Nuorena äidiksi 3 abortin jälkeen

Elikkä olen 16 kohta 17 vuotias ja minulla on 3 aborttia takana. Ensimmäisen kerran raskaaksi tulin kohta 4 vuotta sitten toisen kerran 2.5vuotta sitten ja viimeisen kerran 7kk sitten. kaksi ensimmäista tehtiin lääkkellisin keinoin ja viimeisin kaavintana. Tiedän olleeni vastuuton ja voin katsoa vaan itseäni peiliin jos en enään vauvaa saa:( En kadu silti tekojani koska tiedän että jos olisin jonkun niistä lapsista pitänyt en olisi jaksanut/ ollut valmis vauvan tuloon. Näin parempi kaikille. Nyt iskenyt minulle ja poikaystävälleni kuitenkin kamala vauva kuume ja lasta yritettykkin jo 4 kk ovulaatiotestejä olen käyttänyt apuna 3kk ajan. vauvaa vaan ei näy ja kaikilla edellisillä kerroilla olen tullut huomattavasti nopeammin raskaaksi pillerit lopetettuani. Nyt sitten kun olisin valmis ja olisi mies tukena ja hirveä halu saada vauva se ei enään tahdo tulla :( Kaikki kenelle olen asiasta yrittänyt puhua sanoo vaan että onhan minulla aikaa. Mutta eihän 30v raskaaksi yrittävälle naiselle sanota että kyllä se ajan kanssa tulee älä murehdi. Menisin juttelemaan asiasta lääkärille mutta oletavn saavani saman lauseen. Mielestäni ikä ei katso sitä onko valmis äidiksi ja minäkin olen 3 kertaa tehnyt ratkaisun että en ole mutta nyt olisin miksei kukaan ota tosissani että minulla on myös oikeus saada pieni vauva rinnalle:)


onko kenelläkään kokemusta useamman abortin jälkeen raskaaksi tulemisesta??? tai lääkärille mennyt juttelemaan millainen vastaan otto on ollut?


Tosin eilen olis pitäny menkkojen alkaa mutta pelkäänpä että kylläne alkaa silti vaikka kaikki on tehty että olis pieni masus! viimeksikin ne oli myöhässä melkein viikon varmaan tää turha jännittäminen ja toivominen tekee sen :(
 
Ensimmäisen kerran raskaaksi tulin kohta 4 vuotta sitten toisen kerran 2.5vuotta sitten ja viimeisen kerran 7kk sitten

Nyt iskenyt minulle ja poikaystävälleni kuitenkin kamala vauva kuume ja lasta yritettykkin jo 4 kk ovulaatiotestejä olen käyttänyt apuna 3kk ajan.

Kaikki tavallaan mutta sitä ihmettelen että miten ihmeessä elämäsi voi muka muuttua niin radikaalisti 3kk??? Tän täytyy olla jokin huono vitsi.
 
satu86
7 kk:tta sitten et ollut valmis mut nyt olet :/ ehkä olis kannattanu miettiä ennenkuin menee sänkyyn ilman ehkäisyä. ja tuskinpa olet vieläkää valmis jos tuollaisia päätöksiä olet noin monta kertaa tehnyt ja viimeisestä aikaa vaja vuos. HUOH! en tajua. itse en voisi tehdä koskaan aborttia, mielummin käytän ehkäisyä ku "tapan" oman lapseni. vaikka se olisi kuinka alussa niin lapsi sekin on! EN JAKSA TAJUTA!!!!!!! :eek:
 
Ën mäkään voi tajuta miten sun elämäntilanne ois voinu muuttua niin radikaalisesti 3kk päästä viimesestä abortista et olet lasta ruvennu suunnitella!
En tuomitse niitä jotka ovat tehneet yhen abortin mut ne jotka on tehnyt 3 tuomitsen kyllä!
Toivottavasti tää on vaan provo
 
Joo en seurustellut sillon nykyisen poikaystäväni kanssa. Ja viimeisimmän kerran kun tulin raskaaksi käytin kylläkin e-pillereitä ja söin niitä säännöllisesti!!!!!!!! Ja jotenkin arvasin että keskustelu menee tähän! En ymmärrä miten kukaan teistä on tuomitsemaan toista tällaisessa asiassa! Kyse ei ole ikinä ollut että enkö olisi ollut valmis vaan niille ihmisille joille olen ollut raskaana olisi pitänyt olla valmis yh äidiksi ja lapsi olisi jäänyt ilman isää! Sen enempää en jaksa selittää kun keskustelu meni jo TÄHÄN!
 
olen ihan samaa mieltä ellukka1 kanssa!
ja en usko et lääkäri vois sua edes auttaa, tai haluais vielä kun olet alaikäinen!4kk ei todellakaan oo pitkä aika, monet saa yrittää yli vuoden ennen kuin onnistuu!ja jos te olette seurustellu alle 7kk niin kuinka voit edes olla varma et sun poikaystävä jäisi jos tulisit nyt raskaaks!mitä sit tekisit jos jättäis?
 
vauvaa vaan ei näy ja kaikilla edellisillä kerroilla olen tullut huomattavasti nopeammin raskaaksi pillerit lopetettuani.

Tarkottaako tämä sitä että pillereitä oot syöny, mutta ne sitten tahallaan lopettanu raskaaksi tulemisen toivossa. Sitten kun olet silloiselle ukollesi kertonu olevas raskaana ukkos on jättäny ja oot tehny abortin??? :eek:
En minäkää yleensä näin kielteinen oo, en kenellekkään... Mut jos odottasit vuoden-pari ja kahtelisit miten teidän seurustelu alkaa sujumaan, tai no vähä tietenki riippuen miten kauan ootte tuntenu ja millanen ukkos luonteeltaan on.. :)
 
noh, eihän tässä voi kun yhtyä edellisiin. kakstoista vuotiaana eka abortti? ja vaikka olisit ollu melkein 13, niin huh! kyllä pikku hiljaa voi vaan toivoa, ettei teillä vielä tärppää. ja abortti ei kylläkään voi tehdä lapsettomaksi, mutta toivottavasti oot miettiny asias loppuun, meinaan laps on elinikäne projekti :) niinku meen neuvolatäti sano, niin lapsi on kahden vastuuntuntoisen vanhemman yhteinen yritys. eli nyt mietihän vähän, ootko ihan tosiaan vauvakuumeinen vai huomionkipeä...ja tyhmä..
 
IhanaValo

Oon kans sitä mieltä että ehkä teijän kannattais ensin tutustuu toisiinne kunnolla ja nauttia kahdestaan olosta, ennen kuin vauvaa alatte hommaamaan..
Aika nuori kuitenkin olet viel, ja jos 7kk sitten vasta edellinen abortti tehty, niin et oo voinut hirmu kauaa tuntea nykyistä poikaystiäsi..

Jotenkin tässä alkaa tosiaan toivomaan että tää ois vaan provo..huono aihe vaan, tosiaan..abortti ei oo ehkäisykeino..
 
Jos olet ihan tosissaan tuossa tilanteessa, kannattaisi varmaan keskittyä opiskeluun, poikaystävän kanssa yhdessä olemiseen. Ja elää nuoruutta muutenkin. Lykkäisitte vauvahaaveet tuonnemmaksi, ja hoitaisitte esim. sukulaisten lapsia, keskustelisitte pientenlasten vanhepien kanssa. Saisitte molemmta vähän perspektiiviä millaista OIKEASTI on olla lapsen/lasten vanhempia, mitä kompromisseja se suhteelta vaatii yms. Ja ajan kanssa tulisi myös selväksi se, mitä te odotatte suhteeltanne ja perhe elämältä. Itse suosittelisin että menisit puhumaan jollekkin esim.psykologille, tehdyistä aborteista. Koska ilmeisesti ne vaivaavat jollakin tasolla, kun nyt ajattelet olevasi valmis äidiksi vaikka 7kk sitten et ollut. Ja hellyyden kipeyteen hankkisin enemmin koiran tai kissan, ja opettelisin vastuulliseksi tätä kautta ja vaatimuksia on kuitenkin vähemmän kuin pikkulapsella.
 
kaikilla edellisillä kerroilla olen tullut huomattavasti nopeammin raskaaksi pillerit lopetettuani.


SORI TUO KOHTA PISTI SILMÄÄN...OOT SIIS TIETOISESTI LOPETTANUT PILLERIT JOTTA TULET RASKAAKSI JA SITTEN TEEN ABORTTEJA JOKA KERTA....IDIOOTTI OOT
 
mun mielestä se on jokaisen oma asia et tekeekö sen abortin vai ei??mullekkin ehdotettiin sitä mut en suostunut..nyt olen yksin..poikaystävä jätti...jos tunnet olevasi valmis siihen niin toivotan onnea yritykselle :) kellään ei ole oikeutta tuomita sua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paapotti:
kaikilla edellisillä kerroilla olen tullut huomattavasti nopeammin raskaaksi pillerit lopetettuani.


SORI TUO KOHTA PISTI SILMÄÄN...OOT SIIS TIETOISESTI LOPETTANUT PILLERIT JOTTA TULET RASKAAKSI JA SITTEN TEEN ABORTTEJA JOKA KERTA....IDIOOTTI OOT

Tämä kohta pisti mulle myös pahasti silmään. Vaikka provohan tää on, melko varmasti. :)
 
Just tänään töissä mietin miten paljon helpompaa minun ja lasteni elämä olisikaan jos olisin lukenut itseni hoitajan ammattia pidemmälle ja vasta sen jälkeen tehnyt lapseni.
lasten saannin jälkeen ei opiskelu ole enää ollenkaan niin helppoa..

Asioita kannattaa ajatella pidemmälle, ei se ura elämänehto ole mutta kunnon koulutus antaa vapautta!


 
tämä pysäitti todella,ensinäkin sanon teille jotka moralisoitte niin emme tiedä onko hän itse halunnut abortit esim,suomessa alle 16wee abortit päättää vanhemmat ja ei se elämä välttämättä piloilla ole jos ankkii nuorena lapsen ja ihan sellainen muistutus kun moralisoitte.en pulustele hän koska abortti ei ole ratkaisu,mutta asettukaa hänen asimiin asioissa.olen itse ollut 16 kun esikoiseni syntyi mutta olin täysin valmis lapsen tuloon ja minä olen asioista sitä mieltä että jos on valmis seksielämään niin on valmis kantamaan vastuun,mutta tämä yhteiskunta on peestä kun ei tueta nuoria missään asioissa koska hän tarvisi opastusta ja tukea eikä vain moralisointia.mieti tarkkaan sen lapsen ahnkkimisen kanssa se on kuin 20 vuoden linna tuomio ja elin ikäinen projekti,eikä aina ruusuilla tanssimista,minä olen nyt 24 poikani 8,toinenn lapseni 2 ja kolmas 8kk ja olen opiskellut 2ammattiakin
 
Mun mielestä toi teidän moraalisaarnojenne pito ei auta ketään..
Tosin, vastuuttomalta tuo toiminta kuullostaa mutta silti..
Abortti on murha, tosin joskus se on ainoa vaihtoehto. Itse en pitäisi lasta jos en pystyisi huolehtimaan ja rakastamaan tätä.
ja elämäntilanne EI VOI muuttua 3kk niin paljon että olisi valmis siihen kaikkeen..
Tytsy123, oletko valmis valvomaan öitä kun lapsi itkee,
onko varaa elättää lapsi, mitä sitten kun lapsi kasvaa?
Ja ennen kaikkea jaksatko rakastaa lasta vaikka olisi kuinka vaikeaa?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja miiamaria82:
tämä pysäitti todella,ensinäkin sanon teille jotka moralisoitte niin emme tiedä onko hän itse halunnut abortit esim,suomessa alle 16wee abortit päättää vanhemmat ja ei se elämä välttämättä piloilla ole jos ankkii nuorena lapsen ja ihan sellainen muistutus kun moralisoitte.en pulustele hän koska abortti ei ole ratkaisu,mutta asettukaa hänen asimiin asioissa.olen itse ollut 16 kun esikoiseni syntyi mutta olin täysin valmis lapsen tuloon ja minä olen asioista sitä mieltä että jos on valmis seksielämään niin on valmis kantamaan vastuun,mutta tämä yhteiskunta on peestä kun ei tueta nuoria missään asioissa koska hän tarvisi opastusta ja tukea eikä vain moralisointia.mieti tarkkaan sen lapsen ahnkkimisen kanssa se on kuin 20 vuoden linna tuomio ja elin ikäinen projekti,eikä aina ruusuilla tanssimista,minä olen nyt 24 poikani 8,toinenn lapseni 2 ja kolmas 8kk ja olen opiskellut 2ammattiakin
Ja jos ei taas kerran jaettais tällä palstalla virheellistä tietoa... suomessa ei todellakaan vanhemmat päätä edes alle 16- vuotiaan abortista!!! se on ihan jokaisen oma päätös minkä kanssa iällä ei ole mtn tekemistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja teinimamma91:
Mun mielestä toi teidän moraalisaarnojenne pito ei auta ketään..
Tosin, vastuuttomalta tuo toiminta kuullostaa mutta silti..
Abortti on murha, tosin joskus se on ainoa vaihtoehto. Itse en pitäisi lasta jos en pystyisi huolehtimaan ja rakastamaan tätä.
ja elämäntilanne EI VOI muuttua 3kk niin paljon että olisi valmis siihen kaikkeen..
Tytsy123, oletko valmis valvomaan öitä kun lapsi itkee,
onko varaa elättää lapsi, mitä sitten kun lapsi kasvaa?
Ja ennen kaikkea jaksatko rakastaa lasta vaikka olisi kuinka vaikeaa?!
Tästä on turha keskustella, mutta hieman liian järeää sanoa, että abortti olisi murha.

 
Alkuperäinen kirjoittaja MariaS:
Alkuperäinen kirjoittaja teinimamma91:
Mun mielestä toi teidän moraalisaarnojenne pito ei auta ketään..
Tosin, vastuuttomalta tuo toiminta kuullostaa mutta silti..
Abortti on murha, tosin joskus se on ainoa vaihtoehto. Itse en pitäisi lasta jos en pystyisi huolehtimaan ja rakastamaan tätä.
ja elämäntilanne EI VOI muuttua 3kk niin paljon että olisi valmis siihen kaikkeen..
Tytsy123, oletko valmis valvomaan öitä kun lapsi itkee,
onko varaa elättää lapsi, mitä sitten kun lapsi kasvaa?
Ja ennen kaikkea jaksatko rakastaa lasta vaikka olisi kuinka vaikeaa?!
Tästä on turha keskustella, mutta hieman liian järeää sanoa, että abortti olisi murha.

Mutta joskus se on ainoa vaihtoehto.
Ja lapselle sekä äidille ainoa ja paras vaihtoehto.
Ymmärrätkö mun pointin ? =)

 

Yhteistyössä