Nukkuu vain rinnalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja?

Vieras
Mulla on puolivuotias, joka nukahtaa vain rinnalle. Päivisin tämä ei olisi mulle ongelma, mutta järkyttävää on, että viimeisen reilun kuukauden aikana oleme heränneet 1,5-2 tunnin välein imemään. Juttelimme asiasta neuvolassa ja täti julisti, että lapsi ei saa nukahtaa rinnalle. No, tajuan asian kyllä itsekin, mutta mitään neuvoja en saanut siihen, miten lapsi sitten nukahtaisi. Onko teillä neuvoja seuraaviin tilanteisiin:

1. Lapsi nukahtaa imiessään, jos on vähänkin väsynyt. Lisäksi hän imee nukkuessaan. Ovatko vaihtoehtoni 1a) lopettaa imetys kokonaan silloin, jos lapsi ilmaisee väsymyksen oireita tai 1b) herättää lapsi hänen lopetettuaan imemisen ja laittaa hereillä sänkyyn 1c) Repäistä rinta pois suusta ennen nukahtamista ja yrittää rauhoittaa hänet uneen?

2. Lapsi ei rauhoitu muuten kuin rinnalle. Olemme muutaman kerran koettaneet evätä rinnan, mutta melko lailla tuloksetta. Menestynein yritys oli eilen illalla, kun rauhoittelin häntä uneen ilman rintaa. Rauhoittelu kesti reilun tunnin, jona aikana lapsi kiljui lähes tauotta. Pari kertaa hän rauhoittui siten, että ajattelin jo onnistuneeni, mutta parin sekunnin kuluttua kiljunta alkoi uudelleen. Vihdoin nukahdettuaan hän nukkui kymmenen minuuttia ennenkuin kiljunta alkoi uudelleen. Päivällä en ole edes kunnolla kokeillut rinnatonta vaihtoehtoa, sillä pelkään, että minun hermoni katkeaa totaalisesti ennen vauvan rauhoittumista.

Joo-o, ymmärrän, että unikoulu on pidettävä. Siksipä nyt kysynkin, onko tuohon rauhoitteluun muita hyviä vinkkejä kuin yrittää silitellä tai pitää vain kättä lapsen päällä? Syliinkin pitää tietty nostaa pahimpien kohtausten ajaksi rauhoittumaan. Miten päivällä olette saaneet hankalasti nukahtavat lapset rauhoittumaan? Annatteko vain kiljua, kunnes oppivat? Mulla ei sydän kestä kuunnella.

Enkä kaipaa moralisointeja siitä, että itse olet tuon tavan lapselle aiheuttanut. Niin olenkin, sillä lapsi kärsi koliikin kaltaisista itkuista ja kun en tiennyt, mitä hän itkee, kokeilin aina rintaa. Nyt pitäisi vain päästä tästä addiktiosta irti.

Kokeile hivutustaktiikkaa Pantleyn malliin , tuosta vinkit englanniksi:

http://www.pantley.com/elizabeth/content/excerpts/frequentw.htm

Linkistä pois mahdolliset siihen ilmestyneet välilyönnit ja %20-merkit osoiterivillä, jos ei meinaa toimia.

Mikäs se neuvolan täti on sanomaan mihin TEIDÄN lapsi saa nukahtaa?????

sori, että olin jyrkkä. mutta mun mielestä tuo rinnalle nukahtaminen on ongelma VAIN jos ITSE koet sen ongelmaksi! ei hän enää kouluun mennessä tissille nuku.. =)

uskon kyllä, että noin taajaan ""tissittely"" (1,5-2 h välein) käy voimille. meillä on vähän sama tilanne - tosin pullon kanssa. vauva on nyt 5 kk ja jätti jo 2 kk iässä ensimmäisen yösyötön väliin (ja minä olin onneni kukkuloilla hyvistä yöunista!). mutta.. sitten tuli takapakkia ja lähes 2 kk ajan syötin yöllä n. 2 h välein. joo, väsytti... mutta kun mikään ei auttanut ja minä en vauvaani huudata!!
nyt kun soseita syömällä päivät menevät jo 3 h ruokaväleillä niin öihinkin on palannut tuo 3 h ruokaväli. syödäänkö teillä jo sosetta? entä syökö vauvasi tuttia? se voisi tuoda jonkunlaisen avun. tai sitten ei.

meillä on ainakin ihan turha koittaa mitään silittelyjä. siitä huuto vain yltyy. ja mä jotenkin uskon, että tiheään syövällä vauvalla on tiheään myös oikeasti nälkä. koska syö usein - syö vain pieniä annoksia, joilla ei jaksa pitkään. Mitään unikoulua en olisi valmis kokeilemaan lapselleni koskaan! sanokoot ""asiantuntijat"" mitä tahansa.

minä aion antaa tilanteen kehittyä n. kuukauden. jos yösyöminen vähenisi itsellään. jos ei - otan käyttöön vaunut. eli laitan illalla vauvan vaunuun nukkumaan. kun alkaa ""kiehnätä"" alan työnnellä vaunuja. voin antaa tutinkin suuhun. jos nukkuu uudelleen - ei ollutkaan nälkä. jos ei rauhoitu - annan ruokaa. mikäli kyse on vain tavasta (näin epäilen!) en usko että minun täytyy kovin montaa yötä vaunuja työnnellä ja vauva tottuu nukkumaan ilman jatkuvaa syöpöttelyä.
mutta.. tätä siis ei ole vielä kokeiltu!! olen vasta positiivisen toiveikas...=)

Kati, en minäkään siitä neuvolan tätistä pitänyt, mutta haluan jo nukkua yöni. Kerran-kaksi yössä lapsi syö nälkäänsä, muuten selkeästi vain tissittelee. Kyllä meillä kiinteitä syödään, viime aikoina tosin huonommin, kun yösyömiset tuhoavat ruokahalun. Ja vaunuissa meillä ei ole nukuttu ikinä ja tuttikin on vain akateemisen mielenkiinnon kohde, sitä siis tutkitaan ja pyöritellään käsissä. Tutin antaminen rinnan sijasta saa aikaan täydellisen suuttumuksen.

tiedän tunteen... siis sen, kuinka ihanaa olisi nukkua yöt..
ja olen muuten huomannut ihan saman, että yösyömiset vie ruokahalua päiväsyömisiltä! oon luullu, että kuvittelen vain... mutta jos teillä on samoin - niin epäilyssäni taitaa olla perää.
jos noita tuttia ja vaunuja ei teillä pysty ajattelemaankaan, niin mun konstit on kyllä vähissä. meillä mä toivon (huom! toivon =) niiden toimivan siinä ""meillä nukutaan öisin"" -opettelussa.

olin kai siks niin kriittinen sen neuvolan tädin suhteen kun meidän neuvolassa sijainen meinas saada jonkun kohtauksen kun kuuli miten meidän yöt menee... muutenkin oli sen verran järkky tapaus kommenteillaan (meillä ei kai menny mikään hyvin), että mä jätän ens kerralla käynnin väliin jos on meitä siellä vastassa. mut se onkin jo sitten ihan toinen juttu..

nyt en voi kuin neuvojen sijaan lähettää sulle jaksamista asian kanssa !!

Meilläkin (mulla on kaksoset, kohta 5kk) vauvat nukahtavat vain rinnalle (tai sitten ulos vaunuihin). Yöllä heräillään vaihtelevasti. Joskus nukutaan niin että heräillään 1-2 krt syömään (ja mäkin luulen et oikeasti sillon on nälkä) joskus heräillään 2h välein. Tosin viime aikoina enemmän tätä 1-2krt heräilyä, joka on mielestäni vielä ihan ok kun nukkuma-aika on 21-07. No, joudunhan mä siinä heräämään aika monta kertaa eli 2-4 riippuen syövätkö samaan aikaan vai eri. Tuo 2h välein heräily on ollut maidontuotannon kasvattamista (joskus neljän kk paikkeilla) tai sit edeltävää flunssaa/flunssaa, jollon vauva tarttee enemmän äidinmaitoa kun on jano tai tukkoinen nenä. Kyllähän aikuisellakin helpottaa jos on pastilli suussa..

Voimia!!

meillä myösvauva oli ja on yösyöppö.. alkuun oli koliikkia jonka jälkeen nukkui jonkun aikaa hyvin (noin 7h, syönti ja 3-4h). Mutta sitten alkoi taas yöralli, siinä tais olla flunssa tai/ja hampaan tulo ja liikkumaan oppiminen.. ja niin sitä taas yöt tissiteltiin, nukkui käytännöllisesti katsoen koko yön tissi suussa. Nyt vauva on 1v, lopetin imettämisen kaksi viikkoa sitten ja nyt joudun antamaan maitoa neljä kertaa yössä desin verran siis sen lisäksi että illalla nukahtaa täyden maitopullon kanssa. Imettäminen oli helpompaa ja nyt tavallaan harmittaa että lopetin, mutta toisaalta ajattelen että tämä on taas välivaihe parempaan yöhön. Muutaman viikon päästä meinaan ruveta vähentämään yöllisiä maito määriä vaikka 10ml kerrallaan.. katotaan toimiiko. Ja sitten jos sais vaikka vaihdettua vesipulloon tai pelkkään tutiin. Tällä tavalla hitaasti hivuttaen meillä, itse olisin melkein valmis ""huudatus unikouluuun"", mutta siinä tapauksessa muu perhe täytyisi majoittaa jonnekin muualle, koululaiset tarvitsevat kuitenkin unensa. En siis osaa vastata kysymyksiisi, mutta näin meillä. Monet tuttavat ovat kyllä saaneet avun sairaalan unikoulusta, ja apu on tullut nopeasti. Itse en raaskisi viedä, ainakaan tässä tilanteessa jossa minä opin nukkumaan vauva rinnalla ja muukin perhe pystyy nukkumaan. Meillä muuten yöpulloja säilötään kylmälaukussa sängyn vieressä, joten yösyötöt sujuvat jaloittelematta..

Mieheltä meni hermot, joten meillä aloitettiin eilen jonkinmoinen unikoulu. Ei kylläkään puhdasoppinen, mutta näin se meni: noin klo 20 nukahtaminen rinnalle, klo 22 herääminen, nukahti aika helposti miehen hyssyttelyyn. Puoli kahdentoista maissa taas hereille, huusi rintaa (ei nälkäisen kuuloinen) tunnin, jonka jälkeen syötin. Tuo syöttö oli etukäteen päätetty, sillä ajattelimme, että ehkä se kerran yössä syöttö olisi vielä asiallista, mutta ei tyttö oikeasti kyllä tuntunut olevan nälkäinen. Nukahti siis taas rinnalle. Nukkui aina puoli viiteen asti (itku kai väsytti), jolloin vaati rintaa tosi vihaisesti. Nukahti kuitenkin noin puolessa tunnissa miehen hyssyttelyihin ja nukkui aina klo 7.45 asti. Eli oikeastaan yö sujui yllättävän hyvin.

Katsotaan nyt sitten, miten ensi yö menee... Itse nukuin yön toisessa makuuhuoneessa, jottei maito tuoksunut tytön nenään.

Toinen yö takana ja kolmas edessä. Aika hyvin on mennyt, viime yönä isä rauhoitteli lapsen iltakymmenen ja aamuneljän maissa, muuten tyttö heräsi vain yölllä yhdeltä, jolloin sai rintamaitoa. Kyllähän neiti raastavasti itkee, mutta sitä kestää vain noin 15 minuuttia, joten ei tunnu ihan kohtuuttomalle.

Yösyömisen vähennyttyä päiväsyöminen on parantunut, ja tästä alkavasta yöstä odotamme/toivomme aika helppoa. Viime yötä vaikeutti se, että tyttö väsähti tavallista aikaisemmin eikä siksi jaksanut syödä yhtään puuroa vaan pelkällä maidolla mentiin.

onnea valitsemallanne tiellä! ja tsemppiä ja päättäväisyyttä! kerrothan väliaikatietoja jatkossakin, jospa meilläkin rohjettaisiin aloittamaan unikoulu vaikka koululaisten syyslomalla. Hyvinnukutut yöt ovat kaikkien etu!!

Uusimmat

Yhteistyössä