Nukahtamismusiikki. Onko kukaan kokeillut?

Meillä 1,5 vuotiaan kanssa nukkumisongelmia. Nukahtaa kyllä omaan sänkyyn suht. nopeaa, mutta herää 15min- puolen tunnin päästä, eikä meinaa enää päästä takaisin uneen vaikka vieressä istuisi kuinka kauan. Jos nukahtaakin, herää taas vartin päästä jne. Useimmiten tuleekin meidän väliin nukkumaan kjun menemme nukkumaan ja nukkuu silloin aamuun asti.
Mutta siis, onko kukaan kokeillut, tuota nukahtamismusiikkia? Onko siitä ollut apua vastaaviin tilanteisiin? Mitä musiikkia ootte lapselle soittanut. Aattelin, että kun lapsi herää laittais vaan musiikin soimaan niin nukahtais helpommin uudelleen.
 
Mä oon molemmille pojille soittanut tuutulauluja alusta asti. Jos esikoinen yöllä herää, laitan cd:n pyörimään (kuopukselle riittää vielä tissittely ) .
Muoks. mm. Höyhensaarille, lasten parhaat unilaulut ja unten maille pyörivät meillä. =) Hyvin tuntuu tehoavan. Esikoinen on lauluihin tottunut ja pyytää itse laittamaan "radion" päälle.
 
vierailija
En ole kotona kokeillut, mutta lapseni päiväkodissa soi pienten ryhmässä aina jokin levy päiväunille mennessä. Siis sama levy joka päivä, sellaista "rentoutusmusiikkia", rauhallista, instrumentaalista.
 
Ei me noin pienelle musaa laitettu, mutta esikoiselle n. 2,5 vuotiaana.
Tarkoituksena oli saada poika illalla pysyyn pedissä.

Rauhallisia lastenlauluja joista tykkäs. Oikein poltettiin sellanen cd.

Lopputulos oli, että poika pysy sängyssä ja kuunteli silmät kirkkaana levyn loppuun ( yli tunnin ) ja tuli sit ilmoittamaan et se loppu.
 
Esikoinen kuunteli n. 2-vuotiaana aina iltasin musiikkia. Nyt tällä hetkellä lapsilla on yks satu cd, jonka ne kuuntelee aina nukkumaan mennessä (koskakohan ne kyllästyy... ). En ole tuota kokeillut kylläkään siihen, et jos yöllä herää kesken unien.
 
TilkkuTyttö
Meidän esikoinen 1.5v-3v iässä kuunteli usein nukahtamismusaa ja nukahti sen kanssa. Toivoi usein itse mitä haluaa kuunnella, ja levy pyöri tunninkin ja siellä se rauhassa pötkötteli. Jossain vaiheessa sitten muistin käydä sammuttamassa musiikin. Ei aavistustakaan että menikö kauan nukahtamiseen, kun en siinä vieressä istuskellut.
 
vieras
Minäkin kokeilin. Jotain rentouttavaa musiikkia vauvalle juttua, jonka rytmi oli jotenkin samassa tahdissa kuin äidin sydämenlyönnit tai jotain potaskaa. Eihän se tietty toiminut.
 
Meillä kanssa alusta asti olen laittanut levyn soimaan.
Yleensä yötä vasten soitan Vau'kirjan tuutulaululevyä. Muutama muukin on, eism. Ipanapan unilaulut. Päivisin saatan laittaa minkätahansa lastenlaululevyn, mitä löytyy reilut kymmenen tai sitten muumisatuja, niissä kun on rauhoittava ääninen mies lukemassa. =)
Ja silloin kun neiti käy nukkumaan, niin laitan neidin sänkyyn, levyn soimaan ja poistun huoneesta. Nykyään iltaisin on myös suolalamppu palamassa. =)
 
Meillä oli lapsella pienenä aina musiikkia ja nukahti siihe.. eka tosin tuuditin itse laulamalla samalla kun velliä joi :),. nytkin joskus hyräilen jotain ja rauhoittuu edelleen.. tein tota samaa kun odotin.. kuulemma sikiö kuulee musiikit ja laulut yms.. ja lauloin ja soitin ite lennä lennä leppäkerttua ja jopa soittelin sitä välil.. ja kyl kuunteli ja kuuntelee vielki.. et voipi olla että paikkas pitää, et samalla vinkki muillekki:) :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:
Meillä kanssa alusta asti olen laittanut levyn soimaan.
Yleensä yötä vasten soitan Vau'kirjan tuutulaululevyä. Muutama muukin on, eism. Ipanapan unilaulut.
Meillä samat! Laulan aina itse mukana. Ja hetken paijaan vauvan päätä. :heart: Esikoisen odotusaikana soitin ja lauloin paljon loppuraskaudesta ja sikiö ihan selkeästi reagoi siihen. Oikein tyytyväinen vauva oli!
 
Meillä on pari unimusiikki levyä joita soitetaan lähinnä esikoiselle.
Jossain välissä, en muista millon, otettiin unimusiikki käyttöön ajatuksena että jaksaisi maata sängyssään unta odottamassa jos kuuntelee samalla musiikkia (nukahtaminen ollut tosi työlästä ).
Ihan heti ei muistaakseni musiikki toiminut mutta nykyään itse vaatii illalla musiikkia ja tykkää jäädä kuuntelemaan sitä sänkyynsä. Meillä osottautui toimivaksi rituaaliksi.
 
musiikki on hyvä sitähä käytetää terapianakin jollekkin ylivilkkaille lapsille.. sitä kannattaaa soitella sikiö aikana... siit on paljon hyötyy. mä ite olen musikki ihmisii soitan ite paljon sähköpianollani ja soitin joskus sikiöaikana paljon.. selkeesti rauhoittuu meno kun pistän musiikkii tai soitan ite. nyt olen soittanu kitaraa, ja sama homma, musiikki auttaa keskittymiseen selvästi.
 
sit sikiöaikana kannattaa toistaa samaa kappaletta useamman kerran.. tai samoja.. kokeilkaas odottavat :). koittakaas sit ku vauva tullu mailmaan soittaa samaa.. näette itekki saman et ne keksittyy kuuntelemaan tuttua ääntä..
 

Yhteistyössä