nukkumisongelmia 1v 10kk

Mitähän keinoja ois vielä kokeiltavana tuon meidän pojan nukkumisen kanssa.. Poika on siirtynyt äskettäin jatkettavaan sänkyyn, meillä kun kevätpuolella tulossa perheenlisäystä. Omassa huoneessa on nukuttu jo kauan. Tuo sängynvaihdos on tietty aiheuttanut sen, että nukkumaan meno ja nukahtaminen on pitkittynyt, kun itse pääsee hiippailemaan sängystä pois, niinpä meistä jompikumpi on jäänyt pojan huoneeseen hetkeksiaikaa "nukkumaan" että rauhoittuu unille (iltarutiineina mm. yhdessä kirjan lukemista). Kun sitten on nukahtanut n.klo 22, sen tietää ettei mene kuin puolilleöin, niin herää eka kerran itkuisena ja monesti herääkin siihen niin ettei saa enää ilman silittelyjä unta ja joka kerta kun huoneesta on lähdössä hiljaa pois, poika havahtuu ja itku alkaa. Ja kun tämä toistuu useampia kertoja, huumori loppuu.. Meidän vanhempien väliin saa kyllä tulla nukkumaan, mutta kun silloin ei nuku kukaan, kun poika pyörii sängyssä kuin ropelli ja väliin on jalka äitin suussa ja isän silmäkulma mustana :whistle: :/ Niin ja pojan huoneessa on hämärä yövalo ja isovanhemmilla yökylässä nukkuu kuulemma hyvin.. päikkärit n.1t-1,5t.. a aamulla herätään kahdeksan aikoihin. Pitänee varmaankin toisen meistä nukkua pojan kanssa?
Ja onko muilla niin, että taapero aina herätessään itkee? Vai touhuavatko rauhassa sängyssään? Kun meillä itketään herätessä aina :whistle: En muista kertaa ettei toisin olis ollu.. Muiden kokemuksia,kiitos!

toinen äiti
Meillä saman ikäinen poika ja pikku kakkonen tulossa myös keväällä :)
Meillä siirryttiin lastensänkyyn viikonloppuna ja vähän etukäteen mietin miten mahtaa mennä... Poika on kyllä nukkunut omassa huoneessa 6kk ikäisestä alkaen.

Mutta meillä vaihto onnistui tosi hyvin! Yöt ei muuttuneet miksikään, nukkuu ilta kahdeksasta aamu n. 7-8. Jos yöllä herää (harvoin), jatkaa uniaan. Yleensä vaan huutaa että "Peitto päälle" tai "Ovi kiinni" :LOL: Ja me kun vielä hankittiin eteiseen yövalo ettei olisi niin pimeää, mutta pojalla täytyy olla pilkko pimeää ja ovi vielä kiinni!

Kovasti poika tosin sängyssään pyörii, pää kolisee laitoihin vaikka olen koittanut pehmustetta laittaa. Eikä ole onneksi vielä ainakaan pudonnut, vaikka sitä pelkäsinkin, kun aina kääntyy jalkopäähän nukkumaan ja enää ei ole pinnoja suojana.

Eli meillä siis tullaan itse sängystä pois, niin päivä kuin yöuniltakin (aamulla), ilman mitään itkuja. Vähän saattaa höpöttää sängyssään itsekseen ennen kuin tulee. Sänkyyn jää myös itse nukahtamaan illalla, päiväunille nukutetaan.

En nyt osaa neuvoja teidän tilanteeseen antaa, mutta tälläista meillä, kokemuksia kun kyselit :)

Menkää jompi kumpi samaan huoneeseen nukkumaan älkääkä karatko koska sen takia heräilee koska tietää että karkaatte. sitten kun laps taas nukkuu rauhallisemmin niin voi aamuyöllä jo karatakkin. ja muistakaa et tämä lapsivaihe on niin lyhyt että ei sitä tarvitse kauaa kestää kun laps kasvaa siitä ulos:)

Meillä tuli lastensänkyyn siirtymisen yhteydessä mukaan nukuttaminen, eli täytyy olla vieressä niin kauan, että on unessa. pinnikseen jäi nukahtamaan yksikseen. Mutta voidaan kyllä lähteä pois ja nukkuu hyvin aamuun asti. Joten siihen en osaa vastata..

Tosin nyt viime viikkoina joinakin öinä tullut itkukohtauksia, jolloin täytyy mennä rauhoittelemaan ja hetkeksi viereen-liekö sitten pahaa unta vai mitä. Myös päiväunilta herää joskus itkuisena, muutenkin erinäiset asiat ovat alkaneet helposti pelottamaan. Uskon sen liittyvän tähän ikään, kun alkaa enemmän käsittämään asioita.

eva
Minäkin suosittelisin, että toinen vanhemmista yöpyisi lapsen huoneessa sen aikaa kuin se tuntuu tarpeelliselta. Uusi on aina hämmentävää, ja tuossa iässä lapsella voi olla jo jotain epämääräisiä pelkojakin mitä hän ei osaa teille kertoa. Jos tässä jotain on lapsen kanssa elämisestä oppinut niin sen, että tilanteet muuttuvat koko ajan, mikään ei ole pysyvää.

meillä samanikäinen tyttö.pinnikseen nukahti itse mutta nykyäöän nukahtaa syliin ja kannetaan omaan sänkyyn sitten.välillä tulee yöllä viereen ja jos nukkuu rauhassa niin saa siinä nukkua mutta yleensä kannan omaan huoneeseen ja jään ite sohvalle samaan huoneeseen nukkumaan kunnes rauhoittuu.
tää on tällaista hakemista mutta en jaksa enää stressata koska turvaa hän ilmeisesti vaan hakee.meillä siis edelleen 1-4 herätystä öisin, yleensä riittää vaan että aistii mun tulevan ja käy uudelleen nukkumaan.harvoin enää tarvii se kummemmin nukutella takas.

Näin
Riittävän pitkä aamu-ulkoilu klo 9-11, mahdolliset päiväunet, välipala, jälleen ulos ennen iltaruokaa, iltaruoka, lapsi jälleen ulos tai aktiiviseen leikkiin ennen iltatoimia. Jo on kumma jos ei lapsi nukahda yöksi. Jalkoja kannattaa myös hieroa ennen maata panoa.

Yhteistyössä