Nuo Valion uudet puurot yms?? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noissa puuroissa ja korvikkeissa maidon proteiini on muunnettu niin että se on mahdollisimman lähellä äidinmaidon proteiinikoostumusta. Valio mainostaa tuota "valmistettu oikeasta maidosta" siksi että kaikki muut firmat tekee korvikkeensa jauheesta kun taas valio ihan nestemäisestä maidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä..;26403958:
En ole sitä tarkoittanutkaan, että ihmisten pitäisi minulta jotain hyväksyntää hakea sille mitä tekevät, mutta kyllä varmaan kuka tahansa katsoisi aika nyreästi jos joku huvin vuoksi ei imetä lastaan ollenkaan..

Mulle taas olisi ihan sama imettääkö joku vai ei, ja mistä syystä.

Itseasiassa olen miettinyt, että jos saan toisen lapsen, niin imeköön ensimaidon mutta sen jälkeen haluaisin niitä lääkkeitä jotka estäis maidonnousun. Mutta no, ehkäpä kokeilisin kuitenkin onnistuisiko imetys toisen lapsen kanssa.

[QUOTE="tintti";26403709]Taisit erehtyä ketjustä, tää ei ollut se missä puolustetaan imetystä henkeen ja vereen, ja korviketta lapsilleen juottavat äidit ovat lähes hirviöitä.[/QUOTE]

Okei, eli jos ihmisellä on vaihtoehtona pitää lapsensa elossa tai itsensä järjissään tms. antamalle tälle huonoa ruokaa, vaikkapa nyt käymällä pelkästään hesellä vuoden verran ja hän näin tekee, hän on mielestäsi hirviö? Ja minä olen se imetysfanaatikko?

Noissa puuroissa ja korvikkeissa maidon proteiini on muunnettu niin että se on mahdollisimman lähellä äidinmaidon proteiinikoostumusta. Valio mainostaa tuota "valmistettu oikeasta maidosta" siksi että kaikki muut firmat tekee korvikkeensa jauheesta kun taas valio ihan nestemäisestä maidosta.

Voisi tietty Valiolta vielä tarkistaa, mutta yleensä proteiinia ei muunnella tollaseen normikamaan yhtään mitenkään. Eli perus nan jne. on ihan samanlainen se proteiini, sitä maitoa on vaan laimennettu niin, että sitä on siinä vähemmän (koska lehmänmaidossa sitä on ihmislapselle ihan liikaa).

Mulle taas olisi ihan sama imettääkö joku vai ei, ja mistä syystä.

Itseasiassa olen miettinyt, että jos saan toisen lapsen, niin imeköön ensimaidon mutta sen jälkeen haluaisin niitä lääkkeitä jotka estäis maidonnousun. Mutta no, ehkäpä kokeilisin kuitenkin onnistuisiko imetys toisen lapsen kanssa.

Maitolaituri.fi jos moinen tilanne eteen tulee ja etsit syyllistämätöntä apua.

Siis selittäkääpä nyt että millä tavalla haitallisia? En usko. Tuskin kaupoissa myytäisiin mitään myrkkyjä, älkää nyt viittikö. Mitä haittoja korvike siis aiheuttaa? Onko linkittää jotain tutkimusta tai jotain lisätietoa kenelläkään? Korvikkeiden käyttö on todella yleistä ja enpä ole ennen kuullutkaan että ne on lapsille haitallisia.

Ei se nyt mitään myrkkyä ole. Miksi kun puhe tulee imetyksestä ja korvikkeesta, täytyy aina, ihan aina alkaa kärjistää. Ei hesenkään ruoka mitään myrkkyä ole, mutta haitallista silti, eikös?
Mutta todella haittavaikutuksia sillä korvikkeella on. Yksi isoimmista, mikä vaikuttaa myös immuunijärjestelmään ja suoliston kehittymiseen on tuo suolinukan jatkuva vahingoittuminen. Suolistossa ei siten pysy yllä normaalifloora, ja ne pahat bakteerit pääsevät läpi aiheuttamaan tauteja jne. Se myös vaikuttaa ruoan imeytymiseen, niin että ravintoaineita täytyy olla hurjat määrät jotta niistä vauva saa tarvitsemansa. Aivan äskettäin lukemani tutkimus sai hyviä tuloksia maitohappobakteerin lisäämisestä korvikkeeseen tämän flooran palauttamiseksi. Myös osittainen imetys eheyttää suolta ja auttaa korviketta imeytymään.

Korvikkeella on todettu olevan yhteys myöhempään, aikuisiänkin, ylipainoon. Tämän on ajateltu johtuvan osittain siitä, että vauva ei itse kontrolloi syömistään, osittain siitä että korvike täyttää vauvan pidempään jolloin kerta-annokset ovat suurempia ja harvemmassa. Korvikelapset kasvavat nopeammin, enemmän ja tasaisemmin kuin imetetyt. Korvike myös maistuu aina samalta, siinä missä äidinmaito saa makuja äidin ruokavaliosta ja muuttuu syötön aikana. Tällä on ajateltu olevan yhteyttä yksipuolisemman ruokavalion syntymiseen myöhemmin, mutta luotettavaa näyttöä ei ole.

Korvike on tottakai hyvinkin haitallista kun lähdetään pois Suomen kaltaisesta hyvinvointivaltiosta paikkoihin joissa puhdas vesi ja kunnollinen terveydenhuolto ovat kiventakana, mutta täällä sillä ei ole tietysti ole tuollaista elämän ja kuoleman eroa muuta kuin positiivisessa mielessä!

Korvike myös allergisoi, tosin taas kerran uusi tutkimus on saanut selvää näyttöä siitä, että korvike jossa proteiini on pilkottu on eroltaan hyvin pieni äidinmaitoon verrattuna. Perusnannit eivät kuitenkaan tätä ominaisuutta omaa eikä kaikilla ole varaa erikoiskorvikkeisiin.

Korvikkeen haitallisin osuus on kuitenkin se, että se tuppaa korreloimaan imettämättömyyden kanssa. Tämä epäsuora vaikutus taas evää lapselta äidinmaidon elävät solut, ajantasaiset vasta-aineet jne. Joita ei voida teollisesti kopioida. Nämä ominaisuudet eivät kuitenkaan ole krovikkeen itsensä ominaisuuksia siis.

Siis ihan totta tuo korvikkeen haitallisuus on, mutta todellisuudessa se myös pelastaa ihmishenkiä, kuten pelastavat eineksetkin! Kevyin perustein en niihin kokonaan siirtyisi, mutta tiedän monia perheitä joissa ruumiillista terveyttä ei pidetä yhtä tärkeänä, ideologioita on monia. Ja hyvin monella äidillä on hyvinkin painavat perustelut siirtyä niihin. Olkoon syyt mitkä tahansa, tosiasioita ne eivät muuta.

Tässä peruskatsausta tieteelliseltä pohjalta, yliopistoilta löytyy paljon lisää tutkimusta, tosin sekin tuppaa olemaan enkuksi:

A Fresh Look at the Risks of Artificial Infant Feeding

Niissä korvikkeissakin on eroja. Meillä tutteli aiheutti ihan kamalat vatsaoireet suuren laktoosimäärän takia. (Imetin kyllä mut matalien rinnanpäiden takia jouduin käyttämään rintakumia eikä vauva jaksanut imeä sen läpi enkä saanut pumpulla herumaan tarpeeksi). 3kk iässä meidän vauvalle aloitettiin kiinteät lastenlääkärin määräyksestä ja korvike vaihtui.

Mun siskoille tuli myös vauvana vatsaoireita tuttelista ja vaihtui soijapohjaiseen. Silloin ei ollut erikoiskorvikkeita.

Mä olen olut korvike lapsi.
- Ei allergioita
-Ei ylipainoa
-Lapsena/nuorena terve ja myös aikuisiällä
Ja tämä sama pätee mun kahteen sisarrukseen.

Kun taas.. siskoni poika. Imetetty 12kk, EI KOSKAAN saanut korvikkeita. Astmaatikko, allerginen kaikelle mahdolliselle..
Samoin hänen tyttönsä. Että ei se imetyskään sitä terveyttä takaa.

[QUOTE="werty";26404806]Mä olen olut korvike lapsi.
- Ei allergioita
-Ei ylipainoa

Kun taas.. siskoni poika. Imetetty 12kk, EI KOSKAAN saanut korvikkeita. Astmaatikko, allerginen kaikelle mahdolliselle..
Samoin hänen tyttönsä. Että ei se imetyskään sitä terveyttä takaa.[/QUOTE]

Mua on imetetty 2 vuotta, miestä 3 vuotta.

- Mulla on atopia (ihottuma, astma ja paljon allergioita)
- Pienenä oli korvatulehduskierre, yhteensä 10 korvatulehdusta
- Olen ylipainoinen

- Miehellä on 1.tyypin diabetes
- Ja myös atopia (ei astmaa)
- Ja ylipainoa

Imetin lastamme 3kk (ei suostunut pitempään syömään tissiä)
- Ei yhtään korvatulehdusta ikinä (silmätulehduksia 2)
- Ei mitään allergioita
- Ainoastaan atooppinen iho

- Ei allergioita
-Ei ylipainoa

Ei takaa ei. Eihän missään ole sanottu ettei korvikelapsikin voisi olla terve ja imetetty sairastua? Tuo otanta tehdään suuremmalla määrällä lapsia, kun sä ja sun lähipiiris. Tiedän se voi olla vaikea ymmärtää, ettei noita tuloksia vedetä ihan hatusta ja siitä miten nyt naapurissa sattu asia menemään.

Nuo kuolleisuus jutut on ongelma kehitysmaissa, jossa ei ole puhdasta vettä ja kaikki muukin hygienisyys on lasten kengissä, siellähän yritetään saada äitejä imettämään, koska se olisi lapselle parempi noissa olosuhteissa.

Itse olen maitoallergisen lapsen äiti ja jopa apteekin korvike oli lehmänmaito pohjaista siitä vaan oli pilkottu kaikki ärsyttävä niin pieneksi ettei aiheuttanut enää oireita. Soija taas on itsessään todella allergisoivaa, eikä sitä suositella käytettäväksi pidempiä aikoja.

[QUOTE="pop";26404307]Okei, eli jos ihmisellä on vaihtoehtona pitää lapsensa elossa tai itsensä järjissään tms. antamalle tälle huonoa ruokaa, vaikkapa nyt käymällä pelkästään hesellä vuoden verran ja hän näin tekee, hän on mielestäsi hirviö? Ja minä olen se imetysfanaatikko?[/QUOTE]

Et nyt tainnut ihan tajuta..

[QUOTE="Milja";26404803]PEESI !!
oikeesti ottaa päähän äitien syylistäminen, jos ei imetä.
Ei syy kuulu kenellekkään, tai siihen että annetaan korviketta ei tartteta kenenkään hyväksyntää.[/QUOTE]

Syyllistämisestä ei ole kenellekään mitään iloa, eikä sun ruokintatapasi naapurin Mairen päänvaiva ole, mutta lyhyellä imeyksellä on ihan kansanterveydellinen merkitys ja yksilötasollakin vaikuttaa yhtenä tekijänä muiden joukossa siihen millaiset lähtökohdat terveysarvonnassa saa. Joten siinä mielessä se ei ole ihan sama tai minusta edes oma asia, vaan kai sitä lähtökohtaisesto tulisi tarjota lapselleen parasta (ja jos äiti on järjettämän uupunut, maito ei oikeasti vain riitä tms. niin se paras siinä tilanteessa voi olla korvike). Ihan samalla tavalla kuin raskausajan tupakointi, tukistaminen tai tuoreiden kasvisten puuttuminen lapsen ruokavaliota ei ole vain oma asia ja ihan sama, vaikka käyttökelpoisia yksilöitä niinkin voi kasvaa ja usein kasvaisikin.

Naiset tuntuu flippaavan nykyään suht helpolla. Mitenhän teidänkin äidinäidinäidit ja äidinäidinäidinäidit jne olisi pitäneet hengissä muksujaan kun ei rintamaitoa tullutkaan. Ei joka kylässä ollut mahdollista saada sijaisimettäjää. Lehmän ja vuohenmaitoa sen sijaan oli.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
Mua ei ole imetetty, ja mulla ei ole allergioita, en ole pahemmin sairastellut, ei ole koskaan ollut esim. korvatulehdustakaan. Ylipainoa on kyllä ollut, mutta niin on jokaisella meidän suvussa.

Omaa lastani en ole imettänyt. Hänellä on maitoallergia, muutama korvatulehdus ollut. Muista mahdollisista allergioista en vielä tiedä. Sairasteluja on tänä keväänä ollut paljon, mutta johtuu varmaan hoidon aloittamisesta.

Jos korvike jotain myrkkyä ja todella haitallista olisi, kai siitä jokaiselle tulisi oireita..

- Ei allergioita
-Ei ylipainoa

Ei tietenkään takaa. Ja jos on täysimetetty 12kk en yhtään ihmettele, siinä on kyllä laitettu lapsen terveys alttiiksi.
Tutkimus kuitenkin sanoo yllä mainittuja asioita, tottakai näihin vaikuttavat myös muut tekijät ja tutkimusten tulokset ovatkin muotoa: "lisää riskiä" ylipainoon jne.

[QUOTE="vieras";26404825]Mua on imetetty 2 vuotta, miestä 3 vuotta.

- Mulla on atopia (ihottuma, astma ja paljon allergioita)
- Pienenä oli korvatulehduskierre, yhteensä 10 korvatulehdusta
- Olen ylipainoinen

- Miehellä on 1.tyypin diabetes
- Ja myös atopia (ei astmaa)
- Ja ylipainoa

Imetin lastamme 3kk (ei suostunut pitempään syömään tissiä)
- Ei yhtään korvatulehdusta ikinä (silmätulehduksia 2)
- Ei mitään allergioita
- Ainoastaan atooppinen iho[/QUOTE]

Imetyksellä ei ole todettu olevan myönteistä vaikutusta atopiaan, vaan sen suurin vaikuttava tekijä on perinnöllisyys. Olen itsekin atooppinen mutta allergiaton, minua imetetty 2kk.
Ja kuten sanottua, noihin tietysti vaikuttavat myös muut asiat. Esimerkiksi ylipainoon suurin vaikuttava tekijä on ihmisen ruokavalion ja liikunnan suhde. Kun nämä laitetaan samalle viivalle, eli otetaan tutkimusryhmä jossa ihmiset liikkuvat ja syovät samanlaisesti, voidaan alkaa tutkia muita tekijöitä. Tämän tyyppisissä tutkimuksissa imetyksen on todettu korreloivan normaalipainoisuuden kanssa...

Ei kai tieteellinen tutkimus nyt näin vierasta ihmisille ole, että pätevä esimerkki löytyy siitä, ettei itselle käynyt näin?

Mua ei ole imetetty, ja mulla ei ole allergioita, en ole pahemmin sairastellut, ei ole koskaan ollut esim. korvatulehdustakaan. Ylipainoa on kyllä ollut, mutta niin on jokaisella meidän suvussa.

Omaa lastani en ole imettänyt. Hänellä on maitoallergia, muutama korvatulehdus ollut. Muista mahdollisista allergioista en vielä tiedä. Sairasteluja on tänä keväänä ollut paljon, mutta johtuu varmaan hoidon aloittamisesta.

Jos korvike jotain myrkkyä ja todella haitallista olisi, kai siitä jokaiselle tulisi oireita..

Yksilöissä on eroja, eikä se korvike ole välttämättä vaikuttanut sinun lapsesi terveyteen kovinkaan merkittävästi, siinä missä toiselle se on voinut olla syypäänä moneenkin pulmaan. Ongelma on siinä, että vanhempi harvoin tietää josko se korvike tuottaa pulmia juuri omalle lapselle, esimerkiksi onko muuta taipuvaisuutta vaikkapa korvatulehduksiin, ylipainoon jne. Ja USKO nyt, ei se mitään myrkkyä ole missään tapauksessa, miksi aina pitää kärjistää? Haitallisia vaikutuksia=myrkky. Hyviä vaikutuksia=enkelien itsensä valmistama uute. Maalaisjärki kehiin, ei tämä ole ihan noin mustavalkoinen paikka. Onhan vaikkapa karkilla samanlaisia vaikutuksia,et kai sitä silti myrkyksi kutsu?

Ja niin, sairastelu hoitoa aloitettaessa ja kausiflunssien aikaan jne. on täysin normaalia ihan kaikille lapsille. Kuuluu sairastaa jotta saa puolustuskyvyn noita pöpöjä vastaan.