Nukkumaanmeno on vaikeaa.. Lapsi 9kk..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helmi81

Vieras
Kyselisin vähän vinkkejä teiltä Elleiltä seuraavaan asiaan...

Lapseni on reilu 9kk ikäinen, nukkuu yöt erittäin hyvin aamuun saakka, mutta nyt on noin parin viikon ajan nukahtaminen ollut niin vaikeeta että..! Iltatoimet tehdään rutiinilla, silloin vielä kaikki ok, mutta kun laitan hänet omaan sänkyynsä alkaa "jumppaaminen" ja hän pyrkii koko ajan seisomaan pinnasänkyä vasten. Eli liikkumaan pitäisi päästä koko ajan.

Laitan hänet aina uudelleen ja uudelleen makuulleen, josta hän "hermostuu" ja nostaa hetkellisen huutokonsertin. No, kyllä se uni sieltä aina lopulta tulee, mutta nukkumaanmeno saattaa kestää 0,5 - 1,5 tuntiin, joka on mielestäni aika raskasta verrattuna siihen mihin hänen kanssaan on ennen totuttu, uni tuli alta 10 min.

No, eihän se lastanhoito aina helppoa voi olla, meillä on mennyt niin ruusuisesti tähän asti eli olihan se aika jo vähän haastettakin tulla tähän lastenhoitoon ;)

Mutta jos teillä kokeneilla konkareilla on jotain käytännön vinkkejä, niin mieluusti otetaan vastaan.. Netistä luin ns. tassuhoidosta, mutta tässä on lähinnä ongelmana se, ettei lapsoseni tahdo pysyä sängyssään paikoillaan, joten en oikein tiedä on siitä apua.

Kiitos jo etukäteen!

Moi! Kokeiles suosiolla laittaa vähän myöhemmin nukkumaan...Nukkuuko lapsi päivässä kahdet päikkärit? Jos, niin montako tuntia on vikojen päikkäreiden ja yöunien välissä? Siis voihan olla että lapsesi ei ole vielä väsynyt kun laitat häntä nukkumaan. Juuri tuossa 9kk iässä oma lapseni alkoi pidentämään valveillaoloaikojansa. Eli kun hän normaalisti menee klo 19.30-20 nukkumaan, täytyy hänen herätä vikoilta päikkäreiltä viim. klo 16.30 jotta on sitten nukkumaanmenoaikana väsynyt!

Meillä jos päästää vauvan (nyt siis 10kk) liian väsyneeksi, niin silloin unen tulo kestää. On levoton ja jumppaa myös kokoajan seisomaan pinnoja vasten. Mutta siis minä toimin niin, että vauva jätetään yksin nukahtamaan. Jos nousee seisomaan niin saa nousta, joskus nousee ja laskeutuu ja nousee ja laskeutuu, joskus käy kuitenkin itse nukkumaan kun väsyy siihen seisomiseen. Joskus huutaa ja silloin käyn laskemassa vauvan makuulle. Eli neuvoisin sinua jättämään lapsen yksin nukahtamaan (tietty harjoittelemalla ensin, jos ei ole tottunut vielä yksin nukahtamiseen) ja anna rauhassa touhuilla siellä sängyssä jos on hyväntuulinen. Eli ei kannata väkisin laittaa makuulle jos ei halua. Mutta tosiaan, jos nukahtamiseen menee jopa 1,5h, niin vauva silloin tuskin on vielä tarpeeksi väsynyt. Meillä nukahtaa normaalisti parissa minuutissa itsekseen, jos on liikaa virtaa niin saattaa mennä max. 20-30min. Toivottavasti oli jotain apua. Ja meillä nukutaan vielä 3 päikkärit ja yöllä 11-12h.

Meillä annataan vauvan huutaa ja seisoskella aikansa, usein käy sitten itse nukkumaan. Jos huuto käy hysteeriseksi, menen kippaamaan hänet nurin ja tutti suuhun, peitoa ja pari sipaisua poskelle.Saattaa vielä siitä kammeta seisomaan, mutta jossain vaiheessa nukahtaa.

Hei,

Minä olen päätynyt siihen ratkaisuun, että nukutan vauvan sylissä. Nukahtaa n. 15 minuutissa, kun seisoskellen menee parikin tuntia ja lopulta yliväsyneenä huutaa itsensä uneen. Saman ikäinen tapaus. Ei ehkä ole viisasta, mutta en jaksa ravata joka välissä kampeamassa vaaka-asentoon. Yritetään taas sitten itsekseen nukahtamista myöhemmin kun seisominen ei ole enään niin kova juttu.

Ollaan välillä kokeiltu myöhempää nukutusta esim. klo. 20.30, 21.00 ja 21.30, yritettiin siirtää puolen tunnin pätkissä myöhemmäksi, mutta sitten hommasta ei meinannut tulla yhtikäs mitään.. ehkä yliväsymystä. Neiti tuntui tänäänkin olevan aivan tasaraha, kun kello tuli 20.00 ja ajateltiin, että jes! nyt nukahtaminen on helppoa, mutta kyllä se vaati taas sen 30 min. ennenkuin uni tuli.

Täytyy ehdottomasti harjoitella tuota yksin jättämistä. Sillä jos lähden huoneesta pois, niin huuto alkaa heti eikä lakkaa kunnes tulen takaisin.. Mutta riittää, että astun huoneeseen, niin huuto loppuu kuin seinään. Hänelle riittä vain se tietoisuus, että joku on siellä hänen kanssaan. Olisi niin helpottavaa, että nukkumaanmeno menisi helpommin, kun päivä on muutenkin touhua täynnä, niin illalla olisi kiva vaan "olla" muutama tunti. Oleminen on yleensä pyykkäystä, tavaroiden laittelua paikoilleen ym. mutta kuitenkin, onhan nekin tehtävä.

Kahdet päikkärit meillä nukutaan ja itsekin ajattelin, että niillä on varmasti vaikutusta iltauniin, kun hän herää niiltä välillä aika myöhäänkin. Päikkäreiden ja iltaunien väliin ei välillä jää kovinkaan montaa tuntia, niin eihän se ihme ole jos unimatti ei houkuta. Täytyy yrittää aikaistaa toisia päikkäreitä, josko siitä olisi apua.

Kiitos vinkeistä!

jaa kuulostaa vielä hienolta jos nukahtaa puolessa tunnissa :) itellä esikoinen 3veee ja niihin vuosiin on mahtunut kyllä monia pidempiäkin nukutusmaratoneja vaikka kokonaisuudessaan on ollut hyvä nukahtaja/nukkuja vauvasta lähtien. Eikös toi 9kk oo just se ikä kun on eka eroahdistus (tajuaa itsensä erillisyyden äidistä ja muista) + sitten tulee toi liiikkuminen eli paljon pienen päässä liikkuu. Ja just kun muistelen esikkoaikaa niin toi 9kk kohdalla taivastelin että täskö vielä olis pitäny mennä töihin, kun äippäloma loppui ja jäin hoitovapaalle ja yöt oli yhtä hulinata.

Pitkää pinnaa ja minkä tavan ikinä valitsettekin niin olkaa siinä johdonmukaisia.

Heippa, jatkan tähän kun meillä myös 9kk vauva ja nukahtamis-ongelmia. Meillä neiti huutaa kurkku suorana 3-4 tuntia illalla. Rauhottuu syliin ehkä 5 min. ja huuto alkaa uudelleen, rimpuilee ja "jännittää" itsensä jouselle koko ajan. Sänkyyn jos laittaa niin ei rauhotu ollenkaan, huutaa vaan. Eikä siis itkeskele vaan huutaa oikeen kitarisat ojossa.

Olen väsynyt ja samalla on tosi paha mieli, kun nukkumaan meno tuntuu vauvallekin olevan ihan hirveää. Päikkäreille nukahtaa ulos samantien, mutta sisällä nukuttaminen (päikkärit tai yöunille) on tällä hetkellä ihan mahdotonta. Neiti huutaa klo 20 alkaen ja päivästä riippuen huuto loppuu 23-01 välillä. Sitten itsellä menee vielä aikaa, että saa unen päästä kiinni ja isommat on hereillä jo 6-7 välillä. Ja kun oon yksinhuoltaja, niin ei voi edes antaa toiselle välillä näitä hommia.

Tänään tuli ensimmäisen kerran semmonen olo, että olis tehny mieli ravistella vauvaa ja se on mun mielestä jo hyvin huolestuttava merkki. Tiedän, miten vaarallista se on enkä koskaan tekisi sitä näille ihanuuksille, mutta pelkään, että mitä jos joku päivä tulee pimahdus väsymyksestä...

Help? Mikä teillä muilla on auttanut?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti väsyy;10379322:
Heippa, jatkan tähän kun meillä myös 9kk vauva ja nukahtamis-ongelmia. Meillä neiti huutaa kurkku suorana 3-4 tuntia illalla. Rauhottuu syliin ehkä 5 min. ja huuto alkaa uudelleen, rimpuilee ja "jännittää" itsensä jouselle koko ajan. Sänkyyn jos laittaa niin ei rauhotu ollenkaan, huutaa vaan. Eikä siis itkeskele vaan huutaa oikeen kitarisat ojossa.

Olen väsynyt ja samalla on tosi paha mieli, kun nukkumaan meno tuntuu vauvallekin olevan ihan hirveää. Päikkäreille nukahtaa ulos samantien, mutta sisällä nukuttaminen (päikkärit tai yöunille) on tällä hetkellä ihan mahdotonta. Neiti huutaa klo 20 alkaen ja päivästä riippuen huuto loppuu 23-01 välillä. Sitten itsellä menee vielä aikaa, että saa unen päästä kiinni ja isommat on hereillä jo 6-7 välillä. Ja kun oon yksinhuoltaja, niin ei voi edes antaa toiselle välillä näitä hommia.

Tänään tuli ensimmäisen kerran semmonen olo, että olis tehny mieli ravistella vauvaa ja se on mun mielestä jo hyvin huolestuttava merkki. Tiedän, miten vaarallista se on enkä koskaan tekisi sitä näille ihanuuksille, mutta pelkään, että mitä jos joku päivä tulee pimahdus väsymyksestä...

Help? Mikä teillä muilla on auttanut?

Onhan lapselta tutkittu refluksitauti ja allergiat?

Yhteistyössä