Nuo Valion uudet puurot yms?? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelevä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelevä..

Vieras
Katoin ihmeissään kun telkkarissa mainostettiin jotain Valion uusia puuroja vellejä tms vauvalle. Sanottiin nimittäin siinä ihan suoraan, että valmistettu "aidosta suomalaisesta maidosta" tai jotain vastaavaa, ja sitten ikäsuositus oli +4kk?? EIhän sen ikäiselle saa tai tosiaan edes tarvi antaa lehmänmaitoa? :O

Lehmänmaidosta ainakin kaupan tavalliset korvikkeet tehdään. Tai jos ei muka tehdä, niin olen elänyt todella pimennossa tähän asti.

Ne tottakai käsitellään jotenkin siten, että ovat vauvalle passeleita, toisin kuin tavallinen maito. Mutta ei korvikettakaan saa mielin määrin antaa, juurikin jonkun munuaisjutun takia.

No tutun muksut on aina saaneet jotain soijapohjaista korviketta. En muista nyt minkä nimisiä juttuja mutta soijaa niissä on ollut, ihan varmasti. En ole itse käyttänyt korvikkeita niin en tiennyt että ne lehmänmaidosta valmistetaan ilmeisesti yleisemmin. Aika hassulta kyllä tuntuu jos muuten käsketään ettei lehmänmaitoa ihan pienelle :O

Lehmänmaidosta ainakin kaupan tavalliset korvikkeet tehdään. Tai jos ei muka tehdä, niin olen elänyt todella pimennossa tähän asti.

Ne tottakai käsitellään jotenkin siten, että ovat vauvalle passeleita, toisin kuin tavallinen maito. Mutta ei korvikettakaan saa mielin määrin antaa, juurikin jonkun munuaisjutun takia.

Mun on pakko vielä kysyä tyhmästi että jos niitä ei saa "mielin määrin" antaa, niin miten sitten nämä lapset, jotka ruokitaan vaan korvikkeella..? Eikö siitä sitten ole haittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä..;26403584:
Mun on pakko vielä kysyä tyhmästi että jos niitä ei saa "mielin määrin" antaa, niin miten sitten nämä lapset, jotka ruokitaan vaan korvikkeella..? Eikö siitä sitten ole haittaa?

.

Kun korviketta alkaa mennä yli tietyn määrän vuorokaudessa, niin suositellaan kiinteiden aloittamista lisäksi, juurikin siksi ettei sitä korviketta saisi antaa mielin määrin.

Olisikohan se tyyliin 1,5 litraa/vrk se raja, en mä muista. Sen muistan, että tästä syystä esikoiselle suositeltiin annettavaksi soseita jo 2½-3 kk iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä..;26403531:
Oikeasti? :O Eikö ne ole soijapohjaisia, korvikkeet? Joka paikassahan sanotaan, että tekee munuaisille huonoa jos maitoa noin pienelle..

On soijapohjaisiakin olemassa, ihan yhtä allergisoivia nekin. Peruskorvikkeet on kuitenkin lehmänmaitopohjaisia, ei niitä mistään kuujuustosta tehdä. Kun kurkkaa markkinoinnin taakse, korvikkeet on äärimmilleen steriloitua, laimennettua lehmänmaitoa johon on lisätty rautaa yms. isojakin määriä (koska nuo lisät ei imeydy siitä korvikkeesta juuri ollenkaan...). Korvikkeet ei ole lapselle hyvästä, vaan joskus ainoa vaihtoehto, jollon ne tietysti ne on enemmän hyvästä kun pahasta.

Korvike ON haitallista lapselle, mutta kuten sanottua, joskus se ainut vaihtoehto.

Munuaisongelmia voi tulla isoruokaisten lasten kanssa, joilla korviketta alkaa upota oikein reilusti. Muillekin se aiheuttaa suoliston nukan vahingoittamista, immunijärjestelmän heikentämistä ja pitkäaikaistakin haittaa, mm. suuremman taipuvaisuuden ylipainoon.
Ei korvikkeeseen moni äiti kevyin perustein siirrykään.

[QUOTE="pop";26403683]Korvike ON haitallista lapselle, mutta kuten sanottua, joskus se ainut vaihtoehto.

Munuaisongelmia voi tulla isoruokaisten lasten kanssa, joilla korviketta alkaa upota oikein reilusti. Muillekin se aiheuttaa suoliston nukan vahingoittamista, immunijärjestelmän heikentämistä ja pitkäaikaistakin haittaa, mm. suuremman taipuvaisuuden ylipainoon.
Ei korvikkeeseen moni äiti kevyin perustein siirrykään.[/QUOTE]

Taisit erehtyä ketjustä, tää ei ollut se missä puolustetaan imetystä henkeen ja vereen, ja korviketta lapsilleen juottavat äidit ovat lähes hirviöitä.

[QUOTE="tintti";26403709]Taisit erehtyä ketjustä, tää ei ollut se missä puolustetaan imetystä henkeen ja vereen, ja korviketta lapsilleen juottavat äidit ovat lähes hirviöitä.[/QUOTE]

Noh itse kyllä hyväksyn korvikkeen käytön, jos äidin lääkitys, tai joku muu tällainen ihan oikea syy sen vaatii. Mutta jos joku lähtee sille linjalle että "en halua että koko ajan pitää olla vauvalle jotain tissiä antamassa, ihan typerää että joutuisin olemaan paljon enemmän aikaa lapsen kanssa, rinnatkin menee pilalle" niin siitä kyllä menee hermot.. :O Mutta jos oikeasti on yrittänyt imettää ja siitä ei ihan tosi tule mitään niin pakkohan se on silloin antaa korvikkeita, millä se lapsi muuten eläis..
Mutta joo tiedän että haitallisiahan ne on ja sitä ei voi kiistää kyllä kukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä..;26403531:
Oikeasti? :O Eikö ne ole soijapohjaisia, korvikkeet? Joka paikassahan sanotaan, että tekee munuaisille huonoa jos maitoa noin pienelle..
Soijapohjaiset tuotteet on ainakin poikalapsille vähän kyseenalaisia soijan sisältämän estrogeenin takia.

Siis selittäkääpä nyt että millä tavalla haitallisia? En usko. Tuskin kaupoissa myytäisiin mitään myrkkyjä, älkää nyt viittikö. Mitä haittoja korvike siis aiheuttaa? Onko linkittää jotain tutkimusta tai jotain lisätietoa kenelläkään? Korvikkeiden käyttö on todella yleistä ja enpä ole ennen kuullutkaan että ne on lapsille haitallisia.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Siis selittäkääpä nyt että millä tavalla haitallisia? En usko. Tuskin kaupoissa myytäisiin mitään myrkkyjä, älkää nyt viittikö. Mitä haittoja korvike siis aiheuttaa? Onko linkittää jotain tutkimusta tai jotain lisätietoa kenelläkään? Korvikkeiden käyttö on todella yleistä ja enpä ole ennen kuullutkaan että ne on lapsille haitallisia.

Noh mä en oo mikään "korvikevastustaja" mutta olen kyllä jotain infoa yrittänyt aiemmin selvitellä mikä niissä olisi haitallista.. Suomessakin oli joku aika sitten vasta uutista joka sivusi aihetta mutta nyt en googlesta saanut sitä näkyviin.. Mutta ainakin jos englantia osaa niin löytyy tutkimus tietoa ja muuta tällaista.. Onhan se tosi yleistä, mutta ei se tarkoita sitä että se olisi 100% turvallista.. "Tuskin kaupoissa myytäisiin myrkkyjä", mitäs sitten nämä lisäaine mömmöt ja tupakat ja alkoholi on, näin mainiten..
Mutta joo kyllähän noita tutkimuksia löytyy.. Eihän se korvike voi koskaan olla parempi kuin äidinmaito.

Äidinmaidonkorvikkeet sisältävät lehmäperäisiä proteineja, joita on jouduttu kemiallisesti pilkkomaan ja laimentamaan jotta ne ylipäätään soveltuvat imeväisen ravinnoksi. Äidinmaidon proteiinit eivät rasita vauvan munuaisia ja maksaa.

Korvikkeiden rautapitoisuus on huomattavan korkea koska rauta ei imeydy siitä kunnolla. Tästä johtuen monilla korvikeruokituilla lapsilla esiintyy ummetusta ja vatsavaivoja. Koliikki on jopa 9 kertaa yleisempää niillä lapsilla, jotka saavat korvikemaitoa. Äidinmaidon rautapitoisuus on hyvin pieni, mutta se imeytyy kokonaisuudessaan.

Korvikkeista puuttuu ainakin 30 % niistä aineista, joita äidinmaidossa tiedetään olevan. Äidinmaidon mukana lapsi saa myös useiden tautien vasta-aineita.

Lehmänmaitopohjaisissa korvikkeissa on mukana myös lehmän insuliinia joka tutkitusti lisää diapetesriskiä.

Korvikeruokituilla lapsilla on merkittävästi suurempi riski sairastua diapeetekseen ja sydän ja verisuonitauteihin.

Korvikeruokitut lapset länsimaissa sairastavat merkittävästi enemmän korvatulehduksia, virustauteja ja kärsivät useammin allergioista. Korvien putkituksen ja korvikeruuan yhteys on kiistaton.

Väärin annosteltu korvike, likaiseen veteen sekoitettu korvike tai väärin säilytetty korvike voi tappaa lapsen. Vuosittain korvikeruokinnan takia kuolee 1,5 miljoonaa lasta.

Yleisin allergian aiheuttaja pienten lasten kohdalla on lehmänmaito. Äidinmaidolle ei voi olla allerginen - vain muiden ruoka-aineiden proteiineille jotka kulkeutuvat maitoon mukaan. Sensijaan lehmänmaito- ja soijapohjaiset korvikkeet ovat erittäin yleisiä allergian aiheuttajia.

Niin no joo, unohdin toki tupakan ja alkoholin. Mutta tuskinpa korvike niiden kanssa samassa sarjassa painii? Sana "haitallinen" tuo mulle vaan sellasen mielikuvan, että siitä on välitöntä haittaa, kuten esimerkiksi tupakasta.
Tottakai äidinmaito on imeväiselle parasta ravintoa. Itse olen lapseni kuitenkin korvikkeilla ruokkinut, ja itse en ole ainakaan vielä havainnut näitä haittoja.

Niin ja luulisi nyt maalaisjärki sanovan, että eihän ihminen ole karjaeläin.. Eli ei lehmän vasikalle tarkoitettu maito voi mitenkään vastata täysin ihmisvauvan tarpeita kun ollaan tosi erilaisia eläimiäkin.. Hassua sinänsä että aikuisetkin ryystää toisen eläinlajin poikaselle tarkoitettua maitoa, tosin käytän kyllä maitotuotteita itsekin.. :D

Mutta tässä on googlettamalla tulleita juttuja.. Englanniksi mutta kyllähän nuo ymmärtää vaikka kääntäjän kanssa jos ei muuten.. "Pikaluin" itse nuo, jotain juttua aiheesta, en ihan läpikotaisin jaksanut perehtyä mutta kuitenkin.. Ei nyt ihan parhaita sivuja ehkä mutta jotain..

http://www.todaysparent.com/hot-milk
http://www.breastfeeding.com/reading_room/what_should_know_formula.html
http://www.drjen4kids.com/soap%20box/what's%20missing%20in%20formula.htm
http://kellymom.com/nutrition/milk/infant-formula/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3711677.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4236229.stm