Nukkumattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
siis ei unettomuudesta ;)

Eli unettaisi, vaan kun ei kykene nukkumaan. Saattaa vetäistä illalla parin tunnin tirsat ja sitten onkin hereillä aamuun saakka. Väsyttää hemmetisti, mutta ei nukahda... jos on vähällä nukahtaa "väärään aikaan" eli yliväsyneenä, alkavat levottomat jalat kiusata. Niihin on onneksi toimiva lääke... levottomat kädet ovat hauskempi sänkykaveri ;) Ja jos nukahtaa siksi pariksi tunniksi kuorsaa ja korahtelee, taitaa unohtaa hengittääkin, eli uniapnealta kuulostaa, eikö?

Mutta siis asiaan: mistä akuutti apu? Unilääkkeet eivät juurikaan auta, rauhoittavista ei ole hyötyä, ainoa apua tuova on levottomiin jalkoihin lääke, melatoniini hieman helpottaa univalmiutta, mutta ei lisää unen määrää tai laatua, triptyleeni vähän parantaa unen laatua, mutta ei lisää määrää. Päivät alkavat mennä tokkurassa, rankka fyysinen työ ja vanha kroppa ovat kovilla, päästä nyt puhumattakaan. Muistikin alkaa pätkiä väsymyksen vuoksi. Vasta liki 10 vuotta oirehtinut ja jo nyt alkaa asiaan havahtua. Eli neurologi, yleislääkäri vai lanttumaakari?

*muoks* ja ikää lapsella siis 50v ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Pistät sen miehen illalla lenkille. (eikä kukaan kiellä sua menemästä mukaan)
Ja iltapalaksi banaania tai vaaleaa leipää tai maitoa...

Kummasti unettaa.

:xmas:

Kah, kun tuo on jossain Savon sydämessä ja tehnyt 12-14 tuntista työpäivää... eikä nuku :headwall:

Vaan eiväthän vanhukset enää unta tarvitse. Lisäys vielä edelliseen: jos äijälle antaa banaania, vaaleaa leipää tai maitoa, minä joko menetän kaasuista tajuni tai sitten kukaan ei nuku :x

Eeeii...

Kun niin painaa toi minunkin. Fyysistä duunia. Koko päivän,

Mutta se lenkki.

Ei tarvitse juosta. Vaan kun vaikka kävelee. Ja ajatukset saavat levätä...

Niin unikin maistuu. =)

Ei sen pää koskaan lepää... siinä suurin ongelma. Taitaa olla samalla tavalla neurologisesti epätyypillinen, kuin minäkin. Ainakin minun lääkkeeni toimivat. tai siis enhän minä sitä voi tietää,enhän? :saint:

Ja työpäivän jälkeen ei noilla töppöjaloilla lainkaan astuta, ei edes kävellä. On se lenkkeilyäkin yrittänyt, vaan tuloksetta.

Mulla auttaa korvatulpat. Ihan järisyttävän elämyksen koin tossa pari viikkoa sitte, ku testasin niitä. Tulipa sitte nukuttua täys yö. Aamulla oli ihan eri olo, ku normaalisti.

Luin jostain, en muista mistä... :whistle: että joillain ihmisillä korvat on aina valveilla tai herkkänä tai jotain. Kuulee kaiken ja heräilee, eikä nukahda helposti, ku äänet häiritsee, vaikka sitä ei itse edes tajua. Mää en uskonut moiseen kukkuun ja tuumailin, että ei mulla äänet kyllä häiritse. :/ Mutta niin vain kävi, että ne auttoi mulla. Nyt pitäs hommata tsiljoonia pareja tulppia.

Unettomuus on kamalaa. Olen siitä ikäni kärsinyt ja nyt toivon ja uskon, että pääsin siitä eroon. Toivottavasti teilläkin päästään, jollain konstilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Mulla auttaa korvatulpat. Ihan järisyttävän elämyksen koin tossa pari viikkoa sitte, ku testasin niitä. Tulipa sitte nukuttua täys yö. Aamulla oli ihan eri olo, ku normaalisti.

Luin jostain, en muista mistä... :whistle: että joillain ihmisillä korvat on aina valveilla tai herkkänä tai jotain. Kuulee kaiken ja heräilee, eikä nukahda helposti, ku äänet häiritsee, vaikka sitä ei itse edes tajua. Mää en uskonut moiseen kukkuun ja tuumailin, että ei mulla äänet kyllä häiritse. :/ Mutta niin vain kävi, että ne auttoi mulla.

Unettomuus on kamalaa. Olen siitä ikäni kärsinyt ja nyt toivon ja uskon, että pääsin siitä eroon. Toivottavasti teilläkin päästään, jollain konstilla.

Mutta kun tuo on OIKEASTI puolikuuro! Kääntää kuulevan korvan tyynyyn ja a vot, hiljaista on. Mutta hyvä pointti muuten.

Itselläni on ihan "normaalia" nukkumisongelmaa, joskus nukun, josku en, toisinaan sammun päivällä, mutta en yöllä. Mutta tuo äijän tila on aika pelottavaa...

No nämähän taitaa olla niitä tyypillisiä ongelmia, liikaa töitä, liian vähän liikuntaa ja ulkoilua, huonot ruokailutottumukset?
Eli kaikkihan vaikuttaa kaikkeen, ja elämäntaparemontti saattaisi auttaa.
Mutta jos mies kuorsaa niin ettei muut saa nukuttua, saattaa apu löytyä ihan siitä, että sängyn päätyä nostaa 10cm. Näin olen kuullut jonkun lääkärin joskus telkassa sanovan.
Tee rauhoittaa, jos sitä joisi iltaisin, ja kahvin juontia vähentäisi kaiken kaikkiaan?
Jotkut uskovat esim. vyöhyketerapiaan tässä unettomuudessakin, vaan en osaa sanoa auttako se.

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
No nämähän taitaa olla niitä tyypillisiä ongelmia, liikaa töitä, liian vähän liikuntaa ja ulkoilua, huonot ruokailutottumukset?
Eli kaikkihan vaikuttaa kaikkeen, ja elämäntaparemontti saattaisi auttaa.
Mutta jos mies kuorsaa niin ettei muut saa nukuttua, saattaa apu löytyä ihan siitä, että sängyn päätyä nostaa 10cm. Näin olen kuullut jonkun lääkärin joskus telkassa sanovan.
Tee rauhoittaa, jos sitä joisi iltaisin, ja kahvin juontia vähentäisi kaiken kaikkiaan?
Jotkut uskovat esim. vyöhyketerapiaan tässä unettomuudessakin, vaan en osaa sanoa auttako se.

Kahvi rauhoittaa. Oikeasti. Ja minun puolestani saa vaikka kuorsata, kunhan nukkuu joskus. Työ on ulkoilua ja liikuntaa, stressin määrää ei yrittäjä juurikaan kykene kontrolloimaan, tosin olihan tuo vaiva jo "palkkarenkinä" ollessa, tietäisittekin, millaisia paineita työnantajan suunnalta tuli! "vaimolta puhkesi silikooni, mitä tehdään? Tyttökaverin auto on hienompi, kuin vaimon, mitä tehdään? Kuka menis tyttökaverin kanssa naimisiin, että sais oleskeluluvan?" Nyt jo naurattaa...

Vyöhyketerapiaa on koitettu, jopa tuloksekkaasti, akupunktiokin auttaa hetkeksi... Alan olla sitä mieltä, että neurologi olisi hyvä kohde aloittaa. Saisi samalla nuo adhd-epäilyt setvittyä... Siihen liittyy yleisesti univaikeuksia.

Yhteistyössä