Apuja unikouluun

Meidän vauva menee 21 nukkumaan, mutta heraa vasta 8.30, mikä sopii minulle paremmin kuin että menisi 19 nukkumaan ja heräisi sitten seitsemältä. Olen itse illan virkku aamun torkku... Olen kyllä valmis kokeilemaan tuota unen aikaistamista vaikka kahdeksaan (sitä aiempi vaikeuttaisi meidän elämää liikaa), ehkä se tällä kertaa auttaisi. Tuoreessa muistissa vain kun aiemmin on yritetty ja aamut aikaistui sitten ihan samassa suhteessa.
Ja juu tosiaan, päiväunien kestoissa on eroja.

Kyllä taas näitä kommentteja lukiessa tuli sellainen olo, että unikouluun tuo poika joutuu. Nyt on anoppi kylässä, mutta heti kun maanantaina lähtee, niin koetetaan vaikka tuota Hoggia sitten!
 
Mulla ei oo vissiin kaikki muumit laaksossa! :LOL: Olen lukenut Hoggin kirjasta sen nukuttamisosion kahteen kertaan ja aina jäänyt epäselväksi, että pidetäänkö levotonta lasta sängyssä vai nostetaanko hänet syliin. Suomenkielisessä versiossa ei mielestä puhuta syliin nostamisesta paljoakaan, mutta selkään taputtelusta kyllä. Sitä mietinkin, että tarkoittaako Hogg sitä, että lapsi nukutetaan mahalleen vai sylissäkö hänen selkäänsä taputellaan.
 
Hmm... tuo englannin kielinen kirja on sitten varmaan kattavampi. mulla on se. siis kun lasta aloittaa opettamaan, niin sehän huutaa heti kun sen laittaa sänkyyn pimeään. ne taputtelut on ihan yhtä tyhjän kanssa, harvoin toimii. xD okei, vähän kärjistettyä.. noh, kuitenkin lapsi otetaan heti vain syliin. heti kun rauhoittuu, lasketaan alas, ettei nukahda syliin. Matkalla alas se alkaa varmaan jo huutamaan uudestaan, mut lasketaan silti alas ja irroitetaan ote. Tämän jälkeen otetaan heti uudestaan syliin ja rauhoitellaan. Taisin itse hokea jotain et "ei hätää, aletaan nukkumaan, äiti on tässä" . jotain sinne päin. Sitä saa toistaa sata kertaa. Jos lapsi alkaa rimpuileen, lasketaan se alas ja sanotaan et "äiti ottaa uudestaan". Tätä saa toista varmaan 100 kertaa ekoina kertoina, mut ei se lapsen itku minua ainakaan haitannut, kun pystyin itse olemaan siinä lohduttamassa koko ajan. Maksimissaan 2-3min saa lasta pitää sylissä, sitten lasketaan välillä alas (vaikka ei olisikaan rauhoittunut), ettei aktivoidu liikaa. Lapsi lasketaan selälleen tai kyljelleen, mut käden voi laittaa sinne selän alle ja silittää sieltä, jos lapsi itkeskelee vain vähäsen. Mahasta silittäminen aktivoi vain lasta. Syliin otin vauvan silleen et se oli pystyssä minun olkaa vasten ja silittelin siinä selkää. Se on rauhoittumista varten, ei nukuttamista varten. Tämä "uuvutuskonsti" toimii lopulta. Ekoilla päikkäreillä kävi usein niin, että vauva huusi päikkäreiden ajan ja sit nukkui minuutin ja oli taas pirteä. :D mut puolen tunnin päästä koitin uudestaan ja sitten oli jo helpompi. Vauva vain hieman protestoi alkuun tätä uutta nukkumistyyliä. x) 1vkon kuluttua kannattaa viimeistään kuunnella sitä itkun laatua eikä sännätä heti huoneeseen. Se voi häiritä lapsen unenhakua. Lapsi oppii parissa päivässä nukahtamaan itse, sen jälkeen se on usein semmoista lievää protestointia. Mut joka kerta on tarkistettava ettei lapsella ole esim kipu/kakka/paniikki. Yli 6kk vanha vauva osaa jo niin selkeästi kiukutella. x) nykyisin silittelen meidän poikaa, jos se tarvii rauhoittelua. Joskus joutuu nostaan syliin ja välillä on niitäkin öitä, jolloin suostuu nukkumaan vain mahan päällä (hyvin harvoin!). Ennen nukkumaanmenoa kannattaa rauhoittaa vauva tuijottamalla jotain väritöntä objektia ja vaikka lauleskella vauva sylissä, mutta ei paijata älyttömästi. Tarkoitus on rauhoittaa vauva, niin se malttaa nukahtaa itsekseen. Alkuun tämä voi olla raskasta, mutta ei kannata antaa periksi. Tämä on ainakin mielestäni kaikkein lapsiystävällisin unikoulu, mitä olen lukenut. ;) ja se kyllä toimii! eri lapsilla menee eri aika opettelussa. Tuo kaksi viikkoa taitaa ollu joku keskiarvo... Annan mielelläni lisää vinkkejä, jos vain osaan. =) oon jo sen verran perehtyny näihin asioihin. :D
 
Helou!

Kuukausi sitten täällä aloitettiin unikoulu. Yösyötöt lopetettiin kerralla ja tassuteltiin jos alkoi ähinät pinniksessä. Nyt on takana muutama peräkkäinen yö ilman, että olisin joutunut nousemaan kertaakaan tasuttelemaan. Tyttö menee illalla kahdeksan jäljestä nukkumaan ja nousee ylös seitsemältä aamulla. Ihanaa!


 
Onneksi olkoon Mapitus! =) Loistavaa jos tuo tassuttelu unikoulu toimii. Sitä kyl kannattaa koittaa, jos vauva niin rauhoittuu. Mut meidän yliaktiivisen pojan kans jouduttiin ottaan vähän rajummat konstit ja siks aloitettiin tuo nostelu-unikoulu. Unikoulut toimii yleensä aika hyvin, jos vain jaksaa sitoutua niihin. =)
 
palezzu
Luin ensin Hoggin suomenkielisen version joka oli kirjoitettu enemmän vastasyntyneestä 4kk ikäisille vauvoille. Netistä tilattiin sitten juuri se kirja josta puhuit eli The Baby Whisperer Solves All Your Problems ja siinä on kattavammin myös vanhemmille vauvoille ohjeita. Kuten juuri tämä nosta ylös/laita alas metodi. Hogg lähestymistapa on niin vauva lähtöinen ja kattaa kokonaisuutta ei vain unta. Kiitos siis tosi paljon tänne laittamasta vinkistä! Me ollaan nyt vasta muutama päivä rytmitetty päivää mutta uskon todella että tämä on toimiva ja tosiaan paljon enemmän kuin unikoulu! Suosittelen kaikille lämpimästi!
 
Kiitos nukkana :heart: Ihana et on ollu apua!
Minullakin on semmoinen mielikuva, et se suomenkielinen versio on huonompi. Tai se ei ole niin kattava. Meilläkin tuo unikoulu toimi loistavasti. Äidit kyllä ansaitsevat kaiken avun, et jaksaa näiden pikku kullanmurujen kanssa joka päivä. ;)
Meillä vauveli sai oksennustaudin... :/ Onneksi ei ripuloi, niin ei varmaan saa nestehukkaa. Tuo tuntuu olevan tosi nopeasti ohi menevä tauti. Vauva kyllä nukkuu nyt rauhassa, mut menen yöksi lattialle nukkumaan samaan huoneeseen tarkkailemaan, miten yö menee (vauva nukkuu omassa huoneessa). Tuon unikoulun jälkeen ei ole öiden kans ollut ongelmia. Ihan innossaan nukkuu yöt putkeen omassa rakkaassa sängyssä. Toivottavasti muillakin unikoulut onnistuvat! =) Se voi olla raskasta aluksi, mut helpottuu aika nopeaa, kunhan ei anna periksi. ;) Suosittelen myös tuota englanninkielistä kirjaa! Voimia kaikille! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Tuolla just toisessa pinossa kerrottiin, ettei ollut oikein tuo huudatusunikoulu kellon kanssa toiminut. Ja useimmissa eri unikouluja arvioivissa lähteissä lukeekin, että tuo huudatusunikoulu toimii useimmiten vain pari viikkoa, joskus ehkä pari kuukautta, mutta koska siinä ei opeteta vauvalle vaihtoehtoisia nukahtamistapoja (vauva oppii vain, että kukaan ei tule, vaikka huutaisi ja sitkeimpiä tapauksia lukuunottamatta sitten väsyy huutamisesta niin, että lopulta nukahtaa. Seuraavana iltana huutaa usein vähemmän aikaa, koska on tuoreessa muistissa, että äiti ja isä eivät enää välitä itkusta ja lopulta vauva saattaa alistua uskomaan, että hänen viesteihinsä (hätään, koska vauva tod. näk. itkee pelkoaan, että hänet jätetään yksin ja nythän tämä pahin pelko toteutuu, kun kellonajat aina vain pitenevät) ei enää vastata. Pari viikkoa vauva sitten saattaakin muistaa, että vanhemmat eivät tosiaan välitä enää hänen itkustaan, mutta ei se tarkoita, että vauva olisi oppinut nukahtamaan rauhassa itsekseen. Ja siksi usein heti seuraavan nuhan tai kehityskauden aikana vauva alkaa taas heräillä. Tästä syystä Suomessa ei huudatusunikoulua (sitä se on, vaikka kuinka kellosta aikaa katsoisi) enää suositella lainkaan.

Minä olen myös "alistunut" siihen, että ekan unipätkän jälkeen otan vauvan viekkuun ja aamuyöstä jopa imetän =) Kyllä se sitten uskaltaa nukkua koko yön itsekseen, kun on siihen valmis. Meillä myös päivällä sylitellään aina vauvan sitä kaivatessa, mutta yleensä ottaen on hyvin itsenäinen tapaus päivällä. Yöllä taas sitten sitä turvaa tarvitaankin enemmän, taitaapa olla aika normaalia =)
Mä olen tutustumassa myös tuohon Elizabeth Pantleyn kirjaan ja vaikuttaa todella hyvältä ja vauvan kannalta parhaalta vaihtoehdolta. Tästä lähtien jätän kaikki huudatusmeiningit kokonaan pois. Jos lapsi ei rauhoitu syliin saman tien, niin en aio odotella että huuto yltyy hysteeriseksi. Valitettavasti tuli kokeiltua tuotakin muutamana yönä kun unikoulua aloiteltiin. Jatkossa JOS unikoulua aloitellaan vielä, etenen Pantleyn oppien mukaan, katsotaan mitä tuleman pitää. ;) Tuo Hoggin opus vaikuttaa näin äkkiseltään (ja sen perusteella mitä täällä kerrotaan )siltä, ettei meille sovi. Hyvä tietty jos siitä on jollekin ollut apua!

 
Tuossa Pantleyn kirjassa on tosi hyviä pointteja ja asiaa nainen kyl puhuu. Siinä ei kuitenkaan ollut mitään uutta, mitä en jo tietäisi. Ja sen kirjan keinot eivät meidän vauvalle olisi riittäneet, vaan tarvittiin vielä enemmän keinoja. Meidän poitsu oli niin mahdottoman vilkas. x) Tällöin tuo Hoggin kirja tuli avuksi. Tuo Hoggin menetelmä muuten toimii tosi nopeaa. Minulla kaikki pitää tapahtua nopeaa. xD Pantley kannattaa perhepetiä, mutta tämä ei meillä ole mahdollista, koska en saa itse nukuttua siinä yhtään. Mutta joillekin varmasti passaa. Aika samoilla aaltopituuksilla molempien kirjojen kirjoittajat ovat. =) Lapsen nukuttamiseksi on tosi paljon eri konsteja. Ei tarvitse todellakaan kokeilla huudatusunikouluja.
Suosittelen äitejä lukemaan eri teoksia ja etsimään sieltä itselle sopivat konstit. Vanhemmuus on hieman tutkimustyötä ja opiskelua. ;)
Minut on nukutettu pienenä silleen, et ensin viereen ja sitten siirretty omaan sänkyyn, kun olen nukahtanut. Sitten kun lapsi yöllä herää niin säikähtää tietty et missä vanhempi ja lopulta alkaa pelätä nukkumaanmenoa. En halunnut tätä konstia meidän vauvalle...
 
Aivan joo, mä käsitin että tossa Hoggissa hyväksytään että vauva huutaa... Meillä on myös hyvin vilkas tapaus (poika) mutta ajattelin kuitenkin kokeilla tuota Pantleyn menetelmää jos jotain. Toisaalta, kirjassa puhutaan siitäkin , ettei ole realistista odottaa vauvan yhtäkkiä nukkuvan 12 h putkeen, vaan tosiaan se 5 h yhtäjaksoista untakin on jo "täysi" yö. Olihan tuo sinänsä tiedossa mut ainakaan meidän neuvolassa ei tuosta vissiin olla tietoisia :kieh: Eli meillä yöt sinänsä jo niin hyviä (eka unipätkä 5-6 h) että voi olla ettei unikouluja aloitetakaan. Eli se miksi tästä olen stressanut, on neuvolan painostus, ei hyvä...
 
Kerro sitten Layla80 meille miten nuo Pantleyn konstit teillä tehoaa. =)
Ei varmaan kannata tosiaan odottaa et vauva alkaa heti nukkumaan 12h putkeen,mut meillä vain sattui niin käymään. Jeah! =) Vauva oli noin 6kk. Pari kaveria koittivat myös tuota Hoggin unikoulua ja heillä saatiin sama tulos. Siinä ei tosiaan anneta lapsen huutaa yksin sängyssä. Jos lapsi itkee, niin se otetaan syliin. Yleensä lapsi protestoi, kun sitä koittaa opettaa nukahtamaan pinnasänkyyn. Mut ei ole vakavaa.
Neuvolasta ei muuten meille ole ollut mitään apua... Oon saanu lähinnä opastaa niitä, kun tuntuu ettei ne tiedä mistään mitään... x) Päivittäisivät hieman tietojansa. Tuntuu että vanhat hoitajat tietävät vain sen miten 80-luvulla on hoidettu lapsia.. Jos äiti vain jaksaa itse, niin eipä niitä unikouluja sitten varmaan tarvitse. =)
 
Joo palezzu, tulen kertomaan JOS sitä aloitellaan :D Niin ja meillähän toi napero nukahtaa ihan hyvin illalla omaan sänkyyn, mutta yöllä kyllä vaatii tissiä. Ja jtenkin se sylissä huudattaminenkin kävi tosi raskaaksi itselle, ja oltiin kaikki paljon väsyneempiä päivällä sen jälkeen. Ja tuntui ihan kamalalle kun pieni itkee niin että melkein oksentaa :'( Ei vaan pysty. Tietty jokainen tekee niinkun parhaaksi näkee, mutta just tuo ettei neuvolassa anneta mitään muita vaihtoehtoja, nyppii kyllä pahasti. Siis että kaikki laitetaan samaan muottiin.
 

Yhteistyössä