Nukuttamisesta ja nukkumisesta

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Heippa!
Olen 32v ensikertalaisäiti ja kokemuksen puute vaivaa... Meillä neiti 1v 4 kk nukutetaan yhä äitin viereen aikuisten sänkyyn, josta sitten nostetaan pinnasänkyyn. Siellä nukkuu sitten tunnin ja herää itkien ja nukahtaa heti päästyään äitin ja iskän väliin. Siinä sitten nukkuu aamuun asti, koska minua ei huvita nousta vähän väliä sitä siitä nostelemaan. Tapa alkoi kun imetin ja nukahdin ennen kuin tyttö. yösyöminen loppui 6 kk ja imetin 8 kk asti.
Ongelma on, että tämä on kaikkien oppikirjojen mukaan väärin, mutta missään kirjassa ei kerrota miten tilanne korjataan! Mulle on sattunut neuvolatäti, joka ei neuvo. (Mua ei todellakaan haittaisi jos neuvolassa todellakin neuvottaisiin, nyt sanotaan vaan että tee niinkuin tahdot! Help! olis edes jotain vaihtoehtoja mistä valita!)
Sitten toinen juttu, että neitiä ei saa nukkumaan kuin äiti .Kaksi kertaa on koitettu Iskää, mutta noin 10 minuutin raivoisan huudon jälkeen oksennetaan. Pikku paniikki kun kolmen viikon päästä olis pikkujoulut ja vuodenvaihteessa hipat johon molemmat on kutsuttu! Onko raaka peli ainoa vaihtoehto?
Ja miten lapsi "koulutetaan" nukahtamaan omaan sänkyyn? Kun ei tahdo nukutettaessa pysyä edes parisängyssä, heittelehtii ihan villisti ympäriinsä ja nukkuessaan myös.
 
Tässä yksi nettiosoite, jonka liitteestä nro 4 voisi olla apua. Itse sain tällä tavalla tyttömme nukahtamaan itsekseen pinnasänkyynsä...

http://www.pshp.fi/tays/lastenklinikka/yhteistyo/kasikirjat/unikirja2003.pdf

Tiedostossa on toki paljon muutakin asiaa lasten unesta ja sen häiriöistä.
Tsemppiä! :)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2004 klo 12:38 tietämätön kirjoitti:
nukutetaan yhä äitin viereen aikuisten sänkyyn, josta sitten nostetaan pinnasänkyyn. Siellä nukkuu sitten ja herää itkien ja nukahtaa heti päästyään äitin ja iskän väliin. Siinä sitten nukkuu aamuun asti, koska minua ei huvita nousta vähän väliä sitä siitä nostelemaan. .
Kun ei tahdo nukutettaessa pysyä edes parisängyssä, heittelehtii ihan villisti ympäriinsä ja nukkuessaan myös.
Näin meilläkin :/ :ashamed: :( :/ (poika 1v3kk)
 
Hmm..itse olen yrittänyt kouluttaa lastani nukahtamaan omaan sänkyynsä huudon kera ja se ei onnistunut enkä tahtonut olla julma äiti,joten vieläkin nukutan käsi pään päällä kunnes poika nukahtaa,,,1,8v ja 2,11 v.Eka lapsi nukkui 12 tuntia yönsä jo 5 kk ikäisenä ja toisen kanssa on saanut taistella ties mistä öisin,nyt nukkuvat hyvin.Mutta nuorempi ei tahdo nukkua isän kanssa on vaan niin äidin poika,mutta mummilassa on ollut hienosti yökylässä kun on ollu eri paikka kuin koti,joten jos ei nuku isin kanssa niin viekää mummulaan yöksi,siellä yleensä käyttäydytään hienosti ja kiltisti...jo ihan pienenä.Mutta jos on isän kanssa niin anna esim.nukahtaa syliin olkkarissa...vaunuihin jne.Tai onko tuttipulloa vielä johon nukahtaisi.
Niin yleensähän sanotaan että lapsi osaa nukkua vain siinä paikassa minne nukahtaa ja se taitaa olla totta.Meillä nukutetaan isompi poika vielä isoon sänkyyn ja kannetaan sit omaan huoneeseensa mut havahduttuaan yöllä tulee heti isoon sänkyyn takaisin.Ja jos lapsi nukutetaan illalla niin hän tarvii herätessään saman ihmisen vierelleen jotta voisi yölläkin nukahtaa takaisin.Taas jos opetetaan yksin nukahtamaan illalla niin yölläkin osaa nukahtaa itse.Mutta mielestäni teidän lapsi saa nukkua välissänne jos se hyvältä tuntuu,saahan hän aimo annoksen läheisyyttänne ja turvallisuutta kyllä se siitä aikanaan oppii omaan sänkyynsä nukkumaan,usko tai älä.Ja voi olla että hieman isompana toiseen nukkumistapaan opettaminen olisi helpompaa,joten älä stressaa,kyllä se siitä!
 

Yhteistyössä