NUKAHTAMISVAIKEUDET

Millä saisin vajaa kolme vuotiaan ja vajaa viisi vuotiaan iltaisin ajoissa nukkumaan.Tänäänkin esimerkiksi ovat heränneet klo 7.30 ja nukkuneet hoidossa päikkärit kestoltaan noin 1-2 h. Nyt ovat olleet sängyssä jo tunnin ja aina vaan ollaan hereillä.Aluksi istuin vieressä ja rauhoittelin heitä etteivät keskenään touhuaisi.Mutta en millään jaksaisi istua tunti tolkulla lastenhuoneessa.Varsinkaan näin iltavuoron jälkeen.Tulin vasta klo 20.30 töistä kotiin ja toisinaan tulen vasta 21.30.Eilen kun minulla oli vapaa päivä eivät nukkuneet päikkäreitä kun en saanut heitä nukkumaan vaikka yritin kaksi tuntia koska mielestäni ainakin pienempi vielä tarvitsee päikkärit.Eilen ilalla sainkin lapset nukahtamaan jo klo 20.30 eikä nukahtamiseen mennyt kauaa aikaa.Tuollainen 10-15 min sängyn vierellä istumista on vielä ihan ok.Mutta,että tunti tolkulla.Tätä on jatkunut jo pitään ja olen todella väsynyt tähän tilanteeseen.Lisäksi esikoisen kanssa on muutenkin nykyään hankalaa.Olen alkanut iltaisin jo aivan pelkäämään lasten nukuttamista kun joka ilta siihen menee tolkuttomasti aikaa ja sitten on niin ,että aamuisin lapset ovat todella väsyneitöä ja heitä on vaikea saada hereille ja hoitoon.Tämä vaikuttaa hiljalleen jo parisuhteeseemmekin kun aina kello on 22-23 kun lapset saadaan nukkuumaan. Sen jälkeen ei kauheasti viitsi enään itsekään valvoa ja jutskata tai ei huvita enään mikään muukaan kun on väsyksissä ja nukuttamismaratonista tullu pahalle päälle.Lisäksi mieheni menee usein töihin jo kuudeksi aamulla. Joten vinkkejä tähän jos jollakulla olisi.
 
pikkukukkujia
Hei vaan, sama vika täälläkin päin, meillä 4- ja 5-vuotiaat! Kovasti kehittävät liki hysteerisen riekkumisen päälle, jos ei pidä kädestä kiinni, bravuurina juoksu ympäriinsä ja pomppiminen. No ei ole ihme, jos ei uni maistu! Meillä auttoi se, että unisadun jälkeen peittelimme vuorotellen toisen parivuoteeseen (toinen siis omaan petiinsä lastenhuoneeseen).
Sitten nukahtamisen jälkeen kannettiin takaisin. Uimahallireissu tai metsäretki juuri iltapalaa ennen on myös hyvä konsti, jos mahdollista. Fyysinen rasitus kun väsyttää. Ja sitten kun yllä mainitutkaan ei toimi, lahjontaa peliin. Jos nukkumaan meno sujuu, huomenna haetaan jättipahvilaatikoita tai leivotaan syyskarkkikakku.. Toimii tosi hyvin, mutta ei aukottomasti...
 
Sulla on aika isot lapset jo! Mielestäni, jos nukkuminen iltaisin on noin vaikeaa, siitä kärsivät jo lapset itsekin.

Sanoit, että lapst nukkuvat päivähoidossa. Olisikohan päiväkodilla mahdollisuus antaa teidlän lasten valvoa, tai vaikka herättää hetken päästä jos nukahtaa? Lepoa toki tarvitsevat, kolmevuotias ihan ehkä pötkötellen, mutta viisi vuotias voi rauhottua jo kirjankin kanssa.

Minä sanoisin päiväkodissa että näin on nyt tapaus, ja että voisivatko millään vaikka järjestää muuta rauhoittumisaikaa, tms...

Tiedän, että monissa päiväkodeissa on vielää tänäpäivänäkin nukutuspakko! Mutta kun kaikki eivät unta tarvi, eikä jotkut edes nuku, niin mielestäni hyvä päiväkoti yrittää järjestää mahdollisuuksien mukaan muuta näille jotka eivä t unta päivällä tarvitse.
Jos motkottavat hoidossa(tätit siis) niin käske tehdä muilta äideiltä galluppi, että moniko muu toivoisi muutakin toimintaa rauhoittumiseen kuin vain sen pakollisen unen!! Saattavat itsekin yllättyä, ja siten voivat kehitellä muutakin systeemiä, kuin että vain hulluna pitää kynsin hampain kiinni vanhoista tottumuksistaan.

Nimimerkillä, päiväkodissa työskennellyt ja paljon nähnyt äiti itsekin. =)
 
Anna Wahlgrenin kirjasta SOS kasvattaja hädässä löytyy vinkkejä nukkumisongelmiin.
viisivuotias ei tarvitse mielestäni enää päiväunia, ja kolme vuotias -mikäli illat on hankalia unia voi lyhentää siis päikkäreitä.

ei kannata opettaa lapsia siihen et istutaan tuntisotalla vieressä. iltarutiinit aina samanlaiset....
 
a-k79
mulla on kans kolmevuotias ja vetkuttaa vaikka olis sängyssä sinne yhteentoista ja välillä myöhempäänkin, mutta päiväunet tarvitsee muuten on kuin "pikku piru" jos pitää hereillä. olen itsekin miettinyt mitä tekis että menis viimeistään yhdeksältä nukkumaan!
 

Yhteistyössä