Nukkuuko yli 1v lapsesi sinun/teidän makuuhuoneessa?

• Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti
"Sadie"
Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen:
Kuinka monen yli 1v nukkuu vanhempinen kanssa samassa huoneessa?
Koska aiotte siirtää omaan huoneeseen?

Mä olin odotusaikana ajatellu, että kun lapsi on 1v, voi siirtyä omaan huoneeseensa nukkumaan. Nyt tyttö jo yli vuoden, eikä kummallakaan meistä vanhemmista oo halua siirtää lasta omaan huoneeseensa nukkumaan.
Nyt oonkin ruvennu miettimään, miksi pienen lapsen edes pitäisi nukkua yksin? En mä itsekkään tykkää/halua yksin nukkua.
Onko olemassa jotain "rajaa", koska lapsen olisi kumminkin hyvä jo nukkua omassa huoneessaan?

Asiallista keskustelua aiheesta toivoisin :)

Täällä nukkuu :wave: Esikoinen taisi olla vähän alle 3-vuotias kun siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan ja keskimmäinen oli muistaakseni vähän yli 3-vuotias. 1-vuotias kuopus nukkuu makuuhuoneessa mun lähituntumassani ja oudolta tuntuisi, jos nukkuisi etäämmällä :) Ei tuohon taida varsinaisesti mitään yleispäteviä takarajoja olla, hyvänä mittarina pitäisin sitä, toimiiko samassa huoneessa nukkuminen kaikkien nukkujien kannalta :) Jos tuntuu hyvältä pitää lapsi samassa huoneessa, pidä ihmeessä :)

"Heppuli"
samaa mieltä itsekkin!

Meillä nukkuu 4v ja 8v samassa huoneessa kun vanhemmat,tosin meillä on vain yksi makuuhuone :D

pitkään on ollut muutto isompaan harkinnassa,mutta kun se on aina oma vaivansa, vielä ei siis olla saatu sitä irti itsestämme että muuttaisimme.

isompi saa sitten oman huoneen ja pienenmpi jää varmaan vielä meidän huoneeseen :)

"tuire"
Itse en aio ikää niin kovasti miettiä vaan sillä mennään miltä tilanne tuntuu. Nyt alle 1-v nukkuu tietysti meidän huoneessa. Veljensä nukkui vielä 2-vuotiaana meidän kanssa ja varmaan tämä nuorempi tulee nukkumaan. Paitsi jos oppii yllättäen nukkumaan hyvin yöt illasta aamuun ja muuten on sopeutuvainen. Epäilen että kaikille helpoin ratkaisu on kuitenkin yhdessä nukkuminen ainakin 2-v ikään ja mahdollisesti pidempäänkin.

"Sadie"
Kiva huomata että muillakin lapsen nukkuu samassa huoneessa :). Meidän lähipiirissä on ollu kummastelua, että vieläkö nukutte kaikki samassa huoneessa. Oonkin ajatellu et tuskin se nyt niin erikoista kumminkaan on :D.
Eilen miehen kanssa kun puhuttiin asiasta, tuumasin lopuksi, että kyllähän tyttö voi nukkua meidän kanssa niin kauan kuin itse haluaa osata omaan huoneeseen :)

"Sadie"
[QUOTE="Sadie";28211676]Kiva huomata että muillakin lapsen nukkuu samassa huoneessa :). Meidän lähipiirissä on ollu kummastelua, että vieläkö nukutte kaikki samassa huoneessa. Oonkin ajatellu et tuskin se nyt niin erikoista kumminkaan on :D.
Eilen miehen kanssa kun puhuttiin asiasta, tuumasin lopuksi, että kyllähän tyttö voi nukkua meidän kanssa niin kauan kuin itse haluaa osata omaan huoneeseen :)[/QUOTE]

Siis osaa haluta :) :D

6kk meni nukkumaan omaan huoneeseen. Alkoi silloin nukkua kokonaisia öitä eikä syönyt öisin enää, mutta heräsi aina kun tuli huoneeseen nukkumaan ja halusi viereen, joten kaikkien parhaaksi, meni omaan huoneeseen ja nukkuu siellä 12 h putkeen :)

"vieras"
Meillä 1,5v kuopus nukkuu vielä vieressämme pinnasängyssään. Meillä on tulossa pian remontti ja ajattelin siinä yhteydessä luopua pinnasängystä kokonaan ja pieninkin saa muuttaa lastenhuoneeseen ja saa oman sängyn. Siinä 1v 7kk tienoilla meillä on isommatkin siirtyneet pois pinnasängystä ja yöheräilyt ovat loppuneet kun ovat siirtyneet omaan huoneeseen. Toivottavasti myös kuopuksen kanssa käy näin.

Ei tule nukkumaan yksin vielä yksivuotiaana koska ei ole omaa huonetta. Itse nukuin varmaankin 6 vuotiaaksi vanhempieni huoneessa ja mun mielestä kouluikäinen viimeistään sais olla omassa huoneessaan nukkumassa. En mäkään ihan pientä haluis edes laittaa yksin nukkumaan.

"vieras"
Meillä on lapset 4,5 v ja 2 v. ( ja kolmas tulossa), nukutaan kaikki samassa huoneessa (usein samassa sängyssäkin) ja tullaan nukkumaan vielä vuosia. Lastenhuone on toisella puolen asuntoa, eikä sieltä itku kuulu makkariin asti. Siirretään lapset sinne yhtä aikaa kun pieninkin jo tulee toimeen "omillaan". En näe tässä mitään ongelmaa - avioelämääkin voi harjoittaa muualla kuin vällyjen alla.

Olen niin itsekäs, että haluan pitää pikku tuhisijat vierelläni mahd. pitkään.

Meidän 7,5 kk nukkuu samassa huoneessa, enkä varmaan ole piiiitkään aikaan vielä valmis laittamaan omaan huoneeseen. Ainoastaan silloin voisin harkita, jos me häirittäisiin tytön unta jotenkin. Mutta mä en halua nukkua ilman mun lasta, eikä halua mieskään.

1 v 1kk nukkuu meidän huoneessa, toisinaan osan yöstä meidän välissä.Pääsee omaan huoneeseen sitten joskus, kun esikoinen muuttaa pois.Ei ole tarkoitus muuttaa isompaan asuntoon (ellei tule lottovoittoa) ja olohuoneeseen ei todellakaan sänkyä siirretä, jotta kuopus saisi oman huoneen.

"Mariska"
meillä muutti omaan huoneeseen vähän ennen 1-vuotissynttäreitä. Meidän tyttö oli tosin niin kova heräilemään, että yhdessä vaiheessa minä nukuin eri huoneessa kuin mies ja tyttö, koska en enää saanut nukuttua ollenkaan kun olin jo tottunut heräämään joka rasahdukseen...

Eli omaan huoneeseen muutto seurasi meillä unikoulua ja helpotti elämää ihan älyttömästi!

Nykyään tyttö nukkuu onneksi muutenkin sikeämmin ja esimerkiksi kyläillessä tai lomareissuilla nukkuu ongelmitta samassa huoneessa meidän kanssa.

"vieras"
Meillä nukkuu lapset 3v ja 6kk meidän kanssa samassa huoneessa. Muuttavat omaan huoneeseen sitten kunhan tuo yläkerta valmistuu joskus. En näe ongelmaksi sitä että nukutaan kaikki samassa huoneessa, vaikka onhan tuota moni ihmetellyt.

"heips"
Esikoinen nukkui koska omaa huonetta ei silloin ollut, sai vasta 1,5-vuotiaana. Mutta täysiä 12 tunnin öitä nukkui jo puolivuotiaana omassa sängyssä. Kuopus siirretään siskon huoneseen varmaan n. 6kk iässä.

Meillä siirtyi reilu 2v huoneeseensa. Kyllä se 1v vielä tarkisteli että olen lähellä. Siirto tapahtui sillon kun lapsi itse alkoi olla myöntyväinen. En koskaan ajatellut valmiiksi näitä juttuja että lapsen myötä tehään niin ja näin, sillon ja sillon.

Nukkuu omassa huoneessaan, taisi olla 1v 3kk. Ihan ekasta yöstä lähtien nukkui siellä ilman mitään ongelmaa. Syynä se, kun heräs aamuisin liian aikasin mun herätyskelloon ja muutenkin molemmat ollaan herkkäunisia. En näe tässä mitään ongelmaa. Lapsi ei heräile yöllä ja jos herää niin menen tietty katsomaan mikä hätänä.

Mä tykkään nukkua yksin. Ei kaikki tykkää nukkua jonkun kanssa. Lapsen kanssa nyt saan nukuttua, nukkui mun vieressä ekat 7 kk. Mutta en kenenkään aikuisen vieressä ilman että tainnutan itteni jollain unilääkkeillä :D

Nämä on varmaan semmosia asioita että jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Meillä parani kummankin, sekä mun että lapsen, unet kun nukutaan molemmat omissa huoneissamme.

"Vieras"
4-vuotiaaksi asti nukkui meidän kanssa samassa makkarissa, sänky meidän sängyssä kiinni.
Sitten toivoi omaa huonetta, jonne sänkykin siirrettiin.

Mulle sopisi että nukkuisi vieläkin samassa makkarissa. Jotenkin hölmöä, että perheen pienin "joutuu" nukkumaan yksin.

Yhteistyössä