiaana ja olin naimisissa, silti minut meinattiin neuvolasta pakottaa aborttiin, minua pidettiin lutkana, huorana jne.
Kukaan ei onnitellut vauvasta.
Moni on kysynyt kuka sen lapsen isä on, vaikka siis todellakin olin naimisissa :/

Nyt lapseni on 3v. ja minulla on toinenkin lapsi (joka sekin syntyi ihan avioliitossa vaikkakin erosin hiljattain), silti kommentit ei ole mitenkään ainakaan helpottuneet, saan aina kuulla että olen pilannut elämäni jne.

Minulla ja lapsillani menee silti hyvin, olen jo oppinut sanomaan pahasti takaisin. Lapsiltani ei puutu mitään ja mielestäni olen hyvä äiti.
Bailaamassakaan en ole käynyt kertaakaan eikä lapseni ole olleet yökylässä vaan ihan itse olen hoitanut ilman mitään apuja.
Tsemppiä!

Ikä ja elämänkokemus ei edes välttämättä korreloi keskenään.
Toiset taas ei osaa oppia kokemuksistaan mitään, vaikka olisivat 50 vuotiaita.
Jatkluva kasvu ja kehitys kuuluu ihmisyyteen, ihminen ei ole sama 20 kun 30 vuotiaana, tai edes 25 ja 30 vuotiaana.
Nuori voi aivan hyvin olla hyvä äiti, vaikka varmasti on erilainen, mitä tulee olemaan vanhempana. Lapsenkasvatuksessa tai paremminkin lapsen kanssa elämisessä kyvyllä lukea lasta on paljon isompi merkitys kun elämänkokemuksella (varsinkin jos elämänkokemuksella tai "menetetyllä nuoruudella" tarkoitetaan baarissa bilettämistä)

1.Kukaan ei ole "valmis" äidiksi raskaantuessaan ekan kerran, vaan äitiyteen kasvetaan sitä mukaa kun lapsikin kasvaa.
2. Aikuisuus eli vastuunkanto omasta itsestä/lapsesta ei aina katso ikää
3. Raha ei takaa onnellists ja HYVÄÄ lapsuutta/vanhemmuutta
Tässä oli muutamia minun mielipiteitä...
Tietysti ala-ikäisyys tuo joitakin arkea hankaloittavia asioita, kun itsekin lapsen saadessaan vielä huollettava

vaaOllen samaa mieltä, sain syksyllä vauvan kun olin 19 ja nyt odotan toista. Olen parisuhteessa ja nautin 4kk vanhasta vauvastani valtavasti ja olen todella onnellinen että saan heti perään uuden pikkuisen.
Ei äitiys ole iästä kiinni vaan siitä miltä tuntuu, lapseni saavat varmasti ihan yhtä paljon rakkautta ja turvaa minulta olenko sitten 19/20 vai 35 vuotias.
:heart:

Yhteistyössä