nukahtaako kaikilla muilla lapset itsekseen sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tappuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Joitakin lapsia pitää "nukuttaa", jotkut nukahtavat itsekseen. Kyseessä on lapsen sisäsyntyinen ominaisuus, ei niinkään opittu tapa. Jotkut lapset eivät vaan suostu jäämään yksin, tai jäävät kyllä, mutta saattavat huutaa tuntikausia (puhun siis vauvoista, jotka palstalaisten mielestä pitäisi "opettaa" nukahtamaan yksin), mikä ei ole järkevää, ainakaan itse en siihen huudattamiseen pystynyt. Isommalle lapselle voi jo opettaa asioita eritavalla. Tuo sänkyynpalauttaminen on rasittava vaihe, joillain toimii muutamassa päivässä, toisten kanssa pitää tehdä enemmän töitä. Mutta turha syyllistää vanhempia huonosti nukahtavasta lapsesta, huono nukahtaminen ei johtu mistään vanhempien tekemästä "virheestä".

"huudattamista" kestää max. viikko, JOS ON JOHDONMUKAINEN... eikä se tarkota sitä että lapsi jätetään tuntikausiksi huutamaan,vaan tottakai nostetaan syliin ja lasketaan sänkyyn,syliin,sänkyyn,syliin,sänkyyn....

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
meillä nukahtaa itse 1v10kk ja 3,5v. uskon että jokaisen oppii nukahtamaan itse,jos vaan vanhempi on johdonmukainen ja kärsivällinen asian suhteen... en tiedä sitten miten onnistuu jos tätä aletaan harjottelemaan vasta kun lapsi on sen 2v tai jotain...
mun vanhemmat on nukuttaneet minut ja kolme sisarustani,mutta mä aion kyllä kaikki lapseni opettaa nukahtamaan itse ennen vuoden ikää.

Voi kuule kun se ei mee niin. Meillä haettiin kaikki keinot ja avut mutta ei. Ja kyse ei olu alottaessa 2v. Etkö oo kuullu lasten sisäsestä säätelystä? Edes lääköri ei tiennyt miksi vauvani oli niin vaikea tyyntyä ja samanlainen se on edelleen.

Joitakin lapsia pitää "nukuttaa", jotkut nukahtavat itsekseen. Kyseessä on lapsen sisäsyntyinen ominaisuus, ei niinkään opittu tapa. Jotkut lapset eivät vaan suostu jäämään yksin, tai jäävät kyllä, mutta saattavat huutaa tuntikausia (puhun siis vauvoista, jotka palstalaisten mielestä pitäisi "opettaa" nukahtamaan yksin), mikä ei ole järkevää, ainakaan itse en siihen huudattamiseen pystynyt. Isommalle lapselle voi jo opettaa asioita eritavalla. Tuo sänkyynpalauttaminen on rasittava vaihe, joillain toimii muutamassa päivässä, toisten kanssa pitää tehdä enemmän töitä. Mutta turha syyllistää vanhempia huonosti nukahtavasta lapsesta, huono nukahtaminen ei johtu mistään vanhempien tekemästä "virheestä".

"huudattamista" kestää max. viikko, JOS ON JOHDONMUKAINEN... eikä se tarkota sitä että lapsi jätetään tuntikausiksi huutamaan,vaan tottakai nostetaan syliin ja lasketaan sänkyyn,syliin,sänkyyn,syliin,sänkyyn....

Tähänki sanon että ei päde kaikilla. Ei riittäny viikko, kaks tai kolme. Lapsi vaan huusi huusi ja huusi ja huusi ja huusi. Se oppi omaa tahtiaan, ei mun määräyksestä kuten tunnutaan luulevan että tepsii lapseen kun lapseen.

Nukahtaa, molemmat, 2v3kk ja 1v4kk.
Vauvasta asti ovat tyytyväisenä nukahtaneet itsekseen. Hyväntuulista touhuamista tai juttelua en ole koskaan mennyt keskeyttämään. Itkua harvoin kuuluu (silloin pienemmällä on jalka jumissa pinnoissa, tms.).

Jos mä menen sinne makkariin niin se tosiaan tarkottaa vaan että "jee, äiti tuli meidän kans leikkimään" ja sit menee ihan hulinaks.

Välillä tosin menee vähän muutenkin, kun nuo innostuvat keskenään höpsöttelemään, mutta kun ei riehumisen raja ylity niin touhutkoon. Ei se kauaa kestä kun toinen nukahtaa ja toinen rauhoittuu sitten saman tien.

päteekö sun mielestä sama JOHDONMUKAISUUS esim nirsoon lapseen?meillä lapsett syövät aina ruokansa hyvin.kun taas toisilla lapsilla tuntuu ettei ruoka mene alas kurkusta sitten millään ja hirveä taistelu?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
meillä nukahtaa itse 1v10kk ja 3,5v. uskon että jokaisen oppii nukahtamaan itse,jos vaan vanhempi on johdonmukainen ja kärsivällinen asian suhteen... en tiedä sitten miten onnistuu jos tätä aletaan harjottelemaan vasta kun lapsi on sen 2v tai jotain...
mun vanhemmat on nukuttaneet minut ja kolme sisarustani,mutta mä aion kyllä kaikki lapseni opettaa nukahtamaan itse ennen vuoden ikää.

Voi kuule kun se ei mee niin. Meillä haettiin kaikki keinot ja avut mutta ei. Ja kyse ei olu alottaessa 2v. Etkö oo kuullu lasten sisäsestä säätelystä? Edes lääköri ei tiennyt miksi vauvani oli niin vaikea tyyntyä ja samanlainen se on edelleen.

no enpä oo kuullu sisäisestä säätelystä... mut epäilenpä et on sellasia vanhempia jotka tyyliin aloittavat unikoulun tms. ja sitten ei viekään sitä loppuun saakka. ei saa antaa periks noissa jutuissa... ei ole mullakaan todellakaan "helpoimmat" lapset eli kyllä on tehnyt ja tekee välillä nykyäänkin tiukkaa nukahtamisasiat yms,mut j-o-h-d-o-n-m-u-k-a-i-s-u-u-t-t-a

Alkuperäinen kirjoittaja epsukka:

kyllä. jos ei ruoka kelpaa,pois pöydästä ja seuraavaks saa syötävää seur. aterialla. kyllä se ruoka alkaa maittamaan.... mut riippuu tietty vähän ruuan maustakin...ei ne lapset mitään skeidaa syö.ehkä hyvinsyövän lapsen vanhempi tekee hyvää ruokaa ja päinvastoin.

päteekö sun mielestä sama JOHDONMUKAISUUS esim nirsoon lapseen?meillä lapsett syövät aina ruokansa hyvin.kun taas toisilla lapsilla tuntuu ettei ruoka mene alas kurkusta sitten millään ja hirveä taistelu?

Meillä ei poika ole myöskään suostunut nukahtamaan kuin muutaman kerran vahingossa itsekseen.
Olen syyttänyt itseäni tästä, kun imetin suht pitkään (10 kuiseksi saakka) iltaisin uneen, joten olen ajatellut, että hän on sen takia tottunut läsnäoloon.
En sitten tiedä, pitääkö se paikkansa. Aion nyt tulevan kakkosen kanssa toimia toisin ja toivon, että se auttaisi.
Ollaan yritetty muutamaankin otteeseen opettaa lasta nukahtamaan yksin, mutta yleensä hän viimeistään toisena iltana huomaa, mistä on kyse ja sitten itkee, kunnes mennään hänen luokse. Toki sitten saattaa itkukohtausten jälkeen jossain vaiheessa simahtaa, vaikka en olisi vieressäkään, mutta näitä iltoja on lähes poikkeuksetta seurannut tosi hankalia öitä - eli 5-10 heräämistä paniikissa äitiä itkien. Ja se vasta rankkaa sitten onkin.
En tiedä, missä vaiheessa jaksan taas yrittää "kouluttamista" uudelleen, vai uskonko vain, että hän on tällainen läheisyyttä kaipaava tapaus. Olen kyllä itsekin ollut kuulemma ihan samanlainen vauvana...

Tähänki sanon että ei päde kaikilla. Ei riittäny viikko, kaks tai kolme. Lapsi vaan huusi huusi ja huusi ja huusi ja huusi. Se oppi omaa tahtiaan, ei mun määräyksestä kuten tunnutaan luulevan että tepsii lapseen kun lapseen.

kiitos.tämä tosiaan helpotti kuulla että on muitakin..

no enpä oo kuullu sisäisestä säätelystä... mut epäilenpä et on sellasia vanhempia jotka tyyliin aloittavat unikoulun tms. ja sitten ei viekään sitä loppuun saakka. ei saa antaa periks noissa jutuissa... ei ole mullakaan todellakaan "helpoimmat" lapset eli kyllä on tehnyt ja tekee välillä nykyäänkin tiukkaa nukahtamisasiat yms,mut j-o-h-d-o-n-m-u-k-a-i-s-u-u-t-t-a

Oli ihan unitäti mukana eikä sekään vienyt ongelmia kokonaaan. Ja kuten muualla sanoin niin kyllä puhun viikoista ja kuukausista. Tää lapsi on haaste ollut aina.

Meillä meinas karata lapanen käsistä esikoisen nukuttamisessa kun hän oli 2v. Eli lähdettiin mukaan siihen, että toinen on samassa huoneessa (sohvalla) yleensä sen puol tuntia-tunnin, mikä pojalla meni nukahtamiseen. (Tämä aika vaan tuntui pitenevän joka kerta). Minulla meni hermot tähän kyräilyyn ja sitten jossain vaiheessa tylysti jätettiin poika nukahtamaan itsekseen. Viikko, pari meni, että kannettiin takaisin sänkyyn, mutta onneksi e pidempää. Nukahtaminenkin sujui nopeammin kun ei ollu seuraa huoneessa (vaikka mitään ei juteltukaan, niin se läsnäolo riitti seuraksi= silloin ei tarvinnut nukkua).
Molemmat lapset siis nukahtavat itsekseen, vaikka siihen välillä menee enemmän välillä vähemmän aikaa. Tähän on ihan johdonmukaisesti pyritty ja siitä myös pyritään pitämään kiinni (sairastumiset on tietysti eri asia).

Alkuperäinen kirjoittaja 1v 5 kuukautisen äiti:
Meillä ei poika ole myöskään suostunut nukahtamaan kuin muutaman kerran vahingossa itsekseen.
Olen syyttänyt itseäni tästä, kun imetin suht pitkään (10 kuiseksi saakka) iltaisin uneen, joten olen ajatellut, että hän on sen takia tottunut läsnäoloon.
En sitten tiedä, pitääkö se paikkansa. Aion nyt tulevan kakkosen kanssa toimia toisin ja toivon, että se auttaisi.
Ollaan yritetty muutamaankin otteeseen opettaa lasta nukahtamaan yksin, mutta yleensä hän viimeistään toisena iltana huomaa, mistä on kyse ja sitten itkee, kunnes mennään hänen luokse. Toki sitten saattaa itkukohtausten jälkeen jossain vaiheessa simahtaa, vaikka en olisi vieressäkään, mutta näitä iltoja on lähes poikkeuksetta seurannut tosi hankalia öitä - eli 5-10 heräämistä paniikissa äitiä itkien. Ja se vasta rankkaa sitten onkin.
En tiedä, missä vaiheessa jaksan taas yrittää "kouluttamista" uudelleen, vai uskonko vain, että hän on tällainen läheisyyttä kaipaava tapaus. Olen kyllä itsekin ollut kuulemma ihan samanlainen vauvana...

Tää on niin tätä äitiyttä. Jos lapsi nukahtaa hyvin, se on täydellisen äidin ansiota. Jos lapsi nukahtaa huonosti tai ei ollenkaan itsekseen, se on huonon äidin syytä.

Katsot sitten, millaisella sisäisellä säätelyllä varustettuna toinen lapsesi maailmaan putkahtaa. Meillä tuon mimosanukkujan herkkyys oli nähtävissä jo laitoksella. Unta vastaan piti tapella ja tapella ja tapella---

Siis varmasti on lapsilla eroa - meidän silkkikorva esim. ei nukkunut ensimmäisinä kuukausinaan yhtään missään - mutta kyllähän sekin vaikuttaa, mihin ne lapset tottuu. Jos nukkumaanmeno on hirmuinen souvi joka ilta, niin sitten lapsi tottuu siihen että niin sen pitää ollakin. Oman huonon nukkujan kanssa luin unikirjan, jossa iltatoimiin käytettiin muistaakseni 2h aikaa joka ilta. Jos tuohon lähtee mukaan, on sitten turha valittaa että iltatoimiin menee joka ilta 2h aikaa ;)

Sama pätee nirsoihin syöjiin. Varmasti on lapsia joilla on ihan oikeita ongelmia tuon asian kanssa, mutta paljon on niitäkin, jotka on totutettu siihen että mitään uutta ei tarvi maistaa. Tällainen tapaus löytyy ihan lähipiiristäkin, jolle on 4kk:n iästä asti tarjoiltu vain sitä mitä hän "tahtoo". Purkki-lihasoseista meni yksi, hedelmäsoseista muistaakseni 3. On nyt 5-vuotias, ja vetää edelleen hedelmänsä soseina, kun "ei tykkää möykyistä", eli ei suvaitse itse pureskella esim. omppua...

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
kyllä 3v 4v ja 3kk

ihanaa,että jo 3kk osaa nukahtaa itse! ei kyllä mun lapset oo tossa iässä vielä nukahtaneet itse...myöhemmin kyllä :)

Täällä myös alusta asti nukahtanut itse, itseasiassa aina mä olen vauvan vienyt vaan omaan sänkyynsä enkä ole antanut syliin nukahtaa...

Esikoisen kanssa täytyi tehdä niin aluksi, et istui lattialla sängyn vieressä ihan hiljaa niin kauan, et poika nukahti. Keskimmäinen oli n.10kk kun nukahti itsekseen, siihen asti nukahti syliin. Kolmonen nukahtaa tissille, 4kk. :) Mut tosiaan nyt esikoinen 3.5v ja 2v kakkonen nukahtavat ihan itekseensä. Samassa huoneessa ovat.

12v ja 15v nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn ;) 7kk ei enää, vaan oltava kääntämässä takaisin petiin, kunnes nukahtaa.

Mut joo siihen pyritään, mun kärsivällisyys ei riitä nukutusrumbaan... :o

Alkuperäinen kirjoittaja tappuri:
meidän esikoinen 2-v ei ole vielä kertaakaan nukahtanut itsekseen.ei siis pysy sängyssä.
esikoinen oli jo pienenä huono nukahtamaan ja ekat puolivuotta menikin "illalla" nukkumaan n kello yhden ja kolmen välillä.istun siis huoneessa kunnes nukahtaa, usein menee tuntikin että uni tulee.
poika on todella vilkas, en tiedä vaikuttaako se asiaan.olemme kokeilleet tassutukset yms. ei toimi.
kuopus on taas ollut helppo.nukahtaa yksin ilta toimien jälkeen.miten muut ovat saaneet vaativammat lapset nukkumaan?

Kyllä ovat aina nukahtaneet itse. Lapsihan oppii siihen, mitä hänelle opetetaan :)

Yhteistyössä