Nukkumaan meno, miten teillä?

  • Viestiketjun aloittaja Rh-neg
  • Ensimmäinen viesti
Meillä 4v nukahtaa itse hyvänyönsuukkojen ja toivotusten jälkeen kuunnellen satu- tai musiikkikasettia. Joskus harvoin pyytää, että luen sadun tai laulan. 1. v juo maitoa ja pitää silitellä. Miehen kanssa ei mene temppuiluksi, mutta minun kanssa punkee koko aika pystyyn jne. Mies nukuttaakin yleensä pienemmän :D
 
Minulla 3,5 vuotias ja 1v4kk. Meillä luetaan enään iltasatu ja sitten lapset jäävät pötköttelemään sänkyihinsä.
Ennen noin 2kk sitten istuin aina huoneessa niin kauan että lapset nukahtaa niin se oli aina semmoinen reilu tunnin nukutus ja pinna kireällä koska lapset tekivät kaikkia temppuja.
Nyt jäävät sinne nätisti ja nukahtavatkin huomattavasti nopeammin ja nukkuvat levollisempaa unta.
Luulen että syy parempaan uneen on nyt se että jäävät sinne hissukseen pötköttämään kun ennen hilluivat ja tekivät kaikkea hölmöä.
Enkä todella koe olevani huono äiti koska en istu heidän vierellä siihen asti kunnes nukahtavat.
 
Poika kohta 2v9kk ja nukkuu perhepedissä. Tottunut että nukutetaan uneen asti. Vakio on että iltapala 7 pintaan. Sitten touhuja(mitä nyt kukin tekee). Ysiltä hampipesu ja pisut ym.
Sitten poju mun kanssa sänkyyn. Luen kirjan tai kaksi. Saatan laulaa. Halitaan ja pusitaan. Ehkä sylitellään jos poju pyytää. Silitän vieressä ja sanon kuinka paljon rakastan pojua ja poju vastaa:" mä jakattan sua". :heart: :heart: :heart:
Meillä iltarituaalit on tärkeitä ja viereen rauhoittuminen tooosi tärkeetä pojalle ja mulle. Itse nautin kovasti pojan nukuttamisesta. Siinä kun saa unohtaa kaiken kiireen ja vain osottaa hellyyttä ja rakkautta pikkuselle ilman mitään häiriöö.
Kun poju nukahtaa keskimäärin tunnissa, saatan nousta vielä miehen kanssa pötköttään sohvalla tai meen nettaan...tai sammun itekkin uneen. :)
 
Nukutushommat ovat täysin minulla ja nautin niistä. Poika haluaa hammaspesulle ja sen jälkeen minä sanon peseytyväni itse. Poika odottaa parisängyssä ja saattaa joskus nukahtaa, ennenkuin ehdin sinne. Sanon hänelle: Hyvää yötä! ja poíka laittaa silmät kiinni ja ottaa minua kädestä kiinni. Yleensä pötköttelen hänen vieressään 10min. ja katson sitten tunnin tai kaksi telkkaria tai luen.
 
aya
meillä on poika 2v ja 10kk.käy ihn kiltisti nukkumaan aina.illalla luetaan ensi satu omassa huoneessa.sitte pestään hampaat ja sängyssä ilta rukous ja sit vielä laulaa lurautan jonku laulun se on meiän oma pieni hetki olla ihan kahdestaan.aina se ei toki onnistu koska meillä on vauva 3kk ja isäntä on yrittäjä ja usein tosi myöähään töissä.sillo tehään komromisseja.esim että vaan lyhyt laulu ku veikka hermostuu..sit vaan hyvät yöt ja kauniit unet ja oman huoneen ovi kii ja ehkä kax minuuttia ja poika nukkuu. =)
 
\|O Selkeä järjestys illan hommiin auttaa; iltapala, iltapesut, iltasatu ja iltapusu. Olen myös ottanut tavaksi supatella viisi vuotiaan pikku sällin kanssa päivän tapahtumista: millainen päivä sinulla oli, mitäs teit, mitäs teet huomenna jne. Toivon näin opettavani, että kotona voi kertoa kaiken mitä on päivän aikana tapahtunut. Monesti kaveri kyllä vielä touhuaa omassa huoneessaan jotakin ja rauhoittuu itse nukkumaan. ;) Joskus nukahtaa melko pian, toisinaan menee kauankin. Mutta ei tule huoneestaan pois ja muualta kuuluvat äänet eivät unta häiritse.
 
3 muksun äiti
Meillä iltapuurot, jonka jälkeen hampaanpesut ja iltapesut. Sen jälkeen seuraa iltapusuja ja iltarukous, jonka lapset on kerhossa oppineet ja pitävät sitä tärkeänä. Iltarukous on rauhottumisen kannaltaki hyväksi havaittu ja tuntuu luovan turvallisuutta lapsille. Sitte satuhetki joko vanhempien lukemana tai levyltä kuultuna riippuen tilanteesta ja jaksamisesta ja nuorimmaisen iltatankkausajasta. Satuihin nuo yleensä nukahtavat tai jäävät sänkyihinsä katselemaan kirjoja sadun jälkeen. Sängystä meillä ei tulla pois, kun sinne on päästy. Poikkeuksena vessa-asiat tietenki. Kun nukkumaanmeno on tuttua ja turvallista, se sujuu yhteisillä säännöillä. Näin aikuiset saavat omaakin aikaa ja voivat joskus pyytää aikuisvieraita kylään illallakin. En jaksaisi mitään nukutusrumbaa enää iltaisin, yhden kirjan/sadun verran viivyn huoneessa. Kaikki ovat tyytyväisiä, myös lapset. Meillä vanhempien läsnäolo lastenhuoneessa illalla vaan villiinnyttää muksut. Näin saavat itse rauhoittua ja nukahtaa, kun tuntuu siltä.
 

Yhteistyössä