Nuoren raskausoireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja savanna89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

savanna89

Uusi jäsen
17.10.2008
8
0
1
Heissan mammat ympäri Suomen :hug:
Mulla on kysyttävää teiltä joilla on kokemusta raskauden ensimmäisitä oireista.
Lähtötilanne on tämä, että olen kohta 20-vuotias ja allerginen hormoniehkäisylle, eli minulle ei sovi mitkään ehkäisykeinot pillereistä kapseliin. Avomieheni kanssa käytämme ehkäisynä kondomia, mutta joskus vauhdissa se tuppaa unohtumaan :headwall:
Ja olen menossa ensiviikolla lääkärille tekemään raskaustestiä, eli tuolta tiimalta asia on jo melkein hoidossa.

Minulla oli kuukautiset nyt kuun vaihteessa, hieman aikaisemmin kuin yleensä ja alavatsaa särki yllättävän paljon, jo monta päivää ennen kuin kuukautiset edes alkoivat. Tämä viikko on ollut aivan kummallinen, joten tässä näitä oireita;
- olen nukkunut levottomasti
- olen jatkuvasti ollut väsynyt, riippumatta siitä nukuinko 7 vai 12 tuntia
- kokoajan pissattaa, mulla on ollut aina hidas aineenvaihdunta, mutta nyt ravaan vessassa vaikka en oikeastaan mitään joisikaan
- kokoajan on kamala nälkä, olen aina ollut hoikka ja nirso, mutta nyt syön monta lämmintä ateriaa päivässä ja tulee ihan kummallisia mielihaluja, yksi päivä oli pakko saada hernekeittoa (ent inhokkiruoka)
- alaselkää särkee, ja muutenkin välillä vihloo koko ruumista
- palelee, mutta välillä tulee hulluja "ahdistuskohtauksia" et hikoilee jnpp.

kuinka pian oireet voi näkyä, ja onko nämä tyypillisiä oireita vai olenkohan muuten vain kipeä :/

Hmm, mulla ainakin oli ihan alkuraskaudessa justiinsa tuo pissahätä. Tai se tunne, että on hätä, ja piti koko ajan ravata vessassa. Silti vessareissun jälkeen tuntui että taas on hätä.

Olin aivan kuolemanväsynyt, nukuin kaiken vapaa-aikani. Silti väsytti.

Ruokaa ei tehnyt mieli, koska voin pahoin kaikesta. Jo ruuan hajukin etoi. Mielitekoja ei ollut.
Muistaakseni oireet alkoivat tuossa toisen raskauskuukauden kieppeillä, varmaan viikoilla 6-8.

On varmaan aika yksilöllistä, mitä oireita on kenelläkin. Voihan myös olla että olet muuten vaan kipeä. Olisiko raskaus kohdallasi toivottu, katastrofi, jotain muuta?

kyllä ostamassa testin. En oottas sinne tk:n testiin asti.
Niitä testejä saa esim myös s-marketista...Ite oon ostanu sieltä ja on ollu hyviä.

Hyvä että itsekkin tiedostatte toimineenne tyhmästi kun ette ole ehkäsyä käyttäneet.
Vauva kun ei ole mikään pieni asia...

en uskalla luottaa kotitesteihin :ashamed: mutta kyllä heti maanantai aamusta menen! jännättää vain et oisko nää oikeasti sit raskauden oireita, kun unohin tuohon mainita et tänään kun heräsin alko oksettamaan ja on ollu koko päivän sellasta etovaa oloa.

kuun alusta? Ja ihan menkkakipujaki?

Joillakihan tulee ns, valemenkat/menkkoja mut jos on oikeen kipeetk ollu niin uskosin että ne on kyllä ollu ihan oikeet.

Käy ostaa testi apteeksta tai kaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja savanna89:
en uskalla luottaa kotitesteihin :ashamed: mutta kyllä heti maanantai aamusta menen! jännättää vain et oisko nää oikeasti sit raskauden oireita, kun unohin tuohon mainita et tänään kun heräsin alko oksettamaan ja on ollu koko päivän sellasta etovaa oloa.

Apteekissa kyllä neuvovat minkälainen kannattaa ostaa.
Apteekin oma on yks hyvä ja varma testi.

Sulla tosin oli vasta menkat niin voi olla ettei siinä testissä vielä näkys mitään vaikka olisitki raskaana

Olisko vauva sitten ihan kauhea "asia"?

en tiedä olisiko se raskaus katastrooffi vai mikä. ei olla kyllä suunniteltu vauvaa, kun juuri ollaan muuttamassa isompaan asuntoon ja kissa on saamassa pentuja :) pitää ajatella asiaa sitten kun se varmistuu- olen aina kuiten tiennyt että kondomia pitäisi käyttää kun en voi muita ehkäisyjä ottaa. ja varmaan luottanut siihen "ei niin käy nyt kun ei käynyt viimeksikään, ja ollaan varovaisia" mikä on todella typerää, tiedän :ashamed: osaan kyllä ottaa asian vakavasti, siis jos nyt olen raskaana, kannan kyllä vastuun siitä itse. äitinikin sai minut hyvin nuorena ja olen kuullut millaista on olla nuori äiti.

Ohi aiheen, mutta miten voi olla hormoniehkäisylle allerginen? Tajuan että se ei kaikille sovi, mutta mistään allergiasta en ole kuullutkaan. Sori nillitys ja onnittelut kuitenkin:)

sua vuoden nuorempi ja en tajua miten joku voi olla noin huolimaton vaikka tietää että se yks kertaki voi riittää jos osuu vaan oikeeseen aikaan...

Mutta jos teille nyt vauva tulee niin olen ilonen että olet valmis ottamaan vastuun lapsesta yhdessä poikakaverisi kanssa :)

voisi kyllä käydä kotitestin hakemassakin, ihan vain suunnanantoa varten, mutta heikottaa kävellä täälä kotonakin, niin en usko että selviäisin kauppaan ilman mitään pukluja matkanvarrella :whistle:

Mutta jos kävellen meet niin siitä vaan ojan penkalle :D

ilmoitan tietenkin sitten tänne että mikä on homman nimi, positiivinen vai negatiivinen. itelläki pää ihan pyörällä, eikä ole loppupeleissä ketään kenen kanssa tästä voisin fiksusti keskustella. mieskään ei tiedä muutaku sen että mulla nuita oireita on, mutta ei vissiin käsitä että mistä johtuu :D

no itse käytän sanaa allergia, en muista mikä sille se hienompi sana on, mutta mun elimistö hylkii/ei ota vastaan sitä hormoonia mikä liukenee kapseleista, renkaasta, pillereista jne.

Eli ne ei vaan toimi...Miten sulla todettiin tuo?